Discriminatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Discriminatie

Berichtdoor StillAwake » 09 apr 2014 13:56

vanellus schreef:@Faramir: "bij gelijke geschiktheid geven wij de voorkeur aan een vrouw". Dat betekent niet dat vrouwen automatisch aangenomen worden, wanneer er geschiktere mannen zijn. En de sneer naar de PvdA laat ik maar voor wat het is, ik vind in de landelijke politiek evenveel incompetente mannen als vrouwen te betreuren.

Dat houdt toch in dat ik als man, bij gelijke geschiktheid, op achterstand sta?
Als er had gestaan: bij gelijke geschiktheid gaan we voor een blanke blonde autochtoon Nederlandse heteroseksuele man was het wél discriminatie geweest en nu niet?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 09 apr 2014 13:58

Faramir schreef:Wel eens naar de PvdA lijst gekeken bij het stemmen voor bijvoorbeeld de 2e kamer? Dan zal je zien dat het om en om is. In de realiteit zal het zelden tot nooit om en om zijn als je rangschikt op capaciteiten.

Ten diepste zie ik het verschil tussen het (vroegere) vrouwenstandpunt van de SGP en dat van de PvdA.
Maar dat krijg je moeilijk aan het verstand van de gemiddelde PvdA-er gepeuterd...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 apr 2014 13:59

StillAwake schreef:Dat houdt toch in dat ik als man, bij gelijke geschiktheid, op achterstand sta?
Als er had gestaan: bij gelijke geschiktheid gaan we voor een blanke blonde autochtoon Nederlandse heteroseksuele man was het wél discriminatie geweest en nu niet?

:lol: :lol: :lol: :lol:

Zijn er nog veel van die minderheid bij jullie?

vanellus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vanellus » 09 apr 2014 14:00

Mag ik concluderen dat jij denkt dat dat vrouwen niet even geschikt zijn voor een politieke functie als mannen? Of was het de "om-en-om"-lijst die je dubieus vindt?

Ik houd me verre van uitspraken over 50% van de bevolking, die alleen x-chromosomen gemeenschappelijk heeft.

@SA: wat ik hier zelf van vind, heb ik niet geformuleerd. Maar ik denk dat het een luie-blanke-heteroseksuele-mannen-retoriek is er maar vanuit te gaan dat luie en domme dames banen krijgen, alleen omdat ze dames zijn :). De reflex om slecht functioneren bij vrouwen te koppelen aan geslacht en bij mannen aan andere externe factoren is te ingebakken om in een forumbericht weg te nemen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 09 apr 2014 14:00

StillAwake schreef:Dat houdt toch in dat ik als man, bij gelijke geschiktheid, op achterstand sta?
mealybug schreef: :lol: :lol: :lol: :lol:

Zijn er nog veel van die minderheid bij jullie?

In mijn familie ongeveer de helft, de rest is vrouw...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 apr 2014 14:25

vanellus schreef:Mag ik concluderen dat jij denkt dat dat vrouwen niet even geschikt zijn voor een politieke functie als mannen? Of was het de "om-en-om"-lijst die je dubieus vindt?

Dat laatste natuurlijk.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 09 apr 2014 14:27

vanellus schreef:@SA: wat ik hier zelf van vind, heb ik niet geformuleerd. Maar ik denk dat het een luie-blanke-heteroseksuele-mannen-retoriek is er maar vanuit te gaan dat luie en domme dames banen krijgen, alleen omdat ze dames zijn :). De reflex om slecht functioneren bij vrouwen te koppelen aan geslacht en bij mannen aan andere externe factoren is te ingebakken om in een forumbericht weg te nemen.

Hoewel ik me kan vinden in het feit dat het vaak als "smoes" wordt gebruikt ben ik er van overtuigd dat er nogal wat dames op hoge posities zitten omdat ze vrouw zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 apr 2014 14:33

benefietdiner schreef: d:)b Precies,
en dit gebeurt dus in Nederland.
Zijdelings ken ik deze man uit de schoonmaak branche.
Een harde werken die achter goed schoonmaak werk staat.

