Rozijn schreef:Flauw hoor, dat je je punt nog niet maakt.
Ik heb een hekel aan actieve werkvormen, en volg het liefst hoorcolleges. Nu is dat op een forum lastig, dus wordt het een leescollege.
Ik wil de docent niet lastigvallen met mijn gepraat tussendoor, dus ik zal weer zwijgen.

Hoorcolleges zijn best te combineren met een eigen actieve deelname. Bijvoorbeeld door gerichte, intelligente, onderzoekende vragen te stellen.
En dat had ik min of meer van je verwacht, aangezien ik je de vraag zo goed als in de mond gelegd had.
Een goede docent waardeert dat omdat hij beseft dat de student hem intensief volgt.
Maar goed, hier komt de voor de hand liggende vraag:
ALS DE 153 VISSEN ZINNEBEELDIG VERWIJZEN NAAR DE HEMELSE GEMEENTE VAN JEZUS [Weet je wel:
Mijn Gemeente],
WAAROM MOEST DE VANGST DAN BESTAAN UIT DAT PRECIEZE AANTAL ? Dat zou op zich best een zeer intelligente vraag zijn geweest. Waarom?
Omdat het antwoord ook intelligentie vergt.
Een en ander kan namelijk afgeleid worden uit Openbaring 13:18 >
Hier is de wijsheid: Laat hij die verstand [of intelligentie;
Grieks: νοuς]
heeft het getal van het Beest berekenen, want het is een getal van een mens; en het getal van hem [is] 666. Je zult je afvragen: Waarom dit uitstapje naar het Beest van de Openbaring?
Antwoord:
Onder inspiratie vestigde Johannes met dat vers 18 een precedent, namelijk door gebruik te maken van de zogeheten leer der gematria, een aanpak die in zijn tijd vaak werd benut om op een cryptische wijze een naam van iemand weer te geven.
Hoe werkte dat? De letters van het Griekse en het Hebreeuwse alfabet hadden de waarde van een getal. Wanneer men nu de waarden van alle letters van een naam bij elkaar optelde, verkreeg men de getalswaarde van die naam.
Een eigenaardig voorbeeld daarvan heeft men gevonden op de muren van het oude Pompeji, aldus:
Ik bemin degene wier getal is 545 De leer der gematria kunnen we illustreren door van het Nederlandse alfabet uit te gaan en de 26 letters de volgende waarden toe te kennen:
a = 1 b = 2 c = 3 d = 4 e = 5 f = 6 g = 7 h = 8 i = 9
j = 10 k = 20 l = 30 m = 40 n = 50 o = 60 p = 70 q = 80 r = 90
s = 100 t = 200 u = 300 v = 400 w = 500 x = 600 y = 700 z = 800
Laten we dit nu eens toepassen op de bekende staatsman Thorbecke uit de 19e eeuw: 200+8+60+90+2+5+3+20+5 = 393. Dát vertegenwoordigt in dit systeem zijn getalswaarde: 393.
Maar nu omgekeerd. Stel dat iemand zegt: "Bereken het getal van een bekende staatsman uit de Nederlandse geschiedenis. Zijn getalswaarde is 393"
Of anders gezegd: Ga eens na op wie die waarde past.
Dat is een stuk moeilijker. Welke figuur wordt bedoeld? Welke combinatie van letters leiden precies tot 393? Dat wordt uitproberen. Troelstra misschien? Nee dus, want zijn combinatie is: 200+90+60+5+30+100+200+1 = 686.
Dit illustreert de moeilijkheid om het geheim van Openbaring 13:18 te ontraadselen, maar ook die van de 153 vissen, waaruit overigens blijkt dat het in de gematria ook om iets heel anders kan gaan dan de naam van een persoon.
Are you still with me, so far, Rozijn? Men moet dus ontraadselen waar 153 in Jh 21 naar verwijst.
In Op 13:18 gaf Johannes, door de geest geleid, een extra aanwijzing door te vermelden dat het getal van het Beest [666] eveneens het (gematria)getal is van
een zeker mens.
In mijn voorbeeld zou de oplossing dichterbij komen door als extra aanwijzing te vermelden dat de bedoelde staatsman te maken had met een grondwetswijziging waarin voor het eerst de ministeriële verantwoordelijkheid werd geregeld. Dan is de oplossing niet ver meer.
Hier, in
Jh 21:11, weten we als extra feit dat het om Jezus' gemeente gaat, namelijk de
hemelse Gemeente van het ware Israel Gods.
Er is nog een andere gemeente welke (alsnog) in Gods voornemen een voorname rol zal spelen, de
aardse joodse Gemeente, maar die laten we hier nu even buiten beschouwing.
Sceptici: Bijbelse gematria heeft niets van doen met het joodse kabbalisme.
Dat is een joodse uitwas, zoals er volgens Paulus vele zijn (
1Tm 1:3-6), alsook
Titus 1:10-11.