Noah (verfilming bijbelverhaal)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor schelpje3 » 20 nov 2013 17:38

Wim2600 schreef:Ik denk dat je naar zo'n film inderdaad niet moet kijken met de verwachting iets te zien dat "historisch" of "waarheidsgetrouw" is... de hoofdbedoeling van zo'n film (zoals zowat elke film) is ongetwijfeld geld opbrengen door de kijkers op een zo meeslepend en visueel verbluffend mogelijke manier een uur of twee te entertainen.

Wat voor mij geen bezwaar is... maar ik kan begrijpen dat anderen daar anders over zullen denken.

Ik hoop dan dat mensen hier over blijven nadenken en daarom de Bijbel gaan lezen.
Al is het dan de kinderbijbel.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 20 nov 2013 17:59

schelpje3 schreef:Ik hoop dan dat mensen hier over blijven nadenken en daarom de Bijbel gaan lezen.
Al is het dan de kinderbijbel.

Wie weet. Ik denk dat zo'n film mensen in ieder geval niet negatiever tegenover de Bijbel zal doen staan (tenzij het een vreselijk saaie flop van een film wordt... maar laten we ervan uitgaan van niet)... of er een positief effect is, valt af te wachten.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 nov 2013 19:28

Ik ga de film zeker kijken, al is het alleen maar om te zien hoe ze alle 'mythische' problemen van het verhaal aanpakken.

- Hoe kwamen al die dieren in de Ark?
- Hoe kwamen al die dieren weer thuis
- Aten de dieren al vlees of niet?
- Hoe bouw je een zeewaardige Ark zonder stalen binnenwerk?
- Hoeveel mest moesten Noach en co dagelijks ruimen
- Zaten er nou dinosaurussen aan boord of niet?

En de belangrijkste: wat is nou precies zo'n 'basissoort' waar Noach-fans het altijd over hebben?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 20 nov 2013 20:35

Mortlach schreef:- Hoe kwamen al die dieren in de Ark?

En de belangrijkste: wat is nou precies zo'n 'basissoort' waar Noach-fans het altijd over hebben?
=D> Ik heb opeens veel meer zin om die film te gaan bekijken!
"Een libelle zweeft over het water..."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 nov 2013 23:19

Mortlach schreef:Ik ga de film zeker kijken, al is het alleen maar om te zien hoe ze alle 'mythische' problemen van het verhaal aanpakken.

- Hoe kwamen al die dieren in de Ark?

- God bracht die dieren, mannetje en vrouwtje, naar de Ark
- Toen het drooggevallen was, kon de ark weer open en de dieren er uiten zochten hun plekje weer op.
- Ga bij de replica kijken, in Dordrecht, is heel boeiend.
- Er zullen vast dieren aan boord gezeten hebben, die wij nu niet meer kennen.

En al die praktische dingen zoals voer, drinken en mest, daar zal best een goede oplossing voor bedacht zijn.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 nov 2013 09:07

Mortlach schreef:- Hoe bouw je een zeewaardige Ark zonder stalen binnenwerk?

Da's niet zo heel moeilijk hoor...
Stalen schepen zijn nog niet zo heel oud, en qua sterkte is een geklonken stalen schip zelfs inferieur aan goed gebouwd houten schip.
Althans, zo heb ik het geleerd (ik heb scheepsbouwkunde gestudeerd).

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 nov 2013 09:13

Wilsophie schreef:O en welke telling is juist en kwam Methusalem dus om bij de zondvloed als gelovige? Jij noemt dit dus ik denk dat jij weet hoe het zit. Het moet toch in de Bijbel staan dan?

Overigens staat er in de Bijbel (niet te verwarren met de kinderbijbel) NIET dat Noach de enige rechtvaardige was.
In de film komt Metusalem voor. Of dat als slachtoffer van de vloed is of als man die kort van tevoren overlijd weet ik niet.
Na het zien van de trailer heb ik in de bijbel gekeken of Metusalem dit nog meegemaakt kan hebben, en kwam erachter dat hij (zoals jvslooten al meldde) in het jaar van de Zondvloed overleed (wat voor mij nieuw was).

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 nov 2013 09:20

Het kan in iedergeval.. dit voledig uit hout gemaakte jacht is al 6 meter langer dan de ark.
Afbeelding
(Klik hier voor een video)

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 21 nov 2013 10:14

Goeie spelers allemaal. Is dat waar? Is Methusalem het slachtoffer van de zondvloed?
Of is het zo verfilmd?

Methushalach betekent 'wanneer hij sterft, zal het gezonden worden'
Ik interpreteer 'het' als 'de zondvloed' en leid daaruit af dat Methushalach is gestorven voor de vloed..

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 21 nov 2013 17:25

StillAwake schreef:Overigens staat er in de Bijbel (niet te verwarren met de kinderbijbel) NIET dat Noach de enige rechtvaardige was.
In de film komt Metusalem voor. Of dat als slachtoffer van de vloed is of als man die kort van tevoren overlijd weet ik niet.
Na het zien van de trailer heb ik in de bijbel gekeken of Metusalem dit nog meegemaakt kan hebben, en kwam erachter dat hij (zoals jvslooten al meldde) in het jaar van de Zondvloed overleed (wat voor mij nieuw was).

Er staat wel dat alle mensen slecht waren. Daarom kwam nou juist die zondvloed: Omdat er een gebrek aan goede mensen was. Als Methusalem niet slecht was kunnen heel veel mensen goed geweest zijn.
Ook gif is geschapen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 nov 2013 10:23

Wie zijn er allemaal van plan om erheen te gaan?
Tijdens de catechisatie (waar ik een avond bij aanwezig moest zijn) werd deze film door een jongere ter sprake gebracht.
Ik had een heel afwijzend antwoord verwacht, maar onze dominee stelde voor de trailer van deze film op de computer te bekijken (wat mij erg verbaasde).
Vervolgens vroeg één van de jongeren: Dominee, ik ga er met mijn vrienden heen, gaat u mee?
gelach alom (de bioscoop is nu niet echt een plaats waar je die man verwacht te zien).

Zijn antwoord was echter: "Ja, laten we met de hele catechisatiegroep gaan". Ook ik ga dan mee als chauffeur...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 nov 2013 10:25

Dat begrijp ik niet. Op deze manier maak je de drempel voor biosbezoek lager.
Als de dominee het goed vindt, dan mag het. :(

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 nov 2013 11:03

schelpje3 schreef:Dat begrijp ik niet. Op deze manier maak je de drempel voor biosbezoek lager.
Als de dominee het goed vindt, dan mag het. :(

Dat laatste heb ik niet gezegd (en ook niet bedoeld).
Ik had er alleen totaal geen rekening mee gehouden dat deze man (hij is behoorlijk van de oude stempel) zo genuanceerd zou kijken.

Overigens heb ik liever dat mijn kinderen in de bioscoop zitten dan in een (in reformatorische kringen wél geaccepteerde) zuipkeet (hoewel ze voor beiden nog te jong zijn).
Je kunt je afvragen of er überhaupt een drempel opgeworpen dient te worden voor bioscoopbezoek.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 nov 2013 11:16

De film lijkt me niet echt een reeel beeld geven, nogal aangedikt allemaal en zo. Maar ik zal de reviews gaan bekijken of hij uit is om te bepalen of het een geschikte film is om naar toe te gaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 nov 2013 11:17

Marnix schreef:De film lijkt me niet echt een reeel beeld geven, nogal aangedikt allemaal en zo. Maar ik zal de reviews gaan bekijken of hij uit is om te bepalen of het een geschikte film is om naar toe te gaan.

Wijze woorden Marnix!

Terug naar “Archief”