Hoe zien wij het beroepingswerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Hoe zien wij het beroepingswerk?

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 14:00

Rozijn schreef:Je komt eerst voor het curatorium, daarna begin je aan de opleiding. Dus niet 4 jaar studeren voor niets.

Als je van kinds af aan mag geloven, dan zul je daar ook vast over kunnen vertellen. Ik was net denk ik niet zorgvuldig genoeg in de formulering: het gaat om bekering en het leven met de Heere.

De curatoren zijn door de synode afgevaardigde predikanten en ouderlingen.

Duidelijk, weer wat geleerd!

DonAppie
Mineur
Mineur

Berichtdoor DonAppie » 25 jan 2014 09:39

Rozijn schreef:Dan wordt het niets.
Het is wel voorgekomen dat mensen zijn toegelaten maar nooit dominee worden. Veel weet ik daar niet van, maar er zal vast hier en daar wat te vinden zijn hierover. (Ik denk dat je op refoforum meer kunt vinden.)

Het curatorium laat toe tot de studie, aan het einde van ieder jaar neemt het curatorium examens af en aan het eind van het vierde jaar volgt nog een examen. Pas daarna wordt iemand kandidaat, en mag hij beroepen worden. Pas als er een beroep is aangenomen en de intrede achter de rug is, wordt iemand bevestigd als predikant.
(Er schijnt een kandidaat geweest te zijn die nooit een beroep heeft aangenomen. Als je dat binnen een zekere termijn, ik meen een half jaar, niet doet, ben je kandidaat-af in de Ger.Gem.)

Als er een beroep is aangenomen doet de desbetreffende kandidaat eerst nog een proefpreek op de classisvergadering.
Bij goed gevolg (bij mijn weten is er nog nooit negatief advies gegeven) wordt de kand. in de gemeente bevestigd (meestal op een woensdagmiddag) en doet 's avonds intrede. Sinds kort worden ze dan nog 1 jaar begeleid door een predikant

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 26 jan 2014 16:29

We beroepen dominees, al dan niet net afgestudeerd. De een moeten we zelf eerst testen, jazeker, we waren wel afhankelijk van God en hebben ook gebeden maar moeten wel weten of het een goeie is. De ander, de ervaren dominee voelt zich geroepen en laat een gemeente achter van wellicht 2000 leden.
Goede dominees staan zeer snel op een voetstuk, een soort afgod. Ze worden direct geloofd want ze zijn al ervaren. Ook zeer belangrijk bij wie ze in de leer geweest zijn.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 jan 2014 12:23

*Verwijderd vanwege off topic*

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 27 jan 2014 12:25

*Verwijderd vanwege off topic*
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 27 jan 2014 21:29

Rozijn schreef:Je komt eerst voor het curatorium, daarna begin je aan de opleiding. Dus niet 4 jaar studeren voor niets.

Dus, alleen als dominee loont het. Je kunt dan altijd nog "gewoon" voorganger worden toch? Lijkt me stukken beter. Is ook Gods bedoeling.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 28 jan 2014 08:28

Huh, alleen als dominee loont het? Kun je die zin toelichten, ik begrijp hem niet.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 28 jan 2014 09:32

Teus schreef:Is ook Gods bedoeling
Deze zin heeft voor mij ook toelichting nodig, deze begrijp ik niet.
Hoe weet je dat dat Gods bedoeling is? Als ik je goed begrijp zijn alle dominees die gestudeerd hebben, niet naar Gods bedoeling?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 jan 2014 14:22

StillAwake schreef:*Verwijderd vanwege off topic*

Mijn post is verwijderd, maar toch lijkt de betreffende vraag me wél relevant:
Hoe kun je vragen hoe mensen het beroepingswerk zien als je niet beseft dat mensen ook heel verschillend naar de inhoud van het takenpakket van zo'n man kijken?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 jan 2014 14:40

StillAwake schreef:Hoe kun je vragen hoe mensen het beroepingswerk zien als je niet beseft dat mensen ook heel verschillend naar de inhoud van het takenpakket van zo'n man kijken?

Voor deze discussie is een topic geopend:
viewtopic.php?f=33&t=27370

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 28 jan 2014 19:11

Rozijn schreef:Huh, alleen als dominee loont het? Kun je die zin toelichten, ik begrijp hem niet.

Een dominee gaat via het curatorium aan de bak. Wordt eerst gecheckt, voor de studie. Als hij na de studie gecheckt wordt en niet goedgekeurd is, zijn het 4 verloren jaren, volgens jou.

