Dino's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 01 mei 2004 00:40

@tlantis schreef:In Job staat een verhaal over een dier wat vermoedelijk een brontosaurus was:

Job 40:10 Zie nu Behemoth, welken Ik gemaakt heb nevens u; hij eet hooi, gelijk een rund. Zie toch, zijn kracht is in zijn lenden, en zijn macht in den navel zijns buiks. Als het hem lust, zijn staart is als een ceder; de zenuwen zijner schaamte zijn doorvlochten. Zijn beenderen zijn als vast koper; zijn gebeenten zijn als ijzeren handbomen. Hij is een hoofdstuk der wegen Gods; die hem gemaakt heeft, heeft hem zijn zwaard aangehecht. Omdat de bergen hem voeder voortbrengen, daarom spelen al de dieren des velds aldaar. Onder schaduwachtige bomen ligt hij neder, in een schuilplaats des riets en des slijks. De schaduwachtige bomen bedekken hem, elkeen met zijn schaduw; de beekwilgen omringen hem. Zie, hij doet de rivier geweld aan, en verhaast zich niet; hij vertrouwt, dat hij de Jordaan in zijn mond zou kunnen intrekken. Zou men hem voor zijn ogen kunnen vangen? Zou men hem met strikken den neus doorboren kunnen?

Waaruit maak je op dat dit op een brontosaurus slaat, en niet op bijvoorbeeld een olifant?
En welk lichaamsdeel zou bedoeld moeten worden met het zwaard?
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 mei 2004 08:11

Een brontosaurus heeft toch zo´n soort neushoorn-ding op z´n kop?

En een olifant heeft nu niet bepaald een staart als een ceder...

Maar het zou ook wel een soort reuzenkrokodil kunnen zijn.

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 01 mei 2004 13:37

Het skelet van de Brontosaurus (tegenwoordig: Apatosaurus) heeft geen hoorn: http://www.lhl.lib.mo.us/events_exhib/e ... ar1883.htm
Artist's impression: http://www.ircs.upenn.edu/cogsci2000/apatosaurus.html

En gezien het formaat van dit beest lijkt het niet voor de hand liggend dat hij zijn 'schuilplaats' in het riet heeft. Da's net zoiets als een koe die zich achter een grassprietje verschuilt.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"

Confucius

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 mei 2004 15:30

Ow, ik dacht de Triceratops (zo heettie op die site) bedoeld werd..

Maar het lijkt mij ook een beetje stug dat dat beest bedoeld werd ja. Die waren in de tijd van Job zo ongeveer wel uitgestorven denk ik.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 01 mei 2004 15:49

De Behemoth is volgens mij geen normaal dier (geweest). Zn tegenhanger/broertje de Leviathan (Job 40:20ev) is een:

-kromme slang,
-leeft in de zee,
-komt vuur uit zijn mond/bek en rook uit zijn neus (Job 41:10+11)
-meerdere koppen, (Ps74:14)
-leefde ten tijde van het schrijven van Psalm 104 en in de toekomst (Jes 27:1)

dus..
..

jo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jo » 04 mei 2004 19:17

Aragorn schreef:Dus na de zondeval veranderde God gelijk het karakter en lichaamsbouw van een aantal dieren die wij nu roofdieren noemen? En bij anderen deed Hij dat weer niet...? :?
    Als dat toen nodig geweest zou zijn, waarom niet? Twijfel je soms of God dat niet kan of zo? Het lijkt wel of je Zijn almacht betwijfeld. In de loop der jaren is zo veel veranderd, er zijn nu bijvoorbeeld ook andere hondenrassen die er 2000 jaar geleden niet waren. Nu zijn er toch ook verschillende mensen rassen? Ze passen elk in het werelddeel, waar ze oorspronkelijk vandaan komen. Negroide mensen kunnen daarom veel beter tegen de zon dan blanke mensen.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 04 mei 2004 19:30

mensen zijn ook geen vleeseters van origine heb ik wel eens gelezen.
door de zondeval is de wereld toch wel ff veranderd lijkt me. ook bij de dieren.
dino's hebben bestaan, maar hoe en waarom ze uitgestorven zijn weet ik niet en het maakt me ook niet uit, ze zijn weg en God weet waarom.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Vin

Berichtdoor Vin » 04 mei 2004 20:22

Er sterven nog dagelijks diersoorten uit, al eeuwenlang. Wat is er precies zo bijzonder aan sauriers die uitgestorven zijn?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 mei 2004 21:52

jo schreef:
Aragorn schreef:Dus na de zondeval veranderde God gelijk het karakter en lichaamsbouw van een aantal dieren die wij nu roofdieren noemen? En bij anderen deed Hij dat weer niet...? :?
    Als dat toen nodig geweest zou zijn, waarom niet? Twijfel je soms of God dat niet kan of zo? Het lijkt wel of je Zijn almacht betwijfeld. In de loop der jaren is zo veel veranderd, er zijn nu bijvoorbeeld ook andere hondenrassen die er 2000 jaar geleden niet waren. Nu zijn er toch ook verschillende mensen rassen? Ze passen elk in het werelddeel, waar ze oorspronkelijk vandaan komen. Negroide mensen kunnen daarom veel beter tegen de zon dan blanke mensen.

Ik betwijfel Zijn macht om dat te doen niet. Maar als jij zegt: waarom niet? dan vraag ik: waarom wel? Ik zou niet weten waarom God dat ineens ff zou veranderen om de ellende nog wat groter te maken.

Maargoed, ik kan me wel voorstellen dat het in de loop der tijd veranderd is. Dus dat leeuwen niet opeens vh. ene op het andere moment lammetjes begonnen te bijten, maar dat hun natuur langzaam verslechterde doordat er een slecht virus de schepping binnengedrongen was.
In dit verband is "Reis naar Venus" van C.S. Lewis wel interessant, wie kent het? Sowieso wel een leuk boek.

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 05 mei 2004 06:52

Allerlei info hierover kan je vinden op de volgende sites:

www.scheppingofevolutie.nl
www.answersingenesis.org

Terug naar “Archief”