Christelijke vrijheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Re: Christelijke vrijheid

Berichtdoor Teus » 09 mei 2014 14:01

Teus schreef:@Spreeuw, ik heb de indruk dat je niet weet wat het is "vrij in Christus te zijn'

Marnix schreef:Als je zo reageert krijg ik het idee dat jij dat juist niet weet. Ik bespeur een angst voor alles wat met wetten en regels te maken heeft. Misschien wel terecht want er wordt vaak op een verkeerde manier mee omgegaan, dwingend opgelegd, op een wettische manier. Dat is niet goed. Maar je tegenreactie is ook niet goed. Alsof de regels er niet meer zijn. Jezus kwam niet om ze af te schaffen maar om ze te vervullen, niet om de wet weg te nemen maar de vloek van de wet die ons veroordeelt.

Johannes schrijft:

Dat wij God kennen weten we doordat we ons aan zijn geboden houden. Wie zegt:'Ik ken hem,' maar zich niet aan zijn geboden houdt, is een leugenaar; de waarheid is niet in hem.

En:

Dat wij Gods kinderen liefhebben weten we doordat we God liefhebben en zijn geboden naleven.

De geboden zijn niet slecht als er goed mee wordt omgegaan. Wanneer de wet wordt gebruikt om mensen telkens weer onder de ellende te brengen, mensen onder het oordeel van de wet worden gebracht (en daarna mogelijk weer onder de vrijspraak) en de wet toch wordt gebracht alsof je zaligheid van jou handelen afhangt gaat er iets flink mis en is dat geen vrijheid. Maar in Christus is er volkomen vrijheid, zelfs in de wet. Want ze veroordeelt je niet, is geen vloek, brengt je niet onder de ellende want in Christus is alles volbracht. Dat je je aan Zijn geboden houdt is dan ook geen krampachtig moeten maar een vrij mogen en liefhebben. Als je van je vrouw houdt is het toch ook geen vrijheid beperkende regel dat je niet mag vreemdgaan?

Zo, best knap om zo'n conclusie te kunnen trekken uit enkel een regeltje met een vermoeden.
Als ik het ff mag zeggen, bijna iedereen heeft het over de wet, alsof er niets anders is waardoor je niet vrij kan zijn. Ik vind het gezegde te goedkoop. "Ik heb de Genade ontvangen en leef niet meer onder de wet maar onder de Genade om dat God het zo zegt",en dan toch met een schuin oogje naar de wet kijken.

Het ligt wat genuanceerder Marnix.
Niet iedere Christen leeft in vrijheid. Het is geen fijt dat als je de Genade mocht ontvangen dat je in vrijheid leeft. Zo wordt vrijheid vaak gezien en gezegd maar niet beleefd. Ik denk dat er maar zeer weinig zijn die volledig vrij in Jezus Christus zijn, wellicht niemand.
Het tegenovergestelde van deze vrijheid is gebondenheid.
Je hebt de wet hoog in het vaandel staan merk ik wel, je stelt het als een van je prioriteiten om hem toch min of meer een beetje stiekum te houden, je kijkt naar de wet. Als je het als een van je prioriteiten beschouwd ben je niet vrij. De wet omvat ongelooflijk veel details, als je geen nabij leven hebt moet je elke keer de wet onderzoeken, de details proberen te zien, stelen is b.v. niet alleen iets wegnemen maar misgunnen is ook stelen, je weet niet altijd uit jezelf wat goed of fout Dan komt er ook nog het liefhebben bij en er zullen er nog meer zijn. Als je een nabij leven hebt doe je wat God van je verlangt en als het misgaat laat Hij het wel weten, in elk detail. Als je een nabij leven hebt doe je de wil van God en dat is automatisch ook de wet. Dat betekend “niet onder de wet maar onder de Genade”. Alleen als je echt alles doet wat God van je wilt leef je vrij in Christus en is mijns inziens onmogelijk hier.

Vrij in Christus is tevens afhankelijkheid van God, als je niet afhankelijk van God bent is vrijheid onmogelijk. Op momenten of zelfs langere tijd kun je vrij zijn.
Het gaat om je eigen wil. Wil je primair de wet houden, je bent niet vrij.
Lijkt het niet geweldig als je uit eigen beweging naar een zieke toe gaat en je verteld hem of haar het evangelie? Als je het zonder God doet, ben je niet vrij. Ga je zelf op zoek naar een andere gemeente omdat je het er niet zo fijn vindt zonder af te vragen wat God er van vindt? Je bent niet vrij.
Meen je de Joodse feestdagen te moeten houden omdat het in de Bijbel ook gedaan werd? Je bent niet vrij.
Draag je als vrouw zijnde geen broeken omdat de dominee het zegt? Je bent niet vrij.
Meen je dat lopend naar de kerk moet? Je bent niet vrij.
Kijk je op je zonden terug, je bent super gebonden
Het heeft ook te maken met invloeden van buiten af.
Als je rookt en je kunt niet zonder ben je niet vrij. Kun je je biertje niet laten staan, je bent niet vrij.
Roddel je over een ander, vergeef je een ander niet, erger je je voor een langere tijd aan iets of iemand, gooi je je ergernissen op dit forum, ben je langer dan een dag boos op iemand, loop je op je werk te schelden, ontevreden over je salaris, sta je een kwartier te kletsen in de baas zijn
tijd? Ik kan nog wel ff doorgaan maar op deze momenten ben je niet vrij.
Makkelijk om te zeggen dat je vrij in Christus bent maar het komt zeer nauw.
Zeker, in bepaalde opzichten kun je vrij in Christus zijn maar we gaan er allemaal mank aan.
Zeg nooit dat je volledig vrij in Christus bent, het is een leugen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Ronald
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ronald » 09 mei 2014 14:17

Degene die staat onder de genade van Christus, die staat niet meer onder de wet.
De wet kan de gelovige niet meer vervloeken, aangezien de gelovige gerechtvaardigd is in Christus, zoals vraag 60 van Zondag 23 (HC) zegt.

De wet is voor de gelovige niet meer de tuchtmeester. De gelovige is vrijgesproken door het werk van Christus.
De gelovige gebruikt de onderhouding van de wet uit dankbaarheid en niet uit slaafse vrees.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mei 2014 15:51

Teus schreef:Zo, best knap om zo'n conclusie te kunnen trekken uit enkel een regeltje met een vermoeden.

Jij reageerde met precies dezelfde woorden op een paar regels van Spreeuw. Vandaar dat het wel gepast leek om dezelfde bewoording te gebruiken ;)

Als ik het ff mag zeggen, bijna iedereen heeft het over de wet, alsof er niets anders is waardoor je niet vrij kan zijn. Ik vind het gezegde te goedkoop. "Ik heb de Genade ontvangen en leef niet meer onder de wet maar onder de Genade om dat God het zo zegt",en dan toch met een schuin oogje naar de wet kijken.

Het ligt wat genuanceerder Marnix.
Niet iedere Christen leeft in vrijheid. Het is geen fijt dat als je de Genade mocht ontvangen dat je in vrijheid leeft. Zo wordt vrijheid vaak gezien en gezegd maar niet beleefd. Ik denk dat er maar zeer weinig zijn die volledig vrij in Jezus Christus zijn, wellicht niemand.
Het tegenovergestelde van deze vrijheid is gebondenheid.
Je hebt de wet hoog in het vaandel staan merk ik wel, je stelt het als een van je prioriteiten om hem toch min of meer een beetje stiekum te houden, je kijkt naar de wet. Als je het als een van je prioriteiten beschouwd ben je niet vrij. De wet omvat ongelooflijk veel details, als je geen nabij leven hebt moet je elke keer de wet onderzoeken, de details proberen te zien, stelen is b.v. niet alleen iets wegnemen maar misgunnen is ook stelen, je weet niet altijd uit jezelf wat goed of fout Dan komt er ook nog het liefhebben bij en er zullen er nog meer zijn. Als je een nabij leven hebt doe je wat God van je verlangt en als het misgaat laat Hij het wel weten, in elk detail. Als je een nabij leven hebt doe je de wil van God en dat is automatisch ook de wet. Dat betekend “niet onder de wet maar onder de Genade”. Alleen als je echt alles doet wat God van je wilt leef je vrij in Christus en is mijns inziens onmogelijk hier.

Ik beschouw het houden van de wet niet als een prioriteit, iets wat je moet proberen om er wat mee te verdienen. Wel beschouw ik de regels die God gesteld heeft als goed. Als Hij in je gaat wonen en werken is dat geen moeten of een streven maar een vorm van liefde. Net zoals een getrouwde man die veel van zijn vrouw houdt zich juist graag houdt aan "regels" als "je partner liefhebben, geen overspel" enz. Niet onder de wet maar onder de genade betekent dat je niets hoeft te verdienen maar dat het voor je verdiend is. Het gevolg van dat en de liefde die daaruit spreekt is niet een losbandig leven maar dichtbij Hem leven. En dat is inderdaad niet in strijd met Gods leefregels.

Vrij in Christus is tevens afhankelijkheid van God, als je niet afhankelijk van God bent is vrijheid onmogelijk. Op momenten of zelfs langere tijd kun je vrij zijn.
Het gaat om je eigen wil. Wil je primair de wet houden, je bent niet vrij.
Lijkt het niet geweldig als je uit eigen beweging naar een zieke toe gaat en je verteld hem of haar het evangelie? Als je het zonder God doet, ben je niet vrij. Ga je zelf op zoek naar een andere gemeente omdat je het er niet zo fijn vindt zonder af te vragen wat God er van vindt? Je bent niet vrij.
Meen je de Joodse feestdagen te moeten houden omdat het in de Bijbel ook gedaan werd? Je bent niet vrij.
Draag je als vrouw zijnde geen broeken omdat de dominee het zegt? Je bent niet vrij.
Meen je dat lopend naar de kerk moet? Je bent niet vrij.
Kijk je op je zonden terug, je bent super gebonden
Het heeft ook te maken met invloeden van buiten af.
Als je rookt en je kunt niet zonder ben je niet vrij. Kun je je biertje niet laten staan, je bent niet vrij.
Roddel je over een ander, vergeef je een ander niet, erger je je voor een langere tijd aan iets of iemand, gooi je je ergernissen op dit forum, ben je langer dan een dag boos op iemand, loop je op je werk te schelden, ontevreden over je salaris, sta je een kwartier te kletsen in de baas zijn
tijd? Ik kan nog wel ff doorgaan maar op deze momenten ben je niet vrij.
Makkelijk om te zeggen dat je vrij in Christus bent maar het komt zeer nauw.
Zeker, in bepaalde opzichten kun je vrij in Christus zijn maar we gaan er allemaal mank aan.
Zeg nooit dat je volledig vrij in Christus bent, het is een leugen.

Niet helemaal mee eens. We zijn vrij. Rechtens vrij van zonde, vrij van de wet. We moeten kunnen niets verdienen en moeten niets verdienen. Wat jij beschrijft is het spanningsveld van de zonde die we doen en dat dat ons aanklaagt. Je kan alleen niet zeggen: Als je zondigt ben je niet vrij. In bepaald opzicht is dat zo.... we leven nog niet in de vrijheid... Maar die vrijheid is er al wel. Want onze handelen kan ons niet vrijmaken of juist niet. Christus maakt zondaren vrij.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 09 mei 2014 19:33

@Marnix, het gaat een stapje verder, in afhankelijkheid van God bent kun je alleen vrij in Christus zijn.
Waar gaat het om, om niet volgens de wet te hoeven leven, of om God? We zijn vrij maar leven niet vrij.
Nee, ons handelen maakt ons niet vrij maar wel ons willen, de wil om afhankelijk te zijn. Dat moet God geven en krijg je ook als je het oprecht vraagt, maar daar gaat het ff niet om.

Stel, ik moet een heftige confrontatie aangaan en je weet dat het met boosheid gepaard kan gaan.
Ik kan vragen "Heere wilt U me helpen niet boos te worden"?

Eigenlijk vraag ik alleen of God me wilt bewaren voor zonden, vaak ook omdat ik het niet prettig vind.
Ik word nu niet boos maar de rest dan, is de rest van mezelf, los ik dat zelf wel op? Het blijft een verrassing wat er gaat gebeuren. Geen zekerheid omtrent het principe van het gesprek. Ben ik dan vrij? Ik breng alleen het foute wat kan gebeuren bij God. Ik doe het gesprek en verwacht hulp van God, ik trek God als het ware naar me toe. Ben een beetje zenuwachtig vraag me af wat er gaat gebeuren, onzekerheid dus. Kan ik de confrontatie aangaan in vrijheid in Christus?
En als ook nog die geniepige engel in me oor fluistert "je redt het niet, het gaat lastig worden".

Ik kan ook vragen "Heere wilt u me helpen, kracht en wijsheid geven om te handelen zoals U wilt dat ik handelen moet en geef me het vertrouwen op U opdat ik kan verwachten dat U me helpt.

Hier breng ik geheel mezelf bij God, laat het aan God over. Dan komt alles aan de orde. Dan ben ik vrij in Christus, dan ga ik met de borst vooruit en het hoofd omhoog het gesprek aan want ik weet dat het goedkomt.
Ik denk het maar weet niet of ik boos word, misschien is mijn gesprekspartner wel lief voor me. God kan mijn gesprekspartner ook sturen.
Hier probeert satan te zeggen dat het me nooit lukt, maar ik ben vrij van satan op dat moment in Jezus Christus. Heb er geen last van want het gaat hem niet lukken.

Het is veel omvattender als alleen vrij van zonden en van de wet te zijn te zijn.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 09 mei 2014 19:46

Teus schreef:@Spreeuw, ik heb de indruk dat je niet weet wat het is "vrij in Christus te zijn'

Waarom? Ik zie in dankbaarheid geen dwang...

@Teus, krijg ik nog antwoord?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 14 mei 2014 15:48

Spreeuw schreef: Waarom? Ik zie in dankbaarheid geen dwang...

@Teus, krijg ik nog antwoord?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 15 mei 2014 16:21

Spreeuw schreef:@Teus, krijg ik nog antwoord?

Sorry Spreeuw, in de eerste instantie had ik niet overal internet tot mijn beschikking en eerlijk gezegd ben ik het daarna vergeten.
Wat je vraag betreft had ik al het een en ander geschreven aan Marnix.
Dat je geen dwang in dankbaarheid ziet kan wel kloppen. Onze dankbaarheid naar God kan alleen maar van Hem zelf komen. Als we onszelf dwingen te danken, omdat het hoort of zo, ook naar mensen, dan danken we niet omdat we dankbaar zijn.
Als God je een dankbaar hart geeft en je dankt Hem dan kom je alles te kort om het te doen. Wellicht heb je het ook wel gehad, dat je het niet uit kan drukken tegenover God. Ik zeg vaak "Ik weet niet hoe ik U moet danken, woorden schieten me tekort, U weet wat ik bedoel en wilt U in mijn door U verkregen dankbaar hart kijken?".

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 18 mei 2014 12:22

Spreeuw schreef:@Teus, krijg ik nog antwoord?

Teus schreef:Sorry Spreeuw, in de eerste instantie had ik niet overal internet tot mijn beschikking en eerlijk gezegd ben ik het daarna vergeten.
Wat je vraag betreft had ik al het een en ander geschreven aan Marnix.
Dat je geen dwang in dankbaarheid ziet kan wel kloppen. Onze dankbaarheid naar God kan alleen maar van Hem zelf komen. Als we onszelf dwingen te danken, omdat het hoort of zo, ook naar mensen, dan danken we niet omdat we dankbaar zijn.
Als God je een dankbaar hart geeft en je dankt Hem dan kom je alles te kort om het te doen. Wellicht heb je het ook wel gehad, dat je het niet uit kan drukken tegenover God. Ik zeg vaak "Ik weet niet hoe ik U moet danken, woorden schieten me tekort, U weet wat ik bedoel en wilt U in mijn door U verkregen dankbaar hart kijken?".

@Spreeuw, krijg ik nog een reactie?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 18 mei 2014 22:56

Teus schreef: @Spreeuw, krijg ik nog een reactie?

Als ik het goed begrijp koppelt u een leven uit dankbaarheid naar Gods geboden niet aan christelijke vrijheid?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 19 mei 2014 16:58

Teus schreef: @Spreeuw, krijg ik nog een reactie?

Spreeuw schreef:Als ik het goed begrijp koppelt u een leven uit dankbaarheid naar Gods geboden niet aan christelijke vrijheid?

Ik koppel het niet, het is een gevolg van een Genadeleven.
Het is belangrijk te weten wat een Genadeleven is en een leven vrij in Christus.
Een leven “vrij in Christus” heb ik een voorbeeld gegeven met de betekenis van de wet samenhangend.
Het is te gemakkelijk te zeggen “ik leef onder de Genade dus de wet geldt voor mij niet meer.
De consequenties van het niet naleven van de wet treft een begenadigd mens niet meer.
Wat is eigenlijk onder de Genade leven? Leven we altijd onder de Genade? Ik niet hoor, ik weet absoluut zeker dat God mij door Zijn liefde en Genade en door het bloed van Christus mijn zonden vergeven heeft. Ik weet het omdat Hij het me verteld, beloofd heeft en bewust gemaakt door de Heilige Geest, maar altijd bewust onder de Genade leven? Het onbegrijpelijke besef, gegeven door Hem Zelf, dat je zonden vergeven zijn en die dankbaarheid aan God? Het is bij tijden.
Onder de Genade leven gebeurd door de bewustwording, van vergeving van zonden, door de kracht van de Heilige Geest. Dan besef je dat je zonden je niet meer toegerekend worden maar des te meer ben je bang ze te doen.
God verwacht dat we met Hem wandelen, dus leven onder de Genade en leven vrij in Christus.
Veelal wordt gezegd “ik ben vrij in Christus” of “ik heb de Genade ontvangen”, Supergeweldig natuurlijk, iets beters kun je niet wensen. Maar God wil ook dat we erna leven.

Terug naar “Archief”