Zonder te weten wie jong(er) en oud(er) is kun je in dit topic goed zien wie in welke leeftijdscategorie valt.
Ik was er op tegen dat mijn man in het pensioenfonds zou gaan, maar hij moest. Het was verplicht.
Wij waren heel goed in staat om zelf een bedrag opzij te zetten. Hadden we dit maar kunnen doen op een deposito met een riante 4.9%.(zo hoog stond de rente toen langere tijd)
Ik was het niet verplicht in het bedrijf waar ik werkte, dus ik heb het niet gedaan.
Als ik nu van één van mijn broers hoor, hoeveel moeite hij moest om een klein pensioen van zijn onlangs overleden vrouw op te halen en hoeveel daar uiteindelijk netto van overbleef, denk ik, blij toe dat ik het niet gedaan heb.
Ik ben nl. van mening dat je mensen zelf moet laten beslissen om wel of geen pensioenpremie in een fonds op te bouwen. De één wil een riante oude dag en de ander hoeft dat niet zo nodig.
Straks hebben wij misschien een goede pensioenuitkering, terwijl ik in de jaren dat de kinderen studeerden, veel harder nodig had. (Ik doel nu even niet op mezelf, maar in het algemeen)
Je mag toch ook zelf weten of je een begrafenispolis neemt of niet?
Dat vind ik ook met pensioenen.
En misschien is het goed om babyboomers wat nader te benoemen. Ik val daar niet onder nl.
Deel mensen in 40ers, 50-ers en 60ers.
@Kathleen: momenteel wordt er bijna 400 euro per maand ingehouden van het salaris van mijn man aan pensioenpremie, dus per jaar is dat bijna 4800 euro!
Ik zou dat zelf dolgraag op een deposito willen zetten, ook al krijg je dan nog geen of net 2%.
Ik ben benieuwd wat wij gaan krijgen per maand, ooit.