mealybug schreef:Inderdaad.
Mij werd ook geleerd dat de dominee geinspireerd zou zijn.
Des te schokkender is de gewaarwording dat er veel te weinig direkt uit het Woord wordt gepredikt.
Hier is weer zo'n voorbeeld:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_763971
Ons wordt onkunde verweten maar lees de laatste alinea van het stuk, en lees de toevoegingen van de predikant;
''De hervormde predikant riep ertoe op om navolgers van Christus te zijn. Jezus „zong” Zich door de aanvechtingen van de boze heen met de psalmen van Israël. „Wat zong Hij Zich door Gethsémané heen, daar de angst der hel Hem alle troost deed missen.''
Jezus zong Zich helemaal niet door Gethsémané heen en Hij had geen angst voor de hel, want de hel ,( de poel des verderfs) komt nog, tot die tijd was er het dodenrijk.
Jezus zong geen psalmen, maar zweette bloed van angst in de tuin van Gethsémané.
Hij vervulde de psalmen, dat is heel wat anders.
Jeetje. Ik hoorde trouwens laatst van iemand op een forum dat Hij niet alleen bang was omdat Hij zou sterven, maar Hij zou tot zonde gemaakt worden voor ons. Nooit bij stilgestaan. Voor Gehenna zal Hij niet bang zijn geweest, de duivel was bang voor Hem. Hier met die sleutels.
Hele preken kopieren is wel een uiterste, maar op zich lijkt me wel dat je inspiratie op kan doen van preken van anderen, als ze geinspireerd zijn. Mijn voorganger heeft het weleens gewoon in zijn eigen woorden gebracht, nadat hij op een conferentie een hele goede preek had gehoord.