mona schreef:Zeker naamloos, dat is ook zo. En toch, onlangs zat ik in een doopdienst en de dominee dacht dat hij een leuk grapje maakte, maar ik vond het respectloos. Daar zie je dus dat humor in de dienst door verschillende mensen verschillend uitgelegd wordt.
Dat is toch in het hele leven zo, we zijn allemaal verschillend! En iedereen moet toch een beetje ruimte hebben om zichzelf te kunnen zijn!
We komen allemaal wel dingen tegen waarvan je denkt 'dat hoeft voor mij niet'. Je kan het opvatten als een oefening om elkaar te verdragen.
En als een grap echt respectloos is dan kun je dat toch netjes vertellen?
mona schreef:Humor is ontzettend relativerend, en zeer gezond. Ik heb een hele humoristische man, en ik geniet daar ontzettend van. Maar humor en heiligheid, die grens daartussen is zo dun. Wie bewaakt die grens? Waar ligt die grens?
Denk je niet dat dat doorgaans wel aangevoeld wordt? En de H.G. die in ons woont maakt ons ook gevoelig voor de eer van God.
Ik denk dat ons gevoel sterk beïnvloed wordt door je opvoeding, en het beeld dat je van God hebt.
Daarom kan iets bij de één respectloos overkomen, terwijl de ander zich van geen kwaad bewust is.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)