De engelen tijdens de kerkdienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Byte
Luitenant
Luitenant

Re: De engelen tijdens de kerkdienst

Berichtdoor Byte » 14 jul 2014 21:00

Hi Schelpje,

Ik zie nog geen enkele bijbelse onderbouwing dat ze in de kerkdienst meer zijn als in het dagelijks leven?
Calvijn noemt het maar ik denk dat het belangrijk is waar we dit in de Schrift kunnen vinden?

Ik zeg niet dat het niet zo is, sterker nog ik ken ook diverse verhalen :wink: maar die beperken zich niet alleen tot de kerkdiensten.

Gr en zegen Byte

schelpje3 schreef:Ik kwam op dit gedeelte terecht, op Hervormde Gemeente Nijkerk

Engelen dichtbij Ds. J. M. J. Kieviet

Het is alweer enkele jaren geleden dat het boek van dr. S. D. Post "Duivels dichtbij" verscheen. Het heeft terecht veel aandacht getrokken. En nog wordt het gelezen, met name door jonge mensen. Voor hen is het ook geschreven. Zelf verwees ik er bij diverse gelegenheden naar.

De macht van de boze is niet ver weg, zo wil dit boek duidelijk maken. Hij is dichter bij dan je denkt. Als je niet alert bent, merk je hem niet op. Dat is een gevaarlijke positie. Want al zie je hem niet, hij is er wel! En hij heeft het op je ondergang gemunt.

Eerder deze week besprak ik met een groep catechisanten het thema "engelen". De goede, niet gevallen engelen welteverstaan. We lazen een aantal Bijbelplaatsen. Het bleek ons dat de engelen bepaald geen randverschijnsel in de Bijbel vormen. Je komt hen dikwijls tegen. Alleen de vermelding engel staat er al ongeveer 250 keer in, naast de andere aanduidingen.

In twee derde van de Bijbelboeken komen engelen ter sprake. Verreweg het meest in de Openbaring van Johannes. Maar ook overvloedig in de evangeliën en in de brief aan de Hebreeën. Ik denk ook aan de Psalmen en aan de profetenboeken van Ezechiël en Zacharia.

De engelen, de boden uit de hemel, komen we -ten eerste- tegen als boodschappers aan de Bijbelheiligen in het Oude Testament: aan Abraham, Mozes en de profeten. Daarnaast hebben ze een plaats bij de grote heilsfeiten: zowel voor als bij de geboorte van de Heere Jezus, bij Zijn verzoeking in de woestijn, bij Zijn lijden en Zijn sterven, bij Zijn opstanding en Zijn hemelvaart.

Ten derde: in Zijn onderwijs noemt de Heere Jezus hen dikwijls. Ooit zal Hij wederkomen met Zijn engelen. De engelen zijn de maaiers als de tarwe wordt ingezameld. De engelen zijn degenen die de rechtvaardigen en de onrechtvaardigen zullen scheiden. En als vierde: over de taak van de engelen in het laatste der dagen spreekt vooral het boek Openbaring. De engelen zijn betrokken bij het bekendmaken en uitbeelden van de dingen die alsdan gebeuren zullen.

Maar wat mij (en ons) het meest trof -ik heb het nog steeds over die catechisatieles van maandag- is de actualiteit van de engelendienst. Ook heden ten dage, in onze tijd, treden de engelen op. De schrijver aan de Hebreeën doet geen enkele poging de dienst van de engelen tot het verleden te beperken. Integendeel, hij zet hen helemaal in het heden: "zij zijn allen gedienstige geesten die tot dienst worden uitgezonden ter wille van degenen die de zaligheid beërven zullen." Zo staat het er! Zo is het dus ook! Het is onbevattelijk. De heilige God zendt Zijn hemelse knechten gedurig uit om Zijn kinderen op aarde te dienen. Engelen dichtbij! Gelukkig, niet alleen duivels dichtbij, maar ook engelen dichtbij.

Wat die dienst inhoudt, laat de Heilige Schrift ruimhartig weten. Psalm 91 zegt: ze bewaren u in uw wegen, ze dragen u op de handen, ze zorgen ervoor dat u uw voet aan geen steen stoot. Psalm 34 zingt er ook al van: "De engel des Heeren legert zich rondom degenen die Hem vrezen." Ze vormen een vurige muur om de beschermelingen van de hemel. Immers, voor hen wordt de eeuwige erfenis bewaard en zij worden voor de erfenis bewaard. Wie doen het? De engelen. Engelen dichtbij Wat een uitnemende troost!

Wat mij in dit verband nog het meest aangrijpt, is het volgende. Ik zeg het eerst met woorden van Calvijn in diens Institutie: "God heeft de engelen willen belasten met de zorg voor onze zaligheid. Daarom komen ze in de heilige vergaderingen. De kerk is hun een schouwplaats, waar ze de verscheidene en veelvuldige wijsheid Gods bewonderen" (Institutie III, 20, 23). Ze zijn aanwezig in de heilige vergaderingen.

Wie zijn ze? Ze zijn de boden van God; of de rapporteurs. Ze brengen in het hof van de hemel verslag uit van wat er plaatsvindt als het goede Woord van God wordt verkondigd.

