Wat is kruisdragen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Re: Wat is kruisdragen?

Berichtdoor Teus » 08 mar 2014 13:43

Teus schreef:Het gaat dus niet over lasten en zorgen die elk mens wel zal kennen.
benefietdiner schreef:Waarom gaat het daar niet om?

God zegt in Zijn woord: “Hij zei tot allen: Als iemand achter Mij wil komen,
die verloochene zichzelf en neme dagelijks zijn
kruis op en volge Mij. Want ieder, die zijn leven zal
willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder,
die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal
het behouden” (Luc. 9:23-24).
Hier gaat het over je levensstijl, je eigen leven laten gaan en leven in Jezus Christus.
Als je Jezus wilt volgen krijg je altijd weerstand van buiten af, collega’s vrienden en kennissen, zelfs soms ouders. Die mensen ken ik ook.
Wat zo geweldig mooi is dat God er in meekomt als je je er in vohard.

Teus schreef:Het gaat om wat gelovigen te lijden kunnen hebben omwille van Christus’ naam.
benefietdiner schreef:Kunnen dat geen lasten en zorgen zijn?

Nee, niet lasten en zorgen in de zin van ziektes. Kruisdragen is eigenlijk lijden aangaande het Evangelie. Ziektes gaan niet om lijden betreft het evangelie.
Dan zou het moeten gaan om de drinkbeker waar mee het ultieme lijden van Christus erkend wordt. Niet om er geringschatten over te doen maar destijds werd iedere moordenaar gekruisigd.
Wij kunnen niet lijden om maar enigszins iets terug te doen. God geeft overigen geen ziektes, satan maakt het mensen moeilijk. God kan het wel gebruiken door satan de vrije hand er in te geven. God kan ziektes laten geven om Zichzelf te verheerlijken door zijn kinderen. Alles wat God doet is tot Zijn eer.

Teus schreef:Het gaat niet om elke mogelijke last of zorg,

benefietdiner schreef:Nogmaals waarom niet?

Reeds boven omschreven.

Zal je een klein eenvoudig voorbeeld geven van kruisdragen.
'k Zeg wel eenvoudig maar voor mij was het een wonder en nog.
Ik leef veel in het buitenland, (op moment ook) dus eet dan altijd met collega's.
In het begin deden mijn collega's best minachtend en beetje gniffelen als ik dankte voor mijn eten en een zegen er over vroeg, ze praatten er ook gewoon door heen.
Dat is erg lastig hoor, ik heb wel eens gedacht ik begin ook maar gelijk dan heb ik daar geen last meer van. Maar ik weet als ik het doe dan krijg ik weer ergens anders last van. Dit lijkt van 2 kwade het beste kiezen maar is het Beste of het kwade kiezen, ik koos toch voor het Beste.
Nogmaals niet makkelijk maar op een dag vertelde ik over de Grootheid van God, een klein beetje wat Hij in mijn leven gedaan heeft. Weet je wat er gebeurde, uiteraard ook na gebed, de volgende keer dat we gingen eten wachtten alle collega's tot ik klaar was met gebed. Als ik klaar was zeiden ze eet smakelijk en we begonnen tegelijk.
Zo zie je, God wil niet dat Zijn kinderen het moeilijk hebben, als je er in volhard, kruisdraagt, dan zorgt Hij voor een oplossing en komt het goed.

Teus schreef:maar om die moeiten die het gevolg zijn van het feit dat wij volgelingen, discipelen van Jezus zijn.

benefietdiner schreef:Noem dat maar geen lasten en zorgen

Dat zou je lasten en zorgen kunnen noemen. Die kun je wel degelijk hebben, ieder kind van God heeft er min of meer mee te maken. Maar toch…ziektes worden hier absoluut niet mee bedoeld.

Teus schreef:Dat kruis moeten Zijn volgelingen bereid zijn op zich te nemen.
benefietdiner schreef:Mijn vraag is dan wat zijn voor jou ‘lasten en zorgen’ welke geen kruis zijn als je moet breken met vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs met zijn eigen leven.

