Met de auto naar de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: Met de auto naar de kerk

Berichtdoor Bambi » 26 mei 2014 12:01

Boanerges schreef:In dat geval hoop ik dat men zich óók realiseert dat er op zondag in onze 24-uur economie heel veel geproduceerd wordt. Zo wordt er bijvoorbeeld water gewonnen of gezuiverd, olie geraffineerd, koekjes gebakken in de koekjesfabriek en ga zo maar door..... Dan moet je je dus altijd afvragen of er niet ergens een zondag in het productieproces heeft gezeten waardoor het product dus 'ontheiligd" is. Wees in zo'n geval dan dus consequent!

Toch maar gaan leven als de Amish. :mrgreen:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 mei 2014 12:08

ajl schreef:Waarom is het zondig om met de auto naar de kerk te gaan? Waarom doe je dan niet aan zondagsheiliging?

schelpje3 schreef:* Waarom zou dat niet mogen?
* Wat een geneuzel.
Wat een respectvolle opmerkingen richting jegens andersdenkenden zeg.
Wat zijn "we" toch tolerant.

Ik geloof dat mijn vraag heel respectvol was en zonder veroordelingen. Ik begrijp het nl. echt niet.

ik heb trouwens nog geen antwoord gekregen op deze vraag.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mei 2014 12:11

ajl schreef:Ik geloof dat mijn vraag heel respectvol was en zonder veroordelingen. Ik begrijp het nl. echt niet.

Jouw vraag is een hele normale ajl.
Op zich is het niet zondig om met de auto naar de kerk te gaan, er zijn verschillende redenen om dit te doen.
Maar er zit ook een andere kant, keerzijde aan.
Die mag niet onvermeld blijven toch?
Men moet zich realiseren dat er misschien ook op dit forum, mensen zijn, waar zondagsrijden een principekwestie voor is.
Om die weg te zetten als neuzelaars en onnozele wettische mensen, gaat mij te ver!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 mei 2014 12:27

Dat hoor en zie je mij ook niet doen.
Ik begrijp alleen nog steeds niet waarom je op zondag niet met de auto naar de kerk mag/kan. Als de enige reden is dat je vervolgens door kan rijden naar het strand, begrijp ik het nog niet. Je kan soms ook fietsen naar het strand. Is het dan verkeerd om met de fiets naar de kerk te gaan?

Dat sommige mensen bepaalde dingen laten omdat het zondag is, prima. Dat doe ik zelf ook wel. Aan de andere kant kan ik bepaalde dingen ook niet onderbouwen waarom ik het niet doe. Is het dan verkeerd als een ander het wel doet? Nee, ik geloof het niet.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 26 mei 2014 12:31

ajl schreef:Dat hoor en zie je mij ook niet doen.
Ik begrijp alleen nog steeds niet waarom je op zondag niet met de auto naar de kerk mag/kan. Als de enige reden is dat je vervolgens door kan rijden naar het strand, begrijp ik het nog niet. Je kan soms ook fietsen naar het strand. Is het dan verkeerd om met de fiets naar de kerk te gaan?

Dat sommige mensen bepaalde dingen laten omdat het zondag is, prima. Dat doe ik zelf ook wel. Aan de andere kant kan ik bepaalde dingen ook niet onderbouwen waarom ik het niet doe. Is het dan verkeerd als een ander het wel doet? Nee, ik geloof het niet.

Helemaal mee eens, ajl!

Houd je eigen geweten rein, en erger je niet aan anderen die andere keuzes maken, laat een ander een beetje ruimte!

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 mei 2014 12:39

Veel regels komen van vroeger.
Vroeger was het enige vervoermiddel wat mensen hadden een paard en wagen.
Je mocht niemand voor je laten werken, dus ook geen dieren.
Dus mochten ze in die tijd geen vervoermiddel gebruiken.
De oorzaak zijn ze vergeten, maar de regel, die dus nergens meer op gebaseerd is, hebben ze vastgehouden.

Zo ook het bellen op zondag.
Toen er pas telefoon was, werd je doorverbonden door een telefoniste.
Als je belde, liet je dus iemand voor je werken en dat mocht niet op zondag.
Dus mocht je niet bellen op zondag, alleen als het hoognodig was.
Nu is er geen telefoniste, maar ze zijn de oorzaak weer vergeten en hebben de regel, die nergens meer op gebaseerd is, vastgehouden.

Het vervelende met deze voorbeelden is, dat ze de werkelijke reden vergeten zijn en maar een andere reden gaan verzinnen, waarom het niet mag.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mei 2014 12:44

Als je in Doetinchem woont, is het lang fietsen hoor. :wink:
Ik geef je alleen de argumenten door, die gebruikt worden, als je de vraag stelt: waarom niet?
Het heeft er idd ook mee te maken, zoals Bambi zegt, het paard dat voor de wagen gespannen is.
Maar ook dat dus van het één het ander kan komen. Als je op 40 kilometer van het strand woont, zul je daar niet snel tussen 2 kerkdiensten door, naar toe lopen.
Wij waren eens in Staphorst en zaten in de kerk naast een vrouw. Zij vertelde dat ze na de morgendienst, ergens halverwege in het veld, haar echtgenoot tegen zou komen, die naar de middagdienst zou gaan.
Ik meen me te herinneren dat de morgendienst om 10 uur en de middag om 14 uur begon.
In Staphorst mocht (nu wel?) geen auto binnen de bebouwde kom op zondag.
Net als op Urk.
Dat respecteert iedereen toch wel, mag ik hopen?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 mei 2014 13:38

schelpje3 schreef:[Wij waren eens in Staphorst en zaten in de kerk naast een vrouw. Zij vertelde dat ze na de morgendienst, ergens halverwege in het veld, haar echtgenoot tegen zou komen, die naar de middagdienst zou gaan.
Ik meen me te herinneren dat de morgendienst om 10 uur en de middag om 14 uur begon.

Ik geloof dat als ik tegen vervoer was op zondag dat ik dan samen met mijn man naar de kerk zou gaan s'morgens en dan samen naar de middagkerkdienst zou luisteren via de kerktelefoon of internet.
Wel zo gezellig.

Af en toe bekruipt mij wel het gevoel alsof het niet leuk en gezellig mag zijn op zondag. Een zondag is toch een rustdag, zodat je niets hoeft te doen en gewoon fijn ook leuke dingen kan doen?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 mei 2014 13:48

Spreeuw schreef:Het valt mij op dat elke zondag vele kerkgangers de auto pakken om de kerkdienst te bezoeken.
Waar ik me het meest aan stoor, zijn de kerkgangers die heel dicht bij de kerk wonen, maar die toch met de auto gaan, ook al is het mooi weer en kunnen ze gemakkelijk lopend of met de fiets komen. Het gebod van zondagsheiliging wordt hiermee m.i. niet echt serieus genomen. Of is dit jou nog niet opgevallen en denk je er anders over?

Al komt men met de motor (met of zonde zijspan) naar de kerk.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 26 mei 2014 13:51

Spreeuw schreef:Het valt mij op dat elke zondag vele kerkgangers de auto pakken om de kerkdienst te bezoeken.
Waar ik me het meest aan stoor, zijn de kerkgangers die heel dicht bij de kerk wonen, maar die toch met de auto gaan, ook al is het mooi weer en kunnen ze gemakkelijk lopend of met de fiets komen. Het gebod van zondagsheiliging wordt hiermee m.i. niet echt serieus genomen. Of is dit jou nog niet opgevallen en denk je er anders over?

Wij gingen altijd met de fiets, behalve bij regen of als we bijna te laat waren dan met de auto. Ik denk dat dit laatste de reden zal zijn dat veel mensen met de auto gaan...

Bij de orthodoxe kerk in ons stadje zie je dat mensen uit de stad zelf te voet komen (in het zwart, met enorme hoeden en soms met zwarte sluiers en zo) en anderen met de fiets of met de Opel Zafira. De gedachte 'autorijden op zondag mag niet' lijkt een beetje op zijn retour, ook in de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Drie keer per dag heen en weer lopen is nou ook niet echt 'zondagsrust' te noemen vind ik, pak dan maar gewoon de auto.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mei 2014 14:11

Evelien schreef:
Al komt men met de motor (met of zonde zijspan) naar de kerk.

Dan waait je hoed af Evelien :mrgreen:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 mei 2014 14:38

schelpje3 schreef:Dan waait je hoed af Evelien :mrgreen:

Op de fiets niet dan? :wink:

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 mei 2014 14:43

Ik dacht dat een hoed voor in de kerk was.

(Nog even en hij moet de hele zondag op c|:) )

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mei 2014 14:44

Evelien schreef:
Op de fiets niet dan? :wink:

Gewoon vastbinden met een touwtje onder je kin Evelien. :lol:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk