heiligverklaring paus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: heiligverklaring paus

Berichtdoor JeeWee » 28 apr 2014 09:15

Ik zou willen dat alle forummers zo dicht bij God zouden leven als deze twee pausen in kwestie.
Wees heilig, want Ik ben heilig.

En verder: maak je vooral druk over de mensen en dingen die wij als refo's heilig verklaren zonder daar dan gelijk weer zo'n ceremonie van te maken.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 apr 2014 10:06

@ Faramir,

Bedankt voor je antwoorden ondanks dat ik misschien overkom als een 'vijand'.

Daarnaast tja..
Over patroonheiligen dat het mensen extra steun geeft..
Het is niet bijbels.
Wij dienen op Jezus te richten die alles volbracht heeft en niet een mens.
Er staat nergens dat wij moeten bidden tot God alleen.
Daarnaast staat geschreven; 'vereer de Heer en Hem alleen', 'vraag in mijn naam'.
- Je zegt dat je mensen hoop en steun geeft ermee.

Wij dienen te hopen op die dag dat Jezus terugkomt!
Als we al vooruit konden zien was het geen hoop meer.
Hoop hebben, dat volhardt mensen. Nu hebben jullie overal een 'heilige' voor want dan heb je een 'andere hoop'.
Jezus zelf zegt 'wees heilig want ik ben heilig'.
En dan zegt de paus doodleuk 'ja die mensen ga ik heilig verklaren'.
Het is aan God of ze heilig zijn of niet.
Misschien geloofden ze wel helemaal niet? Denk aan al die priesters die misbruik gepleegd hebben.
Het is dat dit aan het licht kwam, anders hadden we gezegd, ja ze hadden zo goed voor die kinderen gezorgd, laten we die maar heilig verklaren!
Regelmatig hoor je wel ergens dat een voorganger/dominee zelf niet eens gelooft.
Nou lekker is dat..

En nee het is niet aan mij om te oordelen, maar moet ik alles dan maar accepteren?
Nee als het duidelijk afwijkt van de bijbel dan mag ik daar best wat van zeggen.
Als ik al die termen 'rozenkransgebed', 'monstrans', 'heilige olieën' hoor dan denk ik... ????? uhhh-smile
Zijn er vast nog een paar honderd meer die ik niet eens genoemd heb.

Sorry maar de paus is niet de geestelijk leider van de gelovigen.
Ik kan mezelf ook wel tot leider uitroepen als ik zin heb.
Ik ben het niet eens met de standpunten van jullie kerk.

Waarom wordt er dan nog bijvoorbeeld tot Maria gebeden?
Zij was 'slechts' een zondig mens zoals jij en ik.
Dankzij de Heilige Geest raakte zij zwanger van Jezus.

Daarnaast zie ik regelmatig in het nieuws dat een of andere priester allerlei dingen zegent.
Regelmatig ook zegeningen van behalve mensen, dieren, voertuigen, overige materiële zaken.
Ik zou niet weten op grond waarvan dit zomaar gedaan kan worden?
Zo creëer je m.i. een eigen godsdienst om maar mensen tegemoet te komen.

Ik had een verhaal van een stel ouders opgepikt dat zij een doodzieke dochter thuis hadden, en of de priester nog wijwater had.
Ik meende te horen dat hij daar geld voor vraagt?
Om mee te nemen voor hun kind thuis.
Sorry maar dan breekt mijn hart.
Waarom zou wijwater moeten helpen als Jezus als enige genezing kan brengen?

Als je niet wilt reageren op zoveel (vervelende) vragen dan snap ik dat.
Ik heb er eigenlijk nog wel meer.

Tot slot zijn er volgens mij zeer zware zonden die slechts door de lokale bisschop of door een rechtbank van het Vaticaan kwijtgescholden kunnen worden. (bron: Wikipedia).
- Tja, als je al een lokale bisschop moet bezoeken of een rechtbank van het Vaticaan erover moet oordelen (i.p.v. dat men de bijbel erbij pakt en ziet welke zonde niet vergeven kan worden).
:-&

@André-J30

Ik heb wel het e.e.a. gelezen op het internet.
Ik neem zelden genoegen met één enkele bron.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 apr 2014 10:24

Het is geenszins mijn bedoeling om een wedstrijdje verplassen te houden. Geloof me als ik je vertel dat ik na een jaartje of 8 keiharde internetdiscussie zo'n wedstrijdje met vlag en winpel ga winnen. In het proces zal ik zo'n beetje al jouw heilige huisjes ombeuken en platbranden en je daarmee diep beledigen en laten twijfelen aan je eigen geloof. Daarnaast zal in het proces de sfeer op dit forum totaal verziekt worden.

Ik heb al enkele jaren geen behoefte meer aan zulke zaken. Als je oprechte vragen hebt dan hoor ik het graag en zal ik normaal antwoorden. Maar mijzelf en mijn geloof verdedigen tegen mensen die "kruisig hem" scanderen, daar heb ik geen behoefte meer aan.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 apr 2014 10:49

@Faramir, ik heb maar één vraag:
Zijn er dingen in de Rooms Katholieke kerk, waar je het zelf niet mee eens bent?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 apr 2014 10:50

Bambi schreef:@Faramir, ik heb maar één vraag:
Zijn er dingen in de Rooms Katholieke kerk, waar je het zelf niet mee eens bent?

Maar natuurlijk.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 apr 2014 10:55

Bambi schreef:@Faramir, ik heb maar één vraag:

Faramir schreef:Maar natuurlijk.

Dit was geen strikvraag hoor, maar oprechte belangstelling.
Want als ik niet wist dat je RK was, zou ik denken als ik je mening over het geloof hoor, dat je Gereformeerd was.
Daarom denk ik dat er dingen moeten zijn, waar je zelf ook je vraagtekens bij hebt.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 apr 2014 10:58

Op bepaalde punten (en schijnbaar de punten die hier op het forum ter sprake komen) liggen de wat zwaardere gereformeerde kerken en de katholieke Kerk erg dicht bij elkaar.

Het is tegenwoordig steeds vaker zo dat orthodoxen buiten de eigen kerkmuren meer overeenkomsten hebben dan met vrijzinnigen binnen de eigen kerkmuren. En andersom gaat dat ook op voor vrijzinnigen natuurlijk.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 apr 2014 11:12

Ik werk in een RK bejaardenhuis en wat mij het meeste dwarszit, is dat Maria zo'n grote plek inneemt.
In de rozenkrans zitten ook meer 'Wees gegroetjes' dan het 'Onze Vader'.
Ik heb ooit wel eens aan een mevrouw gevraagd waarom ze tot Maria bidden.
Toen antwoorde zij: "Wij voelen ons te klein om rechtstreeks tot God te bidden en nu doet Maria dat voor ons."
En toch is dit een mevrouw waarbij je een oprechte liefde tot God en de medemens ziet.
Ik heb haar nog proberen duidelijk te maken dat de Heere Jezus toch juist gestorven is om die band tussen God en ons weer te herstellen, dus dat we ons gewoon tot God mogen richten in het gebed.
Maar die nederigheid zit er zo diep in.

Wat vindt jij daar dan van?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 apr 2014 11:13

JeeWee schreef:Ik zou willen dat alle forummers zo dicht bij God zouden leven als deze twee pausen in kwestie.
Wees heilig, want Ik ben heilig.

En verder: maak je vooral druk over de mensen en dingen die wij als refo's heilig verklaren zonder daar dan gelijk weer zo'n ceremonie van te maken.

Nou, als jij denkt dat iemands heiligheid bestaat uit het zoenen van de Koran, welke de Zoon van God loochent, en zelfkastijding, moet je je nog maar eens verder verdiepen in het een en ander.
En ja, bepaalde predikanten staan ook op een voetstuk, maar daarvan worden geen gebalsemde lijken bewaard, buisjes bloed, en stukken huid.
Dat is niet heilig, maar heidens.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 apr 2014 11:18

Faramir schreef:Op bepaalde punten (en schijnbaar de punten die hier op het forum ter sprake komen) liggen de wat zwaardere gereformeerde kerken en de katholieke Kerk erg dicht bij elkaar.

Absoluut.
Moeder en dochter.
;-)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 apr 2014 11:39

Bambi schreef:Ik werk in een RK bejaardenhuis en wat mij het meeste dwarszit, is dat Maria zo'n grote plek inneemt.
In de rozenkrans zitten ook meer 'Wees gegroetjes' dan het 'Onze Vader'.
Ik heb ooit wel eens aan een mevrouw gevraagd waarom ze tot Maria bidden.
Toen antwoorde zij: "Wij voelen ons te klein om rechtstreeks tot God te bidden en nu doet Maria dat voor ons."
En toch is dit een mevrouw waarbij je een oprechte liefde tot God en de medemens ziet.
Ik heb haar nog proberen duidelijk te maken dat de Heere Jezus toch juist gestorven is om die band tussen God en ons weer te herstellen, dus dat we ons gewoon tot God mogen richten in het gebed.
Maar die nederigheid zit er zo diep in.

Wat vindt jij daar dan van?

Ik vind dat je wat geschiedkundige context ontbeerd. Waarom zijn mensen ooit tot Maria gaan bidden ipv direct tot Jezus. Jezus is in de loop der eeuwen op vele verschillende manieren gepresenteerd. Nu is het populair om Jezus als vriendelijke en begrijpende persoon te projecteren. Er was een tijd waarin Jezus geprojecteerd werd als een heerser een hoog verheven koning. En dat in een tijd dat landheren toch niet al te best waren voor hun onderdanen.

In de katholieke liturgie neemt Maria vrijwel geen plaats in. Met uitzondering van speciale feestdagen. Maar normaal gesproken mogen Marialiederen (zoals het Ave Maria) bijvoorbeeld pas gezongen worden als de Mis is afgelopen.

Het is dus een groot stuk volksdevotie wat binnen de officiële liturgie weinig tot geen plaats heeft. En ik vind het prachtig. Als ik in een binnenstad ben dan ga ik als ik er langs loop toch even snel een kapel in om een kaarsje te branden bij de beeltenis van Maria. Zo nu en dan bid ik ook de rozenkrans, het geeft mij innerlijke rust.

Wat mij dan aan het protestantisme 'dwarszit' is dat Maria welhaast geen plek inneemt. In mijn ogen is dat gewoon een schoffering van de moeder van God. (en dat Maria de moeder van God is is overigens ook protestantse leer) Dwarszit staat tussen haakjes omdat het me eigenlijk niet zo druk kan maken om wat anderen dan wel of niet geloven.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 apr 2014 11:49

Faramir schreef:Op bepaalde punten (en schijnbaar de punten die hier op het forum ter sprake komen) liggen de wat zwaardere gereformeerde kerken en de katholieke Kerk erg dicht bij elkaar.

Het is tegenwoordig steeds vaker zo dat orthodoxen buiten de eigen kerkmuren meer overeenkomsten hebben dan met vrijzinnigen binnen de eigen kerkmuren. En andersom gaat dat ook op voor vrijzinnigen natuurlijk.

Dat klopt inderdaad.
Er is in feite meer overeenkomst dan verschil.
Maar ja, die paar verschillen die er dan zijn, zijn wel cruciaal.
Zoals de Maria-verering, de viering van het H.A., het bidden voor een overledene.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 apr 2014 12:01

Bij ons zaten toevallig nog twee roomse priesters in de kerk gistermiddag.. en we hebben nog over Maria gepreekt ook, wat wil je nog meer. 8)

Wel over Maria Magdalena trouwens, maar dat is een detail. :mrgreen:

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 apr 2014 12:03

Faramir schreef:Ik vind dat je wat geschiedkundige context ontbeerd. Waarom zijn mensen ooit tot Maria gaan bidden ipv direct tot Jezus. Jezus is in de loop der eeuwen op vele verschillende manieren gepresenteerd. Nu is het populair om Jezus als vriendelijke en begrijpende persoon te projecteren. Er was een tijd waarin Jezus geprojecteerd werd als een heerser een hoog verheven koning. En dat in een tijd dat landheren toch niet al te best waren voor hun onderdanen.

In de katholieke liturgie neemt Maria vrijwel geen plaats in. Met uitzondering van speciale feestdagen. Maar normaal gesproken mogen Marialiederen (zoals het Ave Maria) bijvoorbeeld pas gezongen worden als de Mis is afgelopen.

Het is dus een groot stuk volksdevotie wat binnen de officiële liturgie weinig tot geen plaats heeft. En ik vind het prachtig. Als ik in een binnenstad ben dan ga ik als ik er langs loop toch even snel een kapel in om een kaarsje te branden bij de beeltenis van Maria. Zo nu en dan bid ik ook de rozenkrans, het geeft mij innerlijke rust.

Wat mij dan aan het protestantisme 'dwarszit' is dat Maria welhaast geen plek inneemt. In mijn ogen is dat gewoon een schoffering van de moeder van God. (en dat Maria de moeder van God is is overigens ook protestantse leer) Dwarszit staat tussen haakjes omdat het me eigenlijk niet zo druk kan maken om wat anderen dan wel of niet geloven.

Dat Marialiederen pas na de dienst gezongen mochten worden wist ik niet.
Dus weer wat geleerd. :wink:

Ik heb ooit een huiskamerdienst voor de bewoners bijgewoond, die gegeven werd door een non.
Die vestigde de aandacht op Maria door haar persoonlijkheid en haar geloof te belichten.
Dat kon ik me wel in vinden.
Op die manier wordt er door Ger.Gem. dominees ook aandacht aan Maria besteedt.
Zo wordt ze ons als voorbeeld voorgehouden, waar je als gelovige vrouw een voorbeeld aan kunt nemen.

Wat me wel verbaasde was een gesprek met een pastoor die toen aan het huis verbonden was.
Ik zei hem dat protestanten niet aan Maria verering doen, waarop hij mij antwoorde dat hij dat persoonlijk ook niet deed.
Maar hij deed het alleen voor de bewoners, omdat zij het gewend zijn.

Ik heb ook begrepen dat de Oud-Katholieke kerk het ook niet doet.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 apr 2014 12:12

Het vereren van Maria in al zijn verscheidenheid hoeft ook niet. Het is geen verplichting. Zo ken ik een aantal nieuwe katholieken die van oorsprong uit het protestantisme komen en vrij weinig hebben met Mariaverering. Dat is prima zolang ze maar respect kunnen opbrengen voor mensen die dat wel hebben. Zo zal bijvoorbeeld een jezuïet weinig hebben met de spiritualiteit van de Karmel, maar zolang er respect opgebracht kan worden is het prima.

En zo heb ik wel eens van protestanten vernomen dat zij wel aan Mariaverering doen en daarvoor bijvoorbeeld naar een kapelletje toegaan.

Terug naar “Archief”