Is het verstand nodig om in God te geloven?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Re: Is het verstand nodig om in God te geloven?

Berichtdoor Teus » 22 aug 2014 16:45

mona schreef:
God vraagt van ons een dienstbaar leven. Hij zoekt bij ons Vruchten. Heiligheid. Naastenliefde. Zelfverloochening.
Hieraan hebben we onze handen vol.

Als God bij ons zoekt wat je noemt, vruchten, heiligheid, naastenliefde en zelfverloochening, dan kan Hij blijven zoeken, het is niet bij ons te vinden als Hij het niet geeft.

Natuurlijk kun je je hier niet achter schuilen maar God wil alleen van Zijn kinderen, vertrouwen en gezochte nabijheid. Hieruit komen deugden die je noemt.
Als het er niet is staan we zelf Hem in de weg.

Als we hieraan onze handen vol hebben, dus alles zelf in de hand proberen te houden en te verwezenlijken, dan gaat er iets niet goed.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Julian Brasser » 22 aug 2014 17:24

Paulus houdt het op 'gemoed':

http://www.blueletterbible.org/lang/lex ... 3563&t=KJV

Strong's G3563 - nous outline of Biblical Usage
1. the mind, comprising alike the faculties of perceiving and understanding and those of feeling, judging, determining
1A. the intellectual faculty, the understanding
1B. reason in the narrower sense, as the capacity for spiritual truth, the higher powers of the soul, the faculty of perceiving divine things, of recognising goodness and of hating evil
1C. the power of considering and judging soberly, calmly and impartially
2. a particular mode of thinking and judging, i.e thoughts, feelings, purposes, desires

Concordance Results Using KJV
[Luk 24:45 KJV] 45 Then opened he their understanding, that they might understand the scriptures,
[Rom 1:28 KJV] 28 And even as they did not like to retain God in [their] knowledge, God gave them over to a reprobate mind, to do those things which are not convenient;
[Rom 7:23, 25 KJV] 23 But I see another law in my members, warring against the law of my mind, and bringing me into captivity to the law of sin which is in my members. ... 25 I thank God through Jesus Christ our Lord. So then with the mind I myself serve the law of God; but with the flesh the law of sin.
[Rom 11:34 KJV] 34 For who hath known the mind of the Lord? or who hath been his counsellor?
[Rom 12:2 KJV] 2 And be not conformed to this world: but be ye transformed by the renewing of your mind, that ye may prove what [is] that good, and acceptable, and perfect, will of God.
[Rom 14:5 KJV] 5 One man esteemeth one day above another: another esteemeth every day [alike]. Let every man be fully persuaded in his own mind.
[1Co 1:10 KJV] 10 Now I beseech you, brethren, by the name of our Lord Jesus Christ, that ye all speak the same thing, and [that] there be no divisions among you; but [that] ye be perfectly joined together in the same mind and in the same judgment.
[1Co 2:16 KJV] 16 For who hath known the mind of the Lord, that he may instruct him? But we have the mind of Christ.
[1Co 14:14-15, 19 KJV] 14 For if I pray in an [unknown] tongue, my spirit prayeth, but my understanding is unfruitful. 15 What is it then? I will pray with the spirit, and I will pray with the understanding also: I will sing with the spirit, and I will sing with the understanding also. ... 19 Yet in the church I had rather speak five words with my understanding, that [by my voice] I might teach others also, than ten thousand words in an [unknown] tongue.
[Eph 4:17, 23 KJV] 17 This I say therefore, and testify in the Lord, that ye henceforth walk not as other Gentiles walk, in the vanity of their mind, ... 23 And be renewed in the spirit of your mind;
[Phl 4:7 KJV] 7 And the peace of God, which passeth all understanding, shall keep your hearts and minds through Christ Jesus.
[Col 2:18 KJV] 18 Let no man beguile you of your reward in a voluntary humility and worshipping of angels, intruding into those things which he hath not seen, vainly puffed up by his fleshly mind,
[2Th 2:2 KJV] 2 That ye be not soon shaken in mind, or be troubled, neither by spirit, nor by word, nor by letter as from us, as that the day of Christ is at hand.
[1Ti 6:5 KJV] 5 Perverse disputings of men of corrupt minds, and destitute of the truth, supposing that gain is godliness: from such withdraw thyself.
[2Ti 3:8 KJV] 8 Now as Jannes and Jambres withstood Moses, so do these also resist the truth: men of corrupt minds, reprobate concerning the faith.
[Tit 1:15 KJV] 15 Unto the pure all things [are] pure: but unto them that are defiled and unbelieving [is] nothing pure; but even their mind and conscience is defiled.
[Rev 13:18 KJV] 18 Here is wisdom. Let him that hath understanding count the number of the beast: for it is the number of a man; and his number [is] Six hundred threescore [and] six.
[Rev 17:9 KJV] 9 And here [is] the mind which hath wisdom. The seven heads are seven mountains, on which the woman sitteth.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 22 aug 2014 17:26

