Is het eten van honden- en kattenvlees anders?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Is het eten van honden- en kattenvlees anders?

Berichtdoor meribel » 24 jun 2013 12:28

boer schreef:Hoe dan ook, de Bijbel zegt dat we alles mogen eten wat het vleeshuis te koop heeft.

Bijvoorbeeld een lekker struisvogelbiefstukje =P~

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 24 jun 2013 12:41

Absoluut!
Weer terug in het land stonden er al weer heel wat toekomstige biefstukjes op 2 poten me dom aan te staren van achter het prikkeldraad.
Het gehakt ervan gaat ook door de bolognaise.
heerlijk!

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 25 jun 2013 11:17

Het gaat er niet om in dit topic wat we wel en niet mogen eten, de vraag is of de Bijbel er iets over zegt. Dan zegt de Bijbel er dus weldegelijk wat van.

Koosjer eten bijvoorbeeld.

Koosjer eten is volgens de joodse spijswetten bereid. De joodse wet kent veel voorschriften m.b.t. bereiden en eten van voedsel. Deze vinden hun oorsprong in de Tora. De bekendste voorschriften zijn het verbod op het eten van varkensvlees, paling en schelpdieren, en het verbod om melk- en vleesproducten gelijktijdig te nuttigen. In een kosjere keuken wordt rekening gehouden met al deze bepalingen.

Orthodoxe joden hanteren deze spijswetten nog steeds. Gelovige joden, of joden die de traditie respecteren, eten daarom ook geen varkensvlees. De meeste christenen beschouwen de spijswetten op hen echter niet van toepassing. Enkele religieuze groeperingen, zoals de Zevendedagsadventisten houden zich ook aan de spijswetten.

Een bewijs is wel dat als wij ons zouden houden aan de spijswetten er 90 % minder hart en vaatziektes zouden zijn.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 25 jun 2013 12:15

benefietdiner schreef:Het gaat er niet om in dit topic wat we wel en niet mogen eten, de vraag is of de Bijbel er iets over zegt. Dan zegt de Bijbel er dus weldegelijk wat van.

Koosjer eten bijvoorbeeld.

Koosjer eten is volgens de joodse spijswetten bereid. De joodse wet kent veel voorschriften m.b.t. bereiden en eten van voedsel. Deze vinden hun oorsprong in de Tora. De bekendste voorschriften zijn het verbod op het eten van varkensvlees, paling en schelpdieren, en het verbod om melk- en vleesproducten gelijktijdig te nuttigen. In een kosjere keuken wordt rekening gehouden met al deze bepalingen.

Orthodoxe joden hanteren deze spijswetten nog steeds. Gelovige joden, of joden die de traditie respecteren, eten daarom ook geen varkensvlees. De meeste christenen beschouwen de spijswetten op hen echter niet van toepassing. Enkele religieuze groeperingen, zoals de Zevendedagsadventisten houden zich ook aan de spijswetten.

Een bewijs is wel dat als wij ons zouden houden aan de spijswetten er 90 % minder hart en vaatziektes zouden zijn.

Niet wat de mond ingaat , maar wat eruit komt, verontreinigt de mens. ;-)

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 15 jul 2013 08:55

Ik zou er geen problemen mee hebben om het te eten. Natuurlijk, het is niet koosjer, maar wij houden ons niet meer aan de spijswetten. De wet is vervuld en we komen er geen stapje dichter bij God door. Hooguit maakt het ons lichaam iets gezonder.

Natuurlijk is het jammer dat die dieren op gruwelijke wijze worden geslacht, dat zou ook wel iets gecontroleerder moeten kunnen.

Overigens: het is een fabeltje dat iedereen in China, Korea en andere aziatische landen aan de lopende band honden en katten verorbert. Meestal betreft het een zeer kleine minderheid die deze dieren eet omdat ze denken dat het zeer gezond is en bv. de potentie verhoogt (vruchtbaarheid). Zeker in beschaafde landen als Z. Korea. In China zal het wat meer voorkomen, want ja als je nu eenmaal toch een hond hebt kun je hem net zo goed opeten, vaak hebben deze mensen weinig keuze en hond lijkt me redelijk goedkoop eten daar.

En in N Korea zullen ze überhaupt blij zijn dat ze iets te eten hebben........

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 15 jul 2013 09:06

In China zal het wat meer voorkomen, want ja als je nu eenmaal toch een hond hebt kun je hem net zo goed opeten, vaak hebben deze mensen weinig keuze en hond lijkt me redelijk goedkoop eten daar.

Ik ben een paar keer in China geweest en ik kan je zeggen dat voor een restaurant vaak een hele dierentuin is opgesteld. Het is echt treurig om te zien. Die honden aan een boom gebonden. Die katjes in kleine kooitjes. Slangen, schildpadden, vissen. Kippen met de poten aan elkaar gebonden enz. enz.
Daar valt nog een wereld te winnen.
Nergens wordt volgens mij zo netjes met dieren om gegaan als in Nederland, al is de PvdD het daar waarschijnlijk niet mee eens.

Cail
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cail » 09 jan 2014 22:21

Ik heb alweer heel lang geleden op een Duits actualiteitenprogramma gezien hoe in Korea (zal wel Zuid zijn geweest) een hond werd afgeslacht, of beter gezegd doodgemarteld.
Ik kan de beelden nog zo voor me halen als ik wil, maar ik zal het nalaten om ze hier te beschrijven.
Heel vreemd, ik was echt met walging vervuld maar kon tegelijkertijd mijn ogen er toch niet van af houden.
De Duitse commentator, die Duitse presentatoren blijven bijna altijd absurd onbewogen en neutraal als Zwitserland vind ik, was toen die weer zelf in beeld kwam duidelijk geëmotioneerd.

In principe vind ik dat je alle dieren zou moeten kunnen eten, bedreigde diersoorten uitgezonderd, zolang de dieren maar snel en zo pijnloos mogelijk worden gedood.
Beter zou nog zijn als ze ook nog een aardig leven hebben gehad maar dat is ook nog lang niet vanzelfsprekend.
Een reiziger drinkt alles, een toerist enkel koffie.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 09 jan 2014 22:35

Cail schreef:Ik heb alweer heel lang geleden op een Duits actualiteitenprogramma gezien hoe in Korea (zal wel Zuid zijn geweest) een hond werd afgeslacht, of beter gezegd doodgemarteld.
Ik kan de beelden nog zo voor me halen als ik wil, maar ik zal het nalaten om ze hier te beschrijven.

Ik ken iemand die in Indonesie was geweest op vakantie. Willen jullie ook de film zien? Ja leuk, mooie palmenstranden en toen waren ze op een feest, daar zag je dat dus, nou ik niet dus, alleen de eerste flard. Niet normaal.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 jan 2014 22:43

Ik denk niet dat het eten van honden of kattenvlees anders is, maar gevoelsmatig spelen dingen natuurlijk een belangrijke rol.
In ons land is toch ook nog maar kort de discussie over het houden van bepaalde beesten in te kleine locaties op gang gekomen en als ik die kuikentjes zie...enfin... hoe afschuwelijk ik het afslachten van beesten vind, ik ben gek op alle soorten vlees.
En als het in ons Europa al moeilijk is de regels te beheersen wat willen we dan met onze vinger naar genoemde landen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 jan 2014 22:49

Het idee om honden- of kattenvlees te eten, nee bah doe me dan maar een stukje varken- of rundvlees!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 09 jan 2014 22:54

Of kip, paard, rendier of struisvogel, of eend...of..
Zijn zat dieren erg lekker.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 jan 2014 23:29

Paardenvlees vind ik heerlijk en paardenbiefstuk of paardenrookvlees. Maar daar werd ik als kin al mee geconfronteerd door oma, die kocht altijd bij de paardenslager en dat was altijd lekker vlees.

Cail
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cail » 09 jan 2014 23:37

Wilsophie schreef:En als het in ons Europa al moeilijk is de regels te beheersen wat willen we dan met onze vinger naar genoemde landen?

Daar heb je gelijk in.
En dan kunnen we het ook nog hebben over de enorme hoeveelheid landbouwgronden in landen waar mensen honger lijden maar waar uitsluitend gewassen worden verbouwd om veevoer van te maken dat bestemd is voor ons eigen slachtvee.
Maar het ging niet meer alleen om het eten van dieren, maar ook om het dierenleed bij het doden van de dieren die worden gegeten.
Bovendien kan ik mij ook niet aan de indruk onttrekken dat in Zuid-Oost Azië meer katten en honden worden gegeten dan hier in ons eigen landje. :wink:
Een reiziger drinkt alles, een toerist enkel koffie.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 09 jan 2014 23:46

Cail schreef:Daar heb je gelijk in.
En dan kunnen we het ook nog hebben over de enorme hoeveelheid landbouwgronden in landen waar mensen honger lijden maar waar uitsluitend gewassen worden verbouwd om veevoer van te maken dat weer bestemd is voor ons slachtvee.

Ik weet niet of je een specifiek land bedoelt maar bv Zuid Sudan en Congo zijn hele vruchtbare landen als het land maar bewerkt wordt, nu wordt er oa door de oorlog niets verbouwd. Net als laatst een artikel in het RD over Uganda, er is water genoeg maar ze gebruiken het gewoon niet. Ugandezen bidden om regen, terwijl er genoeg water is

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jan 2014 12:29

hubert schreef:
Ik ben een paar keer in China geweest en ik kan je zeggen dat voor een restaurant vaak een hele dierentuin is opgesteld. Het is echt treurig om te zien. Die honden aan een boom gebonden. Die katjes in kleine kooitjes. Slangen, schildpadden, vissen. Kippen met de poten aan elkaar gebonden enz. enz.
Daar valt nog een wereld te winnen.
Nergens wordt volgens mij zo netjes met dieren om gegaan als in Nederland, al is de PvdD het daar waarschijnlijk niet mee eens.

Niet helemaal mee eens. In Nederland wordt ook niet altijd zorgvuldig en netjes met dieren omgegaan, alleen wordt het hier buiten beeld gedaan, dat is het verschil.... Wat niet weet, wat niet deert?

Hondenvlees en kattenvlees of je eigen konijn eten vinden we raar omdat we een band opbouwen met die dieren, het zijn onze huisdieren.... koeien en varkens zijn dat niet. En aangezien we nogal ver van de voedselproductie afstaan is dat tegenwoordig gek en voelt het niet goed.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”