Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2014 09:37

Ook dat kan zorgelijk zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 29 aug 2014 09:45

Jvslooten schreef:Haha dan heb je z'n andere sites (internetbijbelschool.nl & toetsalles.nl) nog niet gezien. :mrgreen:

Daar vind je trouwens ook soortgelijke betogen tegen het Katholicisme en de charismatische beweging.
schelpje3 schreef:Doet mij denken aan onze andere tierende vriend, zelfde websitemaker zeker :mrgreen:
Sinds wanneer zijn Ary Geelhoed, Marc Verhoeven en Dustin Burggraaf één en de zelfde persoon.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 29 aug 2014 09:55

Optimatus schreef:Ik kan je verzekeren dat het in Berkenwoude in ons deel van de PKN nooit binnen is gekomen. Dat heeft onder andere met een goed functionerend liturgisch duo van achtereenvolgende predikanten en twee weerspannige organisten te maken alsmede een gemeente die er geen zin in heeft.
Ik denk toch dat jij jezelf voor de gek wil houden (sorry voor de uitspraak Erik).
Waarom zijn er in Berkenwoude twee wijk gemeentes in de PKN, omdat zo één zijn?
Waarom kijk je niet eens rond in het super kleine dorp Berkenwoude waar wel meer dan drie / vier kerken zijn die al vechten over de straat rollen?
Sorry hoor maar dan moet je toch echt met oogkleppen op lopen en je verder nergens mee bemoeien in de kleine berk van woude.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 aug 2014 10:05

benefietdiner schreef:Sinds wanneer zijn Ary Geelhoed, Marc Verhoeven en Dustin Burggraaf één en de zelfde persoon.

Wie zegt dat ze één en de zelfde persoon zijn?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2014 10:12

benefietdiner schreef:Waarom zijn er in Berkenwoude twee wijk gemeentes in de PKN, omdat zo één zijn? Waarom kijk je niet eens rond in het super kleine dorp Berkenwoude waar wel meer dan drie / vier kerken zijn die al vechten over de straat rollen?
Sorry hoor maar dan moet je toch echt met oogkleppen op lopen en je verder nergens mee bemoeien in de kleine berk van woude.

Als jij ons dorp een beetje zou kennen, dan zou je weten dat de verstandhoudigen tussen de beide wijkgemeenten in de PKN goed zijn, ondanks verschillen in opvattingen. Ik ben mede daarom in beide wijkgemeenten organist.

De verhoudingen tussen de GerGem en de GerGeminNed zijn ook goed, gelet op het feit dat de GerGem de GerGeminNed onderdak bood tijdens de verbouwing van 1912.

Wij hebben de Dorpskerk weer opengesteld voor de GerGem toen daar verbouwd werd.

Er rolt hier niemand vechten over straat, wellicht dat je je eerst kunt verdiepen in hoe onze dorpsgemeenschap in elkaar steekt alvorens er iets over uit te slaan.

Afgezien van de onzin die je uitslaat, schreef ik al dat in ons deel van de PKN het evangelicalisme geen kans maakt. Wat de andere wijkgemeente en de beide andere kerkgemeenschappen betreft, dat is hun aangelegenheid. Zij zullen ongetwijfeld zo hun ideeën hebben over het evangelicalisme. Als ik mijn collega-organisten in de andere gemeenschappen zo eens beluister, dan maakt dit evangelicalisme in Berkenwoude in de kerkdiensten weinig kans. Dat lijkt me een gezond gegeven.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 29 aug 2014 10:14

Faramir schreef:Wie zegt dat ze één en de zelfde persoon zijn?
Jvslooten en schelpje3

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 29 aug 2014 10:26

Optimatus schreef:
De verhoudingen tussen de GerGem en de GerGeminNed zijn ook goed, gelet op het feit dat de GerGem de GerGeminNed onderdak bood tijdens de verbouwing van 1912.

Wij hebben de Dorpskerk weer opengesteld voor de GerGem toen daar verbouwd werd.

Er rolt hier niemand vechten over straat, wellicht dat je je eerst kunt verdiepen in hoe onze dorpsgemeenschap in elkaar steekt alvorens er iets over uit te slaan.

Afgezien van de onzin die je uitslaat, schreef ik al dat in ons deel van de PKN het evangelicalisme geen kans maakt. Wat de andere wijkgemeente en de beide andere kerkgemeenschappen betreft, dat is hun aangelegenheid. Zij zullen ongetwijfeld zo hun ideeën hebben over het evangelicalisme. Als ik mijn collega-organisten in de andere gemeenschappen zo eens beluister, dan maakt dit evangelicalisme in Berkenwoude in de kerkdiensten weinig kans. Dat lijkt me een gezond gegeven.
Wat niet weet wat niet deert, want de verhouding tussen Ger.Gem. en Ger.Gem. in Ned. zijn totaal niet goed, laat staan dat zij iets met de PKN en zeer zeker niet met jullie wijkgemeente 1 van doen willen hebben. Ik heb het niet over elkaar een onderdak verlenen natuurlijk maar over hun kerkleer en daar begrijp jij niets van dat is wel duidelijk. Daarom begrijp je ook totaal niets van wat Ary Geelhoed bedoeld.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 aug 2014 10:27

benefietdiner schreef:Jvslooten en schelpje3

Nee hoor.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2014 10:32

benefietdiner schreef:Wat niet weet wat niet deert, want de verhouding tussen Ger.Gem. en Ger.Gem. in Ned. zijn totaal niet goed, laat staan dat zij iets met de PKN en zeer zeker niet met jullie wijkgemeente 1 van doen willen hebben. Ik heb het niet over elkaar een onderdak verlenen natuurlijk maar over hun kerkleer en daar begrijp jij niets van dat is wel duidelijk. Daarom begrijp je ook totaal niets van wat Ary Geelhoed bedoeld.

Jij hebt niet de flauwste notie van verhoudingen in (kleinere) gemeenschappen. Als zijn we het op grond van de kerkleer niet met elkaar eens, de persoonlijke verhoudingen zijn doorgaans goed en daar had ik het over. Je kunt huilen over de leer, maar daar ging het dus niet om. Kom eens een paar jaar hier wonen, misschien dat je dan begrijpt waar ik het over heb - of, beter, doe maar niet, je bent misschien wel helemaal niet geschikt voor het dorpsleven.

Maar we hadden het hier over het calvinisme in evangelische kringen en het heerlijke gegeven dat het evangelicalisme bij ons weinig voet aan de veengrond krijgt. Gelukkig maar.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 29 aug 2014 10:34

Optimatus schreef: Afgezien van de onzin die je uitslaat, schreef ik al dat in ons deel van de PKN het evangelicalisme geen kans maakt. Wat de andere wijkgemeente en de beide andere kerkgemeenschappen betreft, dat is hun aangelegenheid. Zij zullen ongetwijfeld zo hun ideeën hebben over het evangelicalisme. Als ik mijn collega-organisten in de andere gemeenschappen zo eens beluister, dan maakt dit evangelicalisme in Berkenwoude in de kerkdiensten weinig kans. Dat lijkt me een gezond gegeven.
Je doet alsof evangelicalisme een ziekte is.
Ja er zitten uitwassen bij, helaas. Net zoals bij jullie gereformeerden trouwens!
Wij geloven ook in Jezus Christus, de zoon van God die verlosser en Heer is.
We denken over bepaalde leerstukken anders, maar het lijk me gezond elkaar daar niet over te veroordelen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 29 aug 2014 10:42

Optimatus,

Op lokaal niveau kunnen die verhoudingen goed zijn en fijn dat het zo is!
De wereld is echter groter dan Perkouw.
Ik weet ook kleine plaatsen waar de verhoudingen uitermate slecht zijn.

Maar wat word er nu precies bedoeld met "nieuwe calvinisme" wat oprukt in evangelische kringen?
Graag een korte uitleg hierover cq. link naar het RD-artikel.
Ben mss te lang los van het calvinisme.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2014 10:49

Naamloos, helemaal mee eens. En daarnaast wordt er altijd heel negatief over gedaan, maar het heeft ook een hoop positieve dingen gebracht. Als ik zie hoe het er in onze kerken 20 jaar geleden ging en nu... is er veel meer aandacht voor evangelisatie (wordt niet meer door een paar mensen in een commissie gedaan), is er meer diversiteit wat betreft liederen en muziek in de kerk (wat mij betreft een verrijking), spoedt men zich na de dienst niet huiswaarts voor de koffie maar wordt er samen koffie gedronken, zijn groeigroepen / wijkkringen enz als paddestoelen uit de grond geschoten, is er meer aandacht voor doelgroepgerichte dingen enzovoorts.

Men kan er in doorslaan en dan is een heroriëntatie goed, maar laten we elkaar nou niet als "de vijand" gaan bestempelen. Dat geldt voor broeder Geelhoed en dat geldt ook voor protestanten :)

Moderngelovige, het is niet veel meer dan nieuwe aandacht voor het calvinisme zoals dat ook al wel bestond. Zonder karikaturen op het gebied van uitverkiezing, passiviteit en dat soort zaken.... Maar met aandacht voor Gods soevereiniteit, reddend werk enz.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 aug 2014 11:04

moderngelovige schreef:Maar wat word er nu precies bedoeld met "nieuwe calvinisme" wat oprukt in evangelische kringen?
Graag een korte uitleg hierover cq. link naar het RD-artikel.
Ben mss te lang los van het calvinisme.

'Het nieuwe calvinisme' komt voornamelijk vanuit de VS. De oude calvinistische waarheden (TULIP) worden op een eigentijdse manier gebracht. Er is veel aandacht voor de levensheiliging. Over de doop wordt verschillend gedacht.

Van Wikipedia:
New Calvinism is a movement within conservative Evangelicalism that embraces the fundamentals of 16th century Calvinism while seeking to engage these historical doctrines with present day culture. In March 2009, TIME magazine ranked it as one of the "10 Ideas Changing the World Right Now."

Helaas blijft Geelhoed constant hypercalvinistische leerstellingen in de schoenen schuiven bij de nieuwe calvinisten. Dit terwijl de nieuwe calvinisten zich juist opvallend vaak uitspreken tegen het hypercalvinisme. Tim Conway heeft bijvoorbeeld recentelijk nog een vier of vijfdelige serie gehouden, 'when calvinism goes bad' over dat onderwerp.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 aug 2014 11:55

Optimatus schreef:Dat heeft onder andere met een goed functionerend liturgisch duo van achtereenvolgende predikanten en twee weerspannige organisten te maken.

Een hoeraatje voor de opperzangmeesters. =D>

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 aug 2014 12:20

rotterdam schreef:Uit het R.D. van 29 augustus ; Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen. En dat is een zorgelijke ontwikkeling, vindt Ary Geelhoed uit Middelburg. Hij lanceerde een website om evangelischen in Nederland wakker te schudden en te waarschuwen voor deze „vijand.”

Wie deelt deze zorgen van Ary Geelhoed ?
Ik niet. :)
Sterker nog: het zou mooi zijn als de evangelischen minder aan de leiband van Pelagius liepen en zich meer in het Bijbelse gegeven van Gods soevereiniteit zouden verdiepen.
Dat laatste hoeft trouwens helemaal niet ten koste te gaan van evangelisatie. Dat krijg je alleen met het ultracalvinisme. Sterker nog: veel bekende zendelingen/evangelisten waren calvinistisch: William Carey, David Livingstone, George Whitefield om maar een paar mensen te noemen.
Faramir schreef:Wat een vreselijk amateuristische en zwaar gedateerde site.... Dit kan anno 2014 echt niet meer.
Ik vind de inhoud erger. Het is 1 grote lofzang op de vrije wil van de mens, waarbij God blij mag zijn dat Hij ons mag redden. Een citaat van R.C Sproul: "most christians solute the sovereignty of God, but believe in the sovereignty of man". Dat werkt helemaal door in de theologie.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”