Getal van het beest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Re: Getal van het beest

Berichtdoor ineke-kitty » 25 okt 2013 11:19

*verwijderd i.v.m. off topic*

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 25 okt 2013 11:34

Het getal van de Messias is: 888.

6 is het getal van de mens. We zien het terug in het boek Daniël.
7 is het getal van de volheid, we hebben zeven dagen in de week.
8 is het getal van de Messias. De achtste dag is wat we kennen als de jongste dag of de dag dat de Messias terugkomt.

De Messias gaat verder dan de mens. De Messias gaat verder dan het einde.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 25 okt 2013 12:09

kuch
En waar in de Bijbel zullen we dit terug vinden? En waar in de Bijbel staat dat de kennis van dit getal ons ook maar enigermate dichter bij de zaligheid brengt?

Eigenlijk weet ik niet wat ik denken moet, Arco. Ben je serieus of zit je de gek te drijven met de puzzelzusters...

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 25 okt 2013 12:12

hahahaha. en dan wordt MIJ verweten dat ik alleen maar bezig ben met getallen en symbolen, en wordt er wederom een reactie verwijderd ivm "off topic".

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 25 okt 2013 12:20

Rozijn schreef:En waar in de Bijbel zullen we dit terug vinden? En waar in de Bijbel staat dat de kennis van dit getal ons ook maar enigermate dichter bij de zaligheid brengt?

Eigenlijk weet ik niet wat ik denken moet, Arco. Ben je serieus of zit je de gek te drijven met de puzzelzusters...

Kennis van getallen brengt ons niets dichter bij de zaligheid. Daarom zou ik willen oproepen om het getal 666 niet te veel te bespreken. Want dat is niet het belangrijkste.

Maar als je het dan toch over getallen wil hebben. Heb het dan over het getal van de Messias. Door dat getal zou je kunnen herkennen of we het hebben over een valse messias of de Ware Messias. Dus dan hebben we het over het getal 888.

Waar komt dat getal vandaan? Er zijn verschillende verwijzingen naar het getal 8. Maar kijk ook eens naar de getalswaarde van de naam Jezus in het Grieks.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 okt 2013 12:24

Ik heb het eigenlijk nooit begrepen, die hang van sommige christenen naar numerologie.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 25 okt 2013 12:30

Arco schreef:
Kennis van getallen brengt ons niets dichter bij de zaligheid. Daarom zou ik willen oproepen om het getal 666 niet te veel te bespreken. Want dat is niet het belangrijkste.

Maar als je het dan toch over getallen wil hebben. Heb het dan over het getal van de Messias. Door dat getal zou je kunnen herkennen of we het hebben over een valse messias of de Ware Messias. Dus dan hebben we het over het getal 888.

Waar komt dat getal vandaan? Er zijn verschillende verwijzingen naar het getal 8. Maar kijk ook eens naar de getalswaarde van de naam Jezus in het Grieks.

En waar vind ik de getalswaarden terug in de Bijbel? En waarom moet ik acht met 111 vermenigvuldigen? Want acht is nog niet zomaar 888...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 okt 2013 12:36

Faramir schreef:Ik heb het eigenlijk nooit begrepen, die hang van sommige christenen naar numerologie.

Ik ook niet. En er zijn nog meer zinloze topics trouwens.
Het leidt ons alleen maar af van het allerbelangrijkste.
God vraagt niet in Zijn Woord aan ons om te letten op getallen of daar een bepaalde betekenis aan te verbinden.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 25 okt 2013 12:40

Mijn eerste gedachte als antwoord op de vraag van Arco was: één.
Er is immers maar één Naam onder de hemel gegeven waardoor wij moeten zalig worden?

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 25 okt 2013 12:41

De getalswaarde van de naam Jezus in het Grieks is 888.

De getallen in de Bijbel zijn afgeleid van de getalswaarden van de Hebreeuwse en Griekse letters. Er zijn daarbinnen wel zaken waarvoor je moet uitkijken, want het moet geen leer opzich gaan worden. Maar er zijn dingen die heel interessant zijn om lijnen te trekken tussen personen en woorden aan de hand van de getalswaarden.

De getalswaarde van het naam 'Noach' in het Hebreeuws is gelijk aan de getalswaarde van het woord 'genade'.

De Hebreeuwse letter 'qoph' staat voor het oog van de naald en heeft de getalswaarde 100. Hoe oud was Abraham toen Izaäk geboren werd? Wat is de laatste Hebreeuwse letter van de naam Izaäk? Hoeveel wordt vergolden bij het volgen van Jezus?

De Hebreeuwse woorden voor brood en wijn zijn opgeteld dezelfde getalswaarde als het woord 'Pesach'. De Hebreeuwse woorden voor vader en moeder zijn opgesteld dezelfde getalswaarde als het woord 'kind' in het Hebreeuws.

Er zijn nog veel meer getallen in de Bijbel die een rol spelen, dan de bekende getallen 3, 7, 12, 40, enz. Daarom roep ik op om wel het plaatje compleet te maken als je toch met getallen aan de gang gaat. Blijf dan niet steken bij 666, maar tel door naar 888.

Geen van al deze getallen maakt ons zalig, zoals eerder gezegd. Maar kunnen we een extra dimensie geven aan de rijkdom aan het Woord van God.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 25 okt 2013 12:50

Arco schreef:1. Geen van al deze getallen maakt ons zalig, zoals eerder gezegd.
2. Maar kunnen we een extra dimensie geven aan de rijkdom aan het Woord van God.

1. Geheel mee eens!
2. Dat betwijfel ik. De getalsymboliek heeft geen grond in Gods Woord, maar is een vinding van een creatief menselijk brein. Alle overeenkomsten zijn dientengevolge toevallig en kunnen soms mooi uitkomen. Misschien kan iemand hierdoor geroerd raken, maar wat raakt hem dan? De schoonheid van het menselijk systeem? Dat kan tot verwondering en aanbidding van de Schepper leiden. '
Maar de rijkdom van het Woord is het daarmee nog steeds niet...

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 25 okt 2013 12:57

We moeten wel begrijpen Wie de auteur is van de Bijbel. Het zijn mensenhanden die schreven, maar het is God die het Woord is, zie Joh. 1.

Ik geloof zeker dat er rijkdom uitgaat van de getalswaarden in de Bijbel. Het is niet zaligmakend, maar het is wel verrijkend. Daarom begrijp ik heel goed wat de getallen in Matt. 1 ons verteld. Hoe mooi is het dat Abraham, de vriend van God, toch een soort Paasviering kreeg van Melchizedek? Hoe duidelijk is het dat een gezin compleet is met een kind samen met een vader en moeder? Het gaat hier niet om dat een gebroken gezin per definitie fout is, maar wel de meerwaarde van een compleet en Godvrezend gezin.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 25 okt 2013 13:00

Maar waar geeft de Bijbel zelf nu aanleiding tot het werken met getalswaarden?
Wie heeft die getalswaarden eigenlijk "gevonden" of "bedacht"?
Als de getalswaarde van menselijke oorsprong is, zou dan iets van menselijke oorsprong rijkdom toevoegen aan het Woord van God?

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 25 okt 2013 13:07

De getalswaarden liggen ten grondslag aan de letters. In eerste instantie het Hebreeuws en verder ook het Grieks. Wij hebben letters (Latijnse letters) en cijfers (Arabisch), maar in het Hebreeuws en het Grieks hebben letters ook direct een getalswaarde.

Aleph is 1, Bet is 2, enz.

Hierdoor kan je letters als getallen optellen. Aangezien ik geloof dat het (Bijbels) Hebreeuws de oertaal is, ofwel de taal die Adam en Eva spraken, komen de letters (en dus getallen) van God zelf.

Het is pas menselijk dat er in getallen allerlei mystieke zaken worden gelegd die niet in de tekst terug te vinden zijn, zoals in de Kabbala geleerd wordt.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 25 okt 2013 13:30

De volgende vraag is niet flauw bedoeld!
Heeft God de letters in hun volgorde gezet, of deed een mens dat?
Zodra het dat tweede is, blijft mijn bezwaar recht overeind staan. Dan is ieder gebruik van getalswaarde een gebruik maken van een menselijk vondst in plaats van een Goddelijk gegeven.

Ter verduidelijking: ik richt me hier op het gebruik van getalswaarde, ik beweer niet dat bepaalde getallen in de Bijbel helemaal niets te zeggen hebben.

Terug naar “Archief”