alexander91 schreef:Beste Learsi,
Je hebt daar zeker een punt. Maar waarom staat het er dan in de Bijbel? Misschien enerzijds om ons te bemoedigen dat die eenheid er is en dat God die bewaart, maar anderzijds kan het ook als aansporing dienen.
Welke keuze is de juiste, of is het misschien beiden, en dat we ons er zowel door moeten laten bemoedigen, als door aansporen om die eenheid te bewaren. Op een plek als dit forum is het goed in mijn ogen om vooral dat laatste te benadrukken, omdat de scheuringen vaak zo duidelijk worden en we er zelf aan meedoen.
Een eenheid die er niet is kan zekere tijd bewaard worden (door bijv. eenzelfde uiterlijke belijdenis op een of ander gebied, of een bepaalde geloofsbelijdenis).
Als er geen eenheid is, zal dit uiteindelijk openbaar worden.
We hoeven dus niet zo gespitst te zijn op het bewaren van de een-heid.
Die is er................of die is er niet.
Straks Boven is er een zichtbare een-heid.
Hier Beneden kunnen we we elkaar vinden in het geloof in Hem.
De uiterlijke belijdenis van "geloof in Hem" bij de dwaze en wijze maagden is dezelfde. Echter blijkt uit deze gelijkenis, dat dit niet borg staat voor een-zijn.
Dat er geen een-heid is wordt openbaar rondom het gebrek aan olie.
Wel of geen olie hebben bepaalt dus of er werkelijk een-heid is.
Eenheid hier Beneden en Boven is afhankelijk van het zijn "in Christus"(olie te hebben).
In die zin is het nodig, dat zij die gericht zijn op eenheid hier Beneden zich inspannen om "in Hem" gevonden te worden en dus eerst zichzelf onderzoeken of zij werkelijk in Christus zijn.
"In Hem" toch is er een-heid.
De zoektocht naar een-heid is dus vooral een appél tot zelfonderzoek(uiteraard onder de leiding van de Heere).
h.g.
Learsi