"Ik ken u niet..." (Matth 25:12)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: "Ik ken u niet..." (Matth 25:12)

Berichtdoor Boerin » 27 nov 2013 21:22

Rozijn schreef:Dank voor alle bijdragen tot nu toe.
Er blijft toch nog een vraag hangen: die mensen die nemen naar de hemel te gaan, maar straks voor een dichte deur staan, ware baseren zij op dat het wel goed met hen zit? Met andere woorden, waarom rekenen zij op toegang in de hemel?
Het zijn werkers der ongerechtigheid, maar zelf zien ze dat niet zo.

Volgens mij ging dat eertse stuk over de opname. Hebben we niet in Uw Naam vele krachten gedaan? Die denken dat het gaat om gaven, niet om vrucht. De Heilige Geest werkt door me heen, er worden mensen genezen, het zit wel snor. Ik kan me er weinig bij voorstellen eerlijk gezegd, maar Judas genas ook de zieken en dreef demonen uit door de Heilige Geest.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2013 21:48

Rozijn schreef:Dank voor alle bijdragen tot nu toe.
Er blijft toch nog een vraag hangen: die mensen die nemen naar de hemel te gaan, maar straks voor een dichte deur staan, ware baseren zij op dat het wel goed met hen zit? Met andere woorden, waarom rekenen zij op toegang in de hemel?
Het zijn werkers der ongerechtigheid, maar zelf zien ze dat niet zo.

Misschien goed om bijvoorbeeld even te denken aan de Farizeeën waartegen Jezus vaak ageerde. Ze zeiden zelfs tegen Jezus: wij zijn toch kinderen van Abraham? Zo zijn er altijd mensen die zelfverzekerd rondlopen en denken dat het wel goed met ze zit terwijl ze niet van Hem houden maar hun eigen regels opleggen.

Ik denk dat het goed is om ook even Mattheus 24 en 25 in het geheel te lezen, daar staat een hoop in over die mensen, wat ze doen en niet doen enz.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 28 nov 2013 09:49

Even een zijstraatje:

Pas las iemand Matth 7:22 voor en daar schrok ik toch van. Want hij las het alsof hij het was die schreeuwde: Heere Heere! Dus onderwijl het lezen zette hij het op een schreeuwen, niet oneerbiedig, maar om aan te geven dat die mensen die dat roepen in grote nood zijn. Zij worden immers niet herkent door de Messias.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 nov 2013 10:14

Kennen:
1 Koningen 1:4 The young woman was very lovely; and she cared for the king, and served him; but the king did not know her.
Kennis van goed en kwaad, er is zo'n dwaalleer dat Eva seks had met de slang, omdat hier hetzelfde woord voor wordt gebruikt. Maar dat is geestelijk gemeenschap hebben, een worden.
1 Korinthe 10
14 Daarom dan, mijn geliefden, ontvlucht de afgoderij! 15 Ik spreek immers tot verstandige mensen; beoordeelt dan zelf, wat ik zeg. 16 Is niet de beker der dankzegging, waarover wij de dankzegging uitspreken, een gemeenschap met het bloed van Christus? Is niet het brood, dat wij breken, een gemeenschap met het lichaam van Christus? 17 Omdat het één brood is, zijn wij, hoe velen ook, één lichaam; wij hebben immers allen deel aan het ene brood. 18 Ziet, hoe het gaat bij het Israël naar het vlees: hebben niet zij, die de offers eten, gemeenschap met het altaar? 19 Wat wil ik hiermede dan zeggen? Dat een afgodenoffer iets is, of dat een afgod iets is? 20 Integendeel, dat hun offeren een offeren is aan boze geesten en niet aan God en ik wil niet, dat gij in gemeenschap komt met de boze geesten.
Als je geestelijk gemeenschap hebt met de Heer, dan kent Hij je, daar gaat het om: in Hem blijven, samen maaltijd houden. Dan ben je dus in ondertrouw met Hem en is de Geest je als onderpand gegeven, de Geest van het Zoonschap, niet een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, dat verbond is getekend en betaald.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 28 nov 2013 10:25

O, ik had deze nog niet gezien. Ik mis tussen de reacties deze gelijkenis ook die ook parallel staat met dit onderwerp, en voor mij de zaken toch wel goed wist te verduidelijken:

Mat 22: "Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een zeker koning die voor zijn zoon een bruiloft bereid had,
3 en hij stuurde zijn slaven eropuit om de genodigden voor de bruiloft te roepen. Maar zij wilden niet komen.
4 Opnieuw stuurde hij slaven eropuit, andere, en hij zei: Zeg tegen de genodigden: Zie, ik heb mijn middagmaal gereedgemaakt; mijn ossen en de gemeste beesten zijn geslacht, en alle dingen zijn gereed. Kom naar de bruiloft.
5 Maar zij sloegen er geen acht op en gingen weg, de één naar zijn akker, de ander naar zijn zaken.
6 En de anderen grepen zijn slaven, behandelden hen smadelijk en doodden hen.
7 Toen de koning dat hoorde, werd hij boos. En hij stuurde zijn legers, bracht die moordenaars om en stak hun stad in brand.
8 Toen zei hij tegen zijn slaven: De bruiloft is wel bereid, maar de genodigden waren het niet waard.
9 Ga daarom naar de kruispunten van de landwegen en nodig er voor de bruiloft zovelen uit als u er maar zult vinden.
10 En die slaven gingen naar de wegen, verzamelden allen die zij vonden, zowel slechte als goede mensen; en de bruiloftszaal werd gevuld met gasten.
11 Toen de koning naar binnen was gegaan om de gasten te overzien, zag hij daar iemand die niet gekleed was in bruiloftskleding.
12 En hij zei tegen hem: Vriend, hoe bent u hier binnengekomen terwijl u geen bruiloftskleding aan hebt? En hij zweeg.
13 Toen zei de koning tegen de dienaars: Bind hem aan handen en voeten, neem hem mee en werp hem uit in de buitenste duisternis; daar zal gejammer zijn en tandengeknars
.
14 Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.
"

Zie voornamelijk het onderstreepte stuk. Het verschil wordt gemaakt op basis van de bruiloftskleding. Onze dominee legde laatst hierbij het verband met Zach 3:

"Daarna liet Hij mij de hogepriester Jozua zien, die voor het aangezicht van de Engel van de HEERE stond, terwijl de satan aan zijn rechterhand stond om hem aan te klagen.
2 De HEERE zei echter tegen de satan: De HEERE zal u bestraffen, satan! De HEERE, Die Jeruzalem verkiest, zal u bestraffen. Is deze Jozua niet een stuk brandhout dat aan het vuur ontrukt is?
3 Nu was Jozua in vuile kleren gekleed, terwijl hij voor het aangezicht van de Engel stond.
4 Toen nam Hij het woord en zei tegen hen die voor Zijn aangezicht stonden: Trek hem de vuile kleren uit! Daarop zei Hij tegen hem: Zie, Ik heb uw ongerechtigheid van u weggenomen en zal u feestkleren aantrekken.
5 Vervolgens zei Ik: Laat hen een reine tulband op zijn hoofd zetten. Daarop zetten zij de reine tulband op zijn hoofd en trokken hem feestkleren aan, terwijl de Engel van de HEERE erbij stond.
"

De feestkleding of het bruiloftskleed wijst op de reiniging door Christus: de wedergeboorte. Zij van wie hun zonde niet zijn afgewassen en toch proberen de hemel binnen te komen, zullen buitengeworpen worden. Alleen met onze Borg, die borg staat voor onze zonden, kunnen wij toegang krijgen. We moeten dus gerechtvaardigd zijn, en dat kan uit het geloof in Christus alleen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 nov 2013 11:11

Jezus zegt dus over de mensen die roepen: Heere, Heere:

Niet ieder die zegt: "Heer" zal het koninkrijk ingaan maar wie doet de wil van mijn hemelse Vader. Laat dat ons streven zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 29 nov 2013 13:45

[quote=mathew-henry]Observe, That which their heart was upon, in doing these works, and which they confided in, was the wonderfulness of them. [/quote]

Vertaald:

.....Let er goed op, waar ze hun hart op zetten: deze werken doen!
.....En waar ze hun vertrouwen op zetten: het wonderlijke van deze werken.

Ik denk dat Henry daar de kern te pakken heeft.

Voor hen was dat het belangrijkste.
En omdat ze deze zaken konden doen, dachten ze dat het wel goed tussen hen en de Heere.
Het geeft aan dat ze dachten dat de zichtbare wonderen ook voor de Heere het belangrijkste waren.
Dat Hij daarom naar deze wereld gekomen was.
Lees Math.24:24 en zie dat de tekenen en wonderheden niet de zaken zijn waar het uiteindelijk om gaat.

Het Johannes evangelie leert ons dat de wonderen die Hij deed, tekenen waren.
In het grieks "semeion":....een merk/ken-teken, waardoor je iets leert kennen...
Het komt van het griekse woord "semainoo":...meedelen....bekendmaken....verslag geven.....berichten......
Een teken wil ons dus iets bekend maken iets meedelen, iets bekend maken, iets berichten.
Een teken is een soort boodschap.

Het deelt (dus) iets mee over de...............de Heere Jezus. Want Hij deed tekenen.

Een teken van de Heere Jezus deelt ons dus mee, waartoe Hij in staat is.

Teken en waar Hij voor kwam, komen bijv. bijeen in de geschiedenis van de verlamde uit Lukas 5:24.
......Doch opdat gij moogt weten dat de Zoon des mensen macht heeft op aarde de zonde te vergeven zei Hij tot de geraakte: Ik zeg u sta op neem uw bed op en ga heen naar huis.
Het teken is het opstaan het bed opnemen en het heengaan naar huis
En dat teken zegt iets, deelt iets mee maakt ons bekend, dat Hij het is Die de macht heeft op aarde de zonde te vergeven.

Terug naar de wonderdoeners
Zij denken dat het het wonder het werk is waar Hij voor kwam.
Hij maakt duidelijk, dat dit wonder iets te zeggen heeft over Hem.

En dát zagen zij dus niet.
Ze zagen niet dat Hij kwam om de Zijnen zalig te maken van hun zonden.
Om door Woord en Geest de Zijnen opnieuw geboren te doen worden.

Dat nieuwe leven, dat misten ze, omdat ze dat niet van Hem ontvangen hadden.
Ze zijn aan het echte wonder voorbij gegaan.

h.g.
Learsi

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 05 dec 2013 15:15

Rozijn schreef: Brengen mij bij de vraag:
Wie zijn toch die mensen, die menen in te gaan, maar tot hun schrik zal de hemelpoort dicht zijn?
In Lukas 13 zou je nog kunnen zeggen, dat het mensen zijn die genoegen hebben genomen met een bij Jezus zijn.
Maar als je dan Matth. 7 er bij leest, dan blijkt dat er zijn die hebben geprofeteerd, ja ze hebben wonderen in Gods Naam gedaan.

Wie zijn zij? Hoe kan zo iemand er nu, in dit leven, achter komen dat het bij hem of haar niet goed zit, opdat hij of zij nu nog tot bekering komt?

Kernverzen zijn: Matteüs 7:22-23 (NBG'51)
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

Lucas 13:26-27 (NBG'51)
26 Dan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben voor uw ogen gegeten en gedronken en in onze straten hebt Gij geleerd.
27 En Hij zal tot u spreken, zeggende: Ik weet niet, vanwaar gij zijt; gaat weg van Mij, alle gij werkers der ongerechtigheid.

Dit zijn de mensen, die niet de eer van de Heere bedoelden, maar hun eigen eer. Dan kunnen ze nog profeteren, wonderen in Gods Naam gedaan hebben, in Zijn tegenwoordigheid gegeten en gedronken hebben, maar dat betekent voor God niets.

Degenen die geprofeteerd hebben, hebben wel geprofeteerd in Zijn Naam, maar God heeft hen niet gezonden, zij hebben slechts gebruik gemaakt van Gods Naam, omdat dit zo uitkwam. Iemand kan een prediker zijn, kan gaven hebben voor het leraarsambt, en ook een uitwendige roeping hiervoor hebben, en wellicht ook wel enige voorspoed hebben op zijn werk, terwijl hij toch een goddeloos mens kan zijn, hij kan anderen helpen om in de hemel te komen, terwijl hij er zelf uit zal blijven. (Matthew Henry)

Duivelen uitgeworpen: een van de soorten van geloof is het wondergeloof (naast historisch geloof, tijdgeloof en waarzaligmakend geloof; alleen het laatste geeft toegang tot het eeuwige leven). Een wondergeloof werd aan de apostelen geschonken om wonderen te doen ter bevestiging van het Evangelie. Judas had dit ook: hij heeft duivelen uitgeworpen en toch werd hij zelf buiten geworpen, bij de duivel. (Thomas Watson)

Alleen degenen die de wil van de Vader, Die in de hemelen is, doen, die zullen ingaan in het Koninkrijk der hemelen.

Matteüs 7:21 (NBG'51)
21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is.

Terug naar “Archief”