Zijn christenen heilig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Re: Zijn christenen heilig?

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 jul 2014 11:24

Marnix schreef:Ja, christenen zijn heilig omdat ze in Christus geheiligd zijn. Als die term beladen is omdat je denkt aan mensen zonder zonde moet je nodig je definitie van de term "heilig" bijstellen. Want waar heb je het dan over als je het hebt over "zonder zonde?" Over hoe ze zelf leven. Dan wordt het beladen. Want op Jezus na is geen mens zonder zonde. Het evangelie houdt echter niet in dat we uit onszelf zonder zonde zijn, integendeel. Gelovigen worden echter geheiligd (Voor God zonder zonde) omdat de zonde wordt vergeven en weggedaan in Jezus Christus, die zonder zonde is. Hij draagt onze zonden en neemt ze weg waardoor we heilig en rein worden en zo voor God mogen verschijnen. En daarom, niet vanuit eigen kunnen, zijn christenen heilig en worden ze opgeroepen tot een heilig leven. Dat is toch de kern van het evangelie? Dat leert de Bijbel ons toch?

Ik had het zelf niet beter kunnen omschrijven =D>

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 jul 2014 21:42

Nathan schreef:Het nieuwe testament spreekt over de heiligen.
Dat zijn dus alle gelovigen, de martelaren (lees openbaring) en de priesters.
Soms worden de ambten apart vermeld, zoals apostelen en profeten.
Dit wordt liefst in 70 teksten in het NT vermeld.
Wie de Bijbel regelmatig leest, zou dit eigenlijk moeten weten.

Het Oude Testament spreekt hier ook van!

Psalm 34:10 (NBG'51)
Vreest de HERE, gij, zijn heiligen,
want wie Hem vrezen, hebben geen gebrek.

De berijming van 1773 verwoordt het ook mooi.

Psalm 34:5 (Berijming 1773)
Vreest, vreest Hem t' allen tijd',
Gij, heiligen, daar g' ondervindt,
Dat hij, die God vreest en bemint,
Gebrek noch schade lijdt.
In honger komt noch moed,
Noch kracht den jongen leeuw te baat,
Maar die den HEER zoekt vroeg en laat,
Mist nimmer 't nodig goed.

Zingen: http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID ... ID=5&s=rit

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 06 jul 2014 22:12

Er staat immers geschreven: ‘Wees heilig, want ik ben heilig.’
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2014 13:17

Dus je weet het antwoord op je eigen vraag wel Spreeuw ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 jul 2014 13:21

Het lijkt wel of Spreeuw niet zo'n geloofszekerheid heeft?
Of ligt dat aan mij?

Ik bedoel dit gewoon goed en oprecht.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 07 jul 2014 18:52

Op zich denk ik dat Spreeuw een goed punt naar voren brengt. Het woord "heilig" heeft tegenwoordig niet vanzelfsprekend dezelfde inhoud als oorspronkelijk bedoeld was. Eigendom van God of afgezonderd voor God is zo ongeveer de oorspronkelijke betekenis volgens mij, en indirect wijst het op reinheid. Tegenwoordig kennen de meeste mensen alleen de reinheid. Iemand die heilig is is zonder zonde, en de gemiddelde mens kijkt dan naar het vlees, waar dit meestal niet het geval is.

Enerzijds is het volgens mij goed om mensen te wijzen op de oorspronkelijke betekenis van heilig (als men die term gaat gebruiken), maar het lijkt mij dat niet alle situaties zich daarvoor lenen. Je zou als christen in bepaalde situaties ook kunnen zeggen waar het om gaat: dat je van Christus bent; van God. Dan is er geen twijfel mogelijk over wat er bedoeld wordt, en de gevolgen/consequenties van een dergelijke uitspraak kan makkelijk worden uitgelegd als ernaar gevraagd wordt.

Of willen we vanuit traditie/sentementele gevoelens per se vasthouden aan het woord "heilig" welke hoe dan ook qua betekenis niet precies overeenkomt met de oorspronkelijke betekenis?

@Anoniem, waarom denk je dat Spreeuw geen geloofszekerheid kent? (hoef ik eigenlijk geen antwoord op, want zoals ik Spreeuw heb leren kennen op dit forum (via dezelfde posts die jij leest) heb ik geen enkele reden om te twijfelen aan zijn geloof. ) Misschien is het beter een dergelijke persoonlijke vraag in een persoonlijke mail enkel en alleen naar Spreeuw te richten.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 jul 2014 18:58

alexander91 schreef:@Anoniem, waarom denk je dat Spreeuw geen geloofszekerheid kent? (hoef ik eigenlijk geen antwoord op, want zoals ik Spreeuw heb leren kennen op dit forum (via dezelfde posts die jij leest) heb ik geen enkele reden om te twijfelen aan zijn geloof. ) Misschien is het beter een dergelijke persoonlijke vraag in een persoonlijke mail enkel en alleen naar Spreeuw te richten.

Ja dat bedacht ik later pas,
ik meende dat ik mijn bericht al aangepast had.
Maar niet dus, excuses hierbij Spreeuw.

Ik vroeg het meer omdat hij de laatste tijd zo veel vragen stelt, waarbij het voor mij zo over kwam dat hij ze niet zomaar stelde.

Terug naar “Archief”