Dat mag ik me wel aantrekken; evenals alle andere dienaren van het Woord. Is wat wij brengen, wel overeenkomstig dat Woord van God? De engelen leggen elke zondag hun oor te luisteren en ze brengen bij de heilige God hun rapport uit. Me dunkt, deze werkelijkheid is voor de predikers een reden te meer zich voortdurend en ernstig af te vragen of hun prediking wel naar de zin en mening van de Geest is. De engelen, als getrouwe dienaren van de grote God, leggen de maatstaf en brengen het bij hun Zender ter sprake.

Maar niet minder zien de engelen erop toe dat de prediking weerklank ontvangt in de harten. Petrus schrijft zelfs dat de engelen begerig zijn in deze dingen in te zien. Ja, ze leven intens mee met de kerk op aarde (B. Smijtegelt). De engelen hebben God lief. Ook zij zien uit naar vrucht op de prediking. Want zodra iemand zich tot de Heere bekeert, is er vreugde niet alleen bij God, maar ook bij Zijn heilige engelen.

De engelen bemoeien zich ook met de eerbied en de stijl in de eredienst. Of toch het onderscheid tussen man en vrouw in de samenkomst van de gemeente wel naar Gods gebod betracht wordt: "om der engelen wil", zo schrijft Paulus aan de Korinthiërs. Al met al: niemand ontkomt aan hun scherpe blik en hun gespitste oor.

Engelen dichtbij: Iets om bij stil te staan.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 15 jul 2014 18:51

schelpje3 schreef:In de vragenrubriek stelt iemand een vraag over foto's maken tijdens kerkdiensten.
De laatste zin in het antwoord van de predikant trof mij:

Mocht jij Gods nabijheid wel eens ervaren in een kerkdienst? En wat brengen de engelen van jouw aanwezigheid daar over aan God?

(Mooie vraag trouwens!)

De engelen, vaak onderbelicht, alleen tijdens de kerstdiensten wordt er aandacht aan hen besteed.
Zijn wij ons bewust van de aanwezigheid van de engelen, ook tijdens de kerkdienst?

Ik krijg herinneringen van een paar jaar geleden dat ene Todd Bentley ook zat te schreeuwen om engelen.
Wat een raar antwoord van de predikant;
[quote"predikant"]wat brengen de engelen van jouw aanwezigheid daar over aan God?[/quote]
Waarom zouden de engelen een 'tussenstation' zijn?
Alleen de gedachte wekt bij mij enorme weerstand op :-&

Ik weet dat de engelen met ons meestrijden in de geestelijke wereld.

Maar om mijzelf bewust te maken wat engelen voor mij doen?
Alsof ik engelen ervoor moet bedanken, en mee moet nemen in mijn gebeden, daar lijkt het wat op. :roll:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 15 jul 2014 19:26

predikant schreef:wat brengen de engelen van jouw aanwezigheid daar over aan God?
Anoniem_89 schreef:Waarom zouden de engelen een 'tussenstation' zijn?
Alleen de gedachte wekt bij mij enorme weerstand op :-&
Toch is het heel Bijbels hoor.. in bijvoorbeeld Zacharia 1:10-11 kun je lezen hoe de Engel des Heeren engelen uitzend om de aarde te bezien, en verslag te doen van hun bevindingen aan God. Hetzelfde kom je tegen bij Job 1&2, waar de engelen samenkomen voor de troon om verslag uit te brengen van wat ze op de aarde zien. De engelen worden uitgezonden (heb. 1:14) en kunnen, zo zij dat zouden willen, mensen aanklagen bij God (2 Pet. 2:11).
Laatst gewijzigd door Jvslooten op 15 jul 2014 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 jul 2014 20:16

Waarom zouden engelen verslag uit moeten brengen over een kerkdienst?
Waar 2 of meer in Jezus naam vergaderd zijn, daar is Hij zelf in het midden.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 15 jul 2014 20:22

Bambi schreef:Waarom zouden engelen verslag uit moeten brengen over een kerkdienst?

Heel scherp! :)

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 15 jul 2014 21:28

Zou het dan meer op basis van het oude testament zijn?
En dat dit niet meer noodzakelijk is vanwege de andere Trooster?

Ik kan mezelf voorstellen dat er een overdracht plaats zou kunnen vinden in het oude testament (niet overal want God sprak ook van aangezicht tot aangezicht) maar dat nadat het voorhangsel gescheurd is we vrije toegang hebben tot Zijn genadetroon en daarmee het verslag geven niet meer van toepassing is in het nieuwe testament ?

Ik zit maar even wat te gissen hoor... :D bedoel er niets onbehoorlijks of spottends mee.

Gr en zegen Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 jul 2014 21:39

1Cor6:3 Weet u niet dat wij engelen zullen oordelen?

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 15 jul 2014 21:45

Zoek de overeenkomsten en zoek de verschillen!
Is een aardig lapje tekst.

http://www.rkk.nl/katholicisme/encyclopedie/e/engelen

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 jul 2014 23:11

ik denk dat engelen nu ook het meest ingezet worden in de strijd tegen de duvel en zijn trawanten en om mensen te helpen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 15 jul 2014 23:11

Bambi schreef:Waarom zouden engelen verslag uit moeten brengen over een kerkdienst?

Gods ogen doorlopen de hele aarde, dus het zou strikt genomen inderdaad niet nodig zijn dat de engelen (letterlijk:"boodschappers") zouden opklimmen en afdalen tussen hemel en aarde, om God te vertellen wat ze gezien hebben. Maar als ik zo vrij mag zijn om je een wedervraag te stellen.. waarom vertel jij dingen aan de God Die alles al weet?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 15 jul 2014 23:14

moderngelovige schreef:Zoek de overeenkomsten en zoek de verschillen!
Is een aardig lapje tekst.

http://www.rkk.nl/katholicisme/encyclopedie/e/engelen
bedankt voor de link, maar ik heb wel ergens mijn vraagtekens bij.. "De Kerk vereert de engelen en roept hun bijstand in. Op de liturgische kalender van de Rooms-Katholieke Kerk staan twee engelendagen: het feest ter ere van de Aartsengelen Michaël, Gabriël en Rafaël op 29 september en de gedachtenis van de Engelbewaarders op 2 oktober." In de Bijbel staat toch dat engelen niet vereert mogen worden? Zie Kol. 2:18 en Op. 19:10.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 15 jul 2014 23:16

mealybug schreef:1Cor6:3 Weet u niet dat wij engelen zullen oordelen?
Verlang je daar naar?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 jul 2014 23:17

Jvslooten schreef:Gods ogen doorlopen de hele aarde, dus het zou strikt genomen inderdaad niet nodig zijn dat de engelen (letterlijk:"boodschappers") zouden opklimmen en afdalen tussen hemel en aarde, om God te vertellen wat ze gezien hebben. Maar als ik zo vrij mag zijn om je een wedervraag te stellen.. waarom vertel jij dingen aan de God Die alles al weet?

Omdat God wil dat we Hem alles vertellen, om een relatie met Hem te onderhouden.
En ook afhankelijk van Hem te blijven.

Maar waar staat dat de engelen alles aan God vertellen?

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 16 jul 2014 06:57

Goedemorgen Jvslooten,

Je hebt een belangrijk verschil blootgelegd, maar dit zal je van de rkk niet verbazen....
Ik heb de link geplaatst nadat ik in het topic het verhaal las van de man die opbiechtte dat hij de dominee wilde overvallen maar dit naliet toen hij zag dat er 2 andere mannen meeliepen.
Dat vertoont veel overeenkomsten met de engelenbewaarders zoals in de link.

Persoonlijk wil ik het verhaal niet direct als onzin of fantasie bestempelen en de nuchtere no-nonsense er op los laten.

Citaat van een recente post van jou:
Gods ogen doorlopen de hele aarde, dus het zou strikt genomen inderdaad niet nodig zijn dat de engelen (letterlijk:"boodschappers") zouden opklimmen en afdalen tussen hemel en aarde, om God te vertellen wat ze gezien hebben. Maar als ik zo vrij mag zijn om je een wedervraag te stellen.. waarom vertel jij dingen aan de God Die alles al weet?

Zie ik als volgt: De engelen zijn dienaars en boodschappers van Gods heerlijkheid en koninkrijk.
Bovendien is het in de Bijbel weinigen gegeven God de Vader direkt te aanschouwen (ontmoeten)
Wij mensen zijn in onze hoedanigheid in zonde ontvangen en geboren en zodanig niet waard rechtstreeks Hem te aanschouwen. Maar daarvoor heeft hij zijn Zoon als Middelaar gezonden.
De engelen vertegenwoordigen God al ware het ambassadeurs.
De engelverschijningen maakten meestal grote indruk op de mensen vgl. verhaal met de herders.

Edit: kleine grammaticale wijzigingen aangebracht.
Laatst gewijzigd door moderngelovige op 16 jul 2014 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 16 jul 2014 08:22

Jvslooten schreef:Gods ogen doorlopen de hele aarde, dus het zou strikt genomen inderdaad niet nodig zijn dat de engelen (letterlijk:"boodschappers") zouden opklimmen en afdalen tussen hemel en aarde, om God te vertellen wat ze gezien hebben. Maar als ik zo vrij mag zijn om je een wedervraag te stellen.. waarom vertel jij dingen aan de God Die alles al weet?
Bambi schreef:Omdat God wil dat we Hem alles vertellen, om een relatie met Hem te onderhouden.
En ook afhankelijk van Hem te blijven.

Maar waar staat dat de engelen alles aan God vertellen?

God schiep de engelen als gedienstige geesten (Ps. 104:4), terwijl Hij niemand nodig heeft om Hem te dienen (Handelingen 17: 24-25).

Wat je laatste vraag betreft; daar vind je bijvoorbeeld in Gen. 18-19 een heel duidelijk beeld van. God stuurt twee engelen naar Sodom om haar te bezien. Niet omdat God anders niet zou kunnen weten wat daar gebeurde, maar omdat Hij dat zo wil.

Terug naar “Archief”