Boaz, als het juist gaat om de prediking, waarom dan toch die band erbij? Dat is dan toch helemaal niet nodig?Boaz schreef:In onze gemeente is er een band ipv een orgel, en ik denk dat veel 'refowebbers' zouden zeggen dat er veel uit de kast wordt gehaald om de dienst 'op te leuken'.
Toch is dàt het niet wat mijn jongens aan deze gemeente bindt, maar heldere (Bijbelgetrouwe) prediking, waar ze ook in de praktijk nog iets mee kunnen, in gewoon hedendaags Nederlands. Aldus mijn 17 jarige.
Wat vind jou 17 jarige zoon ervan, als de band in de kerk afgeschaft zou worden?
Ik ben benieuwd naar het antwoord.
Dat idee kreeg ik er ook bij. Mijn vraag is juist gericht op de vorm van de eredienst. Er is een groep mensen in onze kerk die het aanpassen van de vorm, het ei van Columbus vinden om jongeren bij de kerk te houden of terug te krijgen. Zelf denk ik niet dat het het gewenste effect zal hebben. Waarom niet? omdat het een trede dieper gaat. Nu haken er meer jongeren af omdat jongeren assertiever zijn geworden. Als men niet meer wil, dan gaat men niet, punt. Eerder bleef men ook vaak omdat men respect had voor de ouders. En ook al kwam men dan in de kerk omdat het zo hoorde, toch kwamen ze onder het woord.schelpje3 schreef:Dit heeft niets met de vorm van de eredienst te maken, maar met bemoeizucht van kerkgangers. Dat is zoeken naar een excuus.
Daar kan je wat van vinden natuurlijk. Dwang is niet goed. Maar hoe het nu gaat is het ook niet goed....