Tien Geboden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Tien Geboden

Berichtdoor benefietdiner » 18 mar 2014 19:11

Boerin schreef:En de derde keer in ons hart, dat niet meer van steen is.

d:)b http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ez ... 17&idp1=37

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 18 mar 2014 20:34

André-J30 schreef:Heeft iemand een idee hoe de woorden "wet" en "tien geboden" voor de "Tien Woorden van het Verbond" in gebruik zijn geraakt?
PS. De Joden tellen dan in de "Tien Woorden" 15 geboden (4 positieve en 11 negatieve).

Je noemde zelf al Exod.24:12.
In de SV staat er: " en Ik zal u stenen tafelen geven en de wet en de geboden die Ik geschreven heb om hen te onderwijzen".
De wet
De geboden

In het hebreeuws staan daar de woorden "thora" en "mitswa" (ook in die volgorde).

Het woord "thora" komt van het woord "thor".

"thor" betekent:
-ontdekken
-volgen
-tot iets lokken
-parelsnoer

In wezen klinken deze betekenissen dus mee in het woord "thora".

"thora" betekent:
-onderwijzing
-leer
-kultische aanwijzingen en regels(bijv. Levit.6:2)
-aanwijzingen(i.h.b. van God)
-aanwijzingen(van Mozes en de profeten)
- bemiddelde openbaring door Mozes (bijv. Deut.1:5)

"mitswa"
-bevel, gebod, aanwijzing van een vader aan zijn zoon
-zo ook van een leraar aan zijn leerlingen
-zo ook van een koning aan zijn onderdanen
-de goddelijke wet als een eenheid(Duet.6:25 ea.)

Bron: handwoordenboek van Gesenius

hg
Learsi

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 19 mar 2014 10:04

benefietdiner schreef:Je noemde zelf al Exod.24:12.
In de SV staat er: " en Ik zal u stenen tafelen geven en de wet en de geboden die Ik geschreven heb om hen te onderwijzen".
De wet
De geboden

Klopt, maar wat staat daar? Niet dat de stenen tafelen de wet en geboden bevat. Mozes krijgt de twee stenen tafelen met de "Tien Woorden van het Verbond" en daarnaast de wet en geboden. Tòt hoofdstuk 31 léés je die wet en geboden. En in oa Deut. lees je dat op de twee stenen tafelen alleen de "Tien Woorden" staan.
Lees Ex. 24: 4, 7 waar staat dat Mozes Gods woorden in "het Boek van het Verbond" schrijft. En op grond van de "Tien Woorden van het verbond èn die woorden in "het Boek van het Verbond" wordt het verbond gesloten vers 8. Dat maakt die "Tien Woorden" ook weer zo bijzonder. Het zijn de enige woorden die heel het volk heeft gehoord, maar ze zijn nog niet opgeschreven. Ze zijn zo bijzonder dat God ze Zelf opschrijft. Dat onderscheid die "Tien Woorden" van de wet, geboden, inzettingen, rechten ...
Die "Tien Woorden" zijn de kern van het Leven.
Zijn van een ander "niveau" dan al het andere.

Duidelijk ook de uitleg die bij het woord Torah en Mitzvah hoort. Bij Gesenius lees ik echter dat Yara de stam van Torah is: From the root Yara Hiph. No. 4. to teach
https://archive.org/stream/hebrewchalde ... 0/mode/1up links onderaan
Dan klinkt "Onderwijzen" als ondertoon van "wet".
Wat is overigens jouw bron die de verbinding met "Thor" maakt?

Vr. gr.
André

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 19 mar 2014 12:06

André-J30 schreef:Klopt, maar wat staat daar? Niet dat de stenen tafelen de wet en geboden bevat. Mozes krijgt de twee stenen tafelen met de "Tien Woorden van het Verbond" en daarnaast de wet en geboden. Tòt hoofdstuk 31 léés je die wet en geboden. En in oa Deut. lees je dat op de twee stenen tafelen alleen de "Tien Woorden" staan.
Lees Ex. 24: 4, 7 waar staat dat Mozes Gods woorden in "het Boek van het Verbond" schrijft. En op grond van de "Tien Woorden van het verbond èn die woorden in "het Boek van het Verbond" wordt het verbond gesloten vers 8. Dat maakt die "Tien Woorden" ook weer zo bijzonder. Het zijn de enige woorden die heel het volk heeft gehoord, maar ze zijn nog niet opgeschreven. Ze zijn zo bijzonder dat God ze Zelf opschrijft. Dat onderscheid die "Tien Woorden" van de wet, geboden, inzettingen, rechten ...

Hoi André, ik kan het wel met je eens zijn, in ieder geval met je conclusie dat er onderscheid is tussen dat wat de Heere "spreekt" en "dat wat er aan regelgeving of gebod" bij gegeven is.
Ik zit even met de zinsnede "die IK geschreven heb" uit Exod.24:12.
Het kan zijn dat ik dat al te letterlijk neem en dat het de bedoeling is, dat we het door Mozes geschrevene(Exod.24:4) opvatten als door God geschreven.
Heb even de Gesenius erbij gepakt en het woord schrijven kan en mag hier vertaald worden met
"dat wat IK op heb laten schrijven".
Wat God Mozes op heeft laten schrijven komt dan dus in vers 12 terug.
Ben het dan ook met je conclusie eens.
Omdat wat "God spreekt" van een andere "niveau" is dan wat "God op heeft laten schrijven".
De natuurlijke mens toch maakt wat "God heeft laten opschrijven" los van wat "God spreekt".
André-J30 schreef:Duidelijk ook de uitleg die bij het woord Torah en Mitzvah hoort. Bij Gesenius lees ik echter dat Yara de stam van Torah is: From the root Yara Hiph. No. 4. to teach
https://archive.org/stream/hebrewchalde ... 0/mode/1up links onderaan
Dan klinkt "Onderwijzen" als ondertoon van "wet".
Wat is overigens jouw bron die de verbinding met "Thor" maakt?Vr. gr.André

Dat Yara een stam van het woord Thora is klopt.
Dat ook "Thor" een stam is blijkt uit het feit dat het woord ook "overpeinzen ", "verstaan", "verkennen", "zich wenden" betekent.
Ook "naspeuren", "peilen", "doorgronden", "verkennen". En deze noties worden bij het woord "thor" in de Gesenius die ik heb( 17e druk bewerkt door Buhl 1962 Duitse uitgave) verbonden met de betekenis van Yara.
Het woord Yara staat dus in de uitleg van "Thor" genoemd.
Ik heb even de versie bekeken die jij als bron aangaf.
Wat in de mijne staat, die vermelding over Yara, staat daar niet genoemd, voor zover ik het kon zien.

Daarnaast is het in het Hebreeuws ook gewoon stamwijs "te zien".
Thor is thora zonder "hé" en het kan eigenlijk niet anders dan dat de woorden verband met elkaar hebben.

Onderwijs vraagt om het doorgronden/verstaan van de leerling.
Toch?

hg. Learsi

Toch?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 19 mar 2014 12:48

André-J30 schreef:Klopt, maar wat staat daar? Niet dat de stenen tafelen de wet en geboden bevat. Mozes krijgt de twee stenen tafelen met de "Tien Woorden van het Verbond" en daarnaast de wet en geboden. Tòt hoofdstuk 31 léés je die wet en geboden. En in oa Deut. lees je dat op de twee stenen tafelen alleen de "Tien Woorden" staan.
:shock: :shock: :shock: De tien woorden kern van het leven? 2 Kor. 3 Als nu de bediening van de dood, met letters in stenen gegrift ... :-k
Jezus is de kern van het leven, afgebeeld in de offerdienst die onderdeel is van alle wetten.
En vanuit het nieuwe leven staat Jezus' wet in het hart geschreven. :D :D :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 19 mar 2014 21:38

learsi schreef: 2 Kor. 3 Als nu de bediening van de dood, met letters in stenen gegrift ...

In mijn Bijbel staat :) :" 2C 3:7 En indien de bediening des doods in letteren [bestaande], [en] in stenen ingedrukt, in heerlijkheid is geweest ...". Van welke andere Woorden in de Heilige Schrift wordt gezegd dat ze in heerlijkheid zijn?
Waar ik van onder de indruk ben gekomen is dat de "Tien Woorden van het Verbond" zo'n bijzonder zijn. Dàt zijn de Woorden die heel het volk Israël hoorde. Dàt zijn de Woorden die God zelf schreef. Dat zijn Woorden die tot het eind der tijden gelden.
Dit wordt nog versterkt door door de uitleg die ik heb gelezen als je die Woorden in essentie samenvat en "nummert", zie bijv de Joodse nummering op http://nl.wikipedia.org/wiki/Tien_geboden bij Vergelijkingstabel

Zet dan de eerste vijf en tweede vijf Woorden naast elkaar en zie dat 1 en 6, 2 en 7 etc over hetzelfde gaan.
Daarom zijn deze Woorden voor mij de basis van hoe ik heb te leven.
Ook nu nog .... zo'n 3500 jaar na het uitspreken ...

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 20 mar 2014 00:20

naamloos schreef: 2 Kor. 3 Als nu de bediening van de dood, met letters in stenen gegrift ...

