De vorm van de eredienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mona
Majoor
Majoor

Re: De vorm van de eredienst

Berichtdoor mona » 16 mei 2014 13:14

Boaz schreef:In onze gemeente is er een band ipv een orgel, en ik denk dat veel 'refowebbers' zouden zeggen dat er veel uit de kast wordt gehaald om de dienst 'op te leuken'.
Toch is dàt het niet wat mijn jongens aan deze gemeente bindt, maar heldere (Bijbelgetrouwe) prediking, waar ze ook in de praktijk nog iets mee kunnen, in gewoon hedendaags Nederlands. Aldus mijn 17 jarige.
Boaz, als het juist gaat om de prediking, waarom dan toch die band erbij? Dat is dan toch helemaal niet nodig?
Wat vind jou 17 jarige zoon ervan, als de band in de kerk afgeschaft zou worden?
Ik ben benieuwd naar het antwoord.
schelpje3 schreef:Dit heeft niets met de vorm van de eredienst te maken, maar met bemoeizucht van kerkgangers. Dat is zoeken naar een excuus.
Dat idee kreeg ik er ook bij. Mijn vraag is juist gericht op de vorm van de eredienst. Er is een groep mensen in onze kerk die het aanpassen van de vorm, het ei van Columbus vinden om jongeren bij de kerk te houden of terug te krijgen. Zelf denk ik niet dat het het gewenste effect zal hebben. Waarom niet? omdat het een trede dieper gaat. Nu haken er meer jongeren af omdat jongeren assertiever zijn geworden. Als men niet meer wil, dan gaat men niet, punt. Eerder bleef men ook vaak omdat men respect had voor de ouders. En ook al kwam men dan in de kerk omdat het zo hoorde, toch kwamen ze onder het woord.
Daar kan je wat van vinden natuurlijk. Dwang is niet goed. Maar hoe het nu gaat is het ook niet goed....
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 16 mei 2014 13:15

Schelpje3 schreef:
Dit heeft niets met de vorm van de eredienst te maken, maar met bemoeizucht van kerkgangers. Dat is zoeken naar een excuus. Zat je er echt zo mee dat mensen fel tegen tv waren en eentje een buitenechtelijke relatie had? Had je daar trouwens bewijzen van?
Je kunt je in de kerk aan van alles en nog wat ergeren, maar realiseer je dat er ook misschien mensen zijn die zich aan jou ergeren.
Een smoes of reden is altijd wel te bedenken, maar het moet toch gaan om het Woord, of dat zuiver gebracht wordt? Staat Christus centraal en wordt er over de noodzaak tot bekering gepreekt?
Laat dan de rest maar zitten.

Ik vind weer zo'n typisch vitterige reactie van jou Schelpje!

Als je een klein kind bent, zijn dàt juist de dingen die je opvallen: dat er in de kerk een flink aantal mensen zitten die op zondag een bepaalde godsdienst belijden, en er op de doordeweekse dagen totaal niet naar leven.
En ja, daar zijn keiharde bewijzen van.
Dat heeft niets met ergeren te maken, maar alles met huichelachtigheid waar je ook als klein kind van weet dat het fout is. Altijd maar neuzelen over kleine, bijkomstige zaken en strak vast blijven houden aan hoe zij vinden dat het hoort, ook al is er geen Bijbelse grond voor, maar gewoon 'omdat we het altijd zo doen'.
Veel liefdeloosheid en veroordeling.
Zolang een mens (kind, in dit geval) niet echt tot bekering is gekomen, kijkt hij naar hoe de mensen leven die zeggen te geloven, en als dat strijd is met elkaar, stoot dat af.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 16 mei 2014 13:19

Boaz, als het juist gaat om de prediking, waarom dan toch die band erbij? Dat is dan toch helemaal niet nodig?
Wat vind jou 17 jarige zoon ervan, als de band in de kerk afgeschaft zou worden?
Ik ben benieuwd naar het antwoord.

Waarom een orgel erbij, kan ik net zo goed vragen.
Het zijn beide manieren om de gemeentezang te begeleiden.

Geen band in de kerk is geen optie, want je kunt geen opwekkingsliederen zingen met een orgel.
Wij zingen af en toe wel een Psalm of gezang, of uit de bundel van Joh. de Heer, maar ik zou persoonlijk niet alleen Psalmen willen zingen.

Ik weet dat mijn zoon niets heeft met een orgel, en gemeentezang zonder instrumenten is niet goed te doen. Dus je raadt het antwoord wel.
Laatst gewijzigd door Boaz op 16 mei 2014 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 16 mei 2014 13:24

@ Mona:
Je vindt misschien dat mijn reactie niets te maken heeft met de inhoudelijke kant van de dienst, maar het was gewoon de reden waarom ik afhaakte.
Ik kon de prediking niet volgen, en wat ik me herinner ging het altijd alleen maar over dat je je moest bekeren, maar dat ook weer niet kon.
Op een gegeven moment dacht ik: ik heb het nu wel gehoord.
Daarom schreef ik ook dat goede Woordverkondiging erg belangrijk is. Bijbelgetrouw, dat er veel verschillende onderwerpen aan bod komen, er gewoon NL wordt gesproken en vooral geen raar, zangerig toontje.
Laatst gewijzigd door Boaz op 16 mei 2014 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 16 mei 2014 13:25

Boaz schreef:Zolang een mens (kind, in dit geval) niet echt tot bekering is gekomen, kijkt hij naar hoe de mensen leven die zeggen te geloven, en als dat strijd is met elkaar, stoot dat af.
Ja zo is het, en het is al eerder aan de orde geweest: waar zijn de voorbeelden voor de jongeren? Mensen waar van je weet als kind: Die persoon is een kind van God. Je merkt het als je met hem praat, je ziet het aan wat hij doet... Eigenlijk wil jij als kind ook zo zijn als die meneer/mevrouw...
Aan zulke mensen ontbreekt het ons veel! Komt het er dan niet op neer, dat wij als ouderen juist een oorzaak zijn van de kerkverlating van jongeren? Of is dat te kort door de bocht?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 16 mei 2014 13:32

mona schreef:Ja zo is het, en het is al eerder aan de orde geweest: waar zijn de voorbeelden voor de jongeren? Mensen waar van je weet als kind: Die persoon is een kind van God. Je merkt het als je met hem praat, je ziet het aan wat hij doet... Eigenlijk wil jij als kind ook zo zijn als die meneer/mevrouw...
Aan zulke mensen ontbreekt het ons veel! Komt het er dan niet op neer, dat wij als ouderen juist een oorzaak zijn van de kerkverlating van jongeren? Of is dat te kort door de bocht?

Ik denk dat je de vinger precies op de zere plek legt.
Enkele dingen die mij de kerk uitjaagden waren: Al die regels waarbij je niets mocht, zonder goede onderbouwing.
Het gevoel 'je hoort niet bij de ware gelovigen, dus je bent niets', en je kunt zelf niets doen om dat te veranderen, want je moet uitverkoren zijn.
En het liefdeloze, veroordelende en vaak ook goddeloze gedrag, van mensen die zeiden wel uitverkoren te zijn.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 mei 2014 13:33

Boaz schreef:
Waarom een orgel erbij, kan ik net zo goed vragen.
Het zijn beide manieren om de gemeentezang te begeleiden.

Geen band in de kerk is geen optie, want je kunt geen opwekkingsliederen zingen met een orgel.
Wij zingen af en toe wel een Psalm of gezang, of uit de bundel van Joh. de Heer, maar ik zou persoonlijk niet alleen Psalmen willen zingen.

Ik weet dat mijn zoon niets heeft met een orgel, en gemeentezang zonder instrumenten is niet goed te doen. Dus je raadt het antwoord wel.

Zingen gaat ook aardig zonder instrumenten; https://www.youtube.com/watch?v=XzK5YEV ... 9VwMEIhTN0

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mei 2014 13:57

Boaz schreef:
Ik vind weer zo'n typisch vitterige reactie van jou Schelpje!

Als je een klein kind bent, zijn dàt juist de dingen die je opvallen: dat er in de kerk een flink aantal mensen zitten die op zondag een bepaalde godsdienst belijden, en er op de doordeweekse dagen totaal niet naar leven.
En ja, daar zijn keiharde bewijzen van.
Dat heeft niets met ergeren te maken, maar alles met huichelachtigheid waar je ook als klein kind van weet dat het fout is. Altijd maar neuzelen over kleine, bijkomstige zaken en strak vast blijven houden aan hoe zij vinden dat het hoort, ook al is er geen Bijbelse grond voor, maar gewoon 'omdat we het altijd zo doen'.
Veel liefdeloosheid en veroordeling.
Zolang een mens (kind, in dit geval) niet echt tot bekering is gekomen, kijkt hij naar hoe de mensen leven die zeggen te geloven, en als dat strijd is met elkaar, stoot dat af.

Ja joh, noem het vitterig, als iemand ergens een vinger op legt. Ik zag ook zo veel toen ik kind was, maar je wordt toch ouder?
En als je niet naar neuzelende mensen luistert, maar naar mensen die spreken met inhoud, kom je veel verder.
Ik weet niet hoe groot de gemeente was waar jij vroeger in zat, maar je maakt mij niet wijs dat ALLE leden neuzelden, wettisch en onsympathiek waren.
Het kan heel gezond zijn om na je puberteit eventueel over kerkmuren heen te kijken, dat heb ik ook gedaan. Om erachter te komen dat het nergens volmaakt is. En dat al die toegevoegde dingen zoals een bandje, een gitaar, een hippe voorganger, alleen maar afleidt en snel gaat vervelen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mei 2014 14:02

janneke7337 schreef:Dat is niet helemaal waar Schelpje,
Iemands geestelijke staat wordt beoordeeld aangaande de haarlengte van de vrouw, aan het hebben van wel of geen TV, of een stropdas bij de man.
De interne druk is enorm hoog, het is soms zo dat als je eruit wil stappen je geen vrienden meer overhoud, velen kijken je scheef aan, roddelen, de sociale druk is enorm hoog.
Ik kan het niet goed verwoorden, daarom hoop ik dat je de volgende tekst wilt doorlezen, dat is wat ik bedoel.
[/i]

En desondanks blijf je zitten waar je zat, want ik heb nog niet kunnen lezen dat je overgestapt bent?
Ook jij schetst, net als veel anderen hier een handje van hebben, een karikatuur. Hij is deels waar, maar kennelijk blijft dat negatieve zo hangen, dat het positieve volledig ondersneeuwt.
En vroeger bleef het een beetje onder de pet, maar nu kan men ongebreideld, lekker anoniem, zijn gal spuwen op de kerk waar hij uit vertrokken is.
Is dat een liefdevolle christelijke houding? Geeft dat blijk van beter gedrag?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 16 mei 2014 14:06

schelpje3 schreef:En desondanks blijf je zitten waar je zat, want ik heb nog niet kunnen lezen dat je overgestapt bent?
Ook jij schetst, net als veel anderen hier een handje van hebben, een karikatuur. Hij is deels waar, maar kennelijk blijft dat negatieve zo hangen, dat het positieve volledig ondersneeuwt.
En vroeger bleef het een beetje onder de pet, maar nu kan men ongebreideld, lekker anoniem, zijn gal spuwen op de kerk waar hij uit vertrokken is.
Is dat een liefdevolle christelijke houding? Geeft dat blijk van beter gedrag?

Aangezien de kerk een plek is waar God centraal moet staan en niet de mens, vind ik jouw reaktie weer zo'n typische, waar de mens en zijn ego centraal staat .
Precies de reden waarom de jeugd het wettische veroordelende van de mens die zegt uitverkoren te zijn, maar een liefdeloze houding aanneemt, zo gaat verafschuwen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mei 2014 14:09

Bambi schreef:Aangezien de kerk een plek is waar God centraal moet staan en niet de mens, vind ik jouw reaktie weer zo'n typische, waar de mens en zijn ego centraal staat .
Precies de reden waarom de jeugd het wettische veroordelende van de mens die zegt uitverkoren te zijn, maar een liefdeloze houding aanneemt, zo gaat verafschuwen.

Goed lezen Bambi!
Als God centraal staat in het leven van een kerkmens, komt hij niet aan een ander toe!!!

Bambi

Berichtdoor Bambi » 16 mei 2014 14:18

schelpje3 schreef:Goed lezen Bambi!
Als God centraal staat in het leven van een kerkmens, komt hij niet aan een ander toe!!!

Je sarkasme in je reaktie aan Boaz, was te snijden.

Ik heb ook altijd geleerd dat mensen die 'de ware gelovigen' zijn, steeds meer op de Heere Jezus horen te gaan lijken.
En DAAR let de jeugd op, want ze weten ook dat ze dan tot jaloezie gewekt zouden moeten worden.
Ik ben totaal niet jaloers op velen die claimen 'ware gelovigen' te zijn, want dan moet ik mijn relatie met God opgeven en vooral wettisch en veroordelend worden.

Lees hoe de Heere jezus reageerde op zijn discipelen toen ze nog niet alles begrepen en verdietig waren en let vooral op Zijn liefde in Zijn reakties en Zijn begrip..............
DAT is wat mensen willen zien bij mensen die zeggen 'ware gelovige' te zijn.

Johannes 16:
6 Maar omdat Ik deze dingen tot u gesproken heb, zo heeft de droefheid uw hart vervuld.
7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
12 Nog vele dingen heb Ik u te zeggen, doch gij kunt die nu niet dragen.
13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.
15 Al wat de Vader heeft, is Mijn; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.
Laatst gewijzigd door Bambi op 16 mei 2014 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 mei 2014 14:30

schelpje3 schreef:Ja joh, noem het vitterig, als iemand ergens een vinger op legt. Ik zag ook zo veel toen ik kind was, maar je wordt toch ouder?
En als je niet naar neuzelende mensen luistert, maar naar mensen die spreken met inhoud, kom je veel verder.
Ik weet niet hoe groot de gemeente was waar jij vroeger in zat, maar je maakt mij niet wijs dat ALLE leden neuzelden, wettisch en onsympathiek waren.
Het kan heel gezond zijn om na je puberteit eventueel over kerkmuren heen te kijken, dat heb ik ook gedaan. Om erachter te komen dat het nergens volmaakt is. En dat al die toegevoegde dingen zoals een bandje, een gitaar, een hippe voorganger, alleen maar afleidt en snel gaat vervelen.

Jammer dat je rechtzinnigheid gebruikt als argument en dan vervolgens toch maar even je statement wil maken over het behouden van traditionele vormen. Een bandje, een gitaar en een "hippe voorganger" en zo leiden alleen maar af en gaan snel vervelen. Het kan alleen zijn dat je dat nog niet ontdekt hebt. Je moet niet met dit soort non-argumenten je eigen voorkeuren gaan promoten....

Mona, ik zat in een kerk met band. Ben verhuisd en zit nu in een kerk (ander verband) zonder band. Ik heb niet overwogen om daarom maar geen lid te worden of verder te gaan zoeken. Het is een fijne gemeente, gastvrij, ook echt een gemeente die niet alleen naast elkaar in de kerkbanken zit. Wel zou ik graag een band hebben want ik vind het bij bepaalde liederen veel prettiger zingen en daarnaast volop Bijbels. Dus ik hoop dat het er nog eens van komt. Ik zing het liefst Psalmen en gezangen met orgel en bepaalde andere liederen met band. Dan wordt er ook het beste rekening gehouden met iedereen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 16 mei 2014 16:18

Marnix schreef:Jammer dat je rechtzinnigheid gebruikt als argument en dan vervolgens toch maar even je statement wil maken over het behouden van traditionele vormen. Een bandje, een gitaar en een "hippe voorganger" en zo leiden alleen maar af en gaan snel vervelen. Het kan alleen zijn dat je dat nog niet ontdekt hebt. Je moet niet met dit soort non-argumenten je eigen voorkeuren gaan promoten....
Ik sta in mijn gemeente ook bekent als traditioneel, en daar schaam ik mij helemaal niet voor. Eerder kon voor mij alles in de kerk, wat maakte mij het uit. Ik ging zelf toch niet. Maar de kerkdienst kreeg zo'n waarde toen de Heere in mijn leven ingreep. Wat was de Bijbel waar! Wat waren de psalmen rijk! Ik was helemaal overweldigd. Dat ik dat nooit gezien had. Daarom is alles wat er nu aan vormen bij komt of veranderd, voor mij persoonlijk helemaal niet zo nodig. Het gaat om het Woord, om het gebed, de werking van de Heilige Geest. Ik geloof ook echt de mensen die zeggen dat dat kan met een bandje of opwekkingsliederen. Maar die basis is zo belangrijk, want dat is waar het om gaat. De kern. Zo min mogelijk afleiding, niet de nadruk op vormen, uitbundige liturgieën, of de belijdenis samen zingen. Ik weet niet of ik goed overkom, ik probeer mijn gevoel in woorden om te zetten, maar ik vrees dat ik niet helemaal goed uit de verf kom...

Wat ik wel heel belangrijk voor jongeren vindt is een goed opgezet jeugdwerk. Verenigingen, goede catechese, clubs, bijbelstudie, uitstapjes, noem maar op.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mei 2014 16:28

Marnix schreef:Jammer dat je rechtzinnigheid gebruikt als argument en dan vervolgens toch maar even je statement wil maken over het behouden van traditionele vormen. Een bandje, een gitaar en een "hippe voorganger" en zo leiden alleen maar af en gaan snel vervelen. Het kan alleen zijn dat je dat nog niet ontdekt hebt. Je moet niet met dit soort non-argumenten je eigen voorkeuren gaan promoten....

Als je het zo wilt noemen?
Ik heb hier ook jongelui in huis, ze vinden al die opgepimpte diensten verschrikkelijk.
Het verwondert mij soms (nou eigenlijk niet) dat ze heel goed het verschil in prediking opluisteren.
Als jong lid van een vacante gemeente, krijgen ze met verschillende soorten prediking te maken.
Eén van onze kinderen is naar een ander, rechtser kerkverband overgegaan, hij vond het bij ons te "licht" worden.
Als ze een weekend weggaan met de jv, of ze hebben een ruil, horen ze ook een andere prediking, zien ze andere gewoontes in een gemeente.
Dan probeer ik te relativeren met: ach, het is maar een vorm toch? Dan is het antwoord: blij dat wij dat niet hebben.
Het is echt een grote misvatting dat ik als oudere (moeder) rechtser en behoudender zou zijn dan de jeugd in het algemeen.

Terug naar “Archief”