Van kerkverband wisselen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor rotterdam » 06 mei 2014 16:12

schelpje3 schreef:Ik zou daar maar niet mee grappen rotterdam, vanwege deze kerksplitsing zijn er gezinnen en families van elkaar losgescheurd. :?

Ik moet er wel een grap van maken, het alternatief is doorlopend verdriet, we hebben het zelf meegemaakt.

Een gezin hoort een eenheid te zijn.

Eensgezind naar 2 kerken, is dat niet mogelijk ?

Als je als ouders zo een voorbeeld aan je kinderen geeft, heeft dat als gevolg dat zij een lidmaatschap niet zo serieus nemen of gaan zwalken.
Ook mis ik in deze mening: Heere, wat wilt Gij dat wij doen zullen?
We zitten niet ergens toevallig!

Ja hoor die vraag hebben wij gesteld, en wat, Schelpje, als bij mij het antwoord "twee kerken" was?
De verdeeldheid is een groot kwaad

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 06 mei 2014 17:18

Pcrtje schreef:Het wérkelijke probleem volgens de predikanten - maar dat wordt natuurlijk nooit gezegd - is dat men de leden die men nog heeft zoveel mogelijk onder de duim wil houden. Oftewel: macht. De kerken lopen immers al zo hard leeg! Het kleine beetje macht dat er nog over is in de enorm geslonken kerkverbanden moet koste wat het kost behouden worden. En dat doet men door te citeren uit religieuze boeken, in dit geval de Bijbel.

Nou dat vind ik best een ferme uitspraak, ik denk dat het (meestal) niet klopt. Ik denk dat predikanten ook willen waarschuwen, omdat ze zich zorgen maken over het zieleheil van de mensen die de kerk verlaten, want er zijn veel mensen die uit een traditionele kerk stappen omdat ze vinden dat die te streng in de leer zijn, mensen laten zich niets meer zeggen. Ze willen liever vermaakt worden dan horen over hun verderfelijke staat, niemand vindt het leuk om met de neus op de feiten gedrukt te worden. Daarom stappen veel mensen over naar een kerk waar überhaupt amper een leer is en mensen niet zo snel op fout gedrag worden aangesproken onder het mom van liefde. (Ik stel dit nu even heel gechargeerd). Uiteraard zijn er uitzonderingen en ik zeg ook niet dat mensen niet de keuze mogen maken om over te stappen. De predikanten die stellen dat je niet zo makkelijk moet overstappen moeten zich natuurlijk ook beraden over het feit wáárom zoveel mensen weggaan.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 06 mei 2014 18:07

De kerk waar mijn vrouw uit komt (CGK), daar gaan tientallen mensen nu naar een evangelische gemeente.
Waarom?
Geen idee, ik snap het ook niet..

Zelfs ik vraag mij af wat daar beter is..
Zal wel omdat Kees Kraayenoord daar zit?
Er waren al een paar evangelische gemeentes in mijn woonplaats.
Verder moeten ze het zelf maar weten.
Het is wel opmerkelijk..

Als reactie zei ik tegen mijn schoonouders dat ze misschien ook wel evangelisch zouden worden..

ehm... nee... (ik-> :cry: )

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 06 mei 2014 19:21

Ayla schreef:Nou dat vind ik best een ferme uitspraak, ik denk dat het (meestal) niet klopt. Ik denk dat predikanten ook willen waarschuwen, omdat ze zich zorgen maken over het zieleheil van de mensen die de kerk verlaten, want er zijn veel mensen die uit een traditionele kerk stappen omdat ze vinden dat die te streng in de leer zijn, mensen laten zich niets meer zeggen. Ze willen liever vermaakt worden dan horen over hun verderfelijke staat, niemand vindt het leuk om met de neus op de feiten gedrukt te worden.
Nou sorry hoor, maar Jezus heeft ook geen opdracht gegeven om mensen hun verderfelijke staat te verkondigen, maar wél om de blijde boodschap door te geven :D
Ik zou me ook zorgen maken over het zieleheil van mensen als ik hoor dat er gepreekt wordt dat ze er vooral van doordrongen moeten zijn dat ze compleet dood zijn, en van nature niets kunnen.
Dan zaag je de poten onder de stoel vandaan, ik denk dat ik nooit zou kunnen of durven geloven bij die leer.

Ayla schreef:Daarom stappen veel mensen over naar een kerk waar überhaupt amper een leer is en mensen niet zo snel op fout gedrag worden aangesproken onder het mom van liefde. (Ik stel dit nu even heel gechargeerd). Uiteraard zijn er uitzonderingen en ik zeg ook niet dat mensen niet de keuze mogen maken om over te stappen. De predikanten die stellen dat je niet zo makkelijk moet overstappen moeten zich natuurlijk ook beraden over het feit wáárom zoveel mensen weggaan.
Een gemeente waar geen leer is, en waar men niet op verkeerd gedrag wordt aangesproken? Ik ken er niet eens één :!:
Dus gaat het er gewoon om wat 'men' de goede leer en het goede gedrag vindt.
En 'men' heeft dan ook gewoonlijk alle wijsheid in pacht. Wat mij dan weer stevige bedenkingen geeft.

