Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor rotterdam » 29 aug 2014 19:29

[quote="rotterdam"
Jesaja 11 ; 2 noemt ze alle zeven ;

De geest van de HEER zal op hem rusten:
een geest van wijsheid en inzicht,
een geest van kracht en verstandig beleid,
een geest van kennis en ontzag voor de HEER.[/quote]


Sorry jvslooten was me net voor :D

Anoniem_89

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 aug 2014 22:54

Ah hartelijk dank JvanSlooten en Rotterdam :mrgreen:
Very erg freundlich van you beide. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2014 08:08

schelpje3 schreef:Het toont i.i.g weer aan dat er weinig begrip is voor de rechts reformatorische gewoonten.
Al dit soort dingen wordt als een niet terzake doend onderwerp ter zijde geschoven.
We hoeven er geen hoofdzaak van te maken, maar ik wilde toch graag aan de orde stellen dat dit een doorn in het oog van vele kerkgangers is, omdat de ene helft van de predikanten het wel doet en de andere helft niet. En vaak gaat dat samen met een bepaalde (bevindelijke) prediking.
In de PKN is het groeten met 1 hand al jaren de gewoonte en weet men inmiddels niet beter meer. Omdat elke predikant dit doet (hoop ik dan nog, misschien zijn er inmiddels wel die de ene hand zelfs al niet meer heffen?)
Maar juist als een helft het niet met de andere helft eens is, moeilijk.
En moet de gemeente zich dan aan de gastpredikant aanpassen of de gastpredikant met 2 handen groeten, wanneer dat in de uitnodigende gemeente de gewoonte is?


Men moet zich niet zo druk maken om dit soort onbelangrijke dingen. Als het echt belangrijk was had wel in de Bijbel gestaan of het met 1 of 2 handen moest. Wat wel typisch gereformeerd is is dat men blijkbaar enorm veel waarde wordt gehecht aan een standaard manier. Als de een het op de ene manier doet en de ander op een andere manier is er gelijk onrust door over.

De Bijbel leert dat je je aan elkaar moet aanpassen. Mooi als een predikant zich aan de gemeente aanpast en anders past de gemeente zich maar aan de predikant aan. En ontvang als gemeente dankbaar de zegen in plaats van je te ergeren als het niet gaat op de manier zoals je gewend bent.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor schelpje3 » 30 aug 2014 08:52

Marnix schreef:
Men moet zich niet zo druk maken om dit soort onbelangrijke dingen. Als het echt belangrijk was had wel in de Bijbel gestaan of het met 1 of 2 handen moest. Wat wel typisch gereformeerd is is dat men blijkbaar enorm veel waarde wordt gehecht aan een standaard manier. Als de een het op de ene manier doet en de ander op een andere manier is er gelijk onrust door over.

De Bijbel leert dat je je aan elkaar moet aanpassen. Mooi als een predikant zich aan de gemeente aanpast en anders past de gemeente zich maar aan de predikant aan. En ontvang als gemeente dankbaar de zegen in plaats van je te ergeren als het niet gaat op de manier zoals je gewend bent.

Nee hoor, men moet zich niet druk maken. Waarom zou je.
Het gaat tenslotte maar om de eredienst, dus je kunt gewoon blijven zitten en pitten en alles laten passeren. Goeie tip.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor rotterdam » 30 aug 2014 09:11

Er was eens jaren geleden een predikant, door een ongeluk had hij maar een hand.
In plaats van de hand zat er een haak.
Aan het einde van de dienst zegende hij de gemeente.
Uit de ene mouw van zijn toga stak hij een hand op, uit de andere mouw kwam de haak naar boven.

Na afloop stonden de kerkgangers op kerkplein na te praten,
De ene vond het juist mooi maar anderen vonden het "geen vertoning".
Toen kwam er een oude man bij het groepje staan en hij zei ;
"Als jullie allemaal eerbiedig het hoofd hadden gebogen hadden jullie het niet gezien".

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor MoesTuin » 30 aug 2014 09:33

Votum en groet en het begin van de Eredienst is zeker ook een interactie tussen de gemeente van de Heere en de Voorganger, die namens de Heere de dienst leidt.

Zoals in onderstaande dienst te zien is, dat is werkelijk heel mooi, jammer dat het op deze manier op weinig plaatsen nog maar gebeurd.

Zie onderstaande link door er op te klikken (rest van de dienst is ook zeker de moeite waard te beluisteren ;-) )

https://www.youtube.com/watch?v=lgwuMBz9F9c
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4640
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor Spreeuw » 30 aug 2014 09:37

MoesTuin schreef:Votum en groet en het begin van de Eredienst is zeker ook een interactie tussen de gemeente van de Heere en de Voorganger, die namens de Heere de dienst leidt.

Zoals in onderstaande dienst te zien is, dat is werkelijk heel mooi, jammer dat het op deze manier op weinig plaatsen nog maar gebeurd.

Zie onderstaande link door er op te klikken (rest van de dienst is ook zeker de moeite waard te beluisteren ;-) )

https://www.youtube.com/watch?v=lgwuMBz9F9c


Volgens mij doen alle gereformeerd-vrijgemaakte kerken de votum zingend door de gemeente. Ik heb zelf ook eens een GKV-dienst bijgewoond en daar deden ze het ook. Ik vind dat zeker wel mooi.
(In andere kerken is dat niet gebruikelijk en ik denk dat ze daar ook niet achter staan.)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor schelpje3 » 30 aug 2014 09:45

Spreeuw schreef:Volgens mij doen alle gereformeerd-vrijgemaakte kerken de votum zingend door de gemeente. Ik heb zelf ook eens een GKV-dienst bijgewoond en daar deden ze het ook. Ik vind dat zeker wel mooi.
(In andere kerken is dat niet gebruikelijk en ik denk dat ze daar ook niet achter staan.)

Dat heb ik nooit gehoord Spreeuw, wel dat de belijdenis des geloofs gezongen wordt.
Ik ging vroeger wel eens met een vriendinnetje mee naar de ger. kerk, ik denk dat ik hem nog zo kan zingen na al die jaren.
Wordt er gestaan of gezeten tijdens V+G?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4640
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor Spreeuw » 30 aug 2014 09:49

schelpje3 schreef:Dat heb ik nooit gehoord Spreeuw, wel dat de belijdenis des geloofs gezongen wordt.
Ik ging vroeger wel eens met een vriendinnetje mee naar de ger. kerk, ik denk dat ik hem nog zo kan zingen na al die jaren.
Wordt er gestaan of gezeten tijdens V+G?


Staan, zoals je ook kunt zien op de link die MoesTuin hiervoor gaf. In de GKV-dienst die ik bijwoonde was dat ook zo.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2014 10:45

schelpje3 schreef:Nee hoor, men moet zich niet druk maken. Waarom zou je.
Het gaat tenslotte maar om de eredienst, dus je kunt gewoon blijven zitten en pitten en alles laten passeren. Goeie tip.


Nee. Het gaat juist om de eredienst. Als mensen dat goed beseffen maken ze om andere dingen druk dan om 1 of 2 handen.


wat de gkv betreft, in sommigen gemeenten wordt het votum gezongen. Daarna volgt de groet door de predikant, gevolgd door een gezongen amen. Maar dat is lang niet in alle gkv's zo. Wel staat men altijd en overal tijdens vorum en groet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor mona » 30 aug 2014 11:09

Votum en groet:
Onze hulp is in de Naam van de HERE, Die de hemel en de aarde gemaakt heeft, Die trouw houdt tot in eeuwigheid en niet laat varen de werken van Zijn handen.
Genade zij u en vrede van Hem, Die is en Die was en Die komen zal, en van de zeven geesten die voor Zijn troon zijn, en van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de eerstgeborene uit de doden en de overste van de koningen der aarde. Amen.


Prachtig, en zo rijk!
Ik ben blij dat onze dominee niet alleen 'Goedemorgen of Goedenavond Gemeente' zegt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2014 11:11

“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor schelpje3 » 30 aug 2014 12:17

mona schreef:Votum en groet:
Onze hulp is in de Naam van de HERE, Die de hemel en de aarde gemaakt heeft, Die trouw houdt tot in eeuwigheid en niet laat varen de werken van Zijn handen.
Genade zij u en vrede van Hem, Die is en Die was en Die komen zal, en van de zeven geesten die voor Zijn troon zijn, en van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de eerstgeborene uit de doden en de overste van de koningen der aarde. Amen.


Prachtig, en zo rijk!
Ik ben blij dat onze dominee niet alleen 'Goedemorgen of Goedenavond Gemeente' zegt.

Er zijn predikanten (veelal oudere) die een eigen variant op het Votum hebben gemaakt. Dan is het nog mooier eigenlijk, omdat er zo over nagedacht is. En door de variant wordt je je als luisteraar meer bewust van de rijke inhoud van het Votum.
Ik zal bij gelegenheid wel eens een variant opzoeken.

Edit, aanvulling: op de site van de GerGem Gouda las ik dit:
Votum en zegen

Het votum dat nu volgt, is gemeenschappelijk; daarmee begint de echte kerkdienst. Votum is een Latijns woord. Het betekent “wens of gebed”. In het votum belijden we dat God ons in deze dienst bij elkaar heeft geroepen en bidden we God om Zijn hulp en ondersteuning.

Na het votum volgt de zegen. Omdat de dominee deze zegengroet uitspreekt als gevolmachtigde van Christus, ontvangen we als gemeente deze groet ook in de gebedsgestalte: met gesloten ogen en gevouwen handen. De zegengroet wordt beëindigd door het ‘Amen’ van de dominee.

Waarbij nog aangetekend moet worden dat alleen een predikant beide uitspreekt, een student (met preekbevoegdheid) dus niet.

Riska

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor Riska » 30 aug 2014 17:03

Schelpje3 schreef:Er zijn predikanten (veelal oudere) die een eigen variant op het Votum hebben gemaakt. Dan is het nog mooier eigenlijk, omdat er zo over nagedacht is. En door de variant wordt je je als luisteraar meer bewust van de rijke inhoud van het Votum.

Juist de standaardwoorden geven mij zo'n veilig en vertrouwd gevoel. Het is als het ware een ritueel - een merkteken in de tijd van de dienst.
De troost, de bemoediging, dat God niet loslaat het werk dat Zijn hand begon...
Voor mij is het gebaar erbij niet belangrijk - het gaat om de woorden, die alle zondagen, die alle diensten weer klinken.

Anoniem_89

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 sep 2014 18:44

Schelpje3 schreef:Er zijn predikanten (veelal oudere) die een eigen variant op het Votum hebben gemaakt. Dan is het nog mooier eigenlijk, omdat er zo over nagedacht is. En door de variant wordt je je als luisteraar meer bewust van de rijke inhoud van het Votum.
Riska schreef:Juist de standaardwoorden geven mij zo'n veilig en vertrouwd gevoel. Het is als het ware een ritueel - een merkteken in de tijd van de dienst.
De troost, de bemoediging, dat God niet loslaat het werk dat Zijn hand begon...
Voor mij is het gebaar erbij niet belangrijk - het gaat om de woorden, die alle zondagen, die alle diensten weer klinken.


Is er dan geen kans dat het allemaal standaard gaat worden?
Ik zou juist zeggen dat je zo ook beter zou kunnen beseffen waar het om draait.

Als ik bij mijn schoonouders in de kerk kom is het voor mij al zo'n standaard riedeltje dat ik mij niet kan concentreren op wat de voorganger zegt. Ik weet immers toch al wat hij gaat zeggen.
Is mijn ervaring althans.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 151 gasten