Kinderbijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jamillah
Kolonel
Kolonel

Re: Kinderbijbel

Berichtdoor jamillah » 17 mei 2014 21:20

mealybug schreef:Toch weer fijn, zulke reacties.
Want wie het van jongs af aan al niet snapt, gaat er misschien een hekel aan krijgen.
Daarom is het ook zo vreselijk, dat ouders geen tijd meer hebben om zaken uit te leggen, en van de predikant begrijpen velen in die leeftijd ook weinig.
Toen ik heel voorzichtig aan mijn familie vroeg of er misschien al uit de HSV werd gepredikt inmiddels (of thuis voorgelezen) was het antwoord daarop helaas ontkennend.
Op mijn vraag of dat dan niet beter begrijpbaar was en weer tijd scheelde in het uitleggen, was het antwoord, ''Dan leren ze dat maar, op school, of catechesatie etc)

Gevalletje kam en scheren. Kun je nou echt niet anders dan afgeven op de gereformeerden? Misschien kun je je het niet voorstellen maar he, ik ben serieus bezig met het zieleheil van mijn kinderen. Lees ze voor uit de kinderbijbel niet omdat ik bang ben dat ze er misschien een hekel aan krijgen maar omdat ze morgen of wat, over een uur de eeuwigheid in kunnen gaan!! Boeit jou dat nou of ik mijn kinderen leer uit de HSV of de SV, al leer ik ze de waarheid uit die dikke A Brakel boeken, tssss, zo sorry dat moest er even uit :oops:

*haalt adem

Het is echt grote kolder om te denken dat kinderen van nu niets begrijpen van de SV. Geef ze een laptop en een paar seconden later toveren ze een spelletje tevoorschijn. En weten in no-time wat creapers en minecraft betekend (nee, dat mogen ze nu niet meer spelen voor t geval ik daar dan ook weer commentaar op ga krijgen) Als je ze van jongsaf aan voorleest wordt het 'eigen'. Net als gebarentaal bij dove kinderen. Dus, de kinderbijbel is ter illustratie heeeel fijn en gebruik ik dus ook echt vaak maar de SV is mij helemaal prima. Mijn man zei onlangs nog, als ik de HSV lees voel ik me een vreemde in mijn eigen huis. Leven en laten leven graankever.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 mei 2014 21:28

mealybug schreef:Toch weer fijn, zulke reacties.
Want wie het van jongs af aan al niet snapt, gaat er misschien een hekel aan krijgen.
Daarom is het ook zo vreselijk, dat ouders geen tijd meer hebben om zaken uit te leggen, en van de predikant begrijpen velen in die leeftijd ook weinig.
Toen ik heel voorzichtig aan mijn familie vroeg of er misschien al uit de HSV werd gepredikt inmiddels (of thuis voorgelezen) was het antwoord daarop helaas ontkennend.
Op mijn vraag of dat dan niet beter begrijpbaar was en weer tijd scheelde in het uitleggen, was het antwoord, ''Dan leren ze dat maar, op school, of catechesatie etc)

kan heel handig zijn soms :oops: :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 mei 2014 21:43

jamillah schreef:Gevalletje kam en scheren. Kun je nou echt niet anders dan afgeven op de gereformeerden? Misschien kun je je het niet voorstellen maar he, ik ben serieus bezig met het zieleheil van mijn kinderen. Lees ze voor uit de kinderbijbel niet omdat ik bang ben dat ze er misschien een hekel aan krijgen maar omdat ze morgen of wat, over een uur de eeuwigheid in kunnen gaan!! Boeit jou dat nou of ik mijn kinderen leer uit de HSV of de SV, al leer ik ze de waarheid uit die dikke A Brakel boeken, tssss, zo sorry dat moest er even uit :oops:

*haalt adem

Het is echt grote kolder om te denken dat kinderen van nu niets begrijpen van de SV. Geef ze een laptop en een paar seconden later toveren ze een spelletje tevoorschijn. En weten in no-time wat creapers en minecraft betekend (nee, dat mogen ze nu niet meer spelen voor t geval ik daar dan ook weer commentaar op ga krijgen) Als je ze van jongsaf aan voorleest wordt het 'eigen'. Net als gebarentaal bij dove kinderen. Dus, de kinderbijbel is ter illustratie heeeel fijn en gebruik ik dus ook echt vaak maar de SV is mij helemaal prima. Mijn man zei onlangs nog, als ik de HSV lees voel ik me een vreemde in mijn eigen huis. Leven en laten leven graankever.

Jamillah =D> =D> =D>

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 mei 2014 22:13

jamillah schreef:Boeit jou dat nou of ik mijn kinderen leer uit de HSV of de SV, al leer ik ze de waarheid uit die dikke A Brakel boeken, tssss, zo sorry dat moest er even uit

De Waarheid is HIJ en valt niet te leren uit een Braken boek.
De duivel weet ook alles al, en Eva wilde ook kennis , hetgeen ons allen in het verderf stortte.
Iets leren is niet de crux, maar Hem lief hebben.
En helaas, met traditie kom je daar niet.
Nostalgie en deftig oud nederlands zijn valkuilen.
Je hysterische reactie doet me wel vermoeden dat ik toch in de buurt van de waarheid kom.
Mag ik nog wel een mening hebben?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 19 mei 2014 10:32

Wellicht dat jij het wel uitlegt Jamillah, maar ik ken ook veel mensen die het standaard lezen en verder niets uitleggen in het inderdaad bij de school of de cathechesatie neerleggen.
En ik vraag mij af in hoeverre kinderen het snappen. De huidige tijd is wel heel anders dan vroeger, het taalgebruik is anders en sneller. Ik heb pas uit een soort jeugdsentiment de boekjes van WG van der Hulst proberen voor te lezen, maar ze waren overal mee bezig, behalve met luisteren. Toen maar weer een ander voorleesboek gepakt.

Ik ben/was erg gehecht aan de scv, maar gebruik nu steeds meer de hsv. Manlief had helemaal niets met de sv ( is er ook niet mee opgevoed) en ik vind het voor de kinderen ook te moeilijk. Voor hen gebruik ik eerst de kijk- en luister bijbel en nu voor de kleuters De bijbel voor jou. Erg fijn. Wat ik vooral erg belangrijk vind, is dat in de laatste bijbel de liefde van God en het vertrouwen in Hem naar voren wordt gebracht.

Wat mij van vroeger met de bijbel van Vreugdenhil of VanDam ( ik weet niet meer welke) bij is gebleven is de angst om verloren te gaan. Elk hoofdstuk werd afgesloten met ene toelichting aan de jongens en meisjes dat je God nu moest zoeken. En die angst wil ik mijn kinderen niet meegeven. Ik wil ze nu vooral de liefde bijbrengen.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 19 mei 2014 21:10

mealybug schreef:
De Waarheid is HIJ en valt niet te leren uit een Braken boek.
De duivel weet ook alles al, en Eva wilde ook kennis , hetgeen ons allen in het verderf stortte.
Iets leren is niet de crux, maar Hem lief hebben.
En helaas, met traditie kom je daar niet.
Nostalgie en deftig oud nederlands zijn valkuilen.
Je hysterische reactie doet me wel vermoeden dat ik toch in de buurt van de waarheid kom.
Mag ik nog wel een mening hebben?

Natuurlijk is HIJ de waarheid, en gaat het niet om welke vertaling je leest, welke tradities je volgt oid maar of je een relatie hebt met de levende God en of jouw kinderen dat kunnen zien!
Het een sluit echter het andere niet uit, traditie, nostalgie en oud-Nederlands sluiten niet uit dat je ook dicht bij de Heere leeft!
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 mei 2014 21:32

Ik heb nog steeds niet echt een behoorlijke kinderbijbel gevonden eerlijk gezegd. Heb er een paar, maar ik vind het allemaal niks. Die peuterbijbel vond ik wel top. Ik gebruik 'm soms wel of de NBG en dan pas ik de tekst aan zelf. Liefst doe ik gewoon NBG in wat simpelere taal. Laatst moest ik een stukkie voorlezen tijdens de kinderdienst uit een kinderbijbel en dat ging over Genesis. God nam wat stof in Zijn hand en Hij blies erin. Whoop! En daar was Adam. Ja kom nou, die flauwekul kan ik niet uitspreken hoor. Heel veel dingen kloppen gewoon niet.
Ik krijg altijd vragen die ik moet beantwoorden.
En hoe kan dat nou, dan is er een engel en die wordt ineens een duivel. Dat kan toch niet? Dan moet iemand 'm toch verleid hebben?
Waarom zijn er dan vulkanen? Oh ja dat komt door Adam natuurlijk die die vrucht at.
Ik vind hoe Elly het vertelt altijd wel goed, met die wiebelwagen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mei 2014 08:02

Ik zie dat de goede oude Vreugdenhil nog steeds verkocht wordt

Afbeelding

Wel te duur misschien voor sommige gezinnen,, 70 euro.
Maar daar heb je wel wat voor, gaat levenslang mee.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2014 08:20

Ik ben wel benieuwd naar deze:

Afbeelding

Net drie dagen uit.

Op 16 mei verschijnt de nieuwe kinderbijbel van ds. Arie van der Veer en zijn dochter Ellen Laninga: Luister maar.

Het verhaal van God met mensen – een eeuwenoud verhaal. Ds. Arie van der Veer en zijn dochter
Ellen Laninga geven het in hun eigen woorden door. En vertellen kunnen ze!

Minstens even belangrijk zijn de schitterende kleurenillustraties van Rike Janssen die elk verhaal tot leven brengen. Liefdevol, dicht bij de belevingswereld van kinderen. Een genot om samen te lezen en te bekijken.

Luister maar is een kinderbijbel voor kinderen vanaf 4 jaar. Hij bevat een zeer royale keuze aan bekende en minder bekende verhalen. De unieke vertelstemmen van Arie van der Veer & Ellen Laninga en de prachtige illustraties maken deze Bijbel tot een schat voor de hele familie.

• Klassieke kinderbijbel met royale keuze aan bekende én minder bekende verhalen
• Bijna tweehonderd verhalen!
• Geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar
• Aansprekende en vrolijke illustraties van Rike Janssen
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”