Gods naam

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 aug 2003 10:33

Ik zou God de naam zelf vriend niet geven. Vooral omdat bij vader/Heere zijn heiligheid ook benoemd. ik bedoel god is heilig en niet zomaar iemand. Vriend kan iets heel moois betekenen als je denkt aan echte vrienden. Maar (heb ik ondervonden) vrienden kunnen je ook belazeren (net als vaders trouwens) en de Heere, God, Christus niet. Maar goed dit is mijn mening!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 aug 2003 12:28

essieee schreef:Ik zou God de naam zelf vriend niet geven. Vooral omdat bij vader/Heere zijn heiligheid ook benoemd. ik bedoel god is heilig en niet zomaar iemand. Vriend kan iets heel moois betekenen als je denkt aan echte vrienden. Maar (heb ik ondervonden) vrienden kunnen je ook belazeren (net als vaders trouwens) en de Heere, God, Christus niet. Maar goed dit is mijn mening!

Ik noem hem persoonlijk eigenlijk ook geen vriend. Maar kan heel goed voorstellen dat je dat wel doet. Jij zegt het al vriend kan iets heel heel moois zijn, net zo als je vader. Maar ze kunnen je ook belazeren.
Maar daarom is God ook zomaar niet een vriend of een vader. Nee hij is de enige echte vriend/vader. Een vriend/vader die altijd voor je klaar staat!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 aug 2003 13:50

. Maar ze kunnen je ook belazeren.
Maar daarom is God ook zomaar niet een vriend of een vader. Nee hij is de enige echte vriend/vader. Een vriend/vader die altijd voor je klaar staat![/quote]

Dus daarom kun je hem maar beter een naam geven die hem 100% eer aandoet denk ik!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 22 aug 2003 15:03

je kunt ook zeggen dat een echte vriend je nooit 'belazerd'.

Christus mag wel een vriend genoemd worden, dat staat letterlijk in de bijbel:

En Ik zeg u, Mijn vrienden: Vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en daarna niet meer kunnen doen.

Gij zijt Mijn vrienden, zo gij doet wat Ik u gebiede.

Ik heet u niet meer dienstknechten; want de dienstknecht weet niet, wat zijn heer doet; maar Ik heb u vrienden genoemd; want al wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, [dat] heb Ik u bekend gemaakt.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 aug 2003 15:07

Mag ik weten waar dit staat???
en ik bedoelde het ook hoe ik het persoonlijk beleef.

dat over een echte vriend.. er staat in de bijbel, vest op prinsen geen betrouwen, ik heb dat lijfelijk ondervonden!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 aug 2003 15:29

essieee schreef:. Maar ze kunnen je ook belazeren.
Maar daarom is God ook zomaar niet een vriend of een vader. Nee hij is de enige echte vriend/vader. Een vriend/vader die altijd voor je klaar staat!

Dus daarom kun je hem maar beter een naam geven die hem 100% eer aandoet denk ik![/quote]

God geeft ons zelf de naam: Onze Vader? hoe verklaar je dat dan?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 aug 2003 15:42

ik weet dat je het niet met me eens bent, maar okay
ik zelf durf het onze vader ook niet te bidden...Je kunt vader tegen iemand zeggen als je uit genade zijn kind geworden bent. en ik leef nog voort zoals ik geboren ben in de zonde en ben er niet van verlost. Makkelijk gezegd(maar is pijnlijk)ik ben nog onwedergeboren. Dus daarom durf ikzelf het woord Mijn Vader ook nog niet te gebruiken

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 22 aug 2003 15:56

de online-bijbel die ik gebruik heeft kuren, dus vandaar geen textverwijzingen. De laatste twee staan in Johannes, dacht ik, ergens vlak rond de beschrijving van het laatste avondmaal.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 22 aug 2003 16:16

Zelf denk ik dat je God, in ieder geval Jezus Christus, aan mag spreken met Vriend. Lees maar eens Joh. 15:14 en 15. Daar zegt Jezus: 'Gij zijt mijn vrienden (vs 14)' en ' Ik noem u geen dienstknechten, maar ik heb u vrienden genoemd (vs 15)'. Als Christus ons (de gelovigen) Zijn vrienden noemt, zouden wij Hem dan ook niet onze Vriend mogen noemen. We zingen toch ook 'Welk een Vriend is onze Jezus, die in onze plaats wil staan'?
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 22 aug 2003 18:24

essieee schreef:dat over een echte vriend.. er staat in de bijbel, vest op prinsen geen betrouwen, ik heb dat lijfelijk ondervonden!

nee, maar wel op de Koning! en dat heb ik ook lijfelijk ondervonden!
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 aug 2003 21:04

Ja je hebt gelijk het staat letterlijk in de Bijbel. Maar het blijft een persoonlijke kwestie hoe je hem noemt denk ik!

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 22 aug 2003 22:39

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt hoe je God noemt als het maar eervol genoeg is en het vanuit je hart komt... Vader, Vriend, kan allemaal... De intentie waarmee je het zegt/gebruikt is belangrijker dan een woord!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 aug 2003 11:13

Ja ben ik met je eens . De reden dat ik hierover begon was omdat iemand meende dat maatje of gabber ook kon. maar dat is (vind ik) absoluut niet eervol!

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 23 aug 2003 23:47

Ik ook niet, ik kan me ook niet inbeelden hoe je dat eervol kan brengen... Theoretisch bedoelen ze het zelfde als "vriend" want dat betekenen die andere woorden in de meeste gevallen gewoon maar de woordkeus is verre van ideaal...
Enfin, je zal het mij niet horen gebruiken maar ik kan ook niet beoordelen of God / Jezus er moeite mee heeft...

Stranger in this Place
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Stranger in this Place » 24 aug 2003 14:56

Ik denk dat het erg van jezelf en je gewoonten afhangt. Goede vrienden behandel je zowieso met respect toch? God wil volgens mij voor alles een relatie met jou.
Als je Gods Naam erg interessant vind kan ik je een boekje aan raden dat gaat over hoe God zich heeft geopenbaard in zijn naam. Het is een boekje dat je in 1 treinrit uithebt, maar wat wel blijft hangen en doorwerken in je relatie met Hem!

Willem de Vink, Hij is er.
Ben de uitgever even kwijt, sorry.

Ruth
I know You stay true when my world is fozz
I always see You when my sight is lost

www.mutemath.com

Terug naar “Archief”