Dus de studie van een voorganger die niet via het curatorium gaat is sowieso al voor niets.

Volgens mij kun je nog niet eens 1 minuut voor niets onderwijs krijgen.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 28 jan 2014 20:05

Ach so, nu begrijp ik beter wat je bedoelt.

Binnen de Ger. Gem., en daar sprak ik over, zijn er geen voorgangers die niet via het curatorium komen, dus komt de situatie die je hier beschrijft:
Dus de studie van een voorganger die niet via het curatorium gaat is sowieso al voor niets.
niet voor.

Verder,
Als ik een studie volg om timmerman te worden, ik doe daar vier jaar lang mijn best voor, maar uiteindelijk word ik leidster op een peuterspeelzaal, dan heb ik die opleiding tot timmerman toch echt voor niets gevolgd.
Evenzo zou het raar zijn als je iemand vier jaar lang door middel van studie voorbereid op het predikantschap en je vervolgens zegt: fijn dat je de opleiding volgde, maar predikant word je niet.

Het kan zijn, natuurlijk, als tijdens de studie blijkt dat het curatorium zich heeft vergist. Er zijn niet veel voorbeelden van mensen die zijn toegelaten tot de theologische school, maar nooit predikant zijn geworden, maar ze zijn er wel, heb ik weleens gehoord. Maar de gewone weg binnen de Ger. Gem. is dat de toelating voorafgaand aan de studie plaats vindt, met daarbij de aanvulling die DonAppie eerder gaf.

Aan de andere kant kun je natuurlijk zeggen dat niets voor niets gebeurd en dat je dientengevolge nooit iets voor niets doet.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 28 jan 2014 22:28

Teus schreef:Dus, alleen als dominee loont het. Je kunt dan altijd nog "gewoon" voorganger worden toch? Lijkt me stukken beter. Is ook Gods bedoeling.
Hoe weet je dat dat Gods bedoeling is?
Waar baseer je dat op?
Wat is 'gewoon' voorganger? En waarom is dat stukken beter?
Zomaar even een paar vragen die boven kwamen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 28 jan 2014 23:02

Rozijn schreef:

Binnen de Ger. Gem., en daar sprak ik over, zijn er geen voorgangers die niet via het curatorium komen, dus komt de situatie die je hier beschrijft:
niet voor.

Je haalt dominee en voorganger door elkaar, je begrijpt best wat ik bedoel. Je noemde in de bewuste post geen gergem. maar het maakt me niet uit het gaat er om dat het curatorium bepalend is en God niet.
Elke dominee dient een instituut, wat God nooit gewild heeft en een oprechte, door God geroepen, voorganger gaat voor het Evangelie aan alle mensen, wat God van hem verlangd.

Rozijn schreef: Verder,
Als ik een studie volg om timmerman te worden, ik doe daar vier jaar lang mijn best voor, maar uiteindelijk word ik leidster op een peuterspeelzaal, dan heb ik die opleiding tot timmerman toch echt voor niets gevolgd.
Evenzo zou het raar zijn als je iemand vier jaar lang door middel van studie voorbereid op het predikantschap en je vervolgens zegt: fijn dat je de opleiding volgde, maar predikant word je niet.

Wat je hiet schrijft is geheel niet van toepassing, ik studeer in beide gevallen theologie, met of zonder curatorium en absoluut nooit voor niets.

Rozijn schreef:Het kan zijn, natuurlijk, als tijdens de studie blijkt dat het curatorium zich heeft vergist. Er zijn niet veel voorbeelden van mensen die zijn toegelaten tot de theologische school, maar nooit predikant zijn geworden, maar ze zijn er wel, heb ik weleens gehoord. Maar de gewone weg binnen de Ger. Gem. is dat de toelating voorafgaand aan de studie plaats vindt, met daarbij de aanvulling die DonAppie eerder gaf.

De gewone weg binnen de gergem zou kunnen, maar niet binnen Gods plan.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 29 jan 2014 08:25

Lees postings in hun context en je weet dat ik over de Ger. Gem. sprak. Wat dat betreft mag je wel tegen jezelf zeggen: je begrijpt best wat Rozijn bedoelt. ;)

Daarnaast is duidelijk dat jij niets hebt met georganiseerd kerkelijk leven en dat mag. Maar daarmee is het wel heel lastig om een gesprek over onderdelen daarvan te hebben, je grondhouding is bij voorbaat dan afwijzend.

Terug naar “Archief”