Je wilt niet weten waar ik me allemaal in verdiept heb.. ook voordat ik op forums rondwarrelde.schelpje3 schreef:Als je niet op een forum ronddwarrelt JvS, zul je je waarschijnlijk nooit in deze theorie hoeven te verdiepen.

Moderator: Moderafo's
Je wilt niet weten waar ik me allemaal in verdiept heb.. ook voordat ik op forums rondwarrelde.schelpje3 schreef:Als je niet op een forum ronddwarrelt JvS, zul je je waarschijnlijk nooit in deze theorie hoeven te verdiepen.
Jvslooten schreef:Je wilt niet weten waar ik me allemaal in verdiept heb.. ook voordat ik op forums rondwarrelde.
Spreeuw schreef:In het verleden is er strijd geweest over welke leer juist is: het infralapsarisme of het supralapsarisme. Het belangrijkste verschil tussen deze twee leerstelligheden is de plaats van Gods uitverkiezing. Volgens het supralapsarisme heeft God al voor de zondeval een besluit genomen over wie wel en niet zalig worden, omdat de zondeval volgens deze leer in Gods besluit was inbegrepen. Maar volgens de infralapsaristen deed God dit na de zondeval, omdat volgens hen de zondeval niet tot Gods voorkennis behoorde. Het supralapsarisme is dus "harder" dan het infralapsarisme. Ik ben wel benieuwd welke leer jullie voorkeur heeft.
Infralapsarisme:
1. God besluit tot de schepping van het mensdom
2. God besluit de zondeval toe te staan
3. God beslist nu wie Hij van de gevallenen verkiest tot het eeuwige heil en wie niet (uitverkiezing)
4. God besluit in een weg tot vergeving van de zonde door het bloed van Christus
Supralapsarisme:
1. God beslist wie wel en niet zalig worden (uitverkiezing)
2. God besluit tot schepping van de uitverkorenen en verworpenen
3. God besluit de zondeval toe te staan
4. God besluit in een weg tot vergeving van de zonde door het bloed van Christus
schelpje3 schreef:Als je niet op een forum ronddwarrelt JvS, zul je je waarschijnlijk nooit in deze theorie hoeven te verdiepen.
Ik kan me niet herinneren dat wij dit moesten leren op catechisatie.
Goeie RozijnRozijn schreef:1. Hoe bepaal je volgorde als er geen tijd is?
2. Als de Bijbel zegt: Gode zijn al Zijn werken van eeuwigheid bekend, hoe kan er dan een toestand geweest zijn waarin Hij het ene besluit wel had genomen en het andere niet?
refo schreef:Moet bij supra 1 en 2 niet andersom? Dus zo:
1. God besluit tot de schepping van het mensdom
2. God beslist wie wel en niet zalig worden (uitverkiezing)
3. God besluit de zondeval toe te staan
4. God besluit in een weg tot vergeving van de zonde door het bloed van Christus.
De verkiezing staat dan 'boven (supra) de val.
Bij infra is dat 'onder de val'.
benefietdiner schreef:Ook een goede Bijbel tekst die hieraan ten grondslag is uit Rom. 8:30
Die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
benefietdiner schreef:Ook een goede Bijbel tekst die hieraan ten grondslag is uit Rom. 8:30
Die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
Wel in de Efezebrief. Vóór de grondlegging der wereld, Efeze 1:4.Spreeuw schreef:Ja. Je kunt echter uit deze tekst niet afleiden of infra dan wel supra de juiste leer is. Paulus schrijft er niet bij wanneer (voor of na de zondeval) God mensen verordineerd heeft.
Spreeuw schreef:Ja. Je kunt echter uit deze tekst niet afleiden of infra dan wel supra de juiste leer is. Paulus schrijft er niet bij wanneer (voor of na de zondeval) God mensen verordineerd heeft.
Jvslooten schreef:Wel in de Efezebrief. Vóór de grondlegging der wereld, Efeze 1:4.
Jvslooten schreef:Wel in de Efezebrief. Vóór de grondlegging der wereld, Efeze 1:4.
Volgens mij wordt er gewoon bedoeld wat er staat.Bambi schreef:Efeziërs 1:4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
Daar wordt mee bedoeld dat de Heere er voor de grondlegging was.
Vergelijk maar met deze tekst:
Johannes 17:24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.
Bambi schreef:Daar wordt mee bedoeld dat de Heere er voor de grondlegging was.
Bambi schreef:Efeziërs 1:4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
Daar wordt mee bedoeld dat de Heere er voor de grondlegging was.
Vergelijk maar met deze tekst:
Johannes 17:24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.
Jvslooten schreef:Volgens mij wordt er gewoon bedoeld wat er staat.
Hij heeft ons zalig gemaakt en geroepen met een heilige roeping, niet overeenkomstig onze werken, maar overeenkomstig Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus vóór de tijden der eeuwen. [2 Tim. 1:9]
Bambi schreef:Is het je nog niet opgevallen dat bij beide teksten staat: uitverkoren IN de Heere Jezus?
Dat was mij 'opgevallen' inderdaad.
En als Efeze 1:4 betekent dat wij zijn uitverkoren voor de grondlegging der wereld, waarom staat er dan in vers 5:
5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.
Dat zou dan een dubbele boodschap zijn.
Het is geen dubbele boodschap, het is een verdieping. Paulus zegt als het ware: niet alleen maar om heilig en smetteloos te zijn (v. 4) , maar ook om Zijn kinderen te zijn! (v. 5)
De Heere Jezus was er voor de grondlegging en God had de Heere Jezus voor de grondlegging lief.
Dat klopt.
En de uitverkorenen zijn uitverkoren IN de Heere Jezus.
Dat klopt ook.
Niet voor de grondlegging, [Waar lees je dat?!] want de zondeval was geen vooropgezet plan.
Inderdaad niet!
En pas na de zondeval kwam het plan voor de verlossing van de Heere Jezus.
Dat is niet waar. Lees Psalm 2.
Bambi schreef:En pas na de zondeval kwam het plan voor de verlossing van de Heere Jezus.
Jvslooten schreef:Dat is niet waar. Lees Psalm 2.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten