garry schreef:Da's mooi, Tabitha, ik kan dit wel waarderen. Ook het antwoord van mevrouw Graham, want het komt echt uit haar hart.
Dat wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben. Zelf ben ik al heel lang geleden tot de conclusie gekomen dat er geen oorzakelijk verband is tussen een onchristelijke levenswijze en allerlei rampspoed dat ons overkomt. Wat dat betreft denk ik dat God's goedkeuring te vaak geclaimd wordt voor 'rechtvaardige' acties (zoals de inval in Irak) en dat we te makkelijk een verklaring hebben als ons een tegenslag overkomt.
Maar Prediker zegt: enerlei overkomt bozen en goeden. In mijn ogen betekent dat dat God zich slechts zeer zelden direct bemoeit met ons, mensenkinderen. Als christen leven we echt niet langer en zijn niet minder vaak ziek, omdat we ons elke avond voor God buigen en om gezondheid vragen. Auto's met een visje achterop zijn echt net zo vaak bij ongelukken betrokken als auto's met een haai. Christenen zijn vaak vervolgd, maar dat geldt ook voor joden, voor homo's, voor Hutu's, voor intellectuelen, voor boeren, voor moslims. Christenen onderling hebben elkaar ook het een en ander aangedaan, beide met een beroep op dezelfde God!
Ik vind dat in onze christelijke kringen wat dit betreft een nogal eenzijdige analyse bestaat van de bedoelingen van God. Mevrouw Graham heeft zelfs Zijn karakter helemaal uitgeplozen, ongetwijfeld ondersteund door vele bijbelteksten. Daar geloof ik dus niet in en ik heb er moeite mee dat mensen zo makkelijk God's daden weten te duiden terwijl je net zo makkelijk kunt vaststellen dat God op die tijd en die plaats helemaal niet aanwezig was. Beide zijn niet te bewijzen, dus beide zijn even waar.
Dat wil overigens niet zeggen dat de genoemde misstanden niet uitgeroeid moeten worden. Maar dat God zich zo makkelijk laat verjagen gaat er bij mij niet in.
garry
Toch kun je niet God bewust uit je leven bannen, en het Hem vervolgens kwalijk nemen dat hij je niet behoed voor de rampspoed die dat tot gevolg heeft.