Preken kopiëren van internet? Veel dominees doen het...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

coby
Kapitein
Kapitein

Re: kopieren of plagiaat?

Berichtdoor coby » 28 aug 2013 13:42

mealybug schreef:Inderdaad.
Mij werd ook geleerd dat de dominee geinspireerd zou zijn.
Des te schokkender is de gewaarwording dat er veel te weinig direkt uit het Woord wordt gepredikt.
Hier is weer zo'n voorbeeld:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_763971

Ons wordt onkunde verweten maar lees de laatste alinea van het stuk, en lees de toevoegingen van de predikant;

''De hervormde predikant riep ertoe op om navolgers van Christus te zijn. Jezus „zong” Zich door de aanvechtingen van de boze heen met de psalmen van Israël. „Wat zong Hij Zich door Gethsémané heen, daar de angst der hel Hem alle troost deed missen.''

Jezus zong Zich helemaal niet door Gethsémané heen en Hij had geen angst voor de hel, want de hel ,( de poel des verderfs) komt nog, tot die tijd was er het dodenrijk.
Jezus zong geen psalmen, maar zweette bloed van angst in de tuin van Gethsémané.
Hij vervulde de psalmen, dat is heel wat anders.

Jeetje. Ik hoorde trouwens laatst van iemand op een forum dat Hij niet alleen bang was omdat Hij zou sterven, maar Hij zou tot zonde gemaakt worden voor ons. Nooit bij stilgestaan. Voor Gehenna zal Hij niet bang zijn geweest, de duivel was bang voor Hem. Hier met die sleutels.
Hele preken kopieren is wel een uiterste, maar op zich lijkt me wel dat je inspiratie op kan doen van preken van anderen, als ze geinspireerd zijn. Mijn voorganger heeft het weleens gewoon in zijn eigen woorden gebracht, nadat hij op een conferentie een hele goede preek had gehoord.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 28 aug 2013 13:45

Bambi schreef:Ik weet nog van vroeger in de Ger.Gem., dat bijvoorbeeld ds Stuivenberg, altijd een briefje bij zich had op de preekstoel.
Op dat briefje stonden alleen de punten van de preek. De rest werd geïnspireerd door de Heilige Geest.
Dus vroeger gebeurde dat echt wel, in de Ger.Gem.
Als je dan in andere kerken keek, bijv. de Hervormde, die dominees hadden vaak de hele preek opgeschreven.

Je kunt toch niet zeggen dat de ene preek geïnspireerd is *omdat* die niet is uitgeschreven en de andere niet geïnspireerd is *omdat* die wel is uitgeschreven? De dominee met alleen de punten op een briefje heeft zich toch (mag ik hopen) ook voorbereid? En zou bij het voorbereiden (of je nu wel of niet uitschrijft) geen sprake kunnen zijn van inspiratie?

Ook op teksten op internet rust in veel gevallen auteursrecht, zie hier een hele uitleg over auteursrecht: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/spoedcursus/ en hier meer over citaatrecht, plagiaat et cetera: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/n ... n/#citeren http://www.iusmentis.com/auteursrecht/plagiaat/
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Preken kopiëren van internet? Veel dominees doen het...

Berichtdoor Mortlach » 28 aug 2013 13:57

Rosada schreef:De HSV mag je citeren zoveel je wilt.
Maar het overnemen van hele preken, met hier en daar een kleine wijziging is natuurlijk not done.

Dan moet je toch even de auteursrechten checken, want ik denk toch echt van niet. De vertalers en alle andere mensen die eraan hebben gewerkt mogen ook best een boterham verdienen.

Als je rechtenvrij de bijbel wilt citeren, moet je de grondtaal maar nemen :-)

Ik kan me wel voorstellen dat je soms echt helemaal leeg bent en niets kunt vinden.
En het is ook wel verleidelijk om dan iets op te pakken wat een ander mooi heeft gebracht.

Dat is ook helemaal geen probleem, zolang je het maar vermeldt en de oorspronkelijke schrijver recht doet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 28 aug 2013 13:59

Mooie tips.
Ik merk zelf dat persoonlijke bijbelstudie en meditatief bijbellezen veel oplevert.
Schrijf die momenten op: 'daar en daar wil ik nog wel eens over preken'.
Als je dat met steekwoorden doet, heb je veel reserve.
Natuurlijk zijn er vruchtbare en minder vruchtbare tijden.

Dominee R. van Kooten is vandaag wel heel stellig trouwens in het RD: „Een dief hoort niet op de kansel”. Hij is onverbiddelijk: zoiets mag niet voorkomen. Hij kan nog wel uit de voeten met een halve zin uit een commentaar, maar wanneer een predikant exegetische vondsten, mooie gedachtegangen of een geschikte puntenverdeling van een ander overneemt, moet hij dat aan geven.

Van Kooten noemt plagiaat zelfs 'een grote zonde'. Hij gaat wel heel ver: "Een predikant die heimelijk met de preek van een ander de preekstoel opgaat, is een acteur. Hij huichelt van zondag tot zondag. Hij is een dief en rover. Ik snap niet hoe zo iemand met zichzelf kan leven. Nog minder snap ik hoe zo iemand staande voor Góds aangezicht durft te bidden om de opening van het Woord en de verlichting met de Heilige Geest".
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 aug 2013 14:13

Als je een stuk preek van een ander gebruikt is toch prima? Wel met bronvermelding naar je gemeente toe en toestemming van de schrijvende ds natuurlijk, hij moet wel op de hoogte zijn.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 28 aug 2013 14:16

In het voorbeeld van de hoogleraar hielden 2 predikanten zo ongeveer dezelfde preek in dezelfde gemeente, kennelijk in zijn totaliteit van internet geplukt. Daar zal vast geen bronvermelding bij hebben plaatsgevonden, en als dat wel het geval is gaat dit het citaatrecht ver te buiten...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 aug 2013 14:23

Laat 10 predikanten over dezelfde tekst preken en ze zullen er allemaal hun eigen "kleur" aan geven. Waar de één het aan de oppervlakte houdt, gaat de ander de diepte in.
Ik vind het ongehoord als een dominee een preek gaat pikken van een collega.
En dan vóór de preek: Gij zult niet stelen voorlezen.
Onderaan de kanseltrap bidt de dominee voor de werking van de Heilige Geest.
Het is wel eens voorgekomen, dat een predikant een tekst had uitgewerkt, maar pas op de preekstoel een andere tekst in zijn hart kreeg, en daar moest hij over preken.
Geloven we daar nog in hier?
En als dominee geïnspireerd wordt, is dat te horen!
Dan heeft hij nauwelijks zijn I padje of schrijfblokje nodig.
Zondagmiddag zat ik onder het gehoor van een dominee, die alleen de punten had opgeschreven. Meer niet. Hij heeft niet één keer op een blaadje gekeken.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 aug 2013 14:41

==
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 28 aug 2013 14:47

Die ene opwekkingsprediker van 100 jaar terug of meer, weet niet meer hoe ie heette, had een bril met jampotglazen en las alles op van een blaadje wat hij 10 cm van z'n gezicht afhield, anders kon hij het niet lezen en iedereen werd overtuigd en kwam tot bekering. Wel of geen blaadje maakt me niks uit. Als iemand geinspireerd werd toen hij het opschreef.. mooi toch. Laat zien dat hij er werk in heeft gestopt.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 aug 2013 15:27

schelpje3 schreef:Laat 10 predikanten over dezelfde tekst preken en ze zullen er allemaal hun eigen "kleur" aan geven. Waar de één het aan de oppervlakte houdt, gaat de ander de diepte in.
Ik vind het ongehoord als een dominee een preek gaat pikken van een collega.
En dan vóór de preek: Gij zult niet stelen voorlezen.

http://www.allaboutgod.com/dutch/bible/ ... aarden.htm

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 aug 2013 16:02

coby schreef:Die ene opwekkingsprediker van 100 jaar terug of meer, weet niet meer hoe ie heette, had een bril met jampotglazen en las alles op van een blaadje wat hij 10 cm van z'n gezicht afhield, anders kon hij het niet lezen en iedereen werd overtuigd en kwam tot bekering. Wel of geen blaadje maakt me niks uit. Als iemand geinspireerd werd toen hij het opschreef.. mooi toch. Laat zien dat hij er werk in heeft gestopt.

Had je 100 jaar geleden dan al opwekkingspredikers?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 aug 2013 16:10

==
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 28 aug 2013 16:29

Overigens kan een predikant die een preek van een ander houdt natuurlijk best bidden om het licht van de Heilige Geest voor de luisteraars...
Met een kromme stok gebeuren de mooiste dingen
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 aug 2013 17:18

Met een kromme stok gebeuren de mooiste dingen?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 aug 2013 17:19

Dat heeft enkel te maken met de leeftijd van de statenvertaling.

Terug naar “Archief”