Ik hoop altijd dat er tegen de tijd dat wij oud zijn zorgrobots bestaan die huishoudelijk werk kunnen doen, zodat je alleen voor specifieke zorg nog een verpleegster nodig hebt.
Over de komende decennia maak ik mij weleens zorgen, met de toenemende vergrijzing. Toch denk ik dat er ook nog een hoop te verbeteren valt en dat er ook al flink in die richting gedacht wordt: moet je ouderen wel altijd door behandelen of kan je op een gegeven moment mensen ook de keuze geven om daarmee te stoppen? Bijvoorbeeld bij kanker heb je soms de keus tussen nog een zware behandeling met alle nare bijwerkingen of iets korter leven maar wel met betere kwaliteit van leven.
Misschien is het ook goed als mensen zelf meer moeten bijdragen waar ze dat kunnen. Veel ouderen hebben een huis gekocht en afbetaald. Eet dat dan maar een keer op, in plaats van dat wij met z'n allen steeds meer belasting moeten betalen om de ouderenzorg op te brengen. Dat lijkt mij een meer sociale verdeling. Je ziet nu toch dat de rijkeren steeds rijker worden, de armeren armer en dat het verschil groter wordt.
Kortom: een interessant topic, ben benieuwd naar verdere reacties.