Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij waarlijk lief?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MaartenB

Re: Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij waarlijk lief?

Berichtdoor MaartenB » 25 jun 2014 08:52

Rozijn schreef:Kom tot je punt, ik kan haast niet wachten... ;)

Mijn punt, Rozijn, had natuurlijk ook een ieders punt moeten zijn die tot nu toe oplettend meelas. :)
Want ga maar na:

1.) Heel Jezus’ handelen met Petrus was gericht op diens toekomstige taak in verband met het stichten van de hemelse, christelijke Gemeente.
Op Petrus’ belijdenis - Gij zijt de Messias, de Zoon van de levende God – zou hij ‘mijn gemeente’ bouwen.

2.) Vanaf Pinksteren 33 AD nam Petrus inderdaad het voortouw toen de geest werd uitgestort. Onder leiding van de geest verklaarde hij aan de bijeengestroomde menigte welke stap God die dag in de uitwerking van zijn voornemen had gezet.
(Hn 2:14-40).

En toen de apostelen te Jeruzalem vernamen dat Samaria het Woord van God had aangenomen, stuurden zij Petrus en Johannes naar hen toe opdat de nieuwe bekeerlingen ook daar de h-geest zouden ontvangen (Hn 8:14-17).

En hoewel Paulus later de Heidenapostel werd (Rm 11:13), was het toch weer Petrus die Jezus’ instrument was bij de roeping van Cornelius, de centurio van de Italiaanse cohort (Hn 10).

Dit alles was weer eveneens in overeenstemming met wat Jezus ook nog tot Petrus in de omgeving van Cesarea Filippi had gezegd:
Ik zal jou de sleutels van het Koninkrijk der hemelen geven; en wat jij bindt op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en wat jij ontbindt op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn.
(Mt 16:15-19).

Dus wat de 153 vissen zinnebeeldig voorstellen kan nu toch geen probleem meer zijn, te meer wanneer je bedenkt dat het (weer) Petrus was die het net met de zware last aan vissen aan land sleepte!
(Jh 21:10-11).

Maar…, (vul zelf maar in)

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 25 jun 2014 10:05

Flauw hoor, dat je je punt nog niet maakt.
Ik heb een hekel aan actieve werkvormen, en volg het liefst hoorcolleges. Nu is dat op een forum lastig, dus wordt het een leescollege.
Ik wil de docent niet lastigvallen met mijn gepraat tussendoor, dus ik zal weer zwijgen. ;)

MaartenB

Berichtdoor MaartenB » 25 jun 2014 14:07

Rozijn schreef:Flauw hoor, dat je je punt nog niet maakt.
Ik heb een hekel aan actieve werkvormen, en volg het liefst hoorcolleges. Nu is dat op een forum lastig, dus wordt het een leescollege.
Ik wil de docent niet lastigvallen met mijn gepraat tussendoor, dus ik zal weer zwijgen. ;)

Hoorcolleges zijn best te combineren met een eigen actieve deelname. Bijvoorbeeld door gerichte, intelligente, onderzoekende vragen te stellen.
En dat had ik min of meer van je verwacht, aangezien ik je de vraag zo goed als in de mond gelegd had. :-k
Een goede docent waardeert dat omdat hij beseft dat de student hem intensief volgt.

Maar goed, hier komt de voor de hand liggende vraag:

ALS DE 153 VISSEN ZINNEBEELDIG VERWIJZEN NAAR DE HEMELSE GEMEENTE VAN JEZUS [Weet je wel: Mijn Gemeente], WAAROM MOEST DE VANGST DAN BESTAAN UIT DAT PRECIEZE AANTAL ?

Dat zou op zich best een zeer intelligente vraag zijn geweest. Waarom?
Omdat het antwoord ook intelligentie vergt.
Een en ander kan namelijk afgeleid worden uit Openbaring 13:18 >

Hier is de wijsheid: Laat hij die verstand [of intelligentie; Grieks: νοuς] heeft het getal van het Beest berekenen, want het is een getal van een mens; en het getal van hem [is] 666.

Je zult je afvragen: Waarom dit uitstapje naar het Beest van de Openbaring?
Antwoord:
Onder inspiratie vestigde Johannes met dat vers 18 een precedent, namelijk door gebruik te maken van de zogeheten leer der gematria, een aanpak die in zijn tijd vaak werd benut om op een cryptische wijze een naam van iemand weer te geven.

Hoe werkte dat? De letters van het Griekse en het Hebreeuwse alfabet hadden de waarde van een getal. Wanneer men nu de waarden van alle letters van een naam bij elkaar optelde, verkreeg men de getalswaarde van die naam.
Een eigenaardig voorbeeld daarvan heeft men gevonden op de muren van het oude Pompeji, aldus:
Ik bemin degene wier getal is 545

De leer der gematria kunnen we illustreren door van het Nederlandse alfabet uit te gaan en de 26 letters de volgende waarden toe te kennen:
a = 1 b = 2 c = 3 d = 4 e = 5 f = 6 g = 7 h = 8 i = 9
j = 10 k = 20 l = 30 m = 40 n = 50 o = 60 p = 70 q = 80 r = 90
s = 100 t = 200 u = 300 v = 400 w = 500 x = 600 y = 700 z = 800

Laten we dit nu eens toepassen op de bekende staatsman Thorbecke uit de 19e eeuw: 200+8+60+90+2+5+3+20+5 = 393. Dát vertegenwoordigt in dit systeem zijn getalswaarde: 393.
Maar nu omgekeerd. Stel dat iemand zegt: "Bereken het getal van een bekende staatsman uit de Nederlandse geschiedenis. Zijn getalswaarde is 393"
Of anders gezegd: Ga eens na op wie die waarde past.

Dat is een stuk moeilijker. Welke figuur wordt bedoeld? Welke combinatie van letters leiden precies tot 393? Dat wordt uitproberen. Troelstra misschien? Nee dus, want zijn combinatie is: 200+90+60+5+30+100+200+1 = 686.

Dit illustreert de moeilijkheid om het geheim van Openbaring 13:18 te ontraadselen, maar ook die van de 153 vissen, waaruit overigens blijkt dat het in de gematria ook om iets heel anders kan gaan dan de naam van een persoon.

Are you still with me, so far, Rozijn? Men moet dus ontraadselen waar 153 in Jh 21 naar verwijst.

In Op 13:18 gaf Johannes, door de geest geleid, een extra aanwijzing door te vermelden dat het getal van het Beest [666] eveneens het (gematria)getal is van een zeker mens.

In mijn voorbeeld zou de oplossing dichterbij komen door als extra aanwijzing te vermelden dat de bedoelde staatsman te maken had met een grondwetswijziging waarin voor het eerst de ministeriële verantwoordelijkheid werd geregeld. Dan is de oplossing niet ver meer.

Hier, in Jh 21:11, weten we als extra feit dat het om Jezus' gemeente gaat, namelijk de hemelse Gemeente van het ware Israel Gods.

Er is nog een andere gemeente welke (alsnog) in Gods voornemen een voorname rol zal spelen, de aardse joodse Gemeente, maar die laten we hier nu even buiten beschouwing.

Sceptici: Bijbelse gematria heeft niets van doen met het joodse kabbalisme.
Dat is een joodse uitwas, zoals er volgens Paulus vele zijn (1Tm 1:3-6), alsook Titus 1:10-11.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 25 jun 2014 18:18

Meneer B, mag ik u iets vragen?
Is het echt nodig om Gematria te gebruiken om deze tekst te begrijpen?
Zo ja, dan zou ik graag eerst bewijs zien van deze noodzaak.

Riska

Berichtdoor Riska » 25 jun 2014 18:49

[quote="MaartenB]Hoorcolleges zijn best te combineren met een eigen actieve deelname.[/quote]
Laat ik nou denken dat het forum bedoeld is om in gesprek te zijn met elkaar... Volgens mij botsen gesprek en college met elkaar.
Daarnaast: misschien kan hogere wiskunde uit bijbeluitleg worden weggelaten?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 25 jun 2014 19:14

Knap ingewikkelde berekeningen @MaartenB.
Naar mijn mening heeft het getal van die 153 vissen gewoon te maken met het feit dat ze vissers van mensen werden en aan alle volken het evangelie moesten brengen.
Ik denk dat er toen 153 verschillende volken op aarde waren.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 jun 2014 19:50

De sleutel is te vinden in Ezechiel 47:10

MaartenB

Berichtdoor MaartenB » 25 jun 2014 19:54

Rozijn schreef:Meneer B, mag ik u iets vragen?
Is het echt nodig om Gematria te gebruiken om deze tekst te begrijpen?
Zo ja, dan zou ik graag eerst bewijs zien van deze noodzaak.

Een uitstekende vraag, student(e) Rozijn. Goed doordacht!
Overigens mag je mij Maarten noemen, ook al ben ik in mijn 77ste jaar.
Ik ben namelijk een 'docent' van de moderne snit die graag getutoyeerd wordt.

Je vraagt: "Is het echt nodig om Gematria te gebruiken om deze tekst te begrijpen?"

Het antwoord luidt: Neen!
We hadden immers al zonder het gematriafacet begrepen dat de 153 vissen zinnebeeldig zijn voor de voltallige christelijke Gemeente, de gemeente die verbonden is met haar Hoofd, Messias Jezus.

Hier komt derhalve een handige vuistregel: Gematria is niet in de eerste plaats bedoeld om Bijbelse vraagstukken tot een oplossing te brengen. Eerder biedt de gematriamethode een extra invalshoek ter bevestiging van die goddelijke waarheden.

En dat is ook het geval met de GW 153. Die waarde treffen we namelijk ook aan in Genesis 6:2en Job 1:6; 2:1, in de uitdrukking zonen Gods , Hebreeuws: benee ha-elohim, betrekking hebbend op de engelenzonen van God.

Maar er is nog meer over te zeggen.
In de Studie Wat is de identiteit van de 24 Oudsten in de Openbaring wordt aangetoond dat die Oudsten het tegenbeeld zijn van de 24 afdelingen van priesters die binnen het oude Israël periodiek dienst verrichtten in en bij het heiligdom.
Bovendien blijkt dat de optelling van de gematriawaarden van die 24 afdelingen, zoals ze worden aangetroffen in 1 Kronieken 24:7-18, tot de getalswaarde 5-153 leidt. De eerste 5 staat voor 5000, wat een hemelse waarde vertegenwoordigt (bovenaards)..
Vergelijk de spijziging van de 5000 volgens Johannes 6. Alweer een specifiek getal bij Johannes!

De optelling gaat aldus: 243 - 99 – 248 – 620 – 105 – 140 – 201- 18 – 386 – 391 – 353 – 160 – 93 – 315 – 40 – 241 – 225 – 260 – 503 – 156 – 90 – 79 – 55 – 132. Totaal: 5-153
Wonderbaarlijk uiteraard (!)

Zie svp voor uitvoerige details: De gematria van de 24 priesterafdelingen.

Weliswaar kan men ook zonder die invalshoek concluderen dat die 24 Oudsten rond de troon van God Jezus' Gemeente vertegenwoordigt na haar Opname. Maar met de gematriahulp krijgen wij een extra verzekering voor de juistheid van die opvatting.
Zie, zo je wil, de toelichting bij Op 4:4.

Ik stop hier even om een en ander te laten bezinken cq zelf grondig te bezien. Als je dat natuurlijk wil. Daarna kunnen we eventueel verder met die 153-waarde.

MaartenB

Berichtdoor MaartenB » 25 jun 2014 20:36

mealybug schreef:De sleutel is te vinden in Ezechiel 47:10

Hi mealybug,

Wellicht zie je over het hoofd dat de gebeurtenissen rond de visionaire tempel van Ezechiel, in Ez 40-48, door de profeet gesitueerd worden na de gecombineerde aanval door Gog/Magog op hersteld Israel, op de drempel van het Millenniumkoninkrijk van de Messias.

Ten tijde van die visionaire tempel (Ez 40:1-2) is er dus geen christelijke Gemeente meer op aarde. Het 'vissen' van de leden van die Gemeente is daarom dan al lang en breed voorbij.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 25 jun 2014 20:57

Cathy op 14 maart 2012 in ander topic schreef:De makkelijkste verklaring voor mij :wink: is die van Labuschagne: In het Hebreeuws geeft de uitspraak ‘kinderen van God’ een getalswaarde van 153.
Ik beheers echter geen Hebreeuws dus ik kan het niet controleren. Maar door de symboliek zou dat best kunnen kloppen.

Ik heb het stukje van Labuschagne er bij gezocht om e.e.a. samen tevatten:
Over de 153 vissen, die de discipelen van Jezus volgens Johannes 21:11 op diens aanwijzingen gevangen zouden hebben, is veel gespeculeerd. De meest onwaarschijnlijke verklaring die me ooit ter ore is gekomen is dat het getal betrekking zou hebben op het aantal vissoorten dat in het meer van Galilea voorkwam. Waarom zou Johannes het nodig gevonden hebben zijn lezers dergelijke volstrekt irrelevante informatie te geven? De enig juiste verklaring is mijns inziens dat de 153 vissen de gelovigen, die de apostelen uit alle volken moesten verzamelen, symboliseren. Het getal 153 is namelijk de getalswaarde van de negen(!) letters van de Hebreeuwse woorden bnj h'lhjm, 'de kinderen van God' (2 + 50 + 10 + 5 + 1 + 30 + 5 + 10 + 40 = 153).
Maar er is nog meer aan de hand met dit getal. Door een gelukkig toeval is 153 tevens een veelvoud van het Godsnaamgetal 17 (9 x 17) en bovendien het driehoeksgetal van 17, de som van de getallen van 1 tot en met 17. De symbolische betekenis van het getal 17 overal elders in de Bijbel ligt daarin dat het als Godsnaamgetal de aanwezigheid van God tot uitdrukking brengt: in dit geval symboliseert het Gods aanwezigheid bij het bijeenbrengen van de 'kinderen van God'.

Wat is jouw bron Maarten? Of heb je dat allemaal zelf uitgeplozen?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 jun 2014 21:51

MaartenB schreef:Hi mealybug,

Wellicht zie je over het hoofd dat de gebeurtenissen rond de visionaire tempel van Ezechiel, in Ez 40-48, door de profeet gesitueerd worden na de gecombineerde aanval door Gog/Magog op hersteld Israel, op de drempel van het Millenniumkoninkrijk van de Messias.

Ten tijde van die visionaire tempel (Ez 40:1-2) is er dus geen christelijke Gemeente meer op aarde. Het 'vissen' van de leden van die Gemeente is daarom dan al lang en breed voorbij.

Zou kunnen Maarten , maar de getalswaarde van de hebreeuwse woorden voor ''van Gedi naar Eglaim = 153.
Daar ging het me eigenlijk om.
(ook is 153

Jet 16:14 Daarom, ziet,de dagen komen, spreekt de HEERE, dat er niet meer zal gezegd worden: Zo waarachtig als de HEERE leeft, Die de kinderen Israëls uit Egypteland heeft opgevoerd!
15 Maar: Zo waarachtig als de HEERE leeft, Die de kinderen Israëls heeft opgevoerd uit het land van het noorden, en uit al de landen waarhenen Hij hen gedreven had! want Ik zal hen wederbrengen in hun land, dat Ik hun vaderen gegeven heb.
16 Ziet, Ik zal zenden tot veel vissers, spreekt de HEERE, die zullen hen vissen; en daarna zal Ik zenden tot veel jagers, die zullen hen jagen, van op allen berg, en van op allen heuvel, ja, uit de kloven der steenrotsen.
17 Want Mijn ogenzijn op al hun wegen; zij zijn voor Mijn aangezicht niet verborgen, noch hun ongerechtigheid verholen van voor Mijn ogen.
18 Dies zal Ik eerst hun ongerechtigheid en hun zonde dubbel vergelden, omdat zij Mijn land ontheiligdhebben; zij hebben Mijn erfenis met de dodelichamen hunner verfoeiselen en hunner gruwelen vervuld.

MaartenB

Berichtdoor MaartenB » 26 jun 2014 09:12

Cathy schreef:De makkelijkste verklaring voor mij :wink: is die van Labuschagne: In het Hebreeuws geeft de uitspraak ‘kinderen van God’ een getalswaarde van 153.
Ik beheers echter geen Hebreeuws dus ik kan het niet controleren. Maar door de symboliek zou dat best kunnen kloppen.
Ik heb het stukje van Labuschagne er bij gezocht om e.e.a. samen tevatten:
Over de 153 vissen, die de discipelen van Jezus volgens Johannes 21:11 op diens aanwijzingen gevangen zouden hebben, is veel gespeculeerd. De meest onwaarschijnlijke verklaring die me ooit ter ore is gekomen is dat het getal betrekking zou hebben op het aantal vissoorten dat in het meer van Galilea voorkwam. Waarom zou Johannes het nodig gevonden hebben zijn lezers dergelijke volstrekt irrelevante informatie te geven? De enig juiste verklaring is mijns inziens dat de 153 vissen de gelovigen, die de apostelen uit alle volken moesten verzamelen, symboliseren. Het getal 153 is namelijk de getalswaarde van de negen(!) letters van de Hebreeuwse woorden bnj h'lhjm, 'de kinderen van God' (2 + 50 + 10 + 5 + 1 + 30 + 5 + 10 + 40 = 153).
Maar er is nog meer aan de hand met dit getal. Door een gelukkig toeval is 153 tevens een veelvoud van het Godsnaamgetal 17 (9 x 17) en bovendien het driehoeksgetal van 17, de som van de getallen van 1 tot en met 17. De symbolische betekenis van het getal 17 overal elders in de Bijbel ligt daarin dat het als Godsnaamgetal de aanwezigheid van God tot uitdrukking brengt: in dit geval symboliseert het Gods aanwezigheid bij het bijeenbrengen van de 'kinderen van God'.

Wat is jouw bron Maarten? Of heb je dat allemaal zelf uitgeplozen?

Hallo Cathy,

Leuk dat jij je ook al met het fenomeen van de Bijbelse gematria hebt beziggehouden.
Wat Labuschagne aangaf als de juiste opvatting omtrent de betekenis van de 153 vissen, heb ook ik aangegeven in mijn posting aan Rozijn. Fijn dat wij onafhankelijk van elkaar tot precies de zelfde conclusie kwamen.

Hij spreekt over de kinderen Gods, maar in werkelijkheid staat er in Gn 6:2 zonen Gods , Hebreeuws: benee ha-elohim, betrekking hebbend op de engelenzonen van God.
Maar inderdaad gaat het om de 9 Hebreeuwse letters die we in die tekst aantreffen:
בני האלהים .

Op deze Site kun je het zelf controleren. Zie de tweede en derde regel: 62 + 91 = 153.

Al jaren geleden kwam ik in aanraking met het boek De Bijbel als Schepping, waarin door de auteur, Friedrich Weinreb, de beginselen van de Bijbelese gematrialeer worden uiteengezet.
Vervolgens ben ik daarmee aan de slag gegaan zodat ik inmiddels acht Studies heb kunnen samenstellen waarin de gematriabeginselen een belangrijke plaats innemen.

Klik hier als je ze wil bekijken.

Wanneer wij erkennen dat de Bijbel van kaft tot kaft door Gods geest werd geinspireerd, dan mogen wij m.i. terecht verwachten dat dit geweldige Boek even ingenieus in elkaar steekt als alle andere scheppingen van de Almachtige God.
Laatst gewijzigd door MaartenB op 26 jun 2014 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

MaartenB

Berichtdoor MaartenB » 26 jun 2014 09:57

mealybug schreef:
Zou kunnen Maarten , maar de getalswaarde van de hebreeuwse woorden voor ''van Gedi naar Eglaim = 153.
Daar ging het me eigenlijk om.
(ook is 153

Jet 16:14 Daarom, ziet,de dagen komen, spreekt de HEERE, dat er niet meer zal gezegd worden: Zo waarachtig als de HEERE leeft, Die de kinderen Israëls uit Egypteland heeft opgevoerd!
15 Maar: Zo waarachtig als de HEERE leeft, Die de kinderen Israëls heeft opgevoerd uit het land van het noorden, en uit al de landen waarhenen Hij hen gedreven had! want Ik zal hen wederbrengen in hun land, dat Ik hun vaderen gegeven heb.
16 Ziet, Ik zal zenden tot veel vissers, spreekt de HEERE, die zullen hen vissen; en daarna zal Ik zenden tot veel jagers, die zullen hen jagen, van op allen berg, en van op allen heuvel, ja, uit de kloven der steenrotsen.
17 Want Mijn ogenzijn op al hun wegen; zij zijn voor Mijn aangezicht niet verborgen, noch hun ongerechtigheid verholen van voor Mijn ogen.
18 Dies zal Ik eerst hun ongerechtigheid en hun zonde dubbel vergelden, omdat zij Mijn land ontheiligdhebben; zij hebben Mijn erfenis met de dodelichamen hunner verfoeiselen en hunner gruwelen vervuld.

Allereerst een link naar de gematria van Ez 47:10. Klikhier aub.
Eerlijk gezegd kan ik daarin niet zo vlug de waarde 153 ontdekken in een serie aaneengesloten letters. Graag je hulp.

Wat het tekstgedeelte Jeremia 16:14-18 betreft moet men imho goed onderscheiden dat daarin niet de christelijke gemeente in beeld is.
Veeleer betreft het één der vele herstelprofetieën voor het oude Godsvolk Israël.
Merk bijvoorbeeld op hoe jouw citaat wordt ingeleid in de vv 14 en 15 >

Daarom zie, de dagen komen, luidt het woord van Jahweh, dat niet meer zal gezegd worden: Zo waar Jahweh leeft, die de Israëlieten uit het land Egypte heeft gebracht, maar veeleer: Zo waar Jahweh leeft, die de Israëlieten heeft doen optrekken uit het Noorderland en uit al de landen waarheen Hij hen verdreven had; ja, Ik zal hen terugbrengen in het land dat Ik aan hun vaderen gegeven had.
(nbg; HERE gewijzigd in Jahweh)

De hemelse gemeente van het ware Israël Gods heeft nooit in een diasporasituatie verkeerd, wat overigens ook niet mogelijk geweest had kunnen zijn. Verstrooiing (diaspora) is immers aan etniciteit gebonden.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 26 jun 2014 10:00

MaartenB schreef:Hij spreekt over de kinderen Gods, maar in werkelijkheid staat er in Gn 6:2 zonen Gods , Hebreeuws: benee ha-elohim, betrekking hebbend op de engelenzonen van God.

Voor die tekst heb je gelijk omdat het 'normaal' zo is dat zonen naar vrouwspersonen omkijken maar je kunt het ook vertalen met 'kinderen van God'.
Zo heb ik bijvoorbeeld gevonden dat 'kinderen Israëls' ook met 'ben Yisra'el' wordt vertaald. Daar zijn de vrouwen en kinderen bij ingesloten neem ik aan.
In combinatie met de 153 vissen worden n.m.m. ook kinderen bedoeld. Mannen en vrouwen en kinderen tezamen.

MaartenB schreef:Gematria is niet in de eerste plaats bedoeld om Bijbelse vraagstukken tot een oplossing te brengen. Eerder biedt de gematriamethode een extra invalshoek ter bevestiging van die goddelijke waarheden.

Hier ben ik het zeer mee eens. Het is i.p. niet nodig maar verrijkt en verdiept.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 jun 2014 12:04

MaartenB schreef:
Allereerst een link naar de gematria van Ez 47:10. Klikhier aub.
Eerlijk gezegd kan ik daarin niet zo vlug de waarde 153 ontdekken in een serie aaneengesloten letters. Graag je hulp.

Van dezelfde site:

http://www.biblewheel.com/GR/GR_17.php

Terug naar “Archief”