Persoonlijke beveiliging schoonmaakbaas
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2248 ... aas__.html

Het bedrijf waar mijn man werkt, moet mensen in andere bedrijven laten werken en vaak wordt dan ook gezegd: waarom deze Marokkaanse of Turkse meneer?
Mijn man stelt hen dan persoonlijk gerust, omdat deze mensen al jarenlang, zeer tot tevredenheid, bij hen werken.
En naderhand zijn deze bedrijven dan ook heel tevreden.
Maar er is gewoon een bepaalde achterdocht, die komt toch niet uit de lucht vallen?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 09 apr 2014 14:38

benefietdiner schreef: d:)b Precies,
en dit gebeurt dus in Nederland.
Zijdelings ken ik deze man uit de schoonmaak branche.
Een harde werken die achter goed schoonmaak werk staat.

Persoonlijke beveiliging schoonmaakbaas
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2248 ... aas__.html
schelpje3 schreef:Het bedrijf waar mijn man werkt, moet mensen in andere bedrijven laten werken en vaak wordt dan ook gezegd: waarom deze Marokkaanse of Turkse meneer?
Mijn man stelt hen dan persoonlijk gerust, omdat deze mensen al jarenlang, zeer tot tevredenheid, bij hen werken.
En naderhand zijn deze bedrijven dan ook heel tevreden.
Maar er is gewoon een bepaalde achterdocht, die komt toch niet uit de lucht vallen?

Op zich herkenbaar, al moet ik toegeven dat ik op een Turk die komt werken nog nooit bij voorbaat commentaar heb gehoord.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 apr 2014 14:40

O jawel hoor.
En de Surinamer werd ook eerst met achterdocht bekeken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 apr 2014 09:16

Misschien in de strikste zin van het woord. Maar met de kilometerslange voorsprong die de blanke blonde autochtoon Nederlandse heteroseksuele man toch al heeft, is een klein stapje achteruit echt zo erg niet. Je wordt niet op achterstand gezet, de voorsprong wordt wat kleiner gemaakt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 apr 2014 11:10

Mortlach schreef:Misschien in de strikste zin van het woord. Maar met de kilometerslange voorsprong die de blanke blonde autochtoon Nederlandse heteroseksuele man toch al heeft, is een klein stapje achteruit echt zo erg niet. Je wordt niet op achterstand gezet, de voorsprong wordt wat kleiner gemaakt.
Wel zover op achterstand gezet dat een broer van mij om deze reden al drie keer niet is aangenomen omdat er een gehandicapte, buitenlander of vrouw dezelfde capaciteiten scheen te hebben (waarvan sommigen zonder gelijkwaardige diploma's).

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 apr 2014 13:07

Ach, hoe vaak zullen die anderen zijn afgewezen, denk je, omdat er ook een blanke man beschikbaar was?

Wel bijzonder dat je broer weet over welke diploma's die andere kandidaten beschikken. Als de HR-personen in kwestie dat hebben doorverteld, mogen die direct ontslagen worden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 apr 2014 13:14

StillAwake schreef:Wel zover op achterstand gezet dat een broer van mij om deze reden al drie keer niet is aangenomen omdat er een gehandicapte, buitenlander of vrouw dezelfde capaciteiten scheen te hebben (waarvan sommigen zonder gelijkwaardige diploma's).

Dit soort berichten berusten vaak op wantrouwen.
Mijn wajonger heeft ook nooit moeite met stages e.d., maar hij werkt wel drie keer zo hard aan alles.
Omdat alles sowieso meer energie kost!
En dat vergeten gezonde mensen wel eens.

vanellus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vanellus » 10 apr 2014 15:19

Mortlach schreef:Ach, hoe vaak zullen die anderen zijn afgewezen, denk je, omdat er ook een blanke man beschikbaar was?

Wel bijzonder dat je broer weet over welke diploma's die andere kandidaten beschikken. Als de HR-personen in kwestie dat hebben doorverteld, mogen die direct ontslagen worden.

Inderdaad. Ik voer nog wel eens een sollicitatiegesprek (als beoordelaar), maar het is absoluut niet gebruikelijk om met kandidaten over de concurrentie te babbelen.

Daarnaast: het blijft opvallen dat het onderscheid gemaakt wordt op afwijkende factoren (geslacht, etniciteit) die verschillen van blond-blank-man, terwijl de bepalende factoren, die daadwerkelijk ertoe leiden dat die persoon de baan krijgt, anders kunnen zijn. "We nemen Ali Hassan aan, want die heeft 8 jaar ervaring in een vergelijkbare functie." "Linda de Vries spreekt als enige vloeiend Frans en dat is erg handig voor onze grootste klant."

Terug naar “Archief”