Berichtdoor alexander91 » 10 apr 2014 09:44
Inderdaad, neem ook de afmetingen van het hemelse Jeruzalem. Het geeft meer aan dat het onmetelijk groot is. Het is erg letterlijk geschreven, maar zal de schrijver werkelijk hebben gezien hoe een afstand van 2200 km even met een meetlat werd afgemeten (in hoogte, breedte, en lengte)??
Daarbij moeten we ons beter inleven in de schrijfstijl van vroeger. Dat ging niet zozeer om wetenschappelijke en historische correctheid, maar om het overbrengen van een boodschap of het maken van een indruk. Een typisch middel daarvoor is het gebruik van meer concrete aanknopingspunten.
Er had heel kort kunnen staan dat het hemelse Jeruzalem onmetelijke afmetingen heeft,
maar om de grootsheid en oneindigheid ervan in woorden over te brengen, is het beter om er uitgebreid bij stil te staan (beschrijven van meetproces) en een getal te geven wat voor mensen toen gewoon nauwelijks voor te stellen was (12000 stadien).
Dat maakte toendertijd veel meer indruk. Als 21e eeuwse mens willen wij kort en bondig de kale feiten hebben, liefst netjes in een overzichtelijk schema, want daar kunnen we dan mee werken en duidelijke conclusies trekken en zo onze toekomst uitstippelen. Op die manier de Bijbel lezen levert eigenlijk alleen maar conflicten op, van genesis tot openbaring aan toe. In de meest extreme vorm levert het zelfs onheilsprofetien op waarbij men de precieze dagen gaat bepalen dat er iets moet gebeuren. Als er vervolgens niets gebeurt, loopt het geloof een deuk op.
Persoonlijk hang ik mijn geloof niet op aan een 6-daagse schepping of een 1000jarig rijk. Ik geloof dat God tot alles in staat is (dus ook die 2 zaken), maar ik pin Hem er niet op vast. Eerder twijfel ik aan mijn verstand om al deze zaken precies te doorzien. We kijken nog altijd als door een spiegel, en kennen maar ten dele. "Nu blijven geloof, hoop, en liefde", en dat is zonder alle kennis al meer dan genoeg.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin