Het wordt steeds saaier in de winkelstraat

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Het wordt steeds saaier in de winkelstraat

Berichtdoor Jvslooten » 23 jan 2014 17:41

mealybug schreef:Op de pagina van geenstijl zie ik de alochtonenmeter, die aangeeft dat mijn oude buurt tegen de 70% allochtonen aanzit.
Niet westerse allochtonen, russen, polen etc nog niet eens meegerekend....

Hmm, ik ben op tijd vertrokken, lijkt het.
En niet alleen ik,

http://www.mondi.nl/emigreren/meer-nede ... __1245.php
Hier 0,8% 8)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 jan 2014 17:43

Jvslooten schreef:
Hier 0,8% 8)

Dat is nog saaier ;-)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 jan 2014 17:47

Jvslooten schreef:Hier 0,8% 8)
mealybug schreef:Dat is nog saaier ;-)
Nee hoor, totaal niet. Op Urk is altijd wat te doen, zelfs in de winkelstraten. In de +120 winkels is de kleine ondernemer riant vertegenwoordigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 11:11

Faramir schreef:Het is helaas zo dat winkelcentra en stadscentra steeds verder leeglopen.
Internet is daar maar ten dele verantwoordelijk voor. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat er voor vele fysieke winkels bestaansrecht is.

Aangezien ik werkzoekende ben heb ik eens een informatieavond bij de KvK bijgewoond en een op een gesproken met een loket wat ondernemers helpt. Indien ik een zaak zou willen beginnen, en daar van wil leven zou ik bij een huur van 1000 euro (dat kan dus al niet in veruit de meeste stadscentra) bij een winstpercentage van 30% zo'n 19.000 euro omzet in de maand hebben. Je kan wel raden dat dat gelijk een reden is voor zich oriënterende mensen om er maar vanaf te zien.

De huren zijn simpelweg asociaal hoog. Je moet niet gek staan kijken voor 3000 euro huur in de maand voor een klein winkelpand. En dan hebben we het nog niet over de lokale overheid die op alle mogelijke manieren ondernemers tegen probeert te werken en extra uit probeert te persen.

Wellicht is een crisis ook een keer een uitgelezen kans om het winkelbestand op te schonen.
Hoe triest ook voor de failliete winkelier: ik heb nooit begrepen waarom er zo ongelofelijk veel schoenen-, kleding- en electronicazaken bestaan.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 11:14

mealybug schreef:Steeds meer macht en geld in handen van een steeds kleiner aantal mensen.
Dat belooft weinig goeds.

Weet ik niet.
Als jij kijkt naar de auto-industrie: de gemiddelde kwaliteit is er wel op vooruit gegaan sinds de grote fabrikanten steeds meer kleine broeders opslokken.
De techniek die vroeger in dure Audi's zat zit nu ook in Seat's.
Schaalvergroting kan dus een kwaliteitsverhogend en kostendrukkend effect hebben.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 jan 2014 11:17

StillAwake schreef:Wellicht is een crisis ook een keer een uitgelezen kans om het winkelbestand op te schonen.
Hoe triest ook voor de failliete winkelier: ik heb nooit begrepen waarom er zo ongelofelijk veel schoenen-, kleding- en electronicazaken bestaan.

Zaken moeten zich onderscheiden van elkaar. Als we van alles maar 1 of 2 nodig hebben in een stadscentrum dan zou een pand of 10 genoeg moeten zijn. Maar mensen willen keuze, en ondernemers denken als het goed is dat zij voldoen aan een vraag naar een specifiek iets.

Zoals iemand eerder al opmerkte is het helaas tegenwoordig on elke winkelstraat in Nederland hetzelfde. Aan de andere kant heeft het gemiddelde publiek daar schijnbaar behoefte aan. Kijk voor de grap maar eens hoe druk het bij de Mc Donalds is op je vakantiebestemming. Eenheidsworst. En dat is een gevaar voor onze Nederlandse cultuur denk ik zo.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 11:29

Faramir schreef:Zaken moeten zich onderscheiden van elkaar. Als we van alles maar 1 of 2 nodig hebben in een stadscentrum dan zou een pand of 10 genoeg moeten zijn. Maar mensen willen keuze, en ondernemers denken als het goed is dat zij voldoen aan een vraag naar een specifiek iets.

Zoals iemand eerder al opmerkte is het helaas tegenwoordig on elke winkelstraat in Nederland hetzelfde. Aan de andere kant heeft het gemiddelde publiek daar schijnbaar behoefte aan. Kijk voor de grap maar eens hoe druk het bij de Mc Donalds is op je vakantiebestemming. Eenheidsworst. En dat is een gevaar voor onze Nederlandse cultuur denk ik zo.

Ik heb überhaupt nog nooit een MacDonalds gezien op mijn vakantiebestemming, maar geloof je onmiddellijk!
Natuurlijk moet er keuze zijn, maar de echt onderscheidende zaken overleven deze crisis makkelijker dan de eenheidsworst-winkeltjes.
Op het moment dat er 30 schoenenwinkels in één centrum zitten (schatting is aan de lage kant) hoeven ze echt niet allemaal weg, maar de eenheidsworst-tenten mogen wel eens worden opgeschoond...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 jan 2014 11:40

StillAwake schreef:Op het moment dat er 30 schoenenwinkels in één centrum zitten (schatting is aan de lage kant) hoeven ze echt niet allemaal weg, maar de eenheidsworst-tenten mogen wel eens worden opgeschoond...

Daarin geef ik je wel gelijk. Het winkelcentrum in de meeste steden kan veel compacter. Als je daar als gemeente, ondernemers en vastgoedbezitters werk van maakt dan kunnen de ondernemers zich concentreren in een aantal straten die dan ook gewoon vol bezet zijn en de rest stoot je af als winkelgebied.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 11:51

Faramir schreef:Daarin geef ik je wel gelijk. Het winkelcentrum in de meeste steden kan veel compacter. Als je daar als gemeente, ondernemers en vastgoedbezitters werk van maakt dan kunnen de ondernemers zich concentreren in een aantal straten die dan ook gewoon vol bezet zijn en de rest stoot je af als winkelgebied.

Eens! Tevens kan het stadscentrum dan ook weer wat meer een woonfunctie krijgen, wat verpaupering (er zijn steden waar het centrum buiten winkeltijden een soort no-go area is geworden) tegengaat.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 jan 2014 11:56

StillAwake schreef:Eens! Tevens kan het stadscentrum dan ook weer wat meer een woonfunctie krijgen, wat verpaupering (er zijn steden waar het centrum buiten winkeltijden een soort no-go area is geworden) tegengaat.

Daarom hebben we hier al jaren lang een project lopen voor het wonen boven winkels in het centrum. Het is doodzonde dat er zoveel ruimte leeg staat en dat zorgt idd voor verpaupering en een gebrek aan sociale controle.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 11:58

Faramir schreef:Daarom hebben we hier al jaren lang een project lopen voor het wonen boven winkels in het centrum. Het is doodzonde dat er zoveel ruimte leeg staat en dat zorgt idd voor verpaupering en een gebrek aan sociale controle.

Veel studentensteden hebben het verpauperingsprobleem veel minder, omdat ruimte in het centrum extreem gewild is.
Goed initiatief van de stad waar je woont!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 jan 2014 12:02

StillAwake schreef:Veel studentensteden hebben het verpauperingsprobleem veel minder, omdat ruimte in het centrum extreem gewild is.
Goed initiatief van de stad waar je woont!

Het centrum hier is ook populair om te wonen maar het is vaak zo dat winkels de ruimte boven hun zaak niet willen verhuren. Om voornamelijk praktische redenen (geen eigen ingang/trapopgang). Dat wordt dan gerealiseerd zodat de praktische problemen weggenomen worden. Uiteindelijk is het een win/win situatie voor iedereen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 13:53

Faramir schreef:Het centrum hier is ook populair om te wonen maar het is vaak zo dat winkels de ruimte boven hun zaak niet willen verhuren. Om voornamelijk praktische redenen (geen eigen ingang/trapopgang). Dat wordt dan gerealiseerd zodat de praktische problemen weggenomen worden. Uiteindelijk is het een win/win situatie voor iedereen.

Een eigen opgang is dan inderdaad wel een eis. Maar als op die manier de verpaupering een halt kan worden toegeroepen is een dergelijke investering zeker de moeite waard.
Helaas liep ik een paar weken geleden langs mijn favoriete modelbouwzaak. Het bord "opheffingsuitverkoop" hing pontificaal in de etalage. De eigenaar stopt ermee vanwege zijn leeftijd, en niemand neemt het over.
Het winkeltje was in de wijde omgeving enig in zijn soort, en dat is dus wél kaalslag.
De opschoning van het winkelbestand waar ik op doel is meer de vele kledingzaken met identiek assortiment, het waanzinnig aantal drogisterijen (in sommige winkelstraten zitten er 4) en het beangstigend grote aantal schoenwinkels wat wel eens uitgedund mag worden..

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 feb 2014 18:43

Ik zit met een vraagje: er zit hier in de buurt een AH, waar ze een bol.com afhaalpunt hebben. Hoe stel ik in mijn account in dat ik mijn pakjes daar afgeleverd wil hebben?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 feb 2014 19:28

Volgens mij kan je aan het einde van je bestelling een factuuradres en afleveradres kiezen.

Terug naar “Archief”