Waarom laat God veel dingen toe?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 13 aug 2003 20:19

garry schreef:Da's mooi, Tabitha, ik kan dit wel waarderen. Ook het antwoord van mevrouw Graham, want het komt echt uit haar hart.

Dat wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben. Zelf ben ik al heel lang geleden tot de conclusie gekomen dat er geen oorzakelijk verband is tussen een onchristelijke levenswijze en allerlei rampspoed dat ons overkomt. Wat dat betreft denk ik dat God's goedkeuring te vaak geclaimd wordt voor 'rechtvaardige' acties (zoals de inval in Irak) en dat we te makkelijk een verklaring hebben als ons een tegenslag overkomt.

Maar Prediker zegt: enerlei overkomt bozen en goeden. In mijn ogen betekent dat dat God zich slechts zeer zelden direct bemoeit met ons, mensenkinderen. Als christen leven we echt niet langer en zijn niet minder vaak ziek, omdat we ons elke avond voor God buigen en om gezondheid vragen. Auto's met een visje achterop zijn echt net zo vaak bij ongelukken betrokken als auto's met een haai. Christenen zijn vaak vervolgd, maar dat geldt ook voor joden, voor homo's, voor Hutu's, voor intellectuelen, voor boeren, voor moslims. Christenen onderling hebben elkaar ook het een en ander aangedaan, beide met een beroep op dezelfde God!

Ik vind dat in onze christelijke kringen wat dit betreft een nogal eenzijdige analyse bestaat van de bedoelingen van God. Mevrouw Graham heeft zelfs Zijn karakter helemaal uitgeplozen, ongetwijfeld ondersteund door vele bijbelteksten. Daar geloof ik dus niet in en ik heb er moeite mee dat mensen zo makkelijk God's daden weten te duiden terwijl je net zo makkelijk kunt vaststellen dat God op die tijd en die plaats helemaal niet aanwezig was. Beide zijn niet te bewijzen, dus beide zijn even waar.

Dat wil overigens niet zeggen dat de genoemde misstanden niet uitgeroeid moeten worden. Maar dat God zich zo makkelijk laat verjagen gaat er bij mij niet in.

garry

Toch kun je niet God bewust uit je leven bannen, en het Hem vervolgens kwalijk nemen dat hij je niet behoed voor de rampspoed die dat tot gevolg heeft.
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

joris

Berichtdoor joris » 13 aug 2003 20:53

misschien kan je het niet omdraaien, maar de bijbel staat wel vol van de beloften dat als we God volgen dat het ons dan goed zal gaan. Dus als we dat met z''n allen gaan doen?

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Waarom laat God veel dingen toe? - Job!

Berichtdoor groenrondballetje » 14 aug 2003 09:41

'Waarom laat God veel dingen toe', is natuurlijk ook de vraag die Job zich stelde ...

De vrienden van de rechtvaardige Job kwamen voor hem met het antwoord dat Job gezondigd had - dus in de lijn van Anne Grahams verhaal ...

God vertelt echter in Job dat zijn vrienden het verkeerd hebben.

God laat veel dingen toe - voorspoed, maar ook rampspoed kan zowel onrechtvaardige als rechtvaardige treffen.

Het is verkeerd om daar alleen Gods hand in te zien.

Wel is het natuurlijk zo, dat de mens veel dingen toelaat uit liefdeloosheid, of zich afzonderd van anderen uit liefdeloosheid.

John

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 aug 2003 09:56

Job's vrienden gaan er vanuit dat Job gezondigd heeft, maar wijzen de concrete zonden niet aan.
Anne Graham wijst concrete zonden aan en wijst er dan op dat wij God niet te beschuldigen hebben. Dat is toch de moraal van het verhaal. Ze draait de situatie om, om van beschuldigde partij (eigenlijk is God dat) de beschuldigende partij te worden. In mijn ogen is dat terecht. Je moet uitkijken met oorzakelijke verbanden leggen. Maar als er concrete zonden zijn mag je die aanwijzen en mensen de argumenten om God te beschuldigen uit handen slaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 14 aug 2003 18:07

garry[/quote]

Toch kun je niet God bewust uit je leven bannen, en het Hem vervolgens kwalijk nemen dat hij je niet behoed voor de rampspoed die dat tot gevolg heeft.[/quote]

Dat was ook de bedoeling van dit antwoord

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 14 aug 2003 18:12

joris schreef:misschien kan je het niet omdraaien, maar de bijbel staat wel vol van de beloften dat als we God volgen dat het ons dan goed zal gaan. Dus als we dat met z''n allen gaan doen?

In de Psalmen staat ook: Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen. Dit is wat Anne Graham ons wil laten zien: Keer eerst maar tot God, voordat je hem beschuldigt!
En nog een tip voor de mensen die erg negatief over dit antwoord zijn:
Luther zei altijd: Eet de vis op en laat de graad liggen!
Het lijkt erop dat sommigen de graad opgegeten hebben!

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 14 aug 2003 18:17

Tabitha schreef:
joris schreef:misschien kan je het niet omdraaien, maar de bijbel staat wel vol van de beloften dat als we God volgen dat het ons dan goed zal gaan. Dus als we dat met z''n allen gaan doen?

In de Psalmen staat ook: Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen. Dit is wat Anne Graham ons wil laten zien: Keer eerst maar tot God, voordat je hem beschuldigt!
En nog een tip voor de mensen die erg negatief over dit antwoord zijn:
Luther zei altijd: Eet de vis op en laat de graad liggen!
Het lijkt erop dat sommigen de graad opgegeten hebben!

Waardevolle bijdrage Tabitha :D
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 14 aug 2003 20:28

En nu kunnen we met z'n allen weer tevreden achterover leunen; we zijn er weer. Zo makkelijk is een bijbeltekst. Zo doorzichtig is God.

Zoals ik al zei: ik geloof er niet in. Salomo (althans de schrijver van Prediker) is daar heel stellig in: of je nu in God gelooft of niet, we hebben allemaal van tijd tot tijd smart op smart te vrezen. De troost die hieruit spreekt is dat, wanneer het ook de 'bozen' welgaat, we dat niet hoeven zien als beloning of aanmoediging van God. Het is gewoon het lot.
Dat maakt het ook verteerbaar dat ons allerlei ellende overkomt. Het is (hè hè, gelukkig maar) niet door God gestuurd, het is niet door God toegelaten, het overkomt ons gewoon, zoals het morgen een ander overkomt. Kijk naar jezelf, kijk om je heen, en je ziet dat het zo werkt.

Desalniettemin heb ik nog wel respect voor de opvattingen en interpretaties van mevrouw Graham en allen die hierboven in soortgelijke bewoordingen hebben gereageerd, maar daarmee is het voor mij nog geen waarheid, zelfs geen geloof.

garry

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 14 aug 2003 20:37

garry schreef:En nu kunnen we met z'n allen weer tevreden achterover leunen; we zijn er weer. Zo makkelijk is een bijbeltekst. Zo doorzichtig is God.

Zoals ik al zei: ik geloof er niet in. Salomo (althans de schrijver van Prediker) is daar heel stellig in: of je nu in God gelooft of niet, we hebben allemaal van tijd tot tijd smart op smart te vrezen. De troost die hieruit spreekt is dat, wanneer het ook de 'bozen' welgaat, we dat niet hoeven zien als beloning of aanmoediging van God. Het is gewoon het lot.
Dat maakt het ook verteerbaar dat ons allerlei ellende overkomt. Het is (hè hè, gelukkig maar) niet door God gestuurd, het is niet door God toegelaten, het overkomt ons gewoon, zoals het morgen een ander overkomt. Kijk naar jezelf, kijk om je heen, en je ziet dat het zo werkt.

Desalniettemin heb ik nog wel respect voor de opvattingen en interpretaties van mevrouw Graham en allen die hierboven in soortgelijke bewoordingen hebben gereageerd, maar daarmee is het voor mij nog geen waarheid, zelfs geen geloof.

garry

Ik vind dat je dat mooi verwoordt. Soms heb ik ook het idee dat we maar steeds overal verklaringen voor willen hebben, en als het niet helemaal lukt om een passende verklaring te vinden, we liever een halve waarheid hebben dan een open vraag.

In ieder geval vind ik jouw verklaring over "van smart tot smart" heel wat aannemelijker en realistischer dan het verhaal van Graham.

In de laatste zin spreek je uit dat je toch respect hebt voor mevrouw Graham. Ik heb daar toch wat meer moeite mee.

B.

joris

Berichtdoor joris » 14 aug 2003 21:27

Dus jij geloooft niet in de als...dan redenatie van God?

joepie

Berichtdoor joepie » 15 aug 2003 07:51

Ik heb altijd geleerd dat: De Almachtige en tegenwordige kracht van God, waardoor Hij hemel en aarde, met alle schepselen, als met zijn hand in stand houdt en zo regeert, dat loof en gras, regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, eten en drinken, gezondheid en ziekte, rijkdom en armoede en alle dingen, niet bij toeval, maar uit zijn vaderhand ons ten deel vallen.

Daarom vertrouw ik zo op Hem, dat ik er niet aan twijfel, of Hij zal mij voorzien van alles wat ik voor lichaam en ziel van node heb, en ook elk kwaad, wat Hij mij in dit moeitevol leven toedeelt, voor mij doet meewerken ten goede.

Want Hij kan dit doen als een almatig God en wil dit doen als een getrouw Vader.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 16 aug 2003 11:31

garry schreef:Salomo (althans de schrijver van Prediker) is daar heel stellig in: of je nu in God gelooft of niet, we hebben allemaal van tijd tot tijd smart op smart te vrezen.
garry

Ik zei niet dat de kinderen van God GEEN smart hadden, ik zei dat mensen die van God in het dagelijks leven eerst maar tot God terug moeten keren, voordat ze Hem beschuldigen. Daar wijst Anne Graham op. Het gaat om de boodschap die zei verspreid, niet de letterlijke details.

juliagirl
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor juliagirl » 16 aug 2003 13:07

Mooie woorden, Tabitha! En ik meen het oprecht. Eerst bannen wij God uit ons leven en als er iets gebeurd geven we er God de schuld van en vragen wij ons af hoe Hij dat kon toelaten. Terwijl wij er zelf de oorzaak van zijn dat Hij het toeliet! En Everlastman, ik schrijf het toch in de 'wij' vorm. Het feit dat jij dat niet op prijs stelt en er buiten gelaten wilt worden, zegt iets over jou, namelijk dat jij je niet aangesproken voelt. Maar ik denk eigenlijk eerder dat je je niet aangesproken WILT voelen.
Misschien heb ik dat mis. Maar jij herkent die fout dus niet bij jezelf?
'Ik vermag alle dingen, in Christus die mij kracht geeft!' Fil. 4 vs. 13

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 16 aug 2003 17:27

joepie schreef:Daarom vertrouw ik zo op Hem, dat ik er niet aan twijfel, of Hij zal mij voorzien van alles wat ik voor lichaam en ziel van node heb, en ook elk kwaad, wat Hij mij in dit moeitevol leven toedeelt, voor mij doet meewerken ten goede.

Daar sluit ik me bij aan:

Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden. Openbaringen 3 : 18 a
Afbeelding

miep19
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor miep19 » 17 aug 2003 14:17

Door de zondeval heeft de mens allerlei rampspoed in hun leven gehaald. Dat er vreselijke dingen gebeuren, is onze eigen schuld. Maar het is niet zo dat ware Christenen het altijd maar goed hebben. Als je alleen al kijkt naar hoe het in de tijd van de Romeinen ging met de christenen. Maar ik geloof wel dat hoeveel ze ook te lijden hadden met alle martelingen enz, dat ze wisten dat God naast ze stond en (bij wijze van) hun hand vasthield zodat ze door die vreselijkheden heen konden komen, om daarna binnen te komen in Zijn koninkrijk. En ook nu is dat nog zo. Als je kijkt in de wereld, zie je allerlei dingen waar je als christen eigenlijk niet mee kan leven. Ookal ondervind je geen lijfelijke martelingen ofzo, dan kan het je toch flink pijn doen. EN dan ook staat God met Zijn woord en belofte naast je.
In de Bijbel staat toch ook dat als je voor God kiest, je martelingen enz kan verwachten. Dat een weg die naar God leid niet over rozen gaat.
Ik denk dat als je iets vreselijks overkomt dat geen toeval is, want dat bestaat niet. Ik heb geleerd dat God jouw pad en levensweg weet, en als er iets gebeurt het een bedoeling kan hebben. MIsschien zie je dat niet meteen, misschien pas jaren later.
Maar ookal zijn er dan dingen die het moeilijk maken christen te zijn, een leven als christen is beter dan niet christen.

Terug naar “Archief”