En wat wil je nu zeggen met deze selectie van Bijbelteksten? Een beetje lijn en duiding zou veel verhelderen.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 22 aug 2014 17:56

Teus schreef:Als God bij ons zoekt wat je noemt, vruchten, heiligheid, naastenliefde en zelfverloochening, dan kan Hij blijven zoeken, het is niet bij ons te vinden als Hij het niet geeft.
zo is het.

Teus schreef:Als we hieraan onze handen vol hebben, dus alles zelf in de hand proberen te houden en te verwezenlijken, dan gaat er iets niet goed.
Ik bedoel het anders, misschien ben ik niet duidelijk geweest. Het zijn vruchten van de geest, maar die gaan niet buiten het verstand om. Soms is het gewoonweg een keuze met je verstand om vriendelijk of geduldig te blijven, omdat je bijvoorbeeld door iemand het bloed onder de nagels vandaan gehaald wordt. Vanbinnen kan je dan best boos zijn, maar je kiest er voor/vecht ervoor, om vriendelijk te blijven. Of iemand probeert je mee te slepen in een bepaalde roddel over een persoon. Je kiest er voor om dat niet te doen. Die keuze is dan een keuze voor God, gemaakt met je verstand, door de kracht van de Geest.
Een ieder heeft daar dagelijks mee van doen, tenminste ik ervaar dat wel zo.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 23 aug 2014 08:27

mona schreef: Ik bedoel het anders, misschien ben ik niet duidelijk geweest. Het zijn vruchten van de geest, maar die gaan niet buiten het verstand om.

Dit hoeft niet altijd zo te zijn, ik vraag me af of het überhaupt voorkomt.
Vele dingen door de Heilige Geest geleid gaan buiten het verstand om, ik zou denken, alles.

mona schreef: Soms is het gewoonweg een keuze met je verstand om vriendelijk of geduldig te blijven, omdat je bijvoorbeeld door iemand het bloed onder de nagels vandaan gehaald wordt. Vanbinnen kan je dan best boos zijn, maar je kiest er voor/vecht ervoor, om vriendelijk te blijven. Of iemand probeert je mee te slepen in een bepaalde roddel over een persoon. Je kiest er voor om dat niet te doen. Die keuze is dan een keuze voor God, gemaakt met je verstand, door de kracht van de Geest.
Een ieder heeft daar dagelijks mee van doen, tenminste ik ervaar dat wel zo.

Ben het niet met je eens, als er wroeging van binnen is, zoals je schrijft, is de Heilige Geest niet in je, dat gaat niet.
Als je dan er voor gaat, om b.v. vriendelijk te blijven, doe je het alleen met je verstand, vooral als je je tanden op elkaar moet houden ervoor.
Als de Heilige Geest in je is, dus dicht bij God leeft is er geen wroeging, boosheid of irritaties. Ook geen gevecht want dan is jou geest vermengd met de Heilige Geest.
Er is ook nog een verschil of God een grotere of langere opdracht voor je hebt, of dat je God direct om hulp vraagt en Hij direct antwoord geeft. Bij het laatste kan het zijn dat je zelf helemaal niet aan bod kom, niet in je denken en zelfs niet in je handelen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 23 aug 2014 08:49

Teus schreef:als er wroeging van binnen is, zoals je schrijft, is de Heilige Geest niet in je, dat gaat niet.
Als je dan er voor gaat, om b.v. vriendelijk te blijven, doe je het alleen met je verstand, vooral als je je tanden op elkaar moet houden ervoor.
Als je wroeging voelt of wrok, en je vraagt God om vriendelijk te blijven naar degene die jou kwetst, dan weet ik zeker dat God jou de overwinning wil schenken om vriendelijk te blijven. Dat is niet iets 'waar je zelf voor gaat' maar dat is een strijden tegen het kwade in jezelf, in Zijn kracht.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 23 aug 2014 12:20

Teus schreef:als er wroeging van binnen is, zoals je schrijft, is de Heilige Geest niet in je, dat gaat niet.
mona schreef:Als je wroeging voelt of wrok, en je vraagt God om vriendelijk te blijven naar degene die jou kwetst, dan weet ik zeker dat God jou de overwinning wil schenken om vriendelijk te blijven. Dat is niet iets 'waar je zelf voor gaat' maar dat is een strijden tegen het kwade in jezelf, in Zijn kracht.

Nu noem je wat anders en je spreekt jezelf tegen.
Eerst zeg je Het zijn vruchten van de geest, maar die gaan niet buiten het verstand om. En nu zeg je dat je de overwinning van de Heilige Geest moet hebben en niet iets van jezelf is.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 23 aug 2014 14:15

Ook in "de overwinning van de Heilige Geest" is je verstand betrokken.
Het door de Geest verlichtte verstand.

h.g.
Learsi

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 23 aug 2014 14:57

Teus schreef:Nu noem je wat anders en je spreekt jezelf tegen.
Zoals je wilt. Beter dan Learsi kan ik het niet uitleggen.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 23 aug 2014 18:12

learsi schreef:Ook in "de overwinning van de Heilige Geest" is je verstand betrokken.
Het door de Geest verlichtte verstand.

h.g.
Learsi

Kun je me vertellen waar dat staat?
Ook hier is de Heilige Geest bij betrokken, beïnvloed het verstand.
Ik schreef al dat het niet altijd zo hoeft te zijn.
Er kunnen momenten zijn dat de heilige Geest direct werkt waarbij je niet denkt en/of handelt.
Als God iets op je pad brengt waarbij God je ook verantwoordelijkheid geeft zul je ook je verstand moeten gebruiken.
Het kan ook dat God wilt dat je direct handelt en gewoon geen tijd krijgt om te denken.
Het is wat anders als waar ik het met Mona over had, die laat het liever aan jou over.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 23 aug 2014 18:30

Teus schreef:Het is wat anders als waar ik het met Mona over had, die laat het liever aan jou over.
Ja, dat is waar. Soms is het beter iets aan een ander over te laten, is helemaal niet erg. Als ik er op door zou gaan, krijg ik wellicht nog meer irritatie dan wat ik nu al heb, en ik heb daar geen zin in.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 23 aug 2014 19:20

De Geest verlicht het verstand.(Psalm 119:130......de opening uwer woorden geeft licht, de slechten verstandig makend).

Door het door de Geest verlichte verstand begrijp en geloof ik (bijv.) dat wat bij de mens onmogelijk is, mogelijk is bij God.

En dan bidt ik dat Hij in mij werkt wat ik zelf niet kan.

Verder excuses, dat ik er tussen kwam.
Ik dacht te begrijpen wat "mona" bedoelde.

h.g.
Learsi

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 25 aug 2014 12:29

learsi schreef:De Geest verlicht het verstand.(Psalm 119:130......de opening uwer woorden geeft licht, de slechten verstandig makend).

Door het door de Geest verlichte verstand begrijp en geloof ik (bijv.) dat wat bij de mens onmogelijk is, mogelijk is bij God.

En dan bidt ik dat Hij in mij werkt wat ik zelf niet kan.

Verder excuses, dat ik er tussen kwam.
Ik dacht te begrijpen wat "mona" bedoelde.

h.g.
Learsi

Geen probleem, het was niet persoonlijk gericht.
Bedankt voor het opgegeven Bijbelgedeelte.
Zo zie je maar dat we God altijd nodig hebben, door de kracht van de Heilige Geest.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 25 aug 2014 13:35

Spreeuw schreef:Mijn vraag is: is het verstand nodig om in God te geloven? Is het geloof belangrijker dan het verstand? Wanneer is het verstand goed en wanneer niet? Wat betekent verstand in de Bijbel en in het geloofsleven?

Geloven doe je met je hart/geest. Corrie ten Boom werkte met verstandelijk gehandicapten en ze legde ze wat uit over het heelal en ze begrepen er niks van, maar de geestelijke dingen begrepen ze helemaal. Bij ongelovigen is het verstand verduisterd. Als je gelooft: God liefhebben met je verstand, eerst je hart/geest, en wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken: je gedachten in overeenstemming brengen met Gods Woord, bolwerken slechten die nog in je verstand kunnen zitten na je bekering ook, want je geest is in een keer heilig bij de wedergeboorte, maar in je ziel, o.a. verstand, kunnen nog bolwerken zitten, dat moet vernieuwd worden, elk bedenksel wat tegen Zijn Woord ingaat krijgsgevangene maken.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 25 aug 2014 13:45

mealybug schreef:Biologisch gezien zit het verstand in de hersenen :)

Evenals het 'hart'...
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

Terug naar “Archief”