Moraal: "over de leer wordt zo moeilijk gedaan, het gaat er toch om dat we ons goed voelen?".
En de uitspraak "niet de leer, maar de Heer" kan een mooie vlag zijn om die lading te dekken.
Moderator: Moderafo's
elbert schreef:Dit zou wel eens van toepassing zijn voor dit topic:
Moraal: "over de leer wordt zo moeilijk gedaan, het gaat er toch om dat we ons goed voelen?".
En de uitspraak "niet de leer, maar de Heer" kan een mooie vlag zijn om die lading te dekken.
Theologie en dogmatiek gaan uiteindelijk niet over WAT we kennen, maar WIE. Het gaat in de leer met name over het kennen van Jezus Christus. "En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, Die U gezonden hebt." (Joh. 17:3) Om die kennis gaat het dus. Dan is het ook belangrijk dat we Hem kennen en niet als iemand waar we eigenlijk niet zoveel van weten. Dan mag het ook wat moeite kosten om Hem (beter) te leren kennen. Want leer is niet bedoeld als taaie kost, maar het kost wel moeite om iemand goed te leren kennen.Race406 schreef:Theologie en dogmatiek is heel interessant, en het is wel nodig om te weten wat je gelooft en belijdt. Maar we moesten meer voor ogen houden dat theologie en dogmatiek op zich geheel NIET zaligmakend is.
Race406 schreef:Theologie en dogmatiek is heel interessant, en het is wel nodig om te weten wat je gelooft en belijdt. Maar we moesten meer voor ogen houden dat theologie en dogmatiek op zich geheel NIET zaligmakend is.
Ik ben het met je eens dat de hoofdzaken moeten worden vastgelegd. Zoals de Godheid van Jezus, de opstanding en hemelvaart en de uitstorting van de Geest en zo nog wat zaken.elbert schreef:Theologie en dogmatiek gaan uiteindelijk niet over WAT we kennen, maar WIE. Het gaat in de leer met name over het kennen van Jezus Christus. "En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, Die U gezonden hebt." (Joh. 17:3) Om die kennis gaat het dus. Dan is het ook belangrijk dat we Hem kennen en niet als iemand waar we eigenlijk niet zoveel van weten. Dan mag het ook wat moeite kosten om Hem (beter) te leren kennen. Want leer is niet bedoeld als taaie kost, maar het kost wel moeite om iemand goed te leren kennen.
Dat zegt Paulus ook met zoveel woorden in Fil. 3:8 e.v. Hij kende ook ten dele! Maar hij spande zich tot het uiterste in om Hem beter te leren kennen.
Dat is wat anders dan "ach, die belijdenissen zijn toch maar mensenwerk, weg ermee. Laten we een opwekkingslied (ook mensenwerk trouwens) zingen. Dat voelt beter."
Het gaat me (in mijn vorige en deze post) dus vooral om de notie dat geloof uitsluitend een kwestie van gevoel wordt. Want dat lijkt in deze postmoderne tijd de norm te zijn. Het gevaar daarvan is, dat mensen gevoelig worden voor dwaalleer en ketterijen. Als het maar goed voelt, dan zijn we bereid om van alles en nog wat te geloven.
Het andere uiterste is dat het een kwestie van leerstukken wordt zonder het hart. Daar zijn in vroeger tijden ongelukken mee gebeurd (hete hoofden, koude harten), met als gevolg daarvan kerkscheuringen.
Je hebt dus "hete hoofden, koude harten" en "knusse harten, lege hoofden". Geen van beide is goed.
Ik snap je punt dat het "ten dele kennen" van ons noopt om gematigd te zijn in wat we vinden van (bijvoorbeeld) andere belijdenissen/overtuigingen. Maar dat wil nog niet zeggen dat we dus genoodzaakt zijn om te moeten zeggen: "nou ja, niemand weet het helemaal precies, laten we er vooral niet moeilijk over doen". Het mag best ergens over gaan en op belangrijke punten moet het soms ook knetteren. Want wat als men in de 4e eeuw had gezegd: "ach, die Arianen hebben zulke gekke opvattingen nog niet. Zij geloven toch ook in de Heer? Weet je wat? Als zij geloven dat de Zoon van God een schepsel is, dan doen we daar niet moeilijk over". Als dat was gebeurd, dan zouden we nu nog met de brokken daarvan zitten.
Race406 schreef:Dus: In hoofdzaken eenheid, in bijzaken vrijheid en in alle zaken liefde. Een bekende uitspraak, maar ik mis de praktijk nogal eens...
En daarom zullen we denk ik de zaken die God Zelf in Zijn Woord heeft laten weten vastleggen. De rest is allemaal aan de hand van theologie en dogmatiek ontwikkeld. Ik weet het, het is lastig allemaal..janneke7337 schreef:Maar wat is de definitie van hoofdzaak en bijzaak?
Voor persoon x kan een hoed in de kerk hoofdzaak zijn, voor de ander bijzaak, voor de één kan de orde des heils hoofdzaak zijn, de ander bijzaak, de één de "embryotheologie" hoofdzaak, voor de ander bijzaak of verwerpt dat juist weer.
Al die verschillende kerkverbanden komen voort omdat mensen bepaalde zaken hoofdzaken vonden, en allemaal zijn ze bijbels te bewijzen.
Neem alle sacramenten van de RK kerk, die zijn bijbels heel goed te bewijzen, of de geloofsdoop van de baptisten, ook bijbels te bewijzen etc etc etc.
Het is echt niet zo makkelijk om hoofd en bijzaken te definiëren.
Race406 schreef:En daarom zullen we denk ik de zaken die God Zelf in Zijn Woord heeft laten weten vastleggen. De rest is allemaal aan de hand van theologie en dogmatiek ontwikkeld. Ik weet het, het is lastig allemaal..
Maar aan de andere kant: Het was volgens mij net zo lastig om al die denkbeelden (dogmatiekjes en theologietjes) te ontwikkelen..
Klopt, maar ik denk dat wel of geen volwassendoop uiteindelijk niet zaligmakend is. Al voel ik mezelf overigens thuis bij de kinderdoop en heb ik niet zoveel met geloofsdoop. En al helemaal niet met overdopen.janneke7337 schreef:Maar dat denken de rooms katholieken ook met hun 7 sacramenten, ook in Zijn Woord heeft laten vastleggen...
Of de baptisten met hun geloofsdoop, ook in Zijn Woord heeft laten vastleggen...
Ik snap jou heel goed, want dogmatiek kan zeer gevaarlijk zijn, het kan mensen in duisternis brengen of houden, maar zo heel makkelijk is het nog niet...
Ds. Mensink (voorzitter van de Gereformeerde Bond) bezocht de EO-jongerendag en kwam eigenlijk ook tegen wat ik hierboven beschrijf. Het gaat soms meer om gevoel dan om geloof.elbert schreef:Theologie en dogmatiek gaan uiteindelijk niet over WAT we kennen, maar WIE. Het gaat in de leer met name over het kennen van Jezus Christus. "En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, Die U gezonden hebt." (Joh. 17:3) Om die kennis gaat het dus. Dan is het ook belangrijk dat we Hem kennen en niet als iemand waar we eigenlijk niet zoveel van weten. Dan mag het ook wat moeite kosten om Hem (beter) te leren kennen. Want leer is niet bedoeld als taaie kost, maar het kost wel moeite om iemand goed te leren kennen.
Dat zegt Paulus ook met zoveel woorden in Fil. 3:8 e.v. Hij kende ook ten dele! Maar hij spande zich tot het uiterste in om Hem beter te leren kennen.
Dat is wat anders dan "ach, die belijdenissen zijn toch maar mensenwerk, weg ermee. Laten we een opwekkingslied (ook mensenwerk trouwens) zingen. Dat voelt beter."
Het gaat me (in mijn vorige en deze post) dus vooral om de notie dat geloof uitsluitend een kwestie van gevoel wordt. Want dat lijkt in deze postmoderne tijd de norm te zijn. Het gevaar daarvan is, dat mensen gevoelig worden voor dwaalleer en ketterijen. Als het maar goed voelt, dan zijn we bereid om van alles en nog wat te geloven.
elbert schreef:Ds. Mensink (voorzitter van de Gereformeerde Bond) bezocht de EO-jongerendag en kwam eigenlijk ook tegen wat ik hierboven beschrijf. Het gaat soms meer om gevoel dan om geloof. En daarmee worden drastisch de wissels omgezet: God is er dan om ons een goed gevoel te geven, in plaats van dat we naar Zijn beeld veranderd worden. Zijn blogpost is hier te lezen: http://dewaarheidsvriend.nl/blog/zaterd ... e-765.html
Dat gevaar is er in de gereformeerde gezindte inderdaad net zo goed, maar dan op een andere manier. Dan wordt alles afhankelijk van wat ik binnen mezelf bespeur: introspectie op zoek naar het ware. Dan is het inderdaad de ene dag zus en de andere dag zo, afhankelijk van mijn gemoedstoestand.JeeWee schreef:Maar Elbert, is dat niet ook in onze gezindte het geval? Wordt er ook in onze gezindte niet bewust of onbewust op het gevoel gespeeld?
Het één kan niet zonder het ander. Maar het gevaar is groot dat geloof dan 'weersafhankelijk' wordt.
gravo schreef:"Niet de leer, maar de Heer"
Iets ander is dat christenen hun leer soms zo formuleren, dat het niets meer met Jezus' woorden en daden te maken heeft.
Dat is dan een valse leer, een leer die een tegenstelling creëert tussen Jezus' woorden en onze woorden.
gravo
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten