Hoe moet het toch met de zorg voor ouderen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Hoe moet het toch met de zorg voor ouderen?

Berichtdoor Lalage » 02 mar 2014 09:00

Ik hoop altijd dat er tegen de tijd dat wij oud zijn zorgrobots bestaan die huishoudelijk werk kunnen doen, zodat je alleen voor specifieke zorg nog een verpleegster nodig hebt.

Over de komende decennia maak ik mij weleens zorgen, met de toenemende vergrijzing. Toch denk ik dat er ook nog een hoop te verbeteren valt en dat er ook al flink in die richting gedacht wordt: moet je ouderen wel altijd door behandelen of kan je op een gegeven moment mensen ook de keuze geven om daarmee te stoppen? Bijvoorbeeld bij kanker heb je soms de keus tussen nog een zware behandeling met alle nare bijwerkingen of iets korter leven maar wel met betere kwaliteit van leven.

Misschien is het ook goed als mensen zelf meer moeten bijdragen waar ze dat kunnen. Veel ouderen hebben een huis gekocht en afbetaald. Eet dat dan maar een keer op, in plaats van dat wij met z'n allen steeds meer belasting moeten betalen om de ouderenzorg op te brengen. Dat lijkt mij een meer sociale verdeling. Je ziet nu toch dat de rijkeren steeds rijker worden, de armeren armer en dat het verschil groter wordt.

Kortom: een interessant topic, ben benieuwd naar verdere reacties.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 mar 2014 11:09

O wat moralistisch en onpersoonlijk. Eet eerst je huis maar op. Een zeer oneerlijke stelling en de rest van de post vind ik heel aanmatigend, je moet de politiek ingaan.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 mar 2014 11:57

Wat zijn je argumenten Wilsophie?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 02 mar 2014 13:04

Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 02 mar 2014 15:00

Eet je huis maar op. Het is korban al wat gij van mij had kunnen trekken.
Zach91

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 02 mar 2014 15:03

Wilsophie schreef:O wat moralistisch en onpersoonlijk. Eet eerst je huis maar op. Een zeer oneerlijke stelling en de rest van de post vind ik heel aanmatigend, je moet de politiek ingaan.

d:)b
Zach91

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 mar 2014 15:25

Lalage schreef:Wat zijn je argumenten Wilsophie?
Ik dacht dat die duidelijk waren.
Gevoelloos en buiten jezelf om en een cliché van : eet je eigen huis maar op.
Mijn argumenten zijn dat je totaal niet weet waar je het over hebt.
Oudere mensen die zich kapot gewerkt hebben na de oorlog om dit land op te bouwen en die zich kapot gewerkt hebben om een volkstuintje te hebben waar de hele familie en buren van mochten mee- eten.
Die zich kapot spaarde om hun huisje af te betalen en zeer zorgvuldig met hun geld omgingen.
Er was nog spraken van de waarde van een huisje, totaal afgelost maar met een waarde van 60. 000 gulden en toen de man des huises stierf , kon oma in een verpleeghuis en binnen een jaar was die zorgvuldig gespaarde 60.000 gulden ( die ze eigenlijk hadden bestemd voor hun 2 dochters) totaal op.

De buurvrouw in het zelfde verpleeghuis had alleen maar schulden en nooit gespaard. Geen spaarrekening waar de vorige opa en oma trots op waren , helemaal niets en eigenlijk ook geen begrafenis verzekering, want ach....feest vieren en opzuipen was de lust van hun leven en hun kinderen.

Zij kreeg dezelfde verzorging en dat vind ik ook terecht, ieder mens heeft daar recht op.
En haar begrafenis waar ze nooit voor verzekerd was dus nooit premie had betaald werd gewoon betaald door de Gemeente, dus uit gemeenschaps gelden.

Ben ik nu duidelijk genoeg geweest Lalaga???

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 02 mar 2014 23:01

Lalage heeft het niet over de mensen die de oorlog hebben meegemaakt maar de babyboomers van nu.

En waarom moet je geld naar je dochters als je dood bent, waarom niet je eigen verzorging mee betalen? Dat is toch veel logischer?

Het voorstel van lalage zorgt ervoor dat aan het einde van je leven de kloof tussen arm en rijk weer kleiner wordt, wat is daar precies het probleem?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 mar 2014 23:55

Nee dat die kloof kleiner wordt geloof ik niet. Ik heb wat reportages gezien over het communisme en idealisme vlak na de oorlog en daar is niets van over.

Of het geld wel of niet naar je kinderen moet weet ik niet, dat is per situatie verschillend.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 mar 2014 09:42

Ik ben het eigenlijk wel met Lalage en Meribel eens. Waarom zou een oudere met vermogen niet deels zijn eigen zorgkosten betalen. Waarom zou dat geld bestemd moeten worden voor de kinderen en kleinkinderen? Ik kan nu toch ook niet zeggen dat ik bepaalde kosten niet wil betalen, omdat ik mijn kinderen een erfenis wil geven. Dan ziet iedereen mij aankomen, maar als je 70 bent, mag dit ineens wel?

Ik maak mij ook grote zorgen voor de vergrijzing en alle kosten die daarbij horen en ik zie het er eigenlijk wel van komen dat de huidige generatie 30-ers moeten werken tot minimaal hun 70e. Dit i.t.t. vele babyboomers die gebruik konden maken van allerlei vut regelingen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2014 10:24

Sommige reacties hier laten wel zien dat het "draagt elkanders lasten" verleden tijd is.
Eet je eigen huis eerst maar eens op, is de leus.
Eet smakelijk dan, we beginnen met het cement.
Er valt soms niks op te eten dames!
Als het huis onverkoopbaar is bijvoorbeeld.
Er staat in onze straat een huis al ruim 3 jaar te koop, het trekt niet eens kijkers. Er woonde een oud echtpaar in. Man is overleden, vrouw zit in verpleeghuis.
Jarenlang brak niemand zich het hoofd over deze normale kosten, het is tenslotte al erg genoeg als iemand in een instelling moet worden opgenomen.
Wie kiest er vrijwillig voor? NIemand toch!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 mar 2014 10:29

Omdat niemand veel aandacht besteede aan deze kosten rijzen ze nu ook de pan uit. De levensverwachting is veel hoger, veel meer ouderen. Dat is gewoon finacieel niet meer op te brengen en dan zal je er mijnz inziens aan mee moeten betalen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 mar 2014 10:37

schelpje3 schreef:Eet smakelijk dan, we beginnen met het cement.

:lol:
Volgens mij moeten mensen toch altijd al alles zelf betalen? Degenen die niks hebben niet, maar die netjes gespaard hebben mogen alles zelf dokken hoorde ik.
Zach91

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2014 10:41

Wel eens gehoord van eigen bijdrage dames?
Toen mijn moeder jaren geleden werd opgenomen in het zorgcentrum, moest ze haar AOW inleveren en hield slechts een zakgeldje over!
En ik merk wel dat sommige hier nog in de kracht van hun leven zitten en dus is de tijd van opname hopelijk nog ver weg.
Maar als je morgen een ernstige hersenbloeding krijgt, bestaat de kans dat je er over een paar weken ook zit hoor! En moet je man het huis ook maar op gaan eten dan?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 mar 2014 10:43

Wilsophie schreef:De buurvrouw in het zelfde verpleeghuis had alleen maar schulden en nooit gespaard. Geen spaarrekening waar de vorige opa en oma trots op waren , helemaal niets en eigenlijk ook geen begrafenis verzekering, want ach....feest vieren en opzuipen was de lust van hun leven en hun kinderen.

Zij kreeg dezelfde verzorging en dat vind ik ook terecht, ieder mens heeft daar recht op.

Zo zijn er ook genoeg mensen die een uitkering hebben, een sociale huurwoning en allerlei toeslagen, terwijl wij ( mijn man en ik en ook velen anderen) ons de benen uit het lijf rennen om alles rond te breien met werk en gezin. Helaas is dat onderscheid er. Daarom mag er van mij wel kritisch gekeken worden naar allelei voorzieningen en uitgaven. Het kan in de toekomst gewoon niet meer opgebracht worden door de werkende groep. Die groep is veel kleiner dan de groep die geen inkomen genereert.

Terug naar “Archief”