Prins Friso overleden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Mortlach » 15 aug 2013 14:34

Riska schreef:Ik erger mij dus weer aan het feit dat er geoordeeld wordt over het geloof van iemand.
Prins Friso... wij weten niets van hem op gebied van geloven.
Moet dat dan?
Hij was een bescheiden mens die het liefst niet in de schijnwerpers stond.
Dus zal hij dat ook niet op geloofsgebied gedaan hebben.


Dat is volgens mij precies de reden dat ze er geen uitlatingen over doen. Het is privé en wat je ook zegt, er zullen altijd mensen zijn die kritiek hebben. "Wat? Op zondag maar 1 kerkdienst?!" "Wat? ze hadden televisie?!" "Wat? Hun kinderen gaan naar een verkeerd soort school?!"

Wat je ook zegt, het is nooit goed.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor JeeWee » 15 aug 2013 14:35

Een weinig verheffende discussie, dit...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor schelpje3 » 15 aug 2013 14:43

Riska schreef:@Schelpje: Omdat het niet strookt met de zware orthodoxe leer?

Ik erger mij dus weer aan het feit dat er geoordeeld wordt over het geloof van iemand.
Prins Friso... wij weten niets van hem op gebied van geloven.
Moet dat dan?
Hij was een bescheiden mens die het liefst niet in de schijnwerpers stond.
Dus zal hij dat ook niet op geloofsgebied gedaan hebben.

Of het nou Carel ter Linden is of de Prins of wie dan ook: het is alleen aan God te oordelen.
Het is een goede beslissing geweest morgen niets uit te zenden van de dienst zowel voor radio als TV.
Of ze nu bidden, vloeken of alleen maar huilen - het doet er niet toe. Kan daar tenminste niet over geoordeeld worden, mogen ze eindelijk eens zichzelf zijn...

Ik ben ook niet van de zwarte orthodoxe leer!
Maar ik hoor wel wanneer het fout zit. Als jij deze dominee de juiste wegwijzer vindt, vraag ik je eens goed naar hem te luisteren!
En ik zei al, het past ons niet om over de hartenzaken van prins Friso te oordelen of speculeren!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor schelpje3 » 15 aug 2013 14:48

Tante Pollewop schreef:Nou, je zei dat het te laat was om te bidden voor zijn ziel..

Kende je Friso persoonlijk? Of ken je ze 'allemaal' persoonlijk?

Ik heb het wel eens gelezen. Ik kan me herinneren dat sommige zaken zeer herkenbaar waren, maar veel ook niet overeen komt met het reformatorische gedachtegoed.

Wist je dat Wilhelmina zich in de laatste jaren van haar leven met hart en ziel ingezet heeft voor godsdienstige vernieuwing, en dan vooral oecumene?

Ja, het is te laat om nu voor zijn behoud te bidden, zo de boom valt, blijft hij liggen, is een oud gezegde.
Wij geloven niet in een voorportaal, wanneer een mens sterft is het voor eeuwig wel of eeuwig wee.
Ik ken hen niet persoonlijk, maar lees hoe zij de zondag onteren bijv. En als er iets "in" is, zal dat er toch op enigerlei wijze uitkomen?
Tenzij je het genoeg vindt om alleen gedoopt te zijn?
Die oecumene zag er wel anders uit dan nu is hoor.
In feite horen we allemaal te streven naar oecumene, eenheid.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor JeeWee » 15 aug 2013 15:17

Hou toch op allemaal!
Begin een ander topic en ga hier niet 'aan de rand van de kist' lopen bekvechten!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor boer » 15 aug 2013 15:21

schelpje3 schreef:

Ja, het is te laat om nu voor zijn behoud te bidden, [/quote]
Hie kun je voor iemand anders' redding bidden als je niet eens voor je eigen redding kunt biddden .
je meot tenslotte bekeerd WORDEN toch?
En wat het bijbelse verzoek tot eenheid betreft, daar heb ik nog nooit een predikant toe op horen roepen.
Waarom zou God naar ons luisteren als wij niet eerst naar Hem luisteren ?

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor alexander91 » 15 aug 2013 18:17

Het lijkt mij vreselijk voor zijn familie, wat die nu meemaken en al meegemaakt hebben. Dit zag men denk ik al aankomen.

En over het lot van prins Friso? Daar kunnen we geen enkel oordeel over vellen, en al helemaal niet het afleiden uit de verkonding van een ander persoon. We kunnen alleen maar het beste voor hem hopen :-). Ook mensen die met stro op het Fundament bouwen, zullen gered worden, maar door het vuur heen (1 Kor 3). De vraag is alleen of het bouwsel die van hem of haar is, of die van mij...

En staat er "zalig zijn zij die geloven in de wederopstanding"? Lijkt mij een bijzaak :-)... <<herstel, ik wist niet dat het over de wederopstanding van Christus ging, dus dit neem ik terug>>
Laatst gewijzigd door alexander91 op 16 aug 2013 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor pannenkoek » 15 aug 2013 18:41

JeeWee schreef:Hou toch op allemaal!
Begin een ander topic en ga hier niet 'aan de rand van de kist' lopen bekvechten!


Helemaal mee eens!!
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Riska

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Riska » 15 aug 2013 18:58

Wij kunnen maar één ding doen:
Voor hen bidden. In het bijzonder morgen voor Prinses Beatrix die haar kind verloor, voor Prinses Mabel die haar man verloor en voor de kleine meiskes, die hun vader verloren.
Bidden, bidden, bidden... en verder het zwijgen ertoe doen...

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor rotterdam » 15 aug 2013 19:50

zo de boom valt, blijft hij liggen, is een oud gezegde

Wat een zegen dat Christus dat niet dacht bij het graf van Lazarus
"Zij namen dan de steen weg waar de gestorvene lag. En Jezus hief de ogen omhoog en zei: Vader, Ik dank U dat U Mij verhoord hebt"

In feite horen we allemaal te streven naar oecumene


Ja ja, en dan begin jij met een dominee van een andere modaliteit te benoemen als "dwaalleer"
Goed begin is het halve werk.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Tante Pollewop » 15 aug 2013 20:10

schelpje3 schreef:Ja, het is te laat om nu voor zijn behoud te bidden, zo de boom valt, blijft hij liggen, is een oud gezegde.
Wij geloven niet in een voorportaal, wanneer een mens sterft is het voor eeuwig wel of eeuwig wee.
Ik ken hen niet persoonlijk, maar lees hoe zij de zondag onteren bijv. En als er iets "in" is, zal dat er toch op enigerlei wijze uitkomen?
Tenzij je het genoeg vindt om alleen gedoopt te zijn?
Die oecumene zag er wel anders uit dan nu is hoor.
In feite horen we allemaal te streven naar oecumene, eenheid.


Het is frappant dat je Wilhelmina als voorbeeld noemt voor het koningshuis, terwijl haar ideeën in de kerk door anderen ook 'zweverig' werd gevonden.

Daarnaast wat rotterdam zegt: Je zegt dat we allen naar oecumene moeten streven, maar waarom zet jij een andere stroming binnen het christendom dan weg als een dwaalleer? Of helpt dat in het zoeken naar eenheid?

Verder vraag ik me af waarom sommigen hier (op een discussieforum) geen discussie willen. We staan hier helemaal niet aan een kist, je zit achter je computer, of met je Ipad in de hand. Op een medium als dit ontstaat vanzelf gesprek, als je daar niet tegen kunt, zijn er genoeg andere plekken om stil te zijn en stil te staan bij de dood van prins Friso.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Wilsophie » 15 aug 2013 22:06

En zo is het!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor JeeWee » 15 aug 2013 22:08

Tante Pollewop schreef:
Verder vraag ik me af waarom sommigen hier (op een discussieforum) geen discussie willen. We staan hier helemaal niet aan een kist, je zit achter je computer, of met je Ipad in de hand.


Bijdehand!
Dan ga je toch lekker discussiëren over het de vraag of prins Friso al dan niet in de hemel is!
Ik vind het bizar en van weinig respect getuigen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor boer » 15 aug 2013 22:17

JeeWee schreef:Bijdehand!
Dan ga je toch lekker discussiëren over het de vraag of prins Friso al dan niet in de hemel is!
Ik vind het bizar en van weinig respect getuigen.


Ik jouw gescheld, aannames en taalgebruik ook.
Last van opvliegers?

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Tante Pollewop » 16 aug 2013 06:48

@ jeewee. Als je goed zou lezen, zou je kunnen weten dat ik niet gediscussieerd heb over het zieleheil van prins Friso.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten