Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Re: Het "trekken" van de Vader (Joh.6:44)

Berichtdoor Teus » 01 aug 2014 21:19

Jvslooten schreef:
Vierde bewijs, v. 45:"IEDER dan die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij." Ieder, zegt het vleesgeworden Woord. Niemand uitgezonderd. Een IEDER die door de Vader geleerd wordt, getrokken, "komt tot Mij". Het is onmogelijk om het van God geleerde naast je neer te leggen. Als de Vader dóór de Geest iemand heeft overtuigd van waarheid en schuld en van heil en verlossing, dan is er nog slechts een optie, zegt Jezus: "[die] komt tot Mij." De Vader trekt. Onwederstandelijk.

En zij zullen allen door God onderwezen zijn. , dit is het trekken, wel alles citeren.
Dit is na de wedergeboorte: Ieder dan die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij.
46 Niet dat iemand de Vader gezien heeft, behalve Hij Die van God is; Híj heeft de Vader gezien.
47 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie in Mij gelooft, heeft eeuwig leven.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 01 aug 2014 21:51

Bambi schreef:
Met deze verklaring loop je toch vast op de tekst:
"Velen zijn geroepen, maar weinig uitverkoren."

Want dat roepen is ook trekken.

Als je ervan uitgaat dat er oren nodig zijn om het geroepene te kunnen horen, lijkt het erop dat de velen andere oren hebben dan de weinigen.
Elders heeft de Heere het over .............die hoort en verstaat.........
Er is dus een horen zonder te verstaan en er is een horen dat gepaard gaat met verstaan.
Wat te denken van..............die oren heeft om te horen die hore...........................
Wat te denken van........opdat zij horen en niet verstaan.............
En als het geloof uit het gehoor is en het gehoor door het Woord Gods, dan ligt toch de conclusie voor de hand, dat de Heere het aan zichzelf houdt bij wie Hij het oor herschept?
Maar bij wie Hij dat oor herschept(hen die Hij trekt, uit Hem geboren doet worden) daar is een horend oor.
De natuurlijke mens verstaat en begrijpt niet de dingen die des Geestes Gods zijn.....maar de geestelijke mens, vanwege zijn geboorte uit God, verstaat en begrijpt de dingen die des Geestes Gods zijn .
Hoe komt het dat onder het roepen van de Heere de ene mens wel verstaat en de andere niet?

De teksten in hoofdstuk 6 van het Johannes evangelie (net als de rest van het Woord) nadrukkelijk, dat de oorzaak van dit onderscheid voortkomt uit Gods werk in en aan een mens.
En niet aan een of andere algemeen menselijke kwaliteit.

h.g.
Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 01 aug 2014 22:05

Teus schreef:
En zij zullen allen door God onderwezen zijn. , dit is het trekken, wel alles citeren.
Dit is na de wedergeboorte: Ieder dan die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij.
46 Niet dat iemand de Vader gezien heeft, behalve Hij Die van God is; Híj heeft de Vader gezien.

Dit is na de wedergeboorte...........zeg je.
wat versta jij onder "de wedergeboorte" in dit verband?

bvd
h.g.
Learsi

Bambi

Berichtdoor Bambi » 01 aug 2014 22:20

learsi schreef:
Als je ervan uitgaat dat er oren nodig zijn om het geroepene te kunnen horen, lijkt het erop dat de velen andere oren hebben dan de weinigen.
Elders heeft de Heere het over .............die hoort en verstaat.........
Er is dus een horen zonder te verstaan en er is een horen dat gepaard gaat met verstaan.
Wat te denken van..............die oren heeft om te horen die hore...........................
Wat te denken van........opdat zij horen en niet verstaan.............
En als het geloof uit het gehoor is en het gehoor door het Woord Gods, dan ligt toch de conclusie voor de hand, dat de Heere het aan zichzelf houdt bij wie Hij het oor herschept?
Maar bij wie Hij dat oor herschept(hen die Hij trekt, uit Hem geboren doet worden) daar is een horend oor.
De natuurlijke mens verstaat en begrijpt niet de dingen die des Geestes Gods zijn.....maar de geestelijke mens, vanwege zijn geboorte uit God, verstaat en begrijpt de dingen die des Geestes Gods zijn .
Hoe komt het dat onder het roepen van de Heere de ene mens wel verstaat en de andere niet?

De teksten in hoofdstuk 6 van het Johannes evangelie (net als de rest van het Woord) nadrukkelijk, dat de oorzaak van dit onderscheid voortkomt uit Gods werk in en aan een mens.
En niet aan een of andere algemeen menselijke kwaliteit.

h.g.
Learsi

Mattheüs 13:14 En in hen wordt de profetie van Jesaja vervuld, die zegt: Met het gehoor zult gij horen, en geenszins verstaan; en ziende zult gij zien, en geenszins bemerken.
15 Want het hart dezes volks is dik geworden, en zij hebben met de oren zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zich bekeren, en Ik hen geneze.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 aug 2014 23:00

math 22:3 en hij stuurde zijn slaven eropuit om de genodigden voor de bruiloft te roepen. Maar zij wilden niet komen.
matth 23:37 Hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels; maar u hebt niet gewild!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 01 aug 2014 23:53

Mooi hoor, al die klinkende bijbelteksten. Maar wat bedoelen jullie (Bambi, Mealybug) ermee te zeggen?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 02 aug 2014 00:30

Jvslooten schreef:Mooi hoor, al die klinkende bijbelteksten. Maar wat bedoelen jullie (Bambi, Mealybug) ermee te zeggen?

Is dat zo moeilijk?
Jij voert Johannes 6:39 aan als bewijs dat God trekt en die personen ook gelijk de wil geeft.
Maar vers 39 is niet het enige vers wat over de wil van God gaat, vers 40 gaat er ook nog over en die belicht een andere manier van het trekken, nl. dat de mens moet geloven in de Heere Jezus:

39 En dit is de wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft, dat al wat Hij Mij gegeven heeft, Ik daaruit niet verlieze, maar hetzelve opwekke ten uitersten dage.
40 En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Bij een deel van de gelovigen wordt bij het trekken de wil gegeven en bij een ander deel niet.
De discipelen zijn aan de Heere Jezus gegeven net als Paulus, dus bij degenen waar God een speciale taak in Zijn Koninkrijk voor heeft.
En daar gaat vers 39 over.
De anderen die getrokken worden, daar gaat vers 40 over.

En als jij er van uit gaat dat mensen die geroepen/getrokken worden, ook gelijk de wil krijgen van God, dan is dat in conflict met wat de Heere Jezus zegt:

Mattheüs 22:14 Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 02 aug 2014 00:52

Jvslooten schreef:Het trekken van de Vader is in ieder geval niet vrijblijvend. Het trekken van de Vader is onwederstandelijk. Want wie heeft Zijn wil weerstaan?
Heel wat mensen hoor, want God wil dat alle mensen zalig worden. Helaas willen alle mensen dat niet.
Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 aug 2014 10:45

Jvslooten schreef:Mooi hoor, al die klinkende bijbelteksten. Maar wat bedoelen jullie (Bambi, Mealybug) ermee te zeggen?

Ik bedoel niets, want eigenmachtige uitleg is niet toegestaan.
Verder lees ik gewoon wat er staat.
En hou ik rekeing met aan wie het gezgd wordt.
En dat is in dit geval de joden onder de oude bedeling.
De uitnodiging aan de vrienden van de bruidegom, zeg maar.
Nu, nadat de stad in brand is gestoken (Jeruzalem, 70 n.Chr) leven we tijdens de nodiging aan allen, goed en slecht...zorg dat je het bruiloftskleed aanhebt, dat is nu de vereiste.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 02 aug 2014 14:52

Bambi schreef:Is dat zo moeilijk?
Jij voert Johannes 6:39 aan als bewijs dat God trekt en die personen ook gelijk de wil geeft.
Maar vers 39 is niet het enige vers wat over de wil van God gaat, vers 40 gaat er ook nog over en die belicht een andere manier van het trekken, nl. dat de mens moet geloven in de Heere Jezus:

39 En dit is de wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft, dat al wat Hij Mij gegeven heeft, Ik daaruit niet verlieze, maar hetzelve opwekke ten uitersten dage.
40 En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Bij een deel van de gelovigen wordt bij het trekken de wil gegeven en bij een ander deel niet.
De discipelen zijn aan de Heere Jezus gegeven net als Paulus, dus bij degenen waar God een speciale taak in Zijn Koninkrijk voor heeft.
En daar gaat vers 39 over.
De anderen die getrokken worden, daar gaat vers 40 over.

En als jij er van uit gaat dat mensen die geroepen/getrokken worden, ook gelijk de wil krijgen van God, dan is dat in conflict met wat de Heere Jezus zegt:

Mattheüs 22:14 Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

De vraag is dan of wij roepen en trekken gelijk kunnen/mogen schakelen.

Een gevolg van het roepen is dat er natuurlijke mensen gevonden zullen worden die zich zullen gaan bekommeren om hun zaligheid. Dan is er echter nog geen zekerheid of ze die zaligheid ook zullen ontvangen.

Het gevolg van het trekken van de Vader (het geleerd zijn door God........de allen uit vers 45) is dat dezen tot Jezus zullen komen.
En in dit tot Hem komen is de zaligheid voor hen zeker. Want de Heere zegt: .............en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Bij het roepen is het nog lang niet zeker of de geroepene ook zalig zal worden..
Bij het trekken door de Vader echter wel.

Daarom kunnen roepen en trekken niet gelijk geschakeld worden.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

h.g.
Learsi

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 02 aug 2014 16:44

De woorden maken het volgende los in mij.

Ik wil gaan bidden, of God de Vader, mensen tot Jezus wil trekken. Dat heb ik ook gedaan nu.

Zegen.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 02 aug 2014 18:30

Bidden is zo,n groot voorrecht.
Ja liefde voor verloren mensen brengt ons tot gebed.
Heeft dat trekken niet te maken,met ZIJN volbrachte werk.
Alle dingen zijn van Gods kant gereed,om verloren mensen te ontvangen.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 02 aug 2014 18:32

xsidd schreef:De woorden maken het volgende los in mij.

Ik wil gaan bidden, of God de Vader, mensen tot Jezus wil trekken. Dat heb ik ook gedaan nu.

Zegen.
Bij mij ook. Opdat Zijn huis vol worde!

Groet en zegen!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 02 aug 2014 18:38

Bambi schreef:Jij voert Johannes 6:39 aan als bewijs dat God trekt en die personen ook gelijk de wil geeft.
Maar vers 39 is niet het enige vers wat over de wil van God gaat, vers 40 gaat er ook nog over en die belicht een andere manier van het trekken, nl. dat de mens moet geloven in de Heere Jezus (...)
Jvslooten schreef:...het is zeker waar, de enige weg waarlangs een mens het heil deelachtig kan worden is door de weg van het geloof. Maar het geloof wordt gewerkt en bewerkt en gesterkt door het trekkende werk van de Vader. Wie door de Vader getrokken wordt, krijgt in Christus het Leven. Er is geen discrepantie tussen het werk van de Vader en de Zoon. Wie wordt getrokken door de Vader, ZAL worden opgewekt door de Zoon. Christus en de Vader zijn [immers] EEN.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 02 aug 2014 18:56

Teus schreef:En zij zullen allen door God onderwezen zijn. , dit is het trekken, wel alles citeren.

learsi schreef:Dit is na de wedergeboorte...........zeg je.
wat versta jij onder "de wedergeboorte" in dit verband?

bvd
h.g.
Learsi

Wedergeboorte, geschreven staan in het Boek de Levens.
De zekerheid dat je zonden vergeven zijn. Dat God je beloofd heeft er niet meer op terug te zullen zien. Dat door de Liefde en de Genade van God en de gave van Zijn Zoon Jezus Christus je toekomst verzekerd is, door de kracht van de Heilige Geest.

Dit is in elk verband het zelfde Learsi, of ik begrijp je vraag niet.

Door God onderwezen: De Bijbel
Gehoord en geleerd: Ter harte genomen door de Heilige Geest, Wedergeboorte.
Komt tot Mij: Ontmoet Hem, niet op aarde bedoeld, straks in de Hemel.
Je hebt letterlijke mensen en Geestelijke mensen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Terug naar “Archief”