Dodenherdenking op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor mealybug » 21 apr 2014 20:40

Faramir schreef:Ik weet niet hoe het in donker Afrika gaat, maar in beschaafd Nederland is 4 mei dodenherdenking en dat is geen viering.

Beschaafd NL.. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Arc ... ging.dhtml

Maar het gaat hier om de zondag, en waarom er wel dodenherdenking op zondag gehouden wordt, en geen 5 mei viering.

Riska

Berichtdoor Riska » 21 apr 2014 21:07

Omdat 5 mei dit jaar op maandag valt...? :-oo

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 apr 2014 21:20

Riska schreef:Omdat 5 mei dit jaar op maandag valt...? :-oo

Even een jaartje terugdenken :!:

Riska

Berichtdoor Riska » 21 apr 2014 21:40

Toen werd het niet gevierd - het is tegenwoordig eenmaal in de vijf jaar. Dus straks in 2015 weer... :wink:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 apr 2014 22:03

Riska schreef:Toen werd het niet gevierd - het is tegenwoordig eenmaal in de vijf jaar. Dus straks in 2015 weer... :wink:

Aj, ik ben te lang weg .... :shock:

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 apr 2014 22:20

Ik zou op zondag alles doen wat ik op een andere dag ook zou doen.

Zoals alexander91 al zei;

Romeinen 14:
1 Aanvaard mensen met een zwak geloof zonder hun overtuiging te bestrijden. 2 De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. 3 Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard. 4 Wie bent u dat u een oordeel velt over de dienaar van een ander? Of hij wel of niet volhardt in het geloof gaat alleen zijn eigen meester aan – en hij zal volharden, want de Heer heeft de macht hem dat te laten doen. 5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God. 7 Niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand van ons sterft voor zichzelf. 8 Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer.

Riska

Berichtdoor Riska » 21 apr 2014 22:31

Ik zou dat ook doen Anoniem_89...
Tenzij ik bij bepaalde dingen een aanstoot zou zijn voor mensen.
Ik denk bv. aan de periode dat de kinderen klein waren en hun bed hadden onder gespuugd. Dan waste ik dat beddengoed wel, maar om geen aanstoot te geven aan buren die dat heel erg zouden vinden, hing ik het niet buiten op, maar ergens binnen. Dat vond ik heel normaal.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 apr 2014 23:22

Riska schreef:Ik zou dat ook doen Anoniem_89...
Tenzij ik bij bepaalde dingen een aanstoot zou zijn voor mensen.
Ik denk bv. aan de periode dat de kinderen klein waren en hun bed hadden onder gespuugd. Dan waste ik dat beddengoed wel, maar om geen aanstoot te geven aan buren die dat heel erg zouden vinden, hing ik het niet buiten op, maar ergens binnen. Dat vond ik heel normaal.

Het is ook geven en nemen.
Toch kan ik het soms niet laten op het openlijk te doen, ik ben gewoon wie ik ben denk ik dan.

Maar ik heb geen buren die het erg zouden vinden..
@ Veenendaal

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2014 08:24

mealybug schreef:Even een jaartje terugdenken :!:

Toen waren de festiviteiten gewoon op zondag hoor?!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 22 apr 2014 08:49

Ik vraag mij altijd af of de mensen die bevrijd werden op een zondag de soldaten ook terugstuurden met het verzoek om een dag later ( een werkdag) terug te komen. :-oo

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 09:08

ajl schreef:Ik vraag mij altijd af of de mensen die bevrijd werden op een zondag de soldaten ook terugstuurden met het verzoek om een dag later ( een werkdag) terug te komen. :-oo
Dat zal vast wel meevallen. Zelfs de Farizeeërs gingen notabene op de Sabbat naar de stadhouder toe om soldaten te huren, Mattheüs 27:62-66. De soldaten kwamen wel een dag later terug inderdaad, maar dat was niet helemaal volgens plan.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 22 apr 2014 09:14

Waarom doen mensen dan nu zo moeilijk over een dodenherdenking op zondag. Ook op zondag zijn er mensen gesneuveld voor onze bevrijding.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 22 apr 2014 09:26

Omdat de organisatie er om heen zoveel onrust veroorzaakt. Bij ons is het aanslepen van geluidsapparatuur, test test test, mensen die af en aan lopen met snoeren en stekkers..

Je kunt de vraag ook andersom stellen: Waarom doen mensen zo moeilijk over een dodenherdenking een dag verzetten? Ook 6 andere dagen zijn mensen gesneuveld voor onze bevrijding. :)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 22 apr 2014 09:32

jamillah schreef:Omdat de organisatie er om heen zoveel onrust veroorzaakt. Bij ons is het aanslepen van geluidsapparatuur, test test test, mensen die af en aan lopen met snoeren en stekkers..

Je kan er ook voor kiezen het heel sober te houden. Zonder toespraken, kransleggingen en dergelijk. De mensen die willen verzamelen zich bij de monumenten en houden daar gezamenlijk de stilte in acht en de anderen doen dat thuis. Simpel.
Je kunt de vraag ook andersom stellen: Waarom doen mensen zo moeilijk over een dodenherdenking een dag verzetten? Ook 6 andere dagen zijn mensen gesneuveld voor onze bevrijding. :)

Omdat er nu geen sprake meer is van een gezamenlijke dodenherdenking. Een aantal clubjes mensen verspreid over Nederland acht zichzelf te verheven om op de gebruikelijke dag de doden te herdenken. Nu krijg je dus oa in Rijssen dat mensen op zaterdag 8 uur gewoon doorrijden, in de tuin verder gaan met de BBQ enz enz en dat een ander deel zich zit te ergeren aan de mensen die niet stil zijn.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 22 apr 2014 09:37

@ jamillah Omdat wij landelijk de doden herdenken op 4 mei. Ook op de Dam worden op 4 mei de kransen gelegd en hangen de vlaggen halfstok en is er rust in het hele land. Ik vind het niet gepast om dit op een andere dag te doen

Terug naar “Archief”