Wordt je geloof levend door werken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Wordt je geloof levend door werken

Berichtdoor Hero » 05 aug 2013 11:31

maaarten schreef:Deze dingen zijn goed, in zover het tot de eer van God strekt. De valse profeten doen ook wonderen, daar waarschuwt Jezus voor. Maar als deze dingen van God kunnen ze zeker onder de noemer goede werken geschaard worden!

@maaarten ... wanneer wij menen te weten, wat volgens ons : *DE eer van God* zou wezen, plus dat als uitgangspunt nemen, dan zul je meemaken dat binnen de kortste keren 'r wederom : "ketters" gebrandstapeld worden, en ook weer "heksen" gewogen -- want, wij weten maar ten`deele, wat echt tot eer van God is !! -- oftewel : wij kunnen ons daarin ook wel eens vergissen -- immers, wie refereert aan *DE valse profeten*, suggereert ook inderdaad te weten : wie hun zouden zijn ...!?

maaarten schreef:Ik mag toch hopen dat jij gelooft, wedergeboren bent en je heil van God verwacht! Ik doel dan niet op perfectie of zoiets, maar, over het algemeen vernomen, vertrouw je toch ook op God dat Hij genadig is, in plaats van te denken dat je het zelf wel klaarspeelt met die goede werken!

na mijn bekering, heeft dat *proces van wedergeboorte*, gelukkig niet stil`gestaan -- voortdurend werd ik door de HG aangespoord : de Waarheid te zeggen tegen gezapige & zelfingenomen machthebbers ....

maaarten schreef:Pas als we een nieuwe schepping zijn in Jezus, kunnen we goede werken doen. Alles daarvoor is wetticisme en valse godsdienst!

ook niet`gelovigen kunnen *goede werken* doen -( uit God's genade )- echter dan zie je vaak hoe het resultaat van hun inspanning : ter aarde valt ...?
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 05 aug 2013 19:38

Marnix schreef:dan hoor je vaak dat zoekers die naast dat ook gaan werken, door dat werk ook steeds meer van Hem gaan ontdekken. Goede werken komen voort uit geloof, maar door te werken groeit je geloof, je vertrouwen in Hem, je kennis van Hem, je liefde voor Hem

@marnix ... en dan doet zich bvb het probleem voor, dat degenen die : lui & lauw zijn, de baas zijn in de kerk -- de kerk wordt dan meer & meer, een kerk voor & door academici -- zij roepen dat zij de oplossing voor het probleem weten, maar in werkelijkheid zijn ze zelf : HET probleem -- want juist hun zgn *academische denken*, blijkt overal in onze maatschappij : een heuse bron van incompetentie ....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2013 20:51

Ik zie de link niet helemaal tussen mijn verhaal en jouw verhaal? Als er verkeerde mensen de leiding hebben in de kerk is dat altijd een probleem, dat staat een beetje los van dit vraagstuk,
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 05 aug 2013 21:49

Marnix schreef:Ik zie de link niet helemaal tussen mijn verhaal en jouw verhaal? Als er verkeerde mensen de leiding hebben in de kerk is dat altijd een probleem, dat staat een beetje los van dit vraagstuk

@marnix ... 't ging mij hier effe om de mensen, die de groei in het geloof, zowel bij zichzelf als bij anderen, tot stilstand brengen !?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2013 21:56

Oke. In de eerste gemeenten waren het wijze mensen maar geen slimme, hoog opgeleide mensen... maar door de Geest geleide mensen. Dat is wel een verschil en daarin heb je een punt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 07 aug 2013 09:26

Marnix schreef:In de eerste gemeenten waren het wijze mensen maar geen slimme, hoog opgeleide mensen ... maar door de Geest geleide mensen. Dat is wel een verschil en daarin heb je een punt

@marnix ... de apostelen waren heus niet zo simpel ? -- en het verschil in IQ, tussen academici of arbeiders, is soms miniem -- maar die spanning, tussen enerzijds hoogopgeleiden en anderzijds laagopgeleiden, bestond reeds in het jaar NUL -- immers buiten Jeruzalem, kon Jezus heel goed wat zeggen in een synagoge, echter binnen Jeruzalem kreeg Hij daartoe amper de kans ....

Prisoner
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Prisoner » 07 aug 2013 13:34

drek schreef:Het is moeilijk om dit te schrijven omdat, We worden never nooit gered door werken, Jezus is de enige weg , Jezus is de Enige waarheid, eeuwig leven is alleen door (en in) Jezus.

Toch wordt er verwacht dat je iets doet, er staat best wel vaak stukjes in over werken, zoals de bijl aan de boom, de rank die wordt weggegooid, geloof zonder werken is dood.
in Openbaringen staat dat je zal geoordeelt worden naar je daden.Het lichaam met zijn verschillende functies

Wie kan hier iets over zeggen, of zit ik helemaal verkeerd, ben ik een foute leraar

By the way, Werken kunnen ook zijn, andere vergeven, andere leren lief hebben, niets verborgen houden voor God, een goede relatie met God krijgen door vaak en toegewijd te bidden .( God wil dat we hem met ons hele hart lief hebben en hem vaak zoeken in gebed om alles te delen, Verlangen om geleid te worden door God, Alleen Hem vertrouwen)

Ik denk ook wel dat vergeven tot de basis van goed werk behoort.
Als je iemand niet eens kunt vergeven, dan geloof je volgens mij ook niet dat je zelf vergeven bent.

We zien dat slechte mensen ook wel eens dingen doen vergeven, doch zij vergeven meestal op een partijdige manier (de een wel, maar de ander niet).
Dus als je je geloof levend wil maken, dan vergeef je iedereen alles, omdat je gelooft dat God ook iedereen alles vergeeft.
Iemand vergeven is niet altijd even makkelijk. Soms kost dat heel veel moeite. Het is dus wel degelijk een werk. En wel een geloofswerk.
Als je gelooft dat God iedereen alles vergeeft en je zou dat zelf niet doen, dan heeft je geloof geen enkele betekenis.

En oké, er zijn uitzonderingen, want als je de heilige Geest lastert, krijg je ook geen vergeving van God.
Wat ook ten volste terecht is omdat de heilige Geest iedereen alles vergeven wil.

Je wordt dus inderdaad gewoon geoordeeld naar je werk.
En God kijkt naar de bedoeling die je met je daden had, dus zelfs al is je werk niet succesvol, dan zal God je toch belonen wanneer Hij ziet dat je intentie goed was.
Het gaat zich erom dat je in je geloofsprincipes volhardt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 aug 2013 13:44

Hero, ik bedoel dat ze niet hoog opgeleid waren. Het waren onder andere vissers uit Galilea. Hun wijsheid kwam niet van een opleiding, mogelijk ook niet vanuit een hoog IQ... maar van de Geest.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 07 aug 2013 20:13

Marnix schreef:Hero, ik bedoel dat ze niet hoog opgeleid waren. Het waren onder andere vissers uit Galilea. Hun wijsheid kwam niet van een opleiding, mogelijk ook niet vanuit een hoog IQ ... maar van de Geest

@marnix ... je was volkomen helder -- maar ik doelde vooral op de tegenstelling tussen enerzijds bvb de apostelen, die slechts wilden dat 'r zoveel mogelijk gelovigen tot het (hemelse) Koninkrijk ingingen -- en anderzijds de machthebbers, die poogden deze WEG te blokkeren ....

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 07 aug 2013 23:45

drek schreef:Het is moeilijk om dit te schrijven omdat, We worden never nooit gered door werken, Jezus is de enige weg , Jezus is de Enige waarheid, eeuwig leven is alleen door (en in) Jezus.

Toch wordt er verwacht dat je iets doet, er staat best wel vaak stukjes in over werken, zoals de bijl aan de boom, de rank die wordt weggegooid, geloof zonder werken is dood.
in Openbaringen staat dat je zal geoordeelt worden naar je daden.Het lichaam met zijn verschillende functies

Wie kan hier iets over zeggen, of zit ik helemaal verkeerd, ben ik een foute leraar

By the way, Werken kunnen ook zijn, andere vergeven, andere leren lief hebben, niets verborgen houden voor God, een goede relatie met God krijgen door vaak en toegewijd te bidden .( God wil dat we hem met ons hele hart lief hebben en hem vaak zoeken in gebed om alles te delen, Verlangen om geleid te worden door God, Alleen Hem vertrouwen)

Je zegt het zelf al. De wet van de Geest des Levens : God liefhebben en je naaste als jezelf. Dat is de vrucht van je bekering, dat Zijn wet in je hart geschreven wordt. Is totaal iets anders dan Romeinen 7, onder de wet zitten en hem niet kunnen houden.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2013 08:09

Hero schreef:@marnix ... je was volkomen helder -- maar ik doelde vooral op de tegenstelling tussen enerzijds bvb de apostelen, die slechts wilden dat 'r zoveel mogelijk gelovigen tot het (hemelse) Koninkrijk ingingen -- en anderzijds de machthebbers, die poogden deze WEG te blokkeren ....

Helaas zijn die mensen er ook geweest, misschien nog steeds. Het heeft met de kerk zoals die hoort te zijn dan weinig te maken he.

Terug naar “Archief”