Deze vraag ligt niet helemaal binnen het kader. Of ik begrijp hem niet of je bedoeld het anders. Ik ga er van uit dat je bedoeld wat het kruis zou zijn betreft het breken van familie.
Het is best wel extreem maar kan me voorstellen dat het gebeurd dat ouders zeggen dat je op moet houden met die godsdienst of ander het huis uit moet, dat je moet kiezen tussen God of je ouders.
Tja, je eigen leven, dat komt voor vele vanzelf. Na de opname, bij het horen van de bazuin dan begint de 7 jarige verdrukking, dan zal satan heersen. Dan komt hij met het teken van het beest (666). Dan zal een ieder een keuze moeten maken voor het merkteken, hetzij in het voorhoofd of in de rechterhand of als je het een van beide niet doet, om Christus wil, zal je onthoofd worden.
Dat is kruisdragen!

Het gebeurd nu ook wel in de wereld dat mensen vermoord worden om hun Christelijk geloof.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Berichtdoor Bambi » 08 mar 2014 15:34

Natuurlijk is ziekte wel een kruis.
Je zal maar depressief zijn en totaal nergens geen interesse meer in hebben, dan is het voor een gelovige toch een stuk zwaarder om blijmoedig te zijn en geïnteresseerd in de ellende van je naaste.

Je zal maar MS krijgen terwijl je gewend bent om van niemand afhankelijk te zijn, voor een ongelovige is het dan alleen maar een strijd om te leren afhankelijk te zijn van andere mensen.
Voor een gelovige komt daar ook nog leren afhankelijk te zijn van God bij.
Plus een verwerkings proces, waarom God die ziekte toe gelaten heeft.

Kortom, ziekte maakt het moeilijker om Christen te zijn en als Christen te handelen, zoals God het bedoeld heeft.
En jullie noemen dat geen kruis?
WOW, dat noem ik pas hoogmoed.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 08 mar 2014 16:04

Bambi schreef:Natuurlijk is ziekte wel een kruis.
Je zal maar depressief zijn en totaal nergens geen interesse meer in hebben, dan is het voor een gelovige toch een stuk zwaarder om blijmoedig te zijn en geïnteresseerd in de ellende van je naaste.

Je zal maar MS krijgen terwijl je gewend bent om van niemand afhankelijk te zijn, voor een ongelovige is het dan alleen maar een strijd om te leren afhankelijk te zijn van andere mensen.

Kortom, ziekte maakt het moeilijker om Christen te zijn en als Christen te handelen, zoals God het bedoeld heeft.

Tot op heden snap je er niets van, en je beschuldiging raakt kant nog wal.
Probeer eerst eens iets te begrijpen, stel eerst eens een paar vragen of zoek eens wat op internet.
Voor dat je mensen onterecht beschuldigd, je hebt overigens nooit recht daar toe.
Als je je bewust zou maken wat voor onderwerp dit is zou je anders reageren.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 08 mar 2014 16:09

Bambi schreef:Natuurlijk is ziekte wel een kruis.

Alles wat je noemt gaat om jezelf, wat heb ik het toch moeilijk,
Kruisdragen is uitsluitend tot eer van God. Daar gaat het nu juist om, jezelf wegcijferen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 08 mar 2014 16:14

Teus schreef:Alles wat je noemt gaat om jezelf, wat heb ik het toch moeilijk,
Kruisdragen is uitsluitend tot eer van God. Daar gaat het nu juist om, jezelf wegcijferen.

Toch grappig dat je zelf wel altijd superblij bent over het feit dat God jouw kwaaltjes en pijntjes wegneemt, zodat je zelf die last niet hoeft te dragen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 mar 2014 16:24

Teus schreef:Alles wat je noemt gaat om jezelf, wat heb ik het toch moeilijk,

Het gaat de mens altijd om zichzelf, dat is nu juist het probleem!
Als de Heere je tegenspoeden oplegt, in de vorm van een ziekte bijvoorbeeld, is de vraag: hoe ga je daar mee om? Elke dag klagen en mopperen, of zelfs vloeken? Of kun je zeggen: ik ben het zo eens met de Heere, Hij weet wat ik nodig heb.
De Heere slaat ons wel eens en dan is het een Zegen als we die pijn voelen en dit in gebed bij Hem brengen.

Zoals in de catechismus zo mooi staat beschreven:
Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
Antwoord: De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods , door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert , dat loof en gras, regen en droogte , vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid, rijkdom en armoede, en alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen .

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 09 mar 2014 18:56

schelpje3 schreef:
Het gaat de mens altijd om zichzelf, dat is nu juist het probleem!
Als de Heere je tegenspoeden oplegt, in de vorm van een ziekte bijvoorbeeld, is de vraag: hoe ga je daar mee om? Elke dag klagen en mopperen, of zelfs vloeken? Of kun je zeggen: ik ben het zo eens met de Heere, Hij weet wat ik nodig heb.
De Heere slaat ons wel eens en dan is het een Zegen als we die pijn voelen en dit in gebed bij Hem brengen.

Hoe ga jij er mee om dan?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 mar 2014 11:19

schelpje3 schreef:Zoals in de catechismus zo mooi staat beschreven:
Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
Antwoord: De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods , door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert , dat loof en gras, regen en droogte , vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid, rijkdom en armoede, en alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen .
Dit gaat over de voorzienigheid van God en dus over de regering van God over alle dingen (en mensen), dus ook over de ongelovigen. Maar kruisdragen, dat doen alleen de gelovigen, toch?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 10 mar 2014 11:28

elbert schreef:Maar kruisdragen, dat doen alleen de gelovigen, toch?
Mijns inziens wel, omdat kruis dragen het gevolg is van je keuze voor de Heere.
Ziekte en lijden worden ook een kruis genoemd, maar dat is niet het kruis wat de Heere Jezus bedoelt, wat het gevolg is van het volgen van Hem.
We kennen het spreekwoord: ieder huis heeft zijn kruis, waarmee bedoelt wordt, dat ieder zijn moeilijkheden (ziekte, lijden, zorgen, psychisch, lichamelijk) heeft, en dat het niemand overslaat. Dat kruis, dragen zowel gelovigen als ongelovigen, omdat dit het gevolg is van de zondeval.
Het kruis dragen wat de Heere bedoelt, heeft vooral te maken met keuzes. Keuzes die tegen je zelf in gaan, tegen je vlees. Jezelf verloochenen. Je schaamte overwinnen om van Hem te getuigen. Standpunten innemen die de wereld niet begrijpt. Spot en hoon verdragen enz.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 10 mar 2014 11:33

mona schreef:Mijns inziens wel, omdat kruis dragen het gevolg is van je keuze voor de Heere.
Ziekte en lijden worden ook een kruis genoemd, maar dat is niet het kruis wat de Heere Jezus bedoelt, wat het gevolg is van het volgen van Hem.
We kennen het spreekwoord: ieder huis heeft zijn kruis, waarmee bedoelt wordt, dat ieder zijn moeilijkheden (ziekte, lijden, zorgen, psychisch, lichamelijk) heeft, en dat het niemand overslaat. Dat kruis, dragen zowel gelovigen als ongelovigen, omdat dit het gevolg is van de zondeval.
Het kruis dragen wat de Heere bedoelt, heeft vooral te maken met keuzes. Keuzes die tegen je zelf in gaan, tegen je vlees. Jezelf verloochenen. Je schaamte overwinnen om van Hem te getuigen. Standpunten innemen die de wereld niet begrijpt. Spot en hoon verdragen enz.

Inderdaad, heel goed verwoord.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 mar 2014 11:41

elbert schreef:Dit gaat over de voorzienigheid van God en dus over de regering van God over alle dingen (en mensen), dus ook over de ongelovigen. Maar kruisdragen, dat doen alleen de gelovigen, toch?

Daaronder gewillig te buigen is ook een opgave!
Echt kruisdragen doen christenen inderdaad, al is de uitdrukking: ieder huisje draagt zijn kruisje, niet uit christelijke kring. (dacht ik)
Hoe Mona het verwoord heeft, vind ik heel mooi.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 mar 2014 17:36

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 10 mar 2014 18:45

@Mona, jij snapt het.

Terug naar “Archief”