Oudvaders - de discussie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Oudvaders - de discussie

Berichtdoor schelpje3 » 01 nov 2013 20:25

1a2b3c schreef:Nu doe je net alsof een hedendaagse predikant (schrijver) nooit tegen de oudvaders opkan, alsof het vroeger allemaal beter was.
Ik heb van beide veel gelezen, en soms vind ik de één beter en soms de ander.
De moeilijkheidsgraad zit hem óók in de ellenlange zinnen en het ouderwetse taalgebruik.

Nee dat zeg ik helemaal niet. Ik beveel aan om met nog levende predikanten te beginnen, vanwege het taalgebruik. En waarom zet je jezelf als DE graadmeter?
Sommige mensen hebben nl. helemaal geen moeite met ellenlange zinnen of ouderwets taalgebruik.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 02 nov 2013 08:44

Regelmatig worden oudvaders hertaald vanwege de slechte leesbaarheid door o.a. de ellenlange zinnen en het ouderwetse taalgebruik. Dat verzin ik niet!
Het staat jou en iedereen vrij om geen moeite te hebben met ellenlange zinnen en ouderwets taalgebruik. :mrgreen:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 nov 2013 09:43

Of het nu een dominee op de kansel is of ééntje die een boek geschreven hebt, ik luister en lees 100 x liever naar een dominee met inhoud, dan eentje die academisch geschoold is, maar waar een wat oppervlakkig "evangelisch getint" preekje van een kwartiertje uitkomt.
Elk vogeltje zingt zoals hij gebekt is.
Bij Gods Volk zitten gelukkig niet enkel hoogopgeleiden, maar ook analfabeten en laaggeschoolden.
De laatsten zullen dan geen boek uitbrengen, maar ik vind het bijzonder dat er nog zo veel oude geschriften en boeken bewaard zijn gebleven.
De mensen praatten in die tijd heel anders dan nu. Als je een tv programma uit de jaren 60 en 70 bekijkt, hoor je ook al dat de mensen veel langzamer spraken.
Nu moet alles snel, sneller, nog sneller. Je ziet dat ook terug in de kerkdiensten. Een preek mag vooral niet langer duren dan 20 minuten geloof ik, anders verliezen de mensen hun aandacht.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 nov 2013 09:45

schelpje3 schreef:Of het nu een dominee op de kansel is of ééntje die een boek geschreven hebt, ik luister en lees 100 x liever naar een dominee met inhoud, dan eentje die academisch geschoold is, maar waar een wat oppervlakkig "evangelisch getint" preekje van een kwartiertje uitkomt.
Bij Gods Volk zitten gelukkig niet enkel hoogopgeleiden, maar ook analfabeten en laaggeschoolden.
De laatsten zullen dan geen boek uitbrengen, maar ik vind het bijzonder dat er nog zo veel oude geschriften en boeken bewaard zijn gebleven.
De mensen praatten in die tijd heel anders dan nu. Als je een tv programma uit de jaren 60 en 70 bekijkt, hoor je ook al dat de mensen veel langzamer spraken.
Nu moet alles snel, sneller, nog sneller. Je ziet dat ook terug in de kerkdiensten. Een preek mag vooral niet langer duren dan 20 minuten geloof ik, anders verliezen de mensen hun aandacht.

Welkom in het twitter-tijdperk.

:cry:

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 02 nov 2013 09:47

schelpje3 schreef:Of het nu een dominee op de kansel is of ééntje die een boek geschreven hebt, ik luister en lees 100 x liever naar een dominee met inhoud, dan eentje die academisch geschoold is, maar waar een wat oppervlakkig "evangelisch getint" preekje van een kwartiertje uitkomt.

Laten we het bij de oudvaderen/oudvaders houden en niet over die andere dingen daar kom je toch niet uit.

Ik merk steeds meer dat oudvaders kunnen spreken ook onder de jeugd (mits hertaald) je krijgt er mooie gesprekken over en over wezenlijke zaken.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 nov 2013 09:52

Speedy schreef:Laten we het bij de oudvaderen/oudvaders houden en niet over die andere dingen daar kom je toch niet uit.
Ik merk steeds meer dat oudvaders kunnen spreken ook onder de jeugd (mits hertaald) je krijgt er mooie gesprekken over en over wezenlijke zaken.

Ja, maar je ziet welke bezwaren er als eerste worden aangedragen. :? De zinnen zijn te ellenlang, moeilijke woorden.
En dat bezwaar zou ik kunnen begrijpen van iemand die dyslectisch is, maar als je op een forum allerlei ingewikkelde postings kunt lezen, kun je toch ook wel wat moeite doen om een ouderwetse preek of meditatie te lezen?
M.i. gaat het om de inhoud.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 02 nov 2013 11:03

schelpje3 schreef:Ja, maar je ziet welke bezwaren er als eerste worden aangedragen. :? De zinnen zijn te ellenlang, moeilijke woorden.
En dat bezwaar zou ik kunnen begrijpen van iemand die dyslectisch is, maar als je op een forum allerlei ingewikkelde postings kunt lezen, kun je toch ook wel wat moeite doen om een ouderwetse preek of meditatie te lezen?

Nou ik vind dat ze wel een punt hebben. De zinnen zijn vaak zeer lang en dan woorden die gebruikt worden die herkend de gemiddelde lezer echt niet. Je moet tijd investeren in het leren lezen. Juist doordat veel geschriften opnieuw vertaald worden, komen er goeie publicaties opnieuw op de markt. Neem het boek "Een kostbaar kleinood" van Jeremiah Burroughs vertaald door N.A. Eikelboom. Deze vertaler en nog een aantal met hem, vertalen opnieuw de boeken en proberen de prijzen van de boeken laag te houden. Essentie van hem is om de oude geschriften weer te ontsluiten voor een nieuwe generatie. Gelukkig worden daarmee storende vertaal fouten er nu uitgehaald. Onze tijd kenmerkt zich door hele andere zaken, de jeugd wordt een beeldcultuur bijgebracht in het onderwijs en dat heeft wel consequenties. Ik ben het met je eens dat het vaak wel heel vlug wordt afgedaan als dat het niet meer te begrijpen is. En daar krijg je waardeloze discussies van.

Ik denk dat het juist goed om stukken of stukjes van preken met de jeugd te bespreken. Nog niet zo lang geleden maakte ik mee dat jongeren bezig waren met een preek van Kohlbrugge over de lijdende Borg. De tekst was het oud Nederlands, alleen degene had het in paar stukken geknipt en dan is het prachtig om de gesprekken te horen. Wezenlijke geloofsvragen die opeens te voorschijn kwamen, de man vertelde me ook dat er dingen waren gevraagd waar hij nog nooit over nagedacht had. En zo is de jeugd dan bezig met preken en met Gods Woord a.d.h.v. oude geschriften.

PRACHTIG
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 02 nov 2013 13:41

schelpje3 schreef:Ja, maar je ziet welke bezwaren er als eerste worden aangedragen. :? De zinnen zijn te ellenlang, moeilijke woorden.
Ik ben wel eens een zin tegengekomen die een derde van de bladzijde in beslag nam, dat leest gewoon lastig. Zelf kom ik er wel uit maar ik zie niet in waarom je dat niet zou verbeteren als de mogelijkheid er voor is. Dat het om de inhoud gaat lijkt me duidelijk. Maar hedendaagse schrijvers kunnen ook prachtige inhoudelijke boeken schrijven.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 02 nov 2013 13:45

In "De Stad van God" van Augustinus staat een zin van 1 bladzij...
Met geraken lijkt mij weinig mis, maar ik vraag me af of dan echt meer in de oudvaders gelezen gaat worden, of dat er een nieuw argument komt... Om te verbergen dat de echte reden 'geen zin' is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 nov 2013 14:34

Maar wie leest er dan een origineel geschrift? Die heb ik ook niet.
Ik heb hier bijv. een boek, Tien Predikaties van Philpot, uitgegeven in 1977, ik zie geen ellenlange zinnen, alleen wat plechtstatiger taalgebruik.
Voorbeeldjes van zinnen: Zijt ge volslagen troosteloos?
Satan handelt niet met allen gelijk. Hij spande niet dezelfde strik voor Petrus en voor David. Voor sommigen is hij een slang, voor anderen een leeuw.

Ik heb ook een boekje, genaamd: De overvloed van de Genade, daarin staan wat korte gedeeltes om iedereen op toegankelijke wijze kennis te laten maken met deze auteurs. Dat zijn 5 oudvaders, t.w. Ryle, Bunyan, Pink, Owen en Brooks.
Uitg. Groen, vast wel te vinden op een boekenmarktje voor een prikkie. Uitgegeven in 1995 trouwens.

Dus ellenlange zinnen en zeer moeilijk taalgebruik hoeft echt niet het obstakel te zijn om deze boeken en geschriften te mijden.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 02 nov 2013 14:37

schelpje3 schreef:Maar wie leest er dan een origineel geschrift? Die heb ik ook niet.
Ik heb hier bijv. een boek, Tien Predikaties van Philpot, uitgegeven in 1977, ik zie geen ellenlange zinnen, alleen wat plechtstatiger taalgebruik.
Voorbeeldjes van zinnen: Zijt ge volslagen troosteloos?
Satan handelt niet met allen gelijk. Hij spande niet dezelfde strik voor Petrus en voor David. Voor sommigen is hij een slang, voor anderen een leeuw.

Ik heb ook een boekje, genaamd: De overvloed van de Genade, daarin staan wat korte gedeeltes om iedereen op toegankelijke wijze kennis te laten maken met deze auteurs. Dat zijn 5 oudvaders, t.w. Ryle, Bunyan, Pink, Owen en Brooks.
Uitg. Groen, vast wel te vinden op een boekenmarktje voor een prikkie. Uitgegeven in 1995 trouwens.

Dus ellenlange zinnen en zeer moeilijk taalgebruik hoeft echt niet het obstakel te zijn om deze boeken en geschriften te mijden.

euh, deze "Dat zijn 5 oudvaders, t.w. Ryle, Bunyan, Pink, Owen en Brooks." daar zit geen enkele oudvader tussen en daar van geldt dat Pink recent is, Ryle ook tot de jongere geschriften behoord.

Daarnaast (ik zal het nog opzoeken) dan zal ik wat citeren van een boekje van Brooks wat recent is uitgebracht en wat zogenaamd voor de jeugd is bestemd. Dan zal ik daar wat van neer zetten.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 02 nov 2013 14:55

Misschien kan iemand mij uitleggen waar al die "oude schrijvers" thuishoren?
Wie worden er bedoeld met Schotten, wie met de Puriteinen, wie met de oudvaders?

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 02 nov 2013 15:07

Rozijn schreef:Misschien kan iemand mij uitleggen waar al die "oude schrijvers" thuishoren?
Wie worden er bedoeld met Schotten, wie met de Puriteinen, wie met de oudvaders?

Onder de oudvaders worden verstaan:
Oudvaders of Oude schrijvers is de term die in bevindelijk-gereformeerde kringen wordt gebruikt om de piëtistische theologen van de zeventiende en de achttiende eeuw aan te duiden. Veelal behoren de schrijvers tot de stroming van de Nadere Reformatie. De woorden worden ook wel gebruikt voor de geschriften zelf. Hoewel de termen elkaar grotendeels overlappen wordt oudvaders eerder voor de meer stichtelijke schrijvers gebruikt en geldt oude schrijvers als meer algemeen begrip. Enkele stichtelijke auteurs worden ook individueel van de toevoeging "vader" voorzien, zoals "Vader Brakel" en "Vader Smytegelt".
Over het algemeen wordt Theodorus van der Groe als laatste oudvader gezien. Wel aardig om te weten is dat juist de Nadere Reformatie begonnen is door het puritanisme. Willem Teellinck was in Engeland en kwam met het puritanisme in aanraking en ook met de huisgodsdienst. Willem Teellinck heeft dat meegenomen naar Nederland en dat heeft zijn prediking gestempeld. Het leven voor het aangezicht van God. En door zijn prediking is er een opwekking in heel Nederland gekomen.

De Puriteinen zijn:
Het puritanisme is in het laatste kwart van de 16e eeuw opgekomen als reactie op de hoofdstroom van de Anglicaanse Kerk. De puriteinen meenden dat in de Anglicaanse Kerk nog te veel Roomse elementen bewaard waren gebleven en pleitten daarnaast voor een striktere levenswandel en een persoonlijker beleving van het christelijk geloof. Inspiratiebronnen voor het puritanisme waren de Lollards, volgelingen van John Wyclif, en William Tyndale, de eerste protestant die de Bijbel in het Engels vertaalde.

Het puritanisme in Engeland ontwikkelde zich anders dan in Schotland. In Schotland kon het puritanisme haar stempel drukken op de nationale Kerk, terwijl in Engeland het puritanisme slechts op plaatselijk niveau grote invloed had binnen de Anglicaanse Kerk. Daarnaast ontstonden veel onafhankelijke kerken en gemeenten, die tijdens het bewind van Oliver Cromwell grote invloed kregen, maar daarna slechts een marginaal bestaan kenden. Het Schotse puritanisme is vormgegeven door John Knox, bijvoorbeeld door het Book of discipline.
Doordat de Engelse puriteinen minder verbonden waren met de nationale gemeenschap was onder hen een kleine groep die de volwassenendoop hanteerde. Hieruit ontstond het baptisme. De hoofdstroom in Engeland en de Schotse puriteinen pasten de kinderdoop toe.

Het puritanisme maakt deel uit van een internationale piëtistische beweging binnen het protestantisme in de 17e en 18e eeuw. Zo was er in Duitsland het Piëtisme, in Nederland de Nadere Reformatie en ontstonden in Amerika binnen puriteinse kringen de First en Second Great Awakening.
Invloedrijke puriteinen waren John Owen (1616-1683) en John Bunyan (1628-1688). Ook de baptist Charles Spurgeon (1834-1892) is duidelijk een kind van het puriteins gedachtegoed. De uit Wales afkomstige predikant Martyn Lloyd-Jones(1899-1981) wordt wel getypeerd als de laatste Puritein.
Puriteinen waren de grondleggers van verschillende staten in New England in de latere Verenigde Staten. Hun visie heeft lange tijd het Amerikaanse denken beheerst.

De Schotten zijn hen die onder John Knox de gereformeerde leer in Schotland wilden leren. Bekende Schotse predikers zijn: Thomas Boston, Ralph en Ebenezer Erskine. (en nog veel meer).

Er zitten grote verschillen tussen deze stromingen, maar de grootste gemeenschappelijke deler is toch wel de schriftuurlijk bevindelijke prediking die de predikanten van deze stromingen verkondigden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 nov 2013 15:56

Speedy schreef:euh, deze "Dat zijn 5 oudvaders, t.w. Ryle, Bunyan, Pink, Owen en Brooks." daar zit geen enkele oudvader tussen en daar van geldt dat Pink recent is, Ryle ook tot de jongere geschriften behoord.

Gaan we vervelend doen Speedy? :lol:

Uit het voorwoord: Tussen het geboortejaar van John Bunyan - 1628 - en het sterfjaar van Arthur W. Pink - 1952 - liggen meer dan 3 eeuwen. Wat deze schrijvers echter met elkaar verbindt, is de hartstochtelijke wijze waarop ze het Evangelie van Jezus Christus hebben verkondigd. Zij hebben ook allen gemeen dat hun werken nu nog, soms vele eeuwen na hun dood, gelezen worden door hen, die voedsel zoeken voor hun ziel.

Dus... :wink:

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 02 nov 2013 16:00

schelpje3 schreef:Gaan we vervelend doen Speedy? :lol:

Uit het voorwoord: Tussen het geboortejaar van John Bunyan - 1628 - en het sterfjaar van Arthur W. Pink - 1952 - liggen meer dan 3 eeuwen. Wat deze schrijvers echter met elkaar verbindt, is de hartstochtelijke wijze waarop ze het Evangelie van Jezus Christus hebben verkondigd. Zij hebben ook allen gemeen dat hun werken nu nog, soms vele eeuwen na hun dood, gelezen worden door hen, die voedsel zoeken voor hun ziel.

Dus... :wink:

jaaaaaaaaaaaaa wat ze verbind, maar dan is het nog geen Puritein. Er is een andere benaming voor, maar daar kan ik nu even niet op komen.

Terug naar “Archief”