Aragorn schreef:Ik ga toch voor (B)![]()
Alleen ben ik het niet eens met de consequenties die jij daaruit trekt. Nl. dat God door B-mensen altijd beoordeeld wordt op hun ideeen van wat goed is. Je kunt ook stellen dat God het goede wil omdat het goed is, maar dat wil niet zeggen dat dat altijd strookt met onze opvattingen over wat goed is. (Maar meestal zal dat wel overeenkomen)
Dat is tegenstrijdig; eerst zeg je dat het goed is, daarna zeg je dat het niet altijd strookt met onze opvattingen over wat goed is.
Het lijkt er op dat je wilt zeggen dat onze (ik speel even voor A-mens) opvattingen over wat goed is onjuist kunnen zijn, en dat kan natuurlijk. Maar zodra aangetoond is dat onze opvattingen onjuist zijn (want in strijd met wat God goed vindt), dan corrigeren we onze opvattingen. Dus zodra aangetoond is wat God wil, strookt dat automatisch met onze opvattingen over wat goed is. Voor die tijd kan er verschil zijn, maar nooit kunnen we zeggen dat wat God wil afwijkt van onze opvattingen over wat goed is. Want het zijn, per definitie, synoniemen.
Moraal is op God gebaseerd, maar is niet goed omdat God het wil. Het is goed omdat de verpersoonlijking van het Goede (wat 'toevallig' God is) het wil.
Da's een voorbeeld van B, waarin moraal niet op God gebaseerd is. Dat God goed genoemd kan worden, komt doordat zijn aard 'toevallig' voldoet aan de criteria van het goede. Als hij slecht was geweest, hadden wij dat op basis van diezelfde criteria kunnen constateren. En als er geen God zou zijn, zouden wij nog steeds over diezelfde criteria voor goed en kwaad beschikken. Dus deze moraal is niet afhankelijk van het bestaan van God, laat staan erop gebaseerd.