Heiliging

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor

Re: Heiliging

Berichtdoor learsi » 12 mar 2014 16:28

Timotheüs schreef:@ JvSlooten

Rechtvaardiging en Reiniging is inderdaad hetzelfde, maar Rechtvaardiging gaat specifiek over het geestelijke aspect terwijl reiniging ook wel in het natuurlijke (in het O.T.) gebruikt wordt (schoonmaken). Hoewel het natuurlijke dan vaak wel weer een beeld is van het geestelijke.

Hoi Timotheus, welkom hier...

Ik zat aan dezelfde vraag te denken die door JvSlooten gesteld werd.

Het bloed van Christus reinigt ons van alle zonden.
Het lijkt er dus op dat als rechtvaardiging en reiniging hetzelfde zijn, daar de kracht van Christus bloed zich openbaart/zal openbaren?
Dat vergeving der zonden in eerste instantie daar zijn beslag krijgt?

Persoonlijk zie ik nl. vergeving van zonden als iets dat bij "in Zijn Naam geloven" (Joh.1:12) een aanvang neemt en verder durende het geloofsleven een zaak is die (steeds weer) door de Zijnen gezocht zal worden(o.a.eerste brief Johannes).

h.g.
Learsi

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 mar 2014 16:33

Timotheüs schreef:@ JvSlooten

Rechtvaardiging en Reiniging is inderdaad hetzelfde, maar Rechtvaardiging gaat specifiek over het geestelijke aspect terwijl reiniging ook wel in het natuurlijke (in het O.T.) gebruikt wordt (schoonmaken). Hoewel het natuurlijke dan vaak wel weer een beeld is van het geestelijke.

Oke, duidelijk. Maar waarom zeg je dan dat reiniging (purificatie) een gevolg is van de heiliging (toewijding)? Het is toch juist andersom? Zo is het in je voorbeeld van de priesters ook; eerst gereinigd, daarna pas geheiligd (toegewijd).

Timotheüs

Berichtdoor Timotheüs » 12 mar 2014 21:30

@ Learsi: Inderdaad heel terecht gezien. De Reiniging of Rechtvaardiging is (evenals de Heiliging) beide zowel een proces als een staat/toestand

En bedankt voor je welkomstwoord!

Timotheüs

Berichtdoor Timotheüs » 12 mar 2014 21:41

@ JvanSlooten:

Ook heel terecht opgemerkt! Het is geen één-twee-drietje. Deze dingen hangen nauw met elkaar verbonden en volgen eigenlijk elkaar op. Als in een soort cyclus wellicht. Moeilijk te bevatten voor ons en ik wilde het zéker niet ingewikkelder maken.

Het zit hem hier in, dat zowel de reiniging als ook de heiliging beiden zowel een staat/toestand als een proces zijn.

Timotheüs

Berichtdoor Timotheüs » 12 mar 2014 21:44

Het enige wat ik met het hele verhaal wilde zeggen, om naar de kern van de topic terug te gaan, is dat Heiliging of Heiligmaking niet langer voor mij een enge lading heeft in de zin van:
"O nee, ik voldoe nog niet aan Gods maatstaf, terwijl Hij zegt dat zonder Heiligmaking ik Hem niet zal aanschouwen"

Nee, in "Weest Heilig want Ik ben Heilig" schuilt juist een mooie belofte van God. Snap je?

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 12 mar 2014 23:34

Augustinus zei:.....Geef wat Gij beveelt en beveel wat Gij wil.......

h.g.
Learsi

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mar 2014 12:39

Precies. En daarom is het zowel "heiligen" als werkwoord en "geheiligd worden" als iets wat je krijgt. De opdracht is om heilig te zijn, heilig te leven. Wat dat is? Zijn zoals God. Dat klinkt wel heel rigoureus en dat is het ook. Maar het komt er wel op neer.

Jezus is God die mens werd en door Hem ontvangen we de Geest en kunnen we heilig gaan leven en steeds meer veranderd worden naar Zijn beeld, op Hem gaan lijken. Dat is de opdracht: In Zijn voetspoor gaan, op Hem willen lijken. Discipelen, leerlingen van Hem worden en het gedrag van onze Meester gaan overnemen. Dat is een opdracht waar je je leven lang mee aan de slag kan en waar je nooit de volmaaktheid in bereikt in dit leven. En wat je niet alleen hoeft te doen of kan doen, maar wat God in je werkt omdat Hij in je woont.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 mar 2014 12:41

Marnix schreef:Precies. En daarom is het zowel "heiligen" als werkwoord en "geheiligd worden" als iets wat je krijgt. De opdracht is om heilig te zijn, heilig te leven. Wat dat is? Zijn zoals God. Dat klinkt wel heel rigoureus en dat is het ook. Maar het komt er wel op neer.
Ik begrijp wat je bedoeld. Hij heeft ons bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, Rom. 8:29.

Terug naar “Archief”