Het werk v/d Geest in mensen t.t.v. het O.T.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Het werk v/d Geest in mensen t.t.v. het O.T.

Berichtdoor Jvslooten » 31 dec 2013 15:46

mealybug schreef:Waar staat dan in de Bijbel dat het letterlijk om een Persoon gaat.

Er staat ook niet letterlijk dat Abraham, Izak of Jacob bijvoorbeeld personen zijn en zo zou ik er nog honderden op kunnen noemen waarvan niet in de bijbel staat dat het personen zijn, maar die het toch zijn. Ik wil er graag met je over verder praten, maar dan zou ik eerst graag van jou willen horen wat je definitie is van "persoon", om te voorkomen dat we langs elkaar heen praten.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 31 dec 2013 15:53

Jvslooten schreef:Er staat ook niet letterlijk dat Abraham, Izak of Jacob bijvoorbeeld personen zijn en zo zou ik er nog honderden op kunnen noemen waarvan niet in de bijbel staat dat het personen zijn, maar die het toch zijn. Ik wil er graag met je over verder praten, maar dan zou ik eerst graag van jou willen horen wat je definitie is van "persoon", om te voorkomen dat we langs elkaar heen praten.

Een persoon is een fysiek menselijk wezen, dat eet, praat, redeneert en zichtbaar is.
Anders is het een geest.

Waarom toch zou een persoon de soortnaam ''geest'' krijgen van een andere verschijningsvorm, nl ''persoon''
Ziel, Geest en Lichaam-
God, Heilige Geest en Jezus.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 31 dec 2013 16:22

mealybug schreef:Een persoon is een fysiek menselijk wezen, dat eet, praat, redeneert en zichtbaar is.
Anders is het een geest.

Waarom toch zou een persoon de soortnaam ''geest'' krijgen van een andere verschijningsvorm, nl ''persoon''
Ziel, Geest en Lichaam-
Vind je het goed als we even samen naar een voorbeeld kijken?

In Genesis 18:2 wordt gesproken over drie entiteiten
-ze hebben een fysiek menselijk wezen (v. 2)
-ze eten (v. 8 )
-ze praten (v. 9)
-ze redeneren (v. 26-32)
-ze zijn zichtbaar (v. 2)

Kortom, naar jou definitie is God (de HEERE), die zich onder deze drie personen bevind (v. 1), dus ook een persoon. Eveneens zijn de twee personen die Hem vergezellen òòk geest (volgens ps. 104:4) en volgens andere teksten is Jezus, eveneens als dat Hij naar jou definitie 'persoon' is, is Hij ook God (ps. 110:1), en dus 'ziel' als ik jou redenatie volg.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 dec 2013 16:42

mohamed schreef:Uitstekend verslag, ik heb het met genoegen gelezen.

Dat je andere bronnen buiten beschouwing hebt gelaten is een prima invalshoek, al is het maar voor je eigen leerproces. Iets minder sterk vond ik het dat je op basis van Ezechiël 8,3 concludeert dat de heilige Geest een persoon is (hoewel ik dat ook geloof) want dan zouden orthodoxe joden dat toch ook belijden?

Jvslooten schreef:Hoi Mohamed,

Allereerst bedankt voor je feedback. Het is inderdaad zo dat het orthodoxe, hedendaagse jodendom niet in de drie-eenheid als zodanig geloofd. Dit heeft volgensmij vooral te maken met een knelpunt wat ze zien t.a.v. De eenheid van God; de HEERE, uw God is ÈÈN. Op zich is dit natuurlijk ook wel begrijpelijk, heel veel dingen die wij uit het NT weten lagen in het OT nog onder de bedekking. Toch is het ook wel weer vreemd: in het scheppingsverslag komen we reeds de meervoudsvorm al tegen, en bij verschillende personen, met name bij Ezechiël, kwam ik toch die persoonlijke ervaringen met de Geest tegen, die soms bijna naar het menselijke toe neigen. Je komt het ook tegen in bepaalde uitdrukkingen, zoals bijv. in [naar ik meen] Richteren 13 v. 24: daar lees je van de Geest Die 'van toen af aan Simson begon aan te vuren'.

Graag gedaan. Het is duidelijk dat je er veel werk van maakt en dat lijkt mij een zeer nuttige besteding van je tijd.

Joden geloven dat God een Geest is, zie bv. Joh 4,24 en geloven dat de Engel een manifestatie van Jahweh is. Het verschijnen van de Engel van de Heere is een tipje van de sluier opgelicht.

De drie-eenheid in het N.T. roept wat vragen op, want waarom mag uitsluitend de Geest niet gelasterd worden als zij alle drie gelijk zijn?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 31 dec 2013 18:57

mohamed schreef:De drie-eenheid in het N.T. roept wat vragen op, want waarom mag uitsluitend de Geest niet gelasterd worden als zij alle drie gelijk zijn?
Goede vraag, nog nooit over nagedacht eigenlijk. Ik kom er zeker op terug!

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 01 jan 2014 09:59

foutje iets verkeer neer gezet (krijg je als je iets zo uit het hoofd doet) uhhh-smile
ik zoek even mijn inleiding van die tijd op.
maar waar ik op doelde was dat er ok een verschil zit omtrent de Heilige Geest in het O.T. en N.T. maar ik zoek het even op hoe ik het geschreven had toen der tijd.
Haast u langzaam.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 01 jan 2014 19:36

en gevonden :D

ik citeer uit mijn eigen inleiding van Kennis en Geloof:
... maar dan kunnen we ook Jesaja en Daniel en de rest van de profeten en richters niet overslaan, ook zij kregen de kennis en wijsheid van God.
Nu hebben we gezien dat in de O.T. maar telkens een paar mensen De Wijsheid en Kennis kregen.
Maar na het sterven van Jezus kan nu een ieder vervuld worden met de Heilige Geest en juist door Hem, mogen en kunnen wij getuigen van Jezus dood en Zijn liefde.
De Heilige Geest die ons doet ontdekken wie we werkelijk zijn en hoe groot onze zonden is, maar ook laat Hij ons zien dat er nog Hoop is voor ons alle.
Kijk maar wat God ons gegeven heeft, kijk maar voor je op tafel, ja die Bijbel.

dit bedoel ik.
Haast u langzaam.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 jan 2014 20:19

mohamed schreef:De drie-eenheid in het N.T. roept wat vragen op, want waarom mag uitsluitend de Geest niet gelasterd worden als zij alle drie gelijk zijn?

Jvslooten schreef:Goede vraag, nog nooit over nagedacht eigenlijk. Ik kom er zeker op terug!

Ik hoop dat je bij het bestuderen van de drie-eenheid ook alle bronnen buiten de bijbel buiten beschouwing laat, want alleen dan kun je er met een frisse kijk naar zien.

De waarheid is namelijk dat de drie-eenheid niet als dogma in de bijbel voorkomt wat je verplicht moet geloven om behouden te zijn.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 jan 2014 21:03

mealybug schreef:Waar staat dan in de Bijbel dat het letterlijk om een Persoon gaat.

2 Cor 13:13
De genade des Heren Jezus Christus, en de liefde Gods, en de gemeenschap des heiligen Geestes zij met u allen.
In het Engels:
The grace of the Lord Jesus Christ, and the love of God, and the fellowship of the Holy Spirit, be with you all

Hoe kun je gemeenschap/ fellowship met Hem hebben anders als Hij geen Persoon is, maar een kracht?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 01 jan 2014 21:08

@mohamed: Toch, als ik het volgende op een rij zet:
Je mag de Zoon niet loochenen (dan ben je een antichrist zegt Johannes in zijn eerste brief)
Je mag de Geest niet lasteren
Je moet geloven dat God is/bestaat (Hebreen)

Dan kan het geloof in geen van de Drie gemist worden.

Jezus Zelf getuigt dat Hij één is met de Vader.
De Geest wordt ook de Geest van Christus genoemd.

Dan is er ook sprake van een eenheid.

Dus... De stap naar de Drieëenheid is dan toch niet groot meer.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 jan 2014 21:13

mealybug schreef:
Een persoon is een fysiek menselijk wezen, dat eet, praat, redeneert en zichtbaar is.
Anders is het een geest.

Ziel, Geest en Lichaam-

Als iemand naar de hemel gaat en geen lichaam meer heeft is het niet ineens geen persoon meer.
Vader: Ziel (Uw wil geschiede), Zoon: Lichaam, Heilige Geest: Geest. God schiep de mens naar Zijn beeld. We bestaan ook uit een geest, ziel en lichaam. Het verschil is: Laat Ons mensen maken naar Ons beeld staat er ook nog, Hij is dus 3 Personen en gelijktijdig 1 Persoon, want Hij heet niet: Wij zijn.
Ik zei het laatst nog tegen m'n voorganger die een fervent Drieëenheid/ drie Personen aanhanger is en hij kon er niks tegenin brengen: Jezus is de perfecte Verschijning van de Drieëenheid: De Vader zei iets en wilde iets, de Zoon sprak het uit en deed wat Hij moest doen en de Geest bewerkte de wonderen, netzoals bij de schepping. En het waren 3 Personen in 1 Lichaam, perfect samenwerkend, Een. Anders kon Jezus in Jesaja 9:6 niet eeuwige Vader worden genoemd, want Hij is de Zoon. De Drieëenheid is dus de eeuwige Vader.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 jan 2014 22:06

Rozijn schreef:@mohamed: Toch, als ik het volgende op een rij zet:
Je mag de Zoon niet loochenen (dan ben je een antichrist zegt Johannes in zijn eerste brief)
Je mag de Geest niet lasteren
Je moet geloven dat God is/bestaat (Hebreen)

Dan kan het geloof in geen van de Drie gemist worden.

Jezus Zelf getuigt dat Hij één is met de Vader.
De Geest wordt ook de Geest van Christus genoemd.

Dan is er ook sprake van een eenheid.

Dus... De stap naar de Drieëenheid is dan toch niet groot meer.

Jezus zei dat lastering van de Zoon des Mensen vergeven wordt i.t.t. lastering van de Geest. De stap naar de drie-eenheid is dus even groot als het verschil tussen wél en niet vergeven worden. In de bijbel is absoluut geen sprake van een drie-eenheid die wij zouden moeten belijden, dat staat helemaal nergens.

Al wie belijdt dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God. (1 Joh 4,15)

Toen Filippus de Ethiopiër doopte repte hij met geen woord over de drie-eenheid, dus een levensbelangrijke leerstelling? Lijkt me niet. Want als iemands behoud werkelijk zou afhangen van de drie-eenheid, waarom schreef apostel Paulus er dan helemaal niets over in zijn brieven?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 jan 2014 22:40

mohamed schreef:Jezus zei dat lastering van de Zoon des Mensen vergeven wordt i.t.t. lastering van de Geest. De stap naar de drie-eenheid is dus even groot als het verschil tussen wél en niet vergeven worden. In de bijbel is absoluut geen sprake van een drie-eenheid die wij zouden moeten belijden, dat staat helemaal nergens.

Al wie belijdt dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God. (1 Joh 4,15)

Toen Filippus de Ethiopiër doopte repte hij met geen woord over de drie-eenheid, dus een levensbelangrijke leerstelling? Lijkt me niet. Want als iemands behoud werkelijk zou afhangen van de drie-eenheid, waarom schreef apostel Paulus er dan helemaal niets over in zijn brieven?

Door wie werd de kamerling geleid, denk jij? Wie neigde het hart van de koningin van Scheba?
Of is het allemaal toeval?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 01 jan 2014 22:47

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:47, 2 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 jan 2014 22:54

De eerste 3 eeuwen na Jezus' hemelvaart was het woord drie-eenheid nog nooit gevallen.
Het bestond niet.
Niemand behouden in die tijd, dus?

Terug naar “Archief”