Ayla schreef:Nou dat vind ik best een ferme uitspraak, ik denk dat het (meestal) niet klopt. Ik denk dat predikanten ook willen waarschuwen, omdat ze zich zorgen maken over het zieleheil van de mensen die de kerk verlaten, want er zijn veel mensen die uit een traditionele kerk stappen omdat ze vinden dat die te streng in de leer zijn, mensen laten zich niets meer zeggen. Ze willen liever vermaakt worden dan horen over hun verderfelijke staat, niemand vindt het leuk om met de neus op de feiten gedrukt te worden.
Nou sorry hoor, maar Jezus heeft ook geen opdracht gegeven om mensen hun verderfelijke staat te verkondigen, maar wél om de blijde boodschap door te geven
Ik zou me ook zorgen maken over het zieleheil van mensen als ik hoor dat er gepreekt wordt dat ze er vooral van doordrongen moeten zijn dat ze compleet dood zijn, en van nature niets kunnen.
Dan zaag je de poten onder de stoel vandaan, ik denk dat ik nooit zou kunnen of durven geloven bij die leer.
Ayla schreef:Daarom stappen veel mensen over naar een kerk waar überhaupt amper een leer is en mensen niet zo snel op fout gedrag worden aangesproken onder het mom van liefde. (Ik stel dit nu even heel gechargeerd). Uiteraard zijn er uitzonderingen en ik zeg ook niet dat mensen niet de keuze mogen maken om over te stappen. De predikanten die stellen dat je niet zo makkelijk moet overstappen moeten zich natuurlijk ook beraden over het feit wáárom zoveel mensen weggaan.
Een gemeente waar geen leer is, en waar men niet op verkeerd gedrag wordt aangesproken? Ik ken er niet eens één
Dus gaat het er gewoon om wat 'men' de goede leer en het goede gedrag vindt.
En 'men' heeft dan ook gewoonlijk alle wijsheid in pacht. Wat mij dan weer stevige bedenkingen geeft.
Mijn reactie is niet persoonlijk Ayla, misschien hoor ik tot de uitzonderingen, en kom ik ook heel veel uitzonderingen tegen.

Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)