Boerin schreef:En de derde keer in ons hart, dat niet meer van steen is.

Moderator: Moderafo's
Boerin schreef:En de derde keer in ons hart, dat niet meer van steen is.
André-J30 schreef:Heeft iemand een idee hoe de woorden "wet" en "tien geboden" voor de "Tien Woorden van het Verbond" in gebruik zijn geraakt?
PS. De Joden tellen dan in de "Tien Woorden" 15 geboden (4 positieve en 11 negatieve).
benefietdiner schreef:Je noemde zelf al Exod.24:12.
In de SV staat er: " en Ik zal u stenen tafelen geven en de wet en de geboden die Ik geschreven heb om hen te onderwijzen".
De wet
De geboden
André-J30 schreef:Klopt, maar wat staat daar? Niet dat de stenen tafelen de wet en geboden bevat. Mozes krijgt de twee stenen tafelen met de "Tien Woorden van het Verbond" en daarnaast de wet en geboden. Tòt hoofdstuk 31 léés je die wet en geboden. En in oa Deut. lees je dat op de twee stenen tafelen alleen de "Tien Woorden" staan.
Lees Ex. 24: 4, 7 waar staat dat Mozes Gods woorden in "het Boek van het Verbond" schrijft. En op grond van de "Tien Woorden van het verbond èn die woorden in "het Boek van het Verbond" wordt het verbond gesloten vers 8. Dat maakt die "Tien Woorden" ook weer zo bijzonder. Het zijn de enige woorden die heel het volk heeft gehoord, maar ze zijn nog niet opgeschreven. Ze zijn zo bijzonder dat God ze Zelf opschrijft. Dat onderscheid die "Tien Woorden" van de wet, geboden, inzettingen, rechten ...
Die "Tien Woorden" zijn de kern van het Leven.
Zijn van een ander "niveau" dan al het andere.
André-J30 schreef:Duidelijk ook de uitleg die bij het woord Torah en Mitzvah hoort. Bij Gesenius lees ik echter dat Yara de stam van Torah is: From the root Yara Hiph. No. 4. to teach
https://archive.org/stream/hebrewchalde ... 0/mode/1up links onderaan
Dan klinkt "Onderwijzen" als ondertoon van "wet".
Wat is overigens jouw bron die de verbinding met "Thor" maakt?Vr. gr.André
André-J30 schreef:Klopt, maar wat staat daar? Niet dat de stenen tafelen de wet en geboden bevat. Mozes krijgt de twee stenen tafelen met de "Tien Woorden van het Verbond" en daarnaast de wet en geboden. Tòt hoofdstuk 31 léés je die wet en geboden. En in oa Deut. lees je dat op de twee stenen tafelen alleen de "Tien Woorden" staan.
Lees Ex. 24: 4, 7 waar staat dat Mozes Gods woorden in "het Boek van het Verbond" schrijft. En op grond van de "Tien Woorden van het verbond èn die woorden in "het Boek van het Verbond" wordt het verbond gesloten vers 8. Dat maakt die "Tien Woorden" ook weer zo bijzonder. Het zijn de enige woorden die heel het volk heeft gehoord, maar ze zijn nog niet opgeschreven. Ze zijn zo bijzonder dat God ze Zelf opschrijft. Dat onderscheid die "Tien Woorden" van de wet, geboden, inzettingen, rechten ...
Die "Tien Woorden" zijn de kern van het Leven.
Zijn van een ander "niveau" dan al het andere.
learsi schreef: 2 Kor. 3 Als nu de bediening van de dood, met letters in stenen gegrift ...
naamloos schreef: 2 Kor. 3 Als nu de bediening van de dood, met letters in stenen gegrift ...
Wat is overigens jouw bron die de verbinding met "Thor" maakt?
...
Dat ook "Thor" een stam is blijkt uit het feit dat ...
Gesenius die ik heb( 17e druk bewerkt door Buhl 1962 Duitse uitgave)
André-J30 schreef:" 2C 3:7 En indien de bediening des doods in letteren [bestaande], [en] in stenen ingedrukt, in heerlijkheid is geweest ...". Van welke andere Woorden in de Heilige Schrift wordt gezegd dat ze in heerlijkheid zijn?
Daarom zijn deze Woorden voor mij de basis van hoe ik heb te leven.
Ook nu nog .... zo'n 3500 jaar na het uitspreken ...
André-J30 schreef:Beste Learsi,
Hier wordt ik blij van, duidelijke bronvermelding en argumenten. (Heb inmiddels op deze versie gezocht en mogelijk gekocht).
Wat jij gevonden bij Thor sluit perfect aan bij de betekenis van onderwijs, heb ik niets aan toe te voegen, bedankt. (Hoe past "duif" bij deze betekenissen?)
Dit alles maakt wel dat de "Tien Woorden van het Verbond" dus véél meer zijn dan "10 geboden". Je moet ze ook "overpeinzen ", "verstaan", "verkennen", "zich wenden", "naspeuren", "peilen", "doorgronden", "verkennen".
Prachtig.
Helemaal waar toch?
Vr. gr., André
Spreeuw schreef:Elke zondag wordt bij ons in de kerk de Wet des Heeren (de Tien Geboden) uit Exodus 20 gelezen. Ik vroeg me af waarom we deze wet wel houden, maar heel veel anderen wetten uit het Oude Testament niet (spijswetten e.d.). Waaruit kun je concluderen dat je dan wel aan de Tien Geboden moet houden?
Zijn er bepaalde teksten uit het NT die een antwoord op deze vraag kunnen geven?
André-J30 schreef:Blijft voor mij staan dat de "Tien Woorden van het Verbond" gewoon elke Zondag mogen (moeten?) blijven klinken.
Arco schreef:Hoe moet ik dan het vierde woord (gebod) lezen?
Gewoon, zoals het er staat, met oog op haar drievoudige vervulling.Arco schreef:Hoe moet ik dan het vierde woord (gebod) lezen?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten