Vrouwen teren op hun man?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Vrouwen teren op hun man?

Berichtdoor Evelien » 12 mei 2013 19:52

Lalage schreef:@Evelien: zonder dat je het merkt betaalt de overheid (ofwel wij met z'n allen die belasting betalen) het grootste deel van opleidingen, zowel basisschool als middelbare school en hoger onderwijs. Anders zou school en studie veel duurder zijn, zoals bijvoorbeeld in Amerika.

Oke, dat begrijp ik.

Ik doe vrijwilligerswerk, hiervoor krijg ik niet voor betaald. Maar is best wel zwaar. Het is vooral om collega's die wel betaald worden taken uit handen te nemen. En daar word niet naar gekeken, door die beste mevrouw Bussemaker.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 12 mei 2013 21:02

Ik heb mevrouw Bussemaker helemaal niet nodig om mij te vertellen dat ik meer voor de samenleving moet doen. Dat bepaal ik zelf wel :mrgreen: Ben ik nou toch nog een feminist :roll: ?

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 12 mei 2013 21:12

irmo schreef:Ik heb mevrouw Bussemaker helemaal niet nodig om mij te vertellen dat ik meer voor de samenleving moet doen. Dat bepaal ik zelf wel :mrgreen: Ben ik nou toch nog een feminist :roll: ?

haha... ik ben vrijwilliger ergens, dus ik doe ook wat voor de samenleving en al wat ik thuis doe wordt niet gewaardeerd en zou ik hetzelfde ergens anders doen, ineens wel... rarara!

maaarten

Berichtdoor maaarten » 12 mei 2013 21:13

Misschien dat het gezegde 'het gezin is de hoeksteen van de samenleving' van belang is in dit topic. :)

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 12 mei 2013 21:14

Toch heerlijk dat ik niet in Nederland woon...hoef ik me er ook niet druk over te maken... :mrgreen:

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 13 mei 2013 04:44

Alsof studeren alleen maar ten nutte van de samenleving komt als dit concreet wordt omgezet een bepaalde baan. Hoeveel mensen gebruiken bewust of onbewust niet hun studie of delen van hun studie voor allerlei verschillende zaken, van het oplossen van een diep conflict in een clubje jongelui die normaal gezellig met elkaar omgaan, tot het oplossen van grote problemen binnen een bedrijf? (Ik noem maar een dwarsstraat)
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 13 mei 2013 09:34

Floppie schreef:Alsof studeren alleen maar ten nutte van de samenleving komt als dit concreet wordt omgezet een bepaalde baan. Hoeveel mensen gebruiken bewust of onbewust niet hun studie of delen van hun studie voor allerlei verschillende zaken, van het oplossen van een diep conflict in een clubje jongelui die normaal gezellig met elkaar omgaan, tot het oplossen van grote problemen binnen een bedrijf? (Ik noem maar een dwarsstraat)

..of bij de opvoeding van hun kinderen

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 mei 2013 11:12

Ik geloof niet dat dit het punt is dat Bussemaker wilde maken. Zij bedoelde met haar opmerking dat er te veel vrouwen zijn die in de huidige samenleveing niet zelfstandig hun broek op kunnen houden als hun man werkloos raakt en maar een korte periode ww krijgt, hun man ziek wordt of overlijdt en tegenwoordig zijn er ook steeds meer scheidingen. De alimentatieverplichting van de man voor zijn ex is ook niet oneindig en momenteel is er een wetsvoorstel in de maka om deze te verkorten. Kinderen en vrouwen vallen hierdoor in armoede en de bijstand. Dat is het punt waar Bussemaker het over had. Zij had het niet over andere nuttige dingen die vrouwen kunne doen. En trouwens die kan je ook blijven doen met een baan :wink:

Lalage schreef:Ik ben het wel met mevrouw Bussemaker eens dat je de maatschappij iets schuldig bent als je gestudeerd hebt. Het is toch zonde om te investeren in een opleiding om er daarna niets meer mee te doen. Ik vind het meer dan logisch om de geleerde kennis en vaardigheden in te zetten. Dat geldt zowel voor mannen als voor vrouwen.

Dit ben ik helemaal met je eens. Ik vind het absurd dat mensen jaren naar school gaan en hier niets mee doen.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 13 mei 2013 12:00

Ikzelf heb op latere leeftijd spw gedaan, mijn man raakte in de wao en ik ben toen gaan werken, ik was in het begin jaloers op mijn man, hij hoorde de verhalen over wat ze mee gemaakt hadden op school en moest het met de kruimeltjes doen.
Ik kan echt niet zeggen dat de een op de zak van de andere teerde, is kinderen opvoeden geen taak?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 13 mei 2013 12:12

Samanthi schreef:Ikzelf heb op latere leeftijd spw gedaan, mijn man raakte in de wao en ik ben toen gaan werken, ik was in het begin jaloers op mijn man, hij hoorde de verhalen over wat ze mee gemaakt hadden op school en moest het met de kruimeltjes doen.
Ik kan echt niet zeggen dat de een op de zak van de andere teerde, is kinderen opvoeden geen taak?

Ik vind het ook een rare opvatting om te zeggen dat je op de zak van je man teert. Ik zie het gezin als een soort 'bedrijf' , er moet schoongemaakt, opgevoed en geld verdient buitenshuis. Die taken verdelen we zoals de situatie het toelaat. Als de 1 meer werkt doet de ander meer schoonmaken. Toen we evenveel buitenshuis werkten maakten we beiden evenveel schoon bijv. Samen en met elkaar zorg je dus dat alles draaiende gehouden wordt.

Ik snap het hele principe niet dat je nu al moet zorgen dat je financieel onafhankelijk bent als de ander dood gaat. Als ik dood ga moet mijn man ook zeker oplossingen gaan zoeken voor de kinderopvang. Hij is op dat gebied weer totaal afhankelijk van mij, of moeten we dat nu ook al bij leven gaan regelen?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 mei 2013 12:15

Samanthi schreef:is kinderen opvoeden geen taak?

Dat is niet het punt dat zij wilde maken. Te veel vrouwen kunnen, als de nood aan de man is, zichzelf en hun kinderen niet bedruipen en vervallen in armoede en de bijstand. Zij hebben wellicht in het verleden wel een opleiding gedaan, maar als jaren niet of weinig gewerkt. Hun kinderen zijn daar dan de dupe van.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 mei 2013 12:32

Minister Bussemaker schreef:Natuurlijk helpt het als kinderopvang goed geregeld is. Maar vrouwen moeten ook af van dat eeuwige schuldgevoel over hun gezin. Ze zouden zich eerder schuldig moeten voelen over het feit dat de overheid zoveel in ze heeft geïnvesteerd.
Ik moest m'n ogen uitwrijven toen ik dit las. Hier wordt een schuldgevoel richting gezin verondersteld en probeert ze de niet-werkende vrouw die voor haar gezin werkt, een ander schuldgevoel richting de overheid aan te praten.
Je schuldig voelen over de opvoeding van je kinderen en richting je man (kortom: de investering in je gezin) is blijkbaar fout en je schuldig voelen over de investering van de overheid in jou is goed. Hoe krom kun je het hebben.

In de eerste plaats: de overheid investeert niet, dus hoef je geen schuldgevoel richting de overheid te hebben. Belastingbetalers investeren, want zij betalen uiteindelijk. Een instantie die andermans geld verdeelt (want dat doet de overheid) is niet een instantie waarnaartoe je een schuldgevoel zou moeten ontwikkelen. De overheid is niet de samenleving.
In de tweede plaats: of een vrouw wel of niet gaat werken, is een besluit dat ze alleen (als ze single is) of samen met haar echtgenoot maakt. Een minister gaat niet over persoonlijke keuzes.
Ten derde: een minister mag zich weleens afvragen of de investering in de opvoeding van de volgende generatie niet iets is wat zich dubbel en dwars terugverdient doordat jonge burgers worden opgevoed om een goede plek in de samenleving in te nemen.
Tot slot: ministers leven op kosten van de belastingbetaler. Het is ook goed voor ministers om na te denken of de investering die de burger (belastingbetaler) in hen doet, wel tot uiting komt in zinnige uitspraken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mei 2013 12:55

Net alsof er voor elke moeder een baan ligt te wachten :roll:
Mevrouw Bussemaker krijgt een groot probleem als iedere, nu fulltime, moeder zich aanmeldt.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 13 mei 2013 13:36

schelpje3 schreef:Net alsof er voor elke moeder een baan ligt te wachten :roll:
Mevrouw Bussemaker krijgt een groot probleem als iedere, nu fulltime, moeder zich aanmeldt.
Zou wel leuk zijn voor de werkeloosheidscijfers :P. Maar als manlief werkt, dan wordt de vrouw niet als werkeloos megeteld, en dat zorgt voor mooie cijfertjes...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mei 2013 14:14

alexander91 schreef: Zou wel leuk zijn voor de werkeloosheidscijfers :P. Maar als manlief werkt, dan wordt de vrouw niet als werkeloos megeteld, en dat zorgt voor mooie cijfertjes...

Ik heb "thuisgezeten" tot onze jongste 13 jaar was en de hele dag op de middelbare school zat. Drie durpen verderop, dus ze was echt de hele dag weg, net als de rest van het gezin.
Ik heb gestudeerd, mantelzorg verleend, het gezin draaiende gehouden en toch moest ik de formulieren invullen: huisvrouw, dat staat gelijk met: geen baan.

Maar wat ik het ergste vond was dat de werkende moeders op het schoolplein vroegen:
ZIT jij thuis? Tjonge, ik zou gek worden.
Terwijl ik misschien 3 x zoveel werk verzette dan zij.
Want ofwel ze versloften hun huishouden (deels) of ze hadden een hulp, manlief werd er tijdens zijn weekend aangezet en als je als thuiszittende moeder bekend staat, weten ze je te vinden voor allerlei vrijwilligerswerk.
Soms wordt je ook voor "dom" versleten. Het is heel raar maar je status wordt je vergund a.h.v het feit dat je een baan hebt, al is dat 2 x 3 uur poetsen bij een ander. Dan tel je opeens mee.
Ik heb me er nooit iets van aangetrokken, daar had ik het veel te druk voor :mrgreen:
Ondertussen heb ik 3 diploma's behaald.

Terug naar “Archief”