Het verdriet of berouw van God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Het verdriet of berouw van God

Berichtdoor Jvslooten » 28 apr 2014 17:09

Boerin schreef:Nou ja, onbewogen. Jezus weende over Jeruzalem, terwijl dat toch al een tijd voorspeld was dat ze Hem af zouden wijzen en dat Jeruzalem verwoest zou worden.
In Zijn mens-zijn inderdaad. Het is niet zo dat een mens dermate invloed op God zou kunnen uitoefenen dat Hij de controle over Zichzelf verliest, en dus over Zijn emoties. God kan wel boos worden, maar dat raakt Hem Zelf niet. Misschien wordt het duidelijker aan de hand van een voorbeeld. Als iemand jou iets aandoet wat je boos maakt, dan raak je misschien ook wel gefrustreerd, of driftig, of sacherijnig, of wordt je misschien wel tot dingen bewogen die achteraf gezien niet zo slim waren geweest. Je kunt minder goed nadenken en ligt er 's avonds wakker van. God heeft dat niet. Hij heeft de volle controle over Zijn toorn, i.p.v. Zijn toorn Hem.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 apr 2014 17:28

Jvslooten schreef:In Zijn mens-zijn inderdaad. Het is niet zo dat een mens dermate invloed op God zou kunnen uitoefenen dat Hij de controle over Zichzelf verliest, en dus over Zijn emoties. God kan wel boos worden, maar dat raakt Hem Zelf niet. Misschien wordt het duidelijker aan de hand van een voorbeeld. Als iemand jou iets aandoet wat je boos maakt, dan raak je misschien ook wel gefrustreerd, of driftig, of sacherijnig, of wordt je misschien wel tot dingen bewogen die achteraf gezien niet zo slim waren geweest. Je kunt minder goed nadenken en ligt er 's avonds wakker van. God heeft dat niet. Hij heeft de volle controle over Zijn toorn, i.p.v. Zijn toorn Hem.

Oh dat bedoel je, ja inderdaad, Hij heeft geen zondige emoties.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 apr 2014 17:42

Boerin schreef:Oh dat bedoel je, ja inderdaad, Hij heeft geen zondige emoties.
Zo zou je het ook kunnen zeggen inderdaad. Dat impliceert echter ook dat Hij niet op menselijke wijze berouw heeft, immers: berouw komt na de zonde.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 apr 2014 21:03

God is wel bewogen en heeft emoties en wij zijn naar Zijn beeld gemaakt. Het smartte Hem aan het hart staat er. Dat tekent diepe bewogenheid. Waarom proberem wij te doen alsof dingen God niet raken als Hij zegt dat dat wel zo is? Waarom kunnen wij God en dat Hij emoties heeft niet rijmen als Hij zelf zich wel zo aan ons openbaart?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 28 apr 2014 21:23

Marnix schreef:God is wel bewogen en heeft emoties en wij zijn naar Zijn beeld gemaakt. Het smartte Hem aan het hart staat er. Dat tekent diepe bewogenheid. Waarom proberem wij te doen alsof dingen God niet raken als Hij zegt dat dat wel zo is? Waarom kunnen wij God en dat Hij emoties heeft niet rijmen als Hij zelf zich wel zo aan ons openbaart?

Amen...

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 apr 2014 21:43

Marnix schreef:God is wel bewogen en heeft emoties en wij zijn naar Zijn beeld gemaakt. Het smartte Hem aan het hart staat er. Dat tekent diepe bewogenheid. Waarom proberem wij te doen alsof dingen God niet raken als Hij zegt dat dat wel zo is? Waarom kunnen wij God en dat Hij emoties heeft niet rijmen als Hij zelf zich wel zo aan ons openbaart?

God heeft zeker gevoelens, zeer innige, diepe gevoelens zelfs, maar ik ben niet geneigd om te zeggen: emoties. Wat versta je eigenlijk onder emoties? Het woordenboek noemt het een "gemoedsbeweging". Een emotionele God is dan bijvoorbeeld een God die vandaag boos is, terwijl Hij morgen misschien wel heel blij is.. lijkt me lastig, want dan weet je nooit wat een geschikt moment is om iets te vragen. Alhoewel, als God echt de menselijke emoties beleefd zoals jij die benoemd, dan denk ik dat Hij al zesenhalfduizend jaar huilt.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 apr 2014 21:51

Jvslooten schreef:Zo zou je het ook kunnen zeggen inderdaad. Dat impliceert echter ook dat Hij niet op menselijke wijze berouw heeft, immers: berouw komt na de zonde.

Hier een mooie uitleg gevonden:
And it repented the LORD that he had made man on the earth, and it grieved him at his heart”
The basic meaning of the biblical term repent is to change direction.
The key is understanding the difference between repentance on the human level (typically changing from sinful behavior to righteous behavior) and repentance on God’s level (changing how He deals with humanity as a result of the behavior and decisions of human beings).
http://lifehopeandtruth.com/bible-quest ... genesis-6/
Zach91

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 apr 2014 22:00

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 apr 2014 22:05

Iets van tevoren weten hoeft verdriet toch niet uit te sluiten?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 apr 2014 22:08

mohamed schreef:Andersom kan God dan weer niet alwetend zijn (1 Sam 2,3; Ps 139,4; Joh 16,30) dus door het zo te verklaren verplaats je alleen jullie probleemstelling.

Jvslooten schreef:Bovendien is het niet Bijbels..

Sommige mensen kunnen zich niet voorstellen hoe alwetendheid gepaard kan gaan met verdriet en dat is het voor hen onmogelijk dat God emoties heeft. Dat iets in de bijbel staat is voor hen pas een argument als het zo ook in de boekjes staat over verkondigd wordt door de dominee. :roll:
Laatst gewijzigd door mohamed op 28 apr 2014 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 apr 2014 22:12

Jvslooten schreef:Dit is ook een interessant artikel:

http://www.bijbelseplaatsen.nl/plaatsen/M/Mensvormigheid%20%20%20Gods/1086/

Hij is immers de eeuwige en onveranderlijke God. Hij kan immers niet teleurgesteld zijn, verdriet hebben of vol passie en emotie.

Raar, daar kan ik me niks bij voorstellen, een God die gevoelloos kil immer hetzelfde is. Zijn Karakter verandert nooit, maar Jezus is God en kwam ons laten zien wie de Vader is. Ben Ik zolang bij u Filippus? Hij weende over de stad en die profetie dat het vernietigd zou worden was er al.
Zach91

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 apr 2014 22:14

Nee.

Wat is overigens het verschil tussen gevoel en emotie?

Wat Gods gevoel of emotie betreft, ik denk niet dat dat alleen maar verdriet of boosheid is. Maar ook vreugde. We moeten uitkijken er te menselijk over te denken. Maar ook om aan de andere kant met een nadruk op Gods alwetendheid en soevereiniteit het weg te redeneren. Alsof we Hem geen pijn kunen doen... Hooguit boos kunnen maken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 apr 2014 22:14

mohamed schreef:Iets van tevoren weten hoeft verdriet toch niet uit te sluiten?

Nee dat klopt, maar als je iets van te voren weet dan ben je vanaf het moment dat je het weet verdrietig. Dus als je iets altijd al weet dan treed er geen gemoedsbeweging op op het moment dat het gebeurd. Toch?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 apr 2014 22:17

Boerin schreef:Hij is immers de eeuwige en onveranderlijke God. Hij kan immers niet teleurgesteld zijn, verdriet hebben of vol passie en emotie.

Raar, daar kan ik me niks bij voorstellen, een God die gevoelloos kil immer hetzelfde is. Zijn Karakter verandert nooit, maar Jezus is God en kwam ons laten zien wie de Vader is. Ben Ik zolang bij u Filippus? Hij weende over de stad en die profetie dat het vernietigd zou worden was er al.

Op begrafenissen zie je mensen die van tevoren wisten wat hen overkomen is en toch huilen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 apr 2014 22:18

mohamed schreef:Iets van tevoren weten hoeft verdriet toch niet uit te sluiten?

Jvslooten schreef:Nee dat klopt, maar als je iets van te voren weet dan ben je vanaf het moment dat je het weet verdrietig. Dus als je iets altijd al weet dan treed er geen gemoedsbeweging op op het moment dat het gebeurd. Toch?

Bij mij wel, toen mijn pa doodging deed me dat nog iets, terwijl ik van kinds af aan al wist dat het ooit zou gebeuren. Misschien ben ik wel een emotioneel wrak, maar in goed gezelschap want Jezus huilde ook om wat hij tevoren wist.

Terug naar “Archief”