Jvslooten schreef:"Gewoon" de natuur? "De natuur" doet helemaal niks. De HEERE bedekt de hemel met wolken, laat het regenen en laat het gras groeien (ps. 147:8). En ja, ook vulkaanuitbarstingen en aardbevingen zijn het werk van de HEERE Die alles regeerd (ps. 104:32). Net als warmte en koude (ps. 147:16-18), stormen op zee (Job 26:12, 41:22) en bosbranden op het land (ps. 105:32).
Als je Job leest zie je dat de duvel de vrije hand krijgt van God en daar ook gretig gebruik van maakt.
Ook met natuurverschijnselen zoals vuur uit de hemel en storm.
Knechten van Job dachten ook dat het vuur uit de hemel door God veroorzaakt werd.:
Job 1:12 En de HEERE zeide tot den satan: Zie, al wat hij heeft, zij in uw hand; alleen aan hem strek uw hand niet uit. En de satan ging uit van het aangezicht des HEEREN.
13 Er was nu een dag, als zijn zonen en zijn dochteren aten, en wijn dronken in het huis van hun broeder, den eerstgeborene.
14 Dat een bode tot Job kwam, en zeide: De runderen waren ploegende, en de ezelinnen weidende aan hun zijden.
15 Doch de Sabeërs deden een inval, en namen ze, en sloegen de jongeren met de scherpte des zwaards; en ik ben maar alleen ontkomen, om het u aan te zeggen.
16 Als deze nog sprak, zo kwam een ander, en zeide: Het vuur Gods viel uit den hemel, en ontstak onder de schapen en onder de jongeren, en verteerde ze; en ik ben maar alleen ontkomen, om het u aan te zeggen.
17 Als deze nog sprak, zo kwam een ander, en zeide: De Chaldeeën stelden drie hopen, en vielen op de kemelen aan, en namen ze, en sloegen de jongeren met de scherpte des zwaards; en ik ben maar alleen ontkomen, om het u aan te zeggen.
18 Als deze nog sprak, zo kwam een ander, en zeide: Uw zonen en uw dochteren aten, en dronken wijn, in het huis van hun broeder, den eerstgeborene;
19 En zie, een grote wind kwam van over de woestijn, en stiet aan de vier hoeken van het huis, en het viel op de jongelingen, dat ze stierven; en ik ben maar alleen ontkomen, om het u aan te zeggen.
De duvel krijgt van God nu ook meer de vrije hand en maakt daar ook nu gretig gebruik van.
Vooral in landen waar zijn godsdiensten hoog in het vaandel staan.
In landen waar het Christendom nog de grootste godsdienst is, houdt God de teugels blijkbaar wat strakker.