:!: :D

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 20 mar 2014 19:02

Beste Learsi,
Wat is overigens jouw bron die de verbinding met "Thor" maakt?
...
Dat ook "Thor" een stam is blijkt uit het feit dat ...
Gesenius die ik heb( 17e druk bewerkt door Buhl 1962 Duitse uitgave)

Hier wordt ik blij van, duidelijke bronvermelding en argumenten. (Heb inmiddels op deze versie gezocht en mogelijk gekocht).
Wat jij gevonden bij Thor sluit perfect aan bij de betekenis van onderwijs, heb ik niets aan toe te voegen, bedankt. (Hoe past "duif" bij deze betekenissen?)
Dit alles maakt wel dat de "Tien Woorden van het Verbond" dus véél meer zijn dan "10 geboden". Je moet ze ook "overpeinzen ", "verstaan", "verkennen", "zich wenden", "naspeuren", "peilen", "doorgronden", "verkennen".
Prachtig.
Helemaal waar toch?
Vr. gr., André

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 20 mar 2014 20:53

André-J30 schreef:" 2C 3:7 En indien de bediening des doods in letteren [bestaande], [en] in stenen ingedrukt, in heerlijkheid is geweest ...". Van welke andere Woorden in de Heilige Schrift wordt gezegd dat ze in heerlijkheid zijn?

Daarom zijn deze Woorden voor mij de basis van hoe ik heb te leven.
Ook nu nog .... zo'n 3500 jaar na het uitspreken ...

In 2 Cor 3:1-11 lees ik dat de nieuwe bediening des Geestes die van de letter heeft vervangen.
2Cor 3:14:
Maar hun zinnen zijn verhard geworden,
Want tot op heden blijft hetzelfde deksel in het lezen des ouden testaments, zonder ontdekt te worden, hetwelk door Christus teniet gedaan wordt.
17: De Heere nu is de Geest , en waar de Geest des Heeren is, daar is vrijheid.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2014 09:37

Over wie gaat dat? Over de Joden. Die Christus tot op heden niet erkennen. Dus de wet heeft betekenis in Christus, brengt leven... maar zonder Christus slechts de dood.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 21 mar 2014 10:43

André-J30 schreef:Beste Learsi,

Hier wordt ik blij van, duidelijke bronvermelding en argumenten. (Heb inmiddels op deze versie gezocht en mogelijk gekocht).
Wat jij gevonden bij Thor sluit perfect aan bij de betekenis van onderwijs, heb ik niets aan toe te voegen, bedankt. (Hoe past "duif" bij deze betekenissen?)
Dit alles maakt wel dat de "Tien Woorden van het Verbond" dus véél meer zijn dan "10 geboden". Je moet ze ook "overpeinzen ", "verstaan", "verkennen", "zich wenden", "naspeuren", "peilen", "doorgronden", "verkennen".
Prachtig.
Helemaal waar toch?
Vr. gr., André

Zie PB

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 21 mar 2014 19:32

Spreeuw schreef:Elke zondag wordt bij ons in de kerk de Wet des Heeren (de Tien Geboden) uit Exodus 20 gelezen. Ik vroeg me af waarom we deze wet wel houden, maar heel veel anderen wetten uit het Oude Testament niet (spijswetten e.d.). Waaruit kun je concluderen dat je dan wel aan de Tien Geboden moet houden?

Zijn er bepaalde teksten uit het NT die een antwoord op deze vraag kunnen geven?

Misschien maar even terug naar de oorspronkelijke vraag?
Ik heb proberen aan te geven dat de "Tien Woorden van het Verbond" (beter dan 10 geboden) van een andere orde zijn dan "de wet", dat is de Torah, de vijf boeken van Mozes of ook wel de Openbaring van Mozes.
Voor het lezen van de "Tien Woorden" is het deksel van 2 Cor. 3: 15 niet van toepassing. Want is wat daar staat nu niet meer van toepassing? Is Jaweh Elohim niet meer onze God etc?
Waar Paulus op doelt is het lezen van Mozes in het licht van Dt 8:1 "Alle geboden, die ik u heden gebiede, zult gij waarnemen om te doen, opdat gij leeft ..." Mozes moet wel gelezen worden, Mt 5:18 waar Jezus zegt "Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied." maar nu in het Licht van het volbrachte Offer van Jezus. Dan houden wij ons nog steeds aan dezelfde regels, of niet soms? (hoewel niet allemaal, bijv. de offer wetten).
Of hoef ik bijv. nu niet, volgens Ex. 22: 5,6 de schade te vergoeden die ik iemand heb toegebracht?

Blijft voor mij staan dat de "Tien Woorden van het Verbond" gewoon elke Zondag mogen (moeten?) blijven klinken.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 24 mar 2014 14:12

André-J30 schreef:Blijft voor mij staan dat de "Tien Woorden van het Verbond" gewoon elke Zondag mogen (moeten?) blijven klinken.

Hoe moet ik dan het vierde woord (gebod) lezen?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 mar 2014 14:17

Arco schreef:Hoe moet ik dan het vierde woord (gebod) lezen?

Precies.
En wie zich aan 1 gebod niet houdt, heeft de hele wet overtreden, toch?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 mar 2014 14:50

Arco schreef:Hoe moet ik dan het vierde woord (gebod) lezen?
Gewoon, zoals het er staat, met oog op haar drievoudige vervulling.

Terug naar “Archief”