Mijn reactie is niet persoonlijk Ayla, misschien hoor ik tot de uitzonderingen, en kom ik ook heel veel uitzonderingen tegen. :D :D :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 06 mei 2014 20:10

alexander91 schreef:De vraag is denk ik waarom men van kerkverband wisselt. Veelal gebeurt dat door vervelende persoonlijke ervaringen met bepaalde mensen/groepen. Dat is in mijn ervaring meestal de onderliggende reden. En als men zich er niet prettig voelt, dan gaat men ook meer zaken bevragen, en daarmee krijgt men dan vervolgens ook meer inhoudelijke/theologische argumenten om naar een "zuiverdere" kerk over te stappen. Met dergelijke argumenten kan men de andere mensen in de betreffende kerk aanvallen, zonder dat de eigen persoonlijke problemen boven water hoeven te komen. Die zijn namelijk pijnlijk, en men zal dit veelvuldig ontkennen lijkt mij, maar aan de felheid kun je vaak merken dat het conflict vaak veel persoonlijker van aard is dan dat het een theologisch probleem (oid) is.

Dus terugkerend op de vraag: als de reden stiekem toch wel meer persoonlijk is (is lastig te ontdekken, want zelfreflectie is niet een goede eigenschap van de mens (mijne ook niet)) dan dat het lijkt, dan vind ik dat je niet moet wisselen van kerkverband .... knip
naamloos schreef:Waar baseer je dat 'veelal' op, enkel op jouw ervaring of meer algemeen?
Mijn ervaring, van anderen en de historie van kerkscheuringen bestuderend
naamloos schreef:In de kringen waar ik kom hoor ik het alleen maar andersom.
Mensen kunnen goed met elkaar opschieten en ze houden van elkaar. Het probleem dat sommigen ervaren, is dat ze nauwelijks geestelijk gevoed worden.
En daarom willen ze weg, maar de band die de mensen uit die gemeentes met elkaar hebben houdt ze tegen.
Dat laatste is nu precies het punt dat ik maak. Als je met wederzijds respect de kerk kunt verlaten, dan vind ik dat al heel anders. Maar zoals je zelf al aangeeft, vaak wanneer er dergelijk respect is en een band tussen de gemeenteleden, dan is het pad niet meteen weglopen, maar proberen de kerk sturing te geven (maar ook geven en nemen). Dat is nu precies het gemeente zijn. Niet alleen maar happy clappy, maar juist ook elkaar samen op het pad achter Christus aan richten.

Het is enigzins vergelijkbaar met een huwelijk. Scheiden moet niet de oplossing zijn. Ik besef me echter wel dat door het grote aantal scheuringen in protestants Nederlands dat er bepaalde uitwassen zijn gekristalliseerd waar het niet mogelijk is om enige invloed uit te oefenen of je overtuiging te laten horen zonder dat het grond in wordt geboord.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 06 mei 2014 21:54

naamloos schreef:Nou sorry hoor, maar Jezus heeft ook geen opdracht gegeven om mensen hun verderfelijke staat te verkondigen, maar wél om de blijde boodschap door te geven :D
Ik zou me ook zorgen maken over het zieleheil van mensen als ik hoor dat er gepreekt wordt dat ze er vooral van doordrongen moeten zijn dat ze compleet dood zijn, en van nature niets kunnen.
Dan zaag je de poten onder de stoel vandaan, ik denk dat ik nooit zou kunnen of durven geloven bij die leer.

Als ik dat zeg bedoel ik ook niet dat dat het enige is dat gepredikt dient te worden, maar ik probeer uit te leggen dat mensen tegenwoordig vaak niets meer willen horen wat ze niet bevalt, dan gaan ze maar op zoek naar een andere kerk, mensen willen niets meer horen waar ze zich enigszins ongemakkelijk over kunnen voelen. Het Evangelie is juist zo nodig omdat wij uit onszelf niets goeds kunnen. (Dat laat onverlet dat er wel hele goede redenen kunnen zijn om van kerkverband te wisselen.)

Een gemeente waar geen leer is, en waar men niet op verkeerd gedrag wordt aangesproken? Ik ken er niet eens één :!:
Dus gaat het er gewoon om wat 'men' de goede leer en het goede gedrag vindt.
En 'men' heeft dan ook gewoonlijk alle wijsheid in pacht. Wat mij dan weer stevige bedenkingen geeft.

Ik zou niet durven beweren dat ik de waarheid in pacht heb!! Ik kan alleen maar zeggen wat ik om mij heen zie. Wat ik zie is dat mensen vaak slechts de mooie kanten van het Evangelie willen, maar absoluut niet willen accepteren wat de waarheid is over henzelf. Meer specifiek heb ik het dan over mensen die het prima vinden om te leven zoals de wereld, 'omdat je niet mag oordelen, en God is liefde'. En vanuit die gedachte wordt ook niemand aangesproken op gedrag dat regelrecht tegen de bijbel ingaat.

Mijn reactie is niet persoonlijk Ayla, misschien hoor ik tot de uitzonderingen, en kom ik ook heel veel uitzonderingen tegen. :D :D :D
:)
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2014 22:37

Je kan beter naar 1 kerkverband gaan. Niet omdat dat familieproblemen voorkomt. Dan snapt men iets niet. Maar omdat een kerk een gemeenschap is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 06 mei 2014 22:40

Marnix schreef:Je kan beter naar 1 kerkverband gaan. Niet omdat dat familieproblemen voorkomt. Dan snapt men iets niet. Maar omdat een kerk een gemeenschap is.

Ja oké.
Maar het is toch ook goed om je gaven/talenten ergens anders een keer in te zetten?

Weet je ook het antwoord waarom een dominee wél naar een andere kan gaan?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2014 00:04

Dat is prima, kan ook interkerkelijk. Van kerk wisselen is niet erg. Van kerkverband ook niet. Als je het maar om de goede reden doet. En ik denk dat het wel goed is om deel te maken van een gemeenschap van heiligen. Als je iedere week ergens anders heengaat is het moeilijk een gemeenschap te vormen omdat het ook gaat om dienen en samen delen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 mei 2014 00:24

Marnix schreef:Als je iedere week ergens anders heengaat is het moeilijk een gemeenschap te vormen omdat het ook gaat om dienen en samen delen.

Daar ben ik het mee eens :jaknikken: :jaknikken:

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 07 mei 2014 11:57

Er zijn meer mensen met vragen over het wisselen van kerkverband:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21598/overschrijving-naar-pkn/

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 07 mei 2014 13:24

Anoniem_89 schreef:Deze vraag heb ik ook meer dan een week geleden gesteld in de vragenrubriek, maar er komt (nog) geen antwoord.
Dus gooi ik 'm ook maar op het forum.

Kan iemand mij vertellen waarom het niet goed is als men van kerkverband zou wisselen?
Ik hoor alleen dat je moet blijven, daar waar God je geplaatst heeft.
Waarom mogen dominees wel naar een andere plaats toe?

Hoe zit het dan met de volgende bijbeltekst als het gaat om waar God je geplaatst heeft;
Johannes 3,8
De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’

En het is toch ook goed om elders je gaven/talenten in te zetten.

Er kunnen goede redenen zijn om van kerkverband te wisselen, maar dan moeten die ook echt goed zijn. Als jouw argumentatie is dat het goed is om elders je gaven in te zetten, dan is dat wel matig. Stel vast wat je redenen zijn om van kerkverband te wisselen en of je dat kunt verantwoorden vanuit Gods Woord. Natuurlijk kan het dan zijn dat je van kerkverband moet wisselen, dan gaat het niet meer op dat je moet blijven "waar God je gesteld hebt". Maar goed, dan moeten die redenen ook te verantwoorden zijn.

Rijnlander
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rijnlander » 07 mei 2014 13:52

Er kunnen goede redenen zijn om van kerkverband te wisselen, maar dan moeten die ook echt goed zijn.
en wie bepaalt of die ook echt goed zijn?
dan is dat wel matig
en wie ben jij om daar een oordeel aan te plakken?

Dat is nu het grootste probleem van deze tijd: een aanmatigende houding waarbij direct een waarde oordeel geplakt moet worden. We moeten eens veel meer universeler denken: van belang is wie in Christus geloofd als de Zoon van God en zijn/haar Zaligmaker!

Er kunnen tig redenen zijn om van kerkverband te wisselen: een ieder doet naar zijn of haar eer en geweten en is daar persoonlijk verantwoordelijk voor.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 07 mei 2014 14:16

Rijnlander schreef:en wie bepaalt of die ook echt goed zijn?

Of je het kunt verantwoorden in het licht van Gods Woord, zoals ik al schreef.

Rijnlander schreef:en wie ben jij om daar een oordeel aan te plakken?

Als je reden is om elders je talenten te ontwikkelen, heeft dat dan nog iets met God te maken? Dat zie ik hierin totaal niet terug. Het lijkt me daarom een menselijke reden.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 mei 2014 14:42

Spreeuw schreef:Er kunnen goede redenen zijn om van kerkverband te wisselen, maar dan moeten die ook echt goed zijn. Als jouw argumentatie is dat het goed is om elders je gaven in te zetten, dan is dat wel matig. Stel vast wat je redenen zijn om van kerkverband te wisselen en of je dat kunt verantwoorden vanuit Gods Woord. Natuurlijk kan het dan zijn dat je van kerkverband moet wisselen, dan gaat het niet meer op dat je moet blijven "waar God je gesteld hebt". Maar goed, dan moeten die redenen ook te verantwoorden zijn.

Het feit dat er verschillende kerkverbanden zijn komt voort uit de zonde en is derhalve een groot kwaad dat regelrecht indruist tegen de Schrift.

Terug naar “Archief”