Wet op de smalende godslastering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Wet op de smalende godslastering

Berichtdoor schelpje3 » 05 dec 2013 14:45

Bambi schreef:Ik denk dat ze de wet afgeschaft hebben, met het oog op de moslims.
Als je nu een spotprent van Mohammed in de krant zet, ben je voor de Nederlandse wet niet meer strafbaar.

Maar dan ben je je leven niet meer zeker. :?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 dec 2013 16:06

En ondertussen mag er wel een afschuwelijke foto blijven staan, elders. :?
Is dat niet lasterlijk? Of mis ik iets?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 dec 2013 16:08

schelpje3 schreef:En ondertussen mag er wel een afschuwelijke foto blijven staan, elders. :?
Is dat niet lasterlijk? Of mis ik iets?

Het blijkt dat wij christenen toch anders hier mee omgaan dan moslims. We kunnen hier misschien nog iets van leren.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 05 dec 2013 16:21

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 02:11, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 dec 2013 18:00

johannes1 schreef:Het blijkt dat wij christenen toch anders hier mee omgaan dan moslims. We kunnen hier misschien nog iets van leren.

Bedoel je dat we ook maar alles in de fik moeten gaan steken, wanneer onze club zich beledigd voelt?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 05 dec 2013 18:31

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 02:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 dec 2013 18:34

schelpje3 schreef:Waarom was de foto dan eerst even weg en stond hij later teruggeplaatst?
Was daar toch gerede twijfel?
Ik zou zeggen: bij twijfel niet inhalen!

Er was een foutje gemaakt en de url werkte niet meer. Daar kreeg ik heel netjes een PM voor.
Het is m.i. een afbeelding van de Heere Jezus, die zo kitsch is als wat.
We zijn toch niet rooms hier?

Het is een leuke hedendaagse afbeelding van Jezus Christus. Het heeft geen pretentie kunst te zijn, dus kitsch is niet de juiste omschrijving.

We zijn niet rooms hier, ik ben wel rooms katholiek. Maar ook binnen de anglicaanse, oosters-orthodoxe en koptische stroming is het vrij gebruikelijk om Jezus Christus af te beelden. Het is dus niet voorbehouden aan het katholicisme maar aan het algemene christendom.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 dec 2013 18:36

In geen enkele protestantse Bijbelgetrouwe kerk, staat een Jezusbeeld!
Alleen in de r.k. kerken en die zich daarmee verwant voelen.
Waar was de reformatie dan voor?
Hij wordt hier teniet gedaan.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 dec 2013 18:48

schelpje3 schreef:In geen enkele protestantse Bijbelgetrouwe kerk, staat een Jezusbeeld!

Leuke bijvoeging dat 'bijbelgetrouwe'. Als ik de Lutherse kathedraal van Helsinki opgeef kan jij doodleuk zeggen dat die niet bijbelgetrouw zijn en dat enkel stroming x waarjij toe behoort bijbelgetrouw is. Daarnaast is de protestantse kerk (en welke dan van de 30.00 verschillende sub-stromingen) niet maatgevend voor het algemene christendom.
Alleen in de r.k. kerken en die zich daarmee verwant voelen.

Ik mag hopen dat de kerken zich allemaal met elkaar verwant voelen. Juist uitgaande de protestantse visie op het Lichaam van Christus zouden protestanten zich verwant moeten voelen met oa de katholieke Kerk.
Waar was de reformatie dan voor?

De reformatie was voor vele dingen. Zowel goede als slechte. Maar het is goed om het calvinisme zoals jij dat beleeft te verwarren met 'de reformatie'.
Hij wordt hier teniet gedaan.

Doe niet zo dramatisch.

Edit: interessant dat je dan ook nooit bezwaar hebt gemaakt tegen mijn avatar. Daarop staat toch echt een kruis met daarop Jezus Christus. Sterker nog het is een klein stukje rozenkrans, ook al zo iets wat je waarschijnlijk zal verafschuwen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 dec 2013 18:53

Weet je Faramir, ik heb me ervan vrijgemaakt.
Dat jij het toch laat staan, is voor jouw rekening!
En voor de rekening van de moderator die dit niet zo erg vindt.
Nogmaals, ik begrijp het niet.
Maar ik laat het hierbij.
Soms ben je hier een roepende in de wind.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 dec 2013 18:54

Een beeld van God maken is voor moslims nou eenmaal je reinste laster en als je dat dan toch doet kun je een reactie verwachten. Doe je het bij de verkeerde moslim zelfs een extreme.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 dec 2013 18:58

Faramir schreef:
Edit: interessant dat je dan ook nooit bezwaar hebt gemaakt tegen mijn avatar. Daarop staat toch echt een kruis met daarop Jezus Christus. Sterker nog het is een klein stukje rozenkrans, ook al zo iets wat je waarschijnlijk zal verafschuwen.

Ach, ik weet dat jij daar toch maling aan hebt. Ik heb wel vaker bezwaar gemaakt tegen een bepaalde avatar. En de ene forummer lacht me gewoon erom uit en de ander (Boerin) wijzigt hem, uit respect!
Ik ben daar nog steeds door ontroerd. Niet vanwege mij hoor, ABSOLUUT NIET, maar omdat Boerin kennelijk toch aanvoelde dat het niet goed gekozen was.
En zo doe en laat ik ook bepaalde dingen, vanwege andere mensen. Om geen aanstoot te geven, geen ergernis op te wekken!
Zou jou ook sieren, als roomse op een REFOwebforum.
Is het nu zo moeilijk je enigszins aan te passen, als dit je vriendelijk wordt gevraagd?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 dec 2013 18:59

schelpje3 schreef:Weet je Faramir, ik heb me ervan vrijgemaakt.
Dat jij het toch laat staan, is voor jouw rekening!

En zo is het maar net.
En voor de rekening van de moderator die dit niet zo erg vindt.

Als het ook voor rekening van de moderator is (ik vind van niet) dan is het net zo goed voor jouw rekening. Jij weerhoud me er immers niet van door gebrek aan inhoudelijke argumenten.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 dec 2013 19:03

schelpje3 schreef:Ach, ik weet dat jij daar toch maling aan hebt. Ik heb wel vaker bezwaar gemaakt tegen een bepaalde avatar. En de ene forummer lacht me gewoon erom uit en de ander (Boerin) wijzigt hem, uit respect!
Ik ben daar nog steeds door ontroerd. Niet vanwege mij hoor, ABSOLUUT NIET, maar omdat Boerin kennelijk toch aanvoelde dat het niet goed gekozen was.
En zo doe en laat ik ook bepaalde dingen, vanwege andere mensen. Om geen aanstoot te geven, geen ergernis op te wekken!
Zou jou ook sieren, als roomse op een REFOwebforum.
Is het nu zo moeilijk je enigszins aan te passen, als dit je vriendelijk wordt gevraagd?

Interessante wending dat je het nu gooit op respect. Dat zou effect kunnen hebben. Ware het niet dat je dan wel zelf het goede voorbeeld moet geven en respect moet tonen voor degene die je aanspreekt. Dat laat je echter na. Je diepe minachting over mijn manier van geloofsbeleving heb je duidelijk gemaakt en in deze bijdrage ga je over tot een spottend scheldwoord (roomse). Zo maakt je morele appèl natuurlijk geen enkele kans.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 dec 2013 19:24

johannes1 schreef:Het blijkt dat wij christenen toch anders hier mee omgaan dan moslims. We kunnen hier misschien nog iets van leren.

Echt? Je wilt de geweldsuitspattingen van sommige moslims als positief voorbeeld nemen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Archief”