schelpje3 schreef:Zijn dit allemaal wel keuzes op grond van de Bijbel?
Geloven we er nog in dat God je op een plaats brengt? Je wordt toch lid van een kerk nadat je ervoor gebeden hebt?
Heb je je eigen woorden eens goed nagelezen? Dus dat je als mens er zelf voor kiest ervoor te bidden, mag je pas lid worden van een kerk? Dan neem je toch ook heft in eigen handen?
Daarnaast geloof ik volledig dat God ons op een plaats brengt, maar dat mag geen argument zijn in de keuzes die we maken op het moment van ons leven. Dat geloof is een vorm van vertrouwen op Hem, als je terugkijkt op je leven, en het geeft moed als je het in het "nu" van je leven moeilijk hebt en ook voor de toekomst. Als ik nu besluit van kerk te veranderen, dan zou ik dat wel degelijk zien als een pad waarin God mij nu leidt. God maakt mij ontvankelijk om tot die keuze over te gaan. God doet mij die keuze maken. En aan Gods werk kunnen we niets af doen door te zeggen dat Hij of ik die keuze heb gemaakt. God is niet afhankelijk van onze toestemming voor het werk in ons leven. Geveinsde vroomheid is net zo gevaarlijk als de illusie dat we al onze beslissingen in eigen handen hebben.
schelpje3 schreef:Of zoek je gewoon hapklare brokken waar je naar je mond gepraat wordt?
DAT is vaak het geval. Het is te zwaar, de diensten duren te lang, het is er te suf, te wettisch, je mag geen lange broek, geen tv enz enz
En daar krijgen we het stereotype argument weer waarmee je je discussiepartner monddood probeert te maken. Je vult zelf al in hoe de ander denkt, en dat gebasseerd op de meningen van mensen die jou bevallen. Een slechte grond om op te bouwen... En dat er klachten zijn over die vormen, zoals de legging en de zwaarte, dat zijn symptomen van veel diepere problemen, die zo moeilijk zijn om aan te wijzen. Persoonlijk zoek ik geen hapklare brokken en wil ik niet naar de mond gepraat worden. Als kerkleden of mijn predikant tegen mijn mening in gaan, en hun mening laten horen dan ben ik daar blij om, en zelfs als ik me daardoor enigzins vernederd voel, maar dat heb ik dan pas achteraf. Want dan weet ik dat God mij weer klein heeft gemaakt voor Hem, maar juist vanuit Zijn Woord. Dat is de bron, en niet een 18e eeuwse kledingsstijl waar men aan wil vasthouden. Ik woon in een gebied waar heel weinig mensen nog iets met de Bijbel hebben, en dan ben ik al blij als mij de mogelijkheid ten deel valt om over Gods Werk te praten en over mijn persoonlijke geloof. Zodra ik dan weer bij mensen in de kern van de bible-belt kom, dan raakt het mij heel diep, dat mensen uit dezelfde kerk het hebben over de legging, de rok, over het zo weinig meer vinden van een "werkelijk geloof". Ik krijg dan soms het idee dat de werkelijke kern van de Bijbel veel te serieus is, en dat het dan maar makkelijker is om de legging af te keuren, en mensen op te sommen zonder hoed of die te slordig gekleed waren, of die er een middag niet waren. Voor mijn gevoel lijkt het erop dat daar waar weinig mensen geloven, men blij is met een klein beetje licht, en daar waar veel mensen naar de kerk gaan, men oplet voor elk stukje duister.
schelpje3 schreef:Zo vorm je geen gemeente. Als het goed is, heb je allemaal een taak, een aandeel.
Dan blijf je op je post, ook al zijn er zaken die je niet zo fijn vindt.
Hoe kun je in de christelijke kerk een taak vervullen als je niet bekeerd bent. Kan een onbekeerde enig goed doen? Volgens mij niet, dus die mensen mogen geen taak verrichten dan, want zij zoeken alleen maar God te ontkennen en te kwetsen. Of zijn er ook goede of welwillende onbekeerde mensen?
schelpje3 schreef:Je hoort pas naar een andere kerk over te gaan, als de dominee het Woord niet zuiver brengt.
En dat is nooit het geval in een GerGem. Voor de goede orde, nogmaals: ik ben geen GGer, dus preek niet voor eigen parochie (grappige woordspeling in dit geval

)
Heb je wel eens het boekje van Blaauwendraad over "gewoon gereformeerd" gelezen? Hij is toch echt uit de GG gegaan omdat hij het Woord niet met de prediking kon rijmen. Hij koos voor het Woord, niet de prediking. En zo zijn er veel meer. Mijn vrouw kwam uit de GG en wij hebben bewust niet voor de GG gekozen. Ik (PKN gereformeerde bond in Brabant) heb er een aantal jaar kort gezeten, en was in eerste instantie onder de indruk van de prediking (ik was niet bezig met kerkverschillen en de diepe theologie die erachter schuilde), maar na verloop van tijd werd het eenzijdig. Het tempo waarmee uit de Bijbel geleerd werd was minimaal. Een prediking werd op een gegeven moment een oplepelen van cliche-uitspraken (sorry voor dit taalgebruik) om een kwartier langer door te gaan. Zodra de Bijbel weer onderwezen werd, veerde ik weer op. Mijn vrouw en ik kwamen op een gegeven moment (wegens belijdenisdienst van kennis) in een gereformeerde bondskerk in Zwijndrecht terecht, en we waren onder de indruk van de dienst. We werden echt onderwezen over het werk van de Geest in de mens, en een hele preek lang werd een tekst behandeld en vervolgens in perspectief van de hele Bijbel geplaatst. Daar leerden we een hele preek lang over God. En we waren er vol van (dat dimt later weer, in de week al). Daar voelden we dat God aan het werk was, en nog harder dan de GG. We hebben uiteindelijk ook voor deze kerk gekozen (wonen nu in den bosch

), maar met als hoofdreden dat de prediking onderwijst uit de Bijbel, en niet vanuit de Bijbel binnen de kaders van de opgestelde leer. Met predikanten die ook niet doen alsof ze alles precies weten. Predikanten die het Woord verkondigen, maar altijd benadrukken het te controleren met de Bijbel en met gebed. En predikanten die als pastors op zoek gaan naar de mensen aan de rand van de gemeente. De mensen die zorg nodig hebben van een herder. En niet voornamelijk de elite die vooraan zit en elke zondag 2 keer aanwezig is. En dat vind ik veel Bijbelser.
schelpje3 schreef:Dan dien je er m.i. te blijven, totdat.... er zwaarwegende redenen zijn om weg te gaan, zoals verhuizing bijv.
Hoe kan het nu dat je 47 jaar in een kerk zit, tot volle tevredenheid en dan opeens de Evangelischen wel aantrekkelijk vindt? Dat wil er bij mij niet zomaar in.
Ik heb wat mensen gesproken en waar gaat het dan om?
Ze zijn teleurgesteld in:
* de pastorale zorg na het overlijden van hun man/vrouw
* de huisbezoeken
* de strenge regels gingen tegenstaan
Dat is dus naar de mens en zijn geen Bijbelse redenen.
Van GG ga je niet per se meteen naar de evangelischen; je kunt heel goed Bijbelgetrouw christen zijn en gereformeerd, zonder naar de GG te gaan.
Dat Gods Woord tot de mens gericht is, is waarschijnlijk ook een foute gedachte dan. De Gods Woord was eigenlijk tot Hemzelf gericht...(ironisch)
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin