Moderator: Moderafo's
Wilsophie schreef:Misschien is er een verschil tussen jou als man en ik als vrouw.
Mortlach schreef:Als je dat veralgemeniseerd, dan hebben personen die anders niet zouden overleven dus recht op de organen van anderen. En die ander mag dat - blijkbaar - niet weigeren. Oftewel, als ze bij jou aankloppen en zeggen: we hebben jou nier nodig om een terminale nierpatiënt te redden, dan mag jij niet vriendelijk bedanken. Het recht op leven van de ander gaat dan immers boven jouw zelfbeschikkingsrecht.
Memmem schreef:Dit is natuurlijk klinkklare nonsens. De moeder had het recht om de kerel te weigeren om in haar te komen. Dat is haar zelfbeschikkingsrecht. Die man heeft als eerste haar lichaam genomen/gekregen, dat het kind daar het gevolg van is kan dat kind niks aan doen. Om het te vergelijken met jouw niertransplantatie. De medicijnen die je na de tijd je leven lang moet slikken zijn het gevolg van de transplantatie en kan je niet weigeren. Zo is het kindje wat in de moeder groeit het gevolg van het zich geven aan een man en niet een opzichzelfstaand iets.
Rozijn schreef:@Mortlach: Juridisch klinkt het allemaal natuurlijk prachtig he, maar in de praktijk gaat de vergelijking helemaal mank. Echt, helemaal mank.
Even uitgaande van een gewone situatie, waarin het geslachtsverkeer leidt tot een zwangerschap. Daar was je bij, als vrouw (en ook als man, die moet ook zijn verantwoordelijkheid kennen!). Je bent verantwoordelijk voor het ontstaan van dit nieuwe leven. (En dat is iets anders dan misdrijven bij bestaand leven, zoals in je slachtoffervoorbeeld). Als je verantwoordelijk bent voor het ontstaan, ben je ook verantwoordelijk voor de zorg voor dat leven.
Daarbij komt dat kinderen (al dan niet geboren) de eerste tijd altijd leven op kosten van de ouders. Als het kind in de baarmoeder zit, gebruikt het tijdelijk (anders dan bij transplantatie, weer een manco in je voorbeeld!) haar organen.
Maar als het kind geboren is, gebruikt het ook het lichaam van de moeder. Zelfs als het geen borstvoeding krijgt, zal de moeder het kind vast wel optillen, verschonen etc. en daar heeft ze ook haar lichaam voor nodig.
Dus wil je parallellen trekken, trek dan wel eerlijke parallellen.
Bartuz schreef:Als je kijkt naar abortus en euthanasie, in hoeverre ben je dan pro life?
Hartelijke groet,
Bart-Jan
http://prolife.forum-xl.com/
Het lichaam van de vrouw verandert anders blijvend tijdens een zwangerschap. Maar dat is niet eens mijn punt. Zelfs al is het gebruik maar tijdelijk, dan heb ik daar nog steeds zeggenschap over.
Ik neem aan dat je zelf ook wel inziet dat arbeid die je verricht niet gelijk te trekken is met het direct gebruik van organen. In jouw geval is een zwangerschap gelijk aan een arbeidsrelatie. Mijn werkgever 'gebruikt' mijn lichaam immers ook...
Maar goed, de moeder mag het kind nog steeds ter adoptie aanbieden als ze er zelf niet voor kan of wil zorgen. Sterker nog, dat argument geven anti-abortici juist vaak: zwangerschap voldragen en dan wegadopteren... Dus blijkbaar kan dat weer wel - en is het dus niet hetzelfde.
Boekenlezer schreef:Ik ben sowieso fel tegen abortus. Met welk recht kun je het ooit verantwoorden om een levend mens aan stukken te knippen?!
Euthanasie kan ik wel iets meer begrip voor opbrengen, mits de patient daar de wens toe heeft.
Maar ik denk dat het toch erg onverstandig is, gezien medici die dan kunnen gaan beslissen over andermans leven.
Dus ik zal wel behoorlijk pro life zijn.
Rozijn schreef:De relatie God-mens is een ander dan de relatie mens-mens, dus daar trek ik hoe dan ook geen parallellen. Zo'n vergelijking gaat bij voorbaat mank.
Die zeggenschap had je ook toen het leven in het vrouwenlichaam ontstond. Het uitdragen van de zwangerschap is een gevolg van een eigen keuze. Ik draai het van daaruit dus ook graag om: als jij niet wilt dat je lichaam door een kind "gebruikt" wordt, moet je zorgen dat er geen kind in komt. (Excuus voor het wat platte taalgebruik, maar zo is in ieder geval helder wat je bedoelt.)
Hier heb je een punt, mijn eigen vergelijking gaat mank. Wel blijf ik erbij dat je ook na de geboorte een zorgplicht hebt...
En dan is adoptie een manier om voor het kind te zorgen. Ook al is het een weg die ik bij voorkeur niet aan zou raden, maar in sommige gevallen is er geen keuze. Liever adoptie dan abortus.
Bartuz schreef:@ Mortlach: Er zijn veel vrouwen die met meer liefde een geadopteerd kindje opvoeden dan de eigen ouders ooit kunnen (menselijk gesproken).
Wilsophie schreef:Ik vind dat tamelijk eenzijdig belicht Bartuz. Natuurlijk is dat zo, maar dat weegt nooit op tegen een kind van je eigen bloed en ik heb diep respect voor mensen die een kindje adopteren, maar wij weten ook dat dat later heel veel problemen kan geven.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten