Rozijn schreef:
Binnen de Ger. Gem., en daar sprak ik over, zijn er geen voorgangers die niet via het curatorium komen, dus komt de situatie die je hier beschrijft:
Dus de studie van een voorganger die niet via het curatorium gaat is sowieso al voor niets.
niet voor.
Je haalt dominee en voorganger door elkaar, je begrijpt best wat ik bedoel. Je noemde in de bewuste post geen gergem. maar het maakt me niet uit het gaat er om dat het curatorium bepalend is en God niet.
Elke dominee dient een instituut, wat God nooit gewild heeft en een oprechte, door God geroepen, voorganger gaat voor het Evangelie aan alle mensen, wat God van hem verlangd.
Rozijn schreef: Verder,
Als ik een studie volg om timmerman te worden, ik doe daar vier jaar lang mijn best voor, maar uiteindelijk word ik leidster op een peuterspeelzaal, dan heb ik die opleiding tot timmerman toch echt voor niets gevolgd.
Evenzo zou het raar zijn als je iemand vier jaar lang door middel van studie voorbereid op het predikantschap en je vervolgens zegt: fijn dat je de opleiding volgde, maar predikant word je niet.
Wat je hiet schrijft is geheel niet van toepassing, ik studeer in beide gevallen theologie, met of zonder curatorium en absoluut nooit voor niets.
Rozijn schreef:Het kan zijn, natuurlijk, als tijdens de studie blijkt dat het curatorium zich heeft vergist. Er zijn niet veel voorbeelden van mensen die zijn toegelaten tot de theologische school, maar nooit predikant zijn geworden, maar ze zijn er wel, heb ik weleens gehoord. Maar de gewone weg binnen de Ger. Gem. is dat de toelating voorafgaand aan de studie plaats vindt, met daarbij de aanvulling die DonAppie eerder gaf.
De gewone weg binnen de gergem zou kunnen, maar niet binnen Gods plan.