Teus schreef:@Spreeuw, ik heb de indruk dat je niet weet wat het is "vrij in Christus te zijn'
Marnix schreef:Als je zo reageert krijg ik het idee dat jij dat juist niet weet. Ik bespeur een angst voor alles wat met wetten en regels te maken heeft. Misschien wel terecht want er wordt vaak op een verkeerde manier mee omgegaan, dwingend opgelegd, op een wettische manier. Dat is niet goed. Maar je tegenreactie is ook niet goed. Alsof de regels er niet meer zijn. Jezus kwam niet om ze af te schaffen maar om ze te vervullen, niet om de wet weg te nemen maar de vloek van de wet die ons veroordeelt.
Johannes schrijft:
Dat wij God kennen weten we doordat we ons aan zijn geboden houden. Wie zegt:'Ik ken hem,' maar zich niet aan zijn geboden houdt, is een leugenaar; de waarheid is niet in hem.
En:
Dat wij Gods kinderen liefhebben weten we doordat we God liefhebben en zijn geboden naleven.
De geboden zijn niet slecht als er goed mee wordt omgegaan. Wanneer de wet wordt gebruikt om mensen telkens weer onder de ellende te brengen, mensen onder het oordeel van de wet worden gebracht (en daarna mogelijk weer onder de vrijspraak) en de wet toch wordt gebracht alsof je zaligheid van jou handelen afhangt gaat er iets flink mis en is dat geen vrijheid. Maar in Christus is er volkomen vrijheid, zelfs in de wet. Want ze veroordeelt je niet, is geen vloek, brengt je niet onder de ellende want in Christus is alles volbracht. Dat je je aan Zijn geboden houdt is dan ook geen krampachtig moeten maar een vrij mogen en liefhebben. Als je van je vrouw houdt is het toch ook geen vrijheid beperkende regel dat je niet mag vreemdgaan?
Zo, best knap om zo'n conclusie te kunnen trekken uit enkel een regeltje met een vermoeden.
Als ik het ff mag zeggen, bijna iedereen heeft het over de wet, alsof er niets anders is waardoor je niet vrij kan zijn. Ik vind het gezegde te goedkoop. "Ik heb de Genade ontvangen en leef niet meer onder de wet maar onder de Genade om dat God het zo zegt",en dan toch met een schuin oogje naar de wet kijken.
Het ligt wat genuanceerder Marnix.
Niet iedere Christen leeft in vrijheid. Het is geen fijt dat als je de Genade mocht ontvangen dat je in vrijheid leeft. Zo wordt vrijheid vaak gezien en gezegd maar niet beleefd. Ik denk dat er maar zeer weinig zijn die volledig vrij in Jezus Christus zijn, wellicht niemand.
Het tegenovergestelde van deze vrijheid is gebondenheid.
Je hebt de wet hoog in het vaandel staan merk ik wel, je stelt het als een van je prioriteiten om hem toch min of meer een beetje stiekum te houden, je kijkt naar de wet. Als je het als een van je prioriteiten beschouwd ben je niet vrij. De wet omvat ongelooflijk veel details, als je geen nabij leven hebt moet je elke keer de wet onderzoeken, de details proberen te zien, stelen is b.v. niet alleen iets wegnemen maar misgunnen is ook stelen, je weet niet altijd uit jezelf wat goed of fout Dan komt er ook nog het liefhebben bij en er zullen er nog meer zijn. Als je een nabij leven hebt doe je wat God van je verlangt en als het misgaat laat Hij het wel weten, in elk detail. Als je een nabij leven hebt doe je de wil van God en dat is automatisch ook de wet. Dat betekend “niet onder de wet maar onder de Genade”. Alleen als je echt alles doet wat God van je wilt leef je vrij in Christus en is mijns inziens onmogelijk hier.
Vrij in Christus is tevens afhankelijkheid van God, als je niet afhankelijk van God bent is vrijheid onmogelijk. Op momenten of zelfs langere tijd kun je vrij zijn.
Het gaat om je eigen wil. Wil je primair de wet houden, je bent niet vrij.
Lijkt het niet geweldig als je uit eigen beweging naar een zieke toe gaat en je verteld hem of haar het evangelie? Als je het zonder God doet, ben je niet vrij. Ga je zelf op zoek naar een andere gemeente omdat je het er niet zo fijn vindt zonder af te vragen wat God er van vindt? Je bent niet vrij.
Meen je de Joodse feestdagen te moeten houden omdat het in de Bijbel ook gedaan werd? Je bent niet vrij.
Draag je als vrouw zijnde geen broeken omdat de dominee het zegt? Je bent niet vrij.
Meen je dat lopend naar de kerk moet? Je bent niet vrij.
Kijk je op je zonden terug, je bent super gebonden
Het heeft ook te maken met invloeden van buiten af.
Als je rookt en je kunt niet zonder ben je niet vrij. Kun je je biertje niet laten staan, je bent niet vrij.
Roddel je over een ander, vergeef je een ander niet, erger je je voor een langere tijd aan iets of iemand, gooi je je ergernissen op dit forum, ben je langer dan een dag boos op iemand, loop je op je werk te schelden, ontevreden over je salaris, sta je een kwartier te kletsen in de baas zijn
tijd? Ik kan nog wel ff doorgaan maar op deze momenten ben je niet vrij.
Makkelijk om te zeggen dat je vrij in Christus bent maar het komt zeer nauw.
Zeker, in bepaalde opzichten kun je vrij in Christus zijn maar we gaan er allemaal mank aan.
Zeg nooit dat je volledig vrij in Christus bent, het is een leugen.