Wat moeten baby's en embryo's in de hemel?
Ze beseffen, noch begrijpen er niets van.
Ze kunnen niets zelfstandig...
Zitten we hier niet een beetje vreemd en menselijk beeld van de hemel te creeren?
Moderator: Moderafo's
JeeWee schreef:Wat moeten baby's en embryo's in de hemel?
Zitten we hier niet een beetje vreemd en menselijk beeld van de hemel te creeren?
Ik vind de gedachte nogal grof richting mensen bij wie het kind in de baarmoeder stierf.
Je zegt ook ongeboren kinderen. Dat hoeven niet per se embryo's te zijn. Dat kunnen dus ook kinderen zijn die tijdens de geboorte sterven. Bovendien is bekend dat babies in de buik al beinvloedbaar zijn (bv ze leren de stem van de moeder (en vader) kennen). Lijkt mij een teken dat het dan dus geen levenloze poppen zijn die in de baarmoeder zitten en pas een bezieling krijgen als ze eruitkomen.Wilsophie schreef:Is mij ook overkomen hoor, zo grof is dat niet. Het is grof om te stellen dat er embryootjes in de hemel wandelen. En vanaf welke periode gaan we zo noemen dan? Na 1 maand, of na 7 maanden?
Toen het pasgeboren kind van David en Bathseba stierf zei David: 2 Sam.12: 23 Maar nu is het dood; waarom zou ik nu vasten? Zal ik hem nog terug kunnen halen? Ik zal wel naar hem toe gaan, maar hij zal niet bij mij terugkomen.JeeWee schreef:Wat moeten baby's en embryo's in de hemel?
1a2b3c schreef:wat denken jullie ?
Je zegt hier heel zinnige dingen die we mee kunnen nemen in het abortus provocatustopic, maar ook hier is het wel zinnig om het te bespreken.coby schreef:Kun je netzogoed abortus plegen dus. Geen probleem, ze beseffen toch niks.
De grote vraag is dan ook eigenlijk: heeft elk verwekt embryo reeds een volledige ziel gekregen of moet die ziel zich ontwikkelen door het leven heen? Wanneer dat tweede waar is, is deze hele discussie vrij zinloos om te voeren. Wie is bereid daarop een antwoord te geven?JeeWee schreef:Wat moeten baby's en embryo's in de hemel?
Ze beseffen, noch begrijpen er iets van.
David was in ieder geval er wel van overtuigd dat het eerste kind dat Batseba hem geboren liet worden ergens was waarvan hij wist dat hij daar ook naar toe zou gaan (zie 2 Samuel 12:23b) Ik heb overigens in een gesprek met een dominee eens geleerd dat de Joden in die tijd nog helemaal geen duidelijk besef hadden van het bestaan van een plaats waar men na de dood naar toe zou gaan.Bambi en 1a2b3c schreef:Komen baby's die overlijden in de hemel?
Pcrtje schreef:De grote vraag is dan ook eigenlijk: heeft elk verwekt embryo reeds een volledige ziel gekregen of moet die ziel zich ontwikkelen door het leven heen? Wanneer dat tweede waar is, is deze hele discussie vrij zinloos om te voeren. Wie is bereid daarop een antwoord te geven?
Bambi schreef:Zodra de ziel het lichaam verlaat, ben je overleden.
We noemen het dan ook, het ontzielde lichaam.
Dus zodra het leven begint, komt de ziel erin.
Bij de bevruchting dus.
Bambi schreef:Zodra de ziel het lichaam verlaat, ben je overleden.
Dus zodra het leven begint, komt de ziel erin.
Bij de bevruchting dus.
Zo goed vind ik 'm anders niet. Ik denk dat je de zaken omdraait, Coby. Het is niet: zodra de ziel het lichaam verlaat ben je overleden, maar zodra je overlijdt verlaat de ziel het lichaam. Een subtiel verschil.coby schreef:Ja dat is een goeie
Die uitdrukking heeft een culturele oorsprong. Het is geen argument voor je standpunt.Bambi schreef:We noemen het dan ook, het ontzielde lichaam.
Dat lijkt me volstrekt onjuist. Je zegt nu eigenlijk dat wanneer er ergens een ziel in zit het kan groeien en anders kan het niet groeien. Wanneer we een paar celletjes uit je mondholte schrapen en kweken op een kweekglaasje groeien ze ook. Of zit er dan ook een deel van je ziel dan in die cellen?coby schreef:anders was het dood en kon het niet groeien.
Of: de gedachte van de mensen toen was dat de ziel in het bloed zat. Ik denk niet dat jij je ziel kwijt raakt wanneer je je bloed doneert aan de bloedbank. Bovendien zou dit betekenen dat mijn moeder een ziel van een ander gekregen heeft bij haar geboorte omdat ze, omwille van haar en moeders rhesusfactors, een complete bloedtransfusie heeft ondergaan.coby schreef:De ziel van het vlees is in het bloed (Leviticus).
Janvanverweg schreef:ons is de opdracht om anderen de hemel in te helpen! laten we dat doen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten