De tranen van Ezau

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: De tranen van Ezau

Berichtdoor mealybug » 21 sep 2013 22:48

Dat heeft Schelpje dan misschien niet goed.
Jezus heeft ook geen hulp gehad en dat blijkt wel uit Zijn totale verlatenheid, die Hij voelde.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 sep 2013 22:54

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 22 sep 2013 09:58

Teus schreef:O.. je was er ook bij? Grijp ik zomaar iets uit de lucht of doel je te zeggen dat ik lieg?
En je wil me even uitleggen wat het wel betekend. Je antwoord slaat de plank mis.

Bambi schreef:Goed lezen, Teus.
schelpje3 bedoelt, dat als je zoiets meemaakt als Job, is het vanuit onszelf onmogelijk om God te blijven loven.
Daar moet God genadig zijn geweest en Job er wel bij geholpen hebben.
Was dat niet wat God Zelf aan Job liet zien?

Dit wordt zo een vreemde conversatie maar goed.
Ik moet nu vaststellen dat jullie beiden niet goed lezen ik vraag nergens om uitleg. Of, als ik niet duidelijk met mijn bewoording ben mijn excuses daarvoor.
Ik beweer dat het verhaal van Job op een verkeerde manier wordt toegepast, hoe kan ik dat doen zonder te weten hoe het wel bedoeld is? M.a.w. hoe kan ik zeggen dat iets blauw is terwijl ik geen kleuren kan onderscheiden en niet weet hoe blauw er uit ziet?

Bambi schreef:Of denk je, dat Gods Genade je alleen maar ten deel valt bij de bekering en je het verder niet meer nodig hebt?

Ik denk dit niet Bambi.
Door de Liefde van mijn Vader in de Hemel jegens mij en de gave van Zijn Zoon mijn Heiland aan het kruis door Zijn werk en het bloed en door de kracht van de Heilige Geest weet ik zeker dat ik de Genade nodig heb en ontvangen heb en zal blijven behouden. Prijst Hem daarvoor.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 22 sep 2013 12:07

*verwijderd i.v.m. off topic*

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 23 sep 2013 10:04

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 sep 2013 13:29

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 22 okt 2013 14:18

In Hebreeën 12:
16 Dat niet iemand zij een hoereerder, of een onheilige, gelijk Ezau, die om een spijze het recht van zijn eerstgeboorte weggaf.
17 Want gij weet, dat hij ook daarna, de zegening willende beërven, verworpen werd; want hij vond geen plaats des berouws, hoewel hij dezelve met tranen zocht.

worden de tranen van Ezau genoemd.

Onlangs merkte een predikant op dat "dezelve" in vers 17 niet teruggaat op de plaats des berouws, maar op de zegening. Ezau ging niet op zoek naar berouw, maar wilde zonder berouw toch de zegen krijgen.

Eigenlijk heel aangrijpend. Wel verlangen naar een/de zegen, maar geen schuld willen belijden. Hoe is dat met ons?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 okt 2013 12:48

Rozijn schreef:
In Hebreeën 12:
16 Dat niet iemand zij een hoereerder, of een onheilige, gelijk Ezau, die om een spijze het recht van zijn eerstgeboorte weggaf.
17 Want gij weet, dat hij ook daarna, de zegening willende beërven, verworpen werd; want hij vond geen plaats des berouws, hoewel hij dezelve met tranen zocht.

worden de tranen van Ezau genoemd.

Onlangs merkte een predikant op dat "dezelve" in vers 17 niet teruggaat op de plaats des berouws, maar op de zegening. Ezau ging niet op zoek naar berouw, maar wilde zonder berouw toch de zegen krijgen.

Eigenlijk heel aangrijpend. Wel verlangen naar een/de zegen, maar geen schuld willen belijden. Hoe is dat met ons?

Deze geschiedenis is heel aangrijpend eigenlijk. En net wat je zegt, waar lees je nog van het in de schuld komen? Wordt daar niet te gemakkelijk overheen gestapt? Want de Heere Jezus heeft toch alle schuld betaald?
Ik lees sowieso (op forum) heel weinig over berouw en tranen.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 23 okt 2013 18:58

schelpje3 schreef:
Deze geschiedenis is heel aangrijpend eigenlijk. En net wat je zegt, waar lees je nog van het in de schuld komen? Wordt daar niet te gemakkelijk overheen gestapt? Want de Heere Jezus heeft toch alle schuld betaald?

Beste Schelpje……..je doelt op het topic wat ik geopend heb “Verlangen naar de Heere Jezus……. Heb je er hartzeer van?.........je bent nog niet pb geweest.. vermaan elkander in liefde…of…….heb je het voor God gebracht?....... dan is het niet op zijn plaats dat je je zo manifesteert. Je leest weinig over tranen? Ik zal je zeggen dat ze gevallen zijn hoor, in de Liefde van de Heere Jezus bemoedigd door de kracht van de Heilige Geest. Deze ziet God met blijdschap aan, Hij vind het vele malen beter als die tranen die jij bedoeld, ze doen Hem verdriet.
Je begrijpt het nog niet helemaal……ik zal je trachten uit te leggen hoe het zit.

Eerst wil ik je wat vertellen. Door het openen van het topic heb ik al heel veel vreugde mogen ontvangen. Het is bijzonder dat de Heere Jezus er zo in mee komt. Geweldige mooie reacties en getuigenissen, ook pb. Tevens weet ik ook nu zeker dat er Broeders en Zusters zijn die een groot verlangen hebben. En het is het mooiste wat er is, over onze Heiland vertellen en ons verlangen naar Hem.

Je doelt op ellende, verlossing en dankbaarheid, de dogma die Casper bedacht heeft, kan ook niet anders hij was hoogleraar in de dogmatiek, maar is niet de vinden in de Bijbel, sterker nog het gaat tegen de Bijbel in.
Ik kom niet met mijn zonden op het forum, weet je waarom? Omdat ik probeer niet te doen wat God niet wil. Als ik me misdragen heb dan breng ik het bij God als ik op het forum of waar dan ook kom met mijn ellende dan speel ik de duivel in de kaart. God wil niet dat wij op onze zonden terug komen en al helemaal niet die we beleden hebben. Hij wil dat we ze belijden en dan moet het klaar zijn. God is Heilig, Hij kan niet met zonden omgaan, daarom heeft Hij Zijn Zoon gegeven voor onze zonden. God wil dat je ze belijdt omdat Hij wil dat je bij Hem komt, dat je Hem nodig hebt, Hij wil je graag helpen dat je beschermd ben tegen de duivel want die komt er altijd op terug. God komt nooit op jou zonden terug, zelfs als je Genade ontvangen hebt zijn je komende zonden al vergeven.
Het is een zonde als je over je zonden zit te miepen. Je neemt God niet serieus en veracht het werk van Jezus Christus aan het kruis, heeft Hij niet gezegd “het is volbracht” en dan moeten wij ook nog even wat lijden? Verschrikkelijk toch? Er komt nog bij dat je de Heilige Geest dooft.
We zouden tot jalousie moeten zijn voor anderen en dat ben je beslist niet als je zit te piepen en te knerpen over je zonden en dan ook nog het liefst in het zwart.
Het staat er in Gelaten 5 niet bij, bij de vruchten van het geloof.

Weet je nog Schelpje, geruime tijd geleden, dat ik bij je om vergeving gevraagd heb? Je ging er lief mee om en ik was superblij. Het was klaar, gewoon zand erover, toch? Wat zou je zeggen als ik om de dag weer bij je kom om over hetzelfde te zitten piepen? Dan zeg je toch ook ik heb het je toch gezegd dat ik het je vergeven hebt. Het gaat dan alleen maar om je hart te bewegen het te doen maar de Heere Jezus heeft er voor geleden aan het kruis.

Geloof me, ik ken ook de tijden dat ik me echt ellendig voel van de foute dingen die de Heilige Geest me kenbaar maakt. Zodanig dat ik niet meer verder kan, dat me strot dichtgeknepen wordt, ik kan dan niet eens meer huilen, dan snak ik naar adem en dan ga ik lucht halen bij de Allerhoogste. Dan zegt God “kom jongen, breng ze bij mij” Dan bid ik tot mijn Vader in de Naam van mijn Heiland mijn Voorbidder. Dan zegt Hij “Vader, Teus wil zijn zonden belijden maar Ik heb er voor betaald.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 okt 2013 20:04

schelpje3 schreef:Deze geschiedenis is heel aangrijpend eigenlijk. En net wat je zegt, waar lees je nog van het in de schuld komen? Wordt daar niet te gemakkelijk overheen gestapt? Want de Heere Jezus heeft toch alle schuld betaald?

De gemiddelde persoon uit zeer kerkelijke kringen heeft misschien niet het idee, dat ie veel fout heeft gedaan, dus waarover moet je berouw hebben?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 23 okt 2013 20:17

Hoe komt dat dan?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 okt 2013 20:37

Rozijn schreef:Hoe komt dat dan?

Je bent al een verbondskind, gedoopt ben je ook al, en je hoeft alleen nog maar de belijdenis des geloofs na te praten, welke ook geen belijdenis van zonden en schuld inhoudt , maar die van de juiste leer.
Er is geen ''momentum'' meer, zeg maar, want we groeien er mee op.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 23 okt 2013 20:49

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:06, 2 keer totaal gewijzigd.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 23 okt 2013 20:57

Ik heb nog ff die vraag terug gelezen van de eerste pagina, over die vrouw die niet meer wist of het nu van haarzelf was, of dat ze zich bedroog.

Ik kan daar soms zomaar woede over voelen in mijn hart.
Want aan de ene kant wordt gezegt: Je moet op de Heere vertouwen, en niet teveel in jezelf kijken, want daar is niets te vinden waarop je kan steunen voor de eeuwigheid. (wat waar is overigens)
Aan de andere kant zegt men:Toets je zelf, doorzoek je zelf zeer nauw, bedrieg jezelf niet.
Je zou er (zoals die vrouw) toch ook gillend gek van worden? Je loopt helemaal vast zo. Ik weet het uit eigen ervaring.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 23 okt 2013 21:05

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”