Koning zonder God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Koning zonder God?

Berichtdoor schelpje3 » 01 mei 2013 13:26

Spons schreef:dat jullie nog niet gevallen zijn dat we een katholieke koningin hebben zeg...

De hele dag stond in het teken van de vergadering " zakelijk" en vrij neutraal zoals het behoort in deze omstandigheden. Voor een groot deel geregisseerd door prinses Beatrix.

De toekomst zal uitmaken hoe hij het gaat doen, en ja kan als christen wel blijven ketteren op alle onchristelijke dingen.

En gelukkig zijn Kerk en Staat gescheiden of wil je toestanden zoals in Iran of de SGP aan de macht en hun wil opleggen (ipv democratisch ) bv (om maar een extreem voorbeeld te noemen )

Daar val ik niet over, want dat vrijzinnige hervormde dat W.A. aanhangt, is niet slechter dan R.K.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 01 mei 2013 13:39

Spons schreef: dat jullie nog niet gevallen zijn dat we een katholieke koningin hebben zeg...
Een katholieke koningin kan net zo gelovig of ongelovig zijn als een protestantse koningin...

Spons schreef:De hele dag stond in het teken van de vergadering " zakelijk" en vrij neutraal zoals het behoort in deze omstandigheden.
Er was in zijn toespraak én in de kroningsvaart voldoende ruimte voor niet zakelijke zaken. Hij spark ook zijn moeder toe, had het over wat hij aan zijn ouders heeft gehad, maar kon het kennelijk niey opbrengen om te vertellen wat hij aan God heeft gehad. 'Bij de gratie Gods' wordt dan wel wat nietszeggend...

Spons schreef:De toekomst zal uitmaken hoe hij het gaat doen, en ja kan als christen wel blijven ketteren op alle onchristelijke dingen.
Ben niet bang dat hij het niet goed gaat doen. Verder ketter ik niet op 'onchristelijke dingen' maar leg de vinger op het ontbreken van een getuigenis...

Spons schreef:En gelukkig zijn Kerk en Staat gescheiden

Prima, maar kerk is iets anders dan geloof. En geloof/overtuiging en werk/ambt zijn zeker niet van elkaar gescheiden.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

maaarten

Berichtdoor maaarten » 01 mei 2013 14:09

JeeWee schreef:Prima, maar kerk is iets anders dan geloof. En geloof/overtuiging en werk/ambt zijn zeker niet van elkaar gescheiden.

Precies. Hier ben ik het helemaal mee eens.

Van ouds erkent onze monarchie wel degelijk het gezag van God (denk aan het 'bij de gratie Gods' wat bij elke wet staat), zoals het hoort. De overheid is immers een dienares van God, net zoals heel de wereld onderworpen is aan de heerschappij van God.

Maar goed, laten we maar voor de overheid blijven bidden, zoals ons geboden wordt in de Bijbel.

1 Tim 2:1-2
"Ik vermaan u dan allereerst smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen te doen voor alle mensen, voor koningen en alle hooggeplaatsten, opdat wij een stil en rustig leven mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid."

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 01 mei 2013 14:19

schelpje3 schreef:Ik begrijp wat je bedoelt JeeWee, maar eigenlijk kon je zoiets verwachten toch? In eerdere intervieuws heb ik nooit eerder gehoord van een afhankelijk leven.
In zijn toespraak roemde hij de kracht van Nederland, de bijdrages die geleverd worden aan de wereld, door een astronaut, een "paardenvrouw" en een wetenschapper (die het bestaan van God en de schepping ontkent!)
Was dit doorsnede van de burgers van Nederland?
Je kunt natuurlijk geen boertje op klompen als heraut op laten treden, maar er waren toch ook nog wel andere mensen te verzinnen?

Wat mij het meest schokte, toen ze uitstapten op het Java eiland, bij Armin van Buuren. Hij werd begroet als een "oude vriend". Ze genoten duidelijk van zijn "muziek". (in mijn beleving verkracht hij de muziek, maar dit terzijde)
Kortom, zij brengen hun kinderen al op jonge leeftijd hier naar toe!!!
Ze hebben hun kinderen laten dopen en beloofd, ten overstaan van God en alle mensen, dat zij hun kinderen zullen opvoeden zoals de Bijbel dat van ons vraagt.

Nergens staat dat de bijbel dmv de doop een belofte der ouders is aan God.
je moet wel bij de Schrift blijven.
Maar eh, jullie wilden toch een koning?
Dit popie jopie gedrag moet natuurlijk het oubollige image wat hij toch een beetje heeft, wegwissen.
De jeugd moet hem ook een toffe peer vinden.
Vrij trieste verschijning.
Toch met zo veel mogelijk winden meewaaien dus.
En verder misschien gewoon een naamchristen, je kent die categorie wel toch?
mij shockte helemaal niets.
Als hij geen geloofsbelijdenis had gedaan van zijn nederlands hervormde geloofsrichting, maar een getuigenis had afgelegd van zijn doop als geloofsdaad en belijdenis dat Hij Christus heeft aangenomen als zijn persoonlijke Redder, was ik wel verbaasd geweest vanwege toespraak en gedrag.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 01 mei 2013 14:28

boer schreef: Maar eh, jullie wilden toch een koning?
De jeugd moet hem ook een toffe peer vinden.
Vrij trieste verschijning.

Ik geloof niet dat we toevallig een koning hebben maar dat de koning ons is toegevallen. Maar dat terzijde.
En of de jeugd hem een 'toffe peer' moet vinden? Ik denk dat het één het ander niet uitsluit. Als christen kun je juist 'tof' zijn!

En wat is triest? Iemand zonder God is triest. Een land zonder God is triest...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 01 mei 2013 14:49

Voor zover je nog over een koning kunt spreken... Het is meer een boegbeeld van Nederland en een toeristische of nationalistische attractie geworden waar we van moeten genieten en bepalen wat ze zeggen en vinden.

Maar ja, anders had toch niet gekund, en ze zorgen voor een goede handel en nationaal gevoelen :-).
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 mei 2013 14:50

JeeWee schreef:Vooraf even voor alle duidelijkheid: het is niet aan ons hoe iemand met zijn geloof omgaat en dat uit...

Maar ik vond het gisteren op de kroningsdag wel heel opvallend en vooral teleurstellend dat de enige verwijzing naar God slechts werd gemaakt in de eed: 'Zo waarlijk helpe mij God almachtig'.
Beatrix gaf 33 jaar geleden nog aan dat haar kracht ligt in ' Mijn schild ende betrouwