Heeft God iets met natuurrampen te maken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: Heeft God iets met natuurrampen te maken?

Berichtdoor Bambi » 14 mei 2014 23:29

De Heere Jezus heeft de rampen al aangekondigd toen Hij op aarde was.
Die rampen moesten er komen.
De zonde vermeerdert, de duvel gaat rond als een briesende leeuw.
En God laat hem zijn gang gaan.
Maar houdt wel de uiteinden van de touwtjes in handen.
Dus als mensen dan zeggen dat de watersnoodramp van '53 als straf gegeven is door God, denk ik dat die mensen voor hun beurt praatten.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 07 jul 2014 19:26

Bambi schreef:De Heere Jezus heeft de rampen al aangekondigd toen Hij op aarde was.
Die rampen moesten er komen.
De zonde vermeerdert, de duvel gaat rond als een briesende leeuw.
En God laat hem zijn gang gaan.
Maar houdt wel de uiteinden van de touwtjes in handen.
Dus als mensen dan zeggen dat de watersnoodramp van '53 als straf gegeven is door God, denk ik dat die mensen voor hun beurt praatten.

"God laat de duivel zijn gang gaan, maar Hij houdt wel de uiteinden van de touwtjes in handen."
Is er dan iets wat buiten God valt of waar Hij geen vat op heeft? Dat suggereert deze zin wel namelijk.

Als de watersnoodramp van '53 een gevolg van de zonde is, is het in feite een straf van God. God straft de zonde dan ook op deze wijze.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 jul 2014 19:39

God straft ons bij het komende oordeel, ik denk dat het gewoon de natuur is.
Volgens de bijbel worden die ook steeds heviger, maar er staat nergens dat God dat zomaar doet.

Hij wil immers niet dat er iemand verloren gaat.
Het liefst ziet Hij iedereen gered worden :)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 07 jul 2014 20:02

Anoniem_89 schreef:God straft ons bij het komende oordeel, ik denk dat het gewoon de natuur is.
Volgens de bijbel worden die ook steeds heviger, maar er staat nergens dat God dat zomaar doet.

Hij wil immers niet dat er iemand verloren gaat.
Het liefst ziet Hij iedereen gered worden :)

"Gewoon" de natuur? "De natuur" doet helemaal niks. De HEERE bedekt de hemel met wolken, laat het regenen en laat het gras groeien (ps. 147:8). En ja, ook vulkaanuitbarstingen en aardbevingen zijn het werk van de HEERE Die alles regeerd (ps. 104:32). Net als warmte en koude (ps. 147:16-18), stormen op zee (Job 26:12, 41:22) en bosbranden op het land (ps. 105:32).

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 jul 2014 20:07

Jvslooten schreef:
"Gewoon" de natuur? "De natuur" doet helemaal niks. De HEERE bedekt de hemel met wolken, laat het regenen en laat het gras groeien (ps. 147:8). En ja, ook vulkaanuitbarstingen en aardbevingen zijn het werk van de HEERE Die alles regeert (ps. 104:32). Net als warmte en koude (ps. 147:16-18), stormen op zee (Job 26:12, 41:22) en bosbranden op het land (ps. 105:32).

Denk je ook dat rampen gebeuren om mensen te straffen , zeg maar?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 07 jul 2014 20:13

mealybug schreef:Denk je ook dat rampen gebeuren om mensen te straffen , zeg maar?
Wat denk jij?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 07 jul 2014 20:19

Jvslooten schreef:"Gewoon" de natuur? "De natuur" doet helemaal niks. De HEERE bedekt de hemel met wolken, laat het regenen en laat het gras groeien (ps. 147:8). En ja, ook vulkaanuitbarstingen en aardbevingen zijn het werk van de HEERE Die alles regeerd (ps. 104:32). Net als warmte en koude (ps. 147:16-18), stormen op zee (Job 26:12, 41:22) en bosbranden op het land (ps. 105:32).

Als je Job leest zie je dat de duvel de vrije hand krijgt van God en daar ook gretig gebruik van maakt.
Ook met natuurverschijnselen zoals vuur uit de hemel en storm.
Knechten van Job dachten ook dat het vuur uit de hemel door God veroorzaakt werd.:
Job 1:12 En de HEERE zeide tot den satan: Zie, al wat hij heeft, zij in uw hand; alleen aan hem strek uw hand niet uit. En de satan ging uit van het aangezicht des HEEREN.
13 Er was nu een dag, als zijn zonen en zijn dochteren aten, en wijn dronken in het huis van hun broeder, den eerstgeborene.
14 Dat een bode tot Job kwam, en zeide: De runderen waren ploegende, en de ezelinnen weidende aan hun zijden.
15 Doch de Sabeërs deden een inval, en namen ze, en sloegen de jongeren met de scherpte des zwaards; en ik ben maar alleen ontkomen, om het u aan te zeggen.
16 Als deze nog sprak, zo kwam een ander, en zeide: Het vuur Gods viel uit den hemel, en ontstak onder de schapen en onder de jongeren, en verteerde ze; en ik ben maar alleen ontkomen, om het u aan te zeggen.
17 Als deze nog sprak, zo kwam een ander, en zeide: De Chaldeeën stelden drie hopen, en vielen op de kemelen aan, en namen ze, en sloegen de jongeren met de scherpte des zwaards; en ik ben maar alleen ontkomen, om het u aan te zeggen.
18 Als deze nog sprak, zo kwam een ander, en zeide: Uw zonen en uw dochteren aten, en dronken wijn, in het huis van hun broeder, den eerstgeborene;
19 En zie, een grote wind kwam van over de woestijn, en stiet aan de vier hoeken van het huis, en het viel op de jongelingen, dat ze stierven; en ik ben maar alleen ontkomen, om het u aan te zeggen.

De duvel krijgt van God nu ook meer de vrije hand en maakt daar ook nu gretig gebruik van.
Vooral in landen waar zijn godsdiensten hoog in het vaandel staan.

In landen waar het Christendom nog de grootste godsdienst is, houdt God de teugels blijkbaar wat strakker.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 07 jul 2014 20:50

Bambi schreef:De duvel krijgt van God nu ook meer de vrije hand en maakt daar ook nu gretig gebruik van.
Vooral in landen waar zijn godsdiensten hoog in het vaandel staan.

Sorry, maar dat klinkt niet als Bijbelse logica.. „Maar Hij kende hun gedachten en zei tegen hen: Ieder koninkrijk dat tegen zichzelf verdeeld is, wordt verwoest; en een huis dat tegen zichzelf verdeeld is, valt. Als nu ook de satan tegen zichzelf verdeeld is, hoe kan zijn rijk dan standhouden?” (uit: Luk. 11:17-18)

Bambi schreef:In landen waar het Christendom nog de grootste godsdienst is, houdt God de teugels blijkbaar wat strakker.

Welke landen bedoel je precies?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 jul 2014 20:54

Jvslooten schreef:"Gewoon" de natuur? "De natuur" doet helemaal niks. De HEERE bedekt de hemel met wolken, laat het regenen en laat het gras groeien (ps. 147:8). En ja, ook vulkaanuitbarstingen en aardbevingen zijn het werk van de HEERE Die alles regeerd (ps. 104:32). Net als warmte en koude (ps. 147:16-18), stormen op zee (Job 26:12, 41:22) en bosbranden op het land (ps. 105:32).

Ja dan zijn het elke keer de Aziaten die gestraft worden zeker?
Veel van de natuurrampen gebeuren daar.
Heb je daar ook een verklaring voor?

Beetje raar om God overal verantwoordelijk voor te houden.

Lucas 13:4-5
4 Of die achttien die stierven doordat de Siloamtoren op hen viel – denken jullie dat zij schuldiger waren dan alle andere mensen die in Jeruzalem wonen? 5 Zeker niet, zeg ik jullie, maar als jullie niet tot inkeer komen, zul je allemaal net zo sterven als zij.’

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 jul 2014 20:55

Jvslooten schreef:Denk je ook dat rampen gebeuren om mensen te straffen , zeg maar?
Wat denk jij?[/quote]

Een vraag met een wedervraag beantwoorden is slechte manieren!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 07 jul 2014 20:58

Anoniem_89 schreef:Ja dan zijn het elke keer de Aziaten die gestraft worden zeker?
Veel van de natuurrampen gebeuren daar.
Heb je daar ook een verklaring voor?

Beetje raar om God overal verantwoordelijk voor te houden.

Lucas 13:4-5
4 Of die achttien die stierven doordat de Siloamtoren op hen viel – denken jullie dat zij schuldiger waren dan alle andere mensen die in Jeruzalem wonen? 5 Zeker niet, zeg ik jullie, maar als jullie niet tot inkeer komen, zul je allemaal net zo sterven als zij.’

Het gaat er niet om dat ik overal een verklaring voor zou moeten hebben. Maar dat is wat de Heilige Geest bij monde van de profeten gesproken heeft, dus daar houd ik mij aan vast. Het is te makkelijk om "de natuur" zomaar ergens de schuld van te geven. Ik wacht ook nog op een reactie van je in het topic over lijden trouwens. Dat gaat min of meer over hetzelfde.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 07 jul 2014 21:02

mealybug schreef:Een vraag met een wedervraag beantwoorden is slechte manieren!
Je zou in ieder geval kun je zeggen, dat God er in Zijn ondoorgrondelijke wil het welzijn van de Zijnen mee op het oog heeft.

PS was jij dat nou die vanmiddag Spreuken 3:12 citeerde?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 07 jul 2014 21:06

Jvslooten schreef:Sorry, maar dat klinkt niet als Bijbelse logica.. „Maar Hij kende hun gedachten en zei tegen hen: Ieder koninkrijk dat tegen zichzelf verdeeld is, wordt verwoest; en een huis dat tegen zichzelf verdeeld is, valt. Als nu ook de satan tegen zichzelf verdeeld is, hoe kan zijn rijk dan standhouden?” (uit: Luk. 11:17-18)

Dat ging niet over mensen, maar demonen.
De duvel wil de hele mensheid in de hel hebben, gaat wat sneller als je ze onbekeerd aan een natuurramp laat sterven.

Er staat ook dat de duvel rond gaat als een briesende leeuw.
En de natuurrampen en oorlogen werden al door de Heere Jezus voorspeld.

Jvslooten schreef:Welke landen bedoel je precies?

Waar zijn die oorlogen en kijk maar waar de tsunamies en grote aardbevingen geweest zijn.
Allemaal in landen waar de islam is.
En in Amerika waar het Christendom vermengd is met ocuulte invloeden uit Afrikaanse godsdiensten en allerlei dwaalleraren terrein winnen.
Laatst gewijzigd door Bambi op 07 jul 2014 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 jul 2014 21:38

Jvslooten schreef:]
Het gaat er niet om dat ik overal een verklaring voor zou moeten hebben. Maar dat is wat de Heilige Geest bij monde van de profeten gesproken heeft, dus daar houd ik mij aan vast. Het is te makkelijk om "de natuur" zomaar ergens de schuld van te geven. Ik wacht ook nog op een reactie van je in het topic over lijden trouwens. Dat gaat min of meer over hetzelfde.

Jezus zei zelf ook dat de dood van die mensen (tekst die ik net noemde) niet lag aan hun geloof.

Je andere vraag zal ik wel opzoeken en beantwoorden;)
(welke bedoel je eigenlijk?)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 jul 2014 21:53

Jvslooten schreef:Je zou in ieder geval kun je zeggen, dat God er in Zijn ondoorgrondelijke wil het welzijn van de Zijnen mee op het oog heeft.

PS was jij dat nou die vanmiddag Spreuken 3:12 citeerde?

De Heere straft wie hij liefheeft als een vader zijn kind ja.
Maar Hij doodt zijn kind niet als straf, want dan leert het kind niets meer.

Terug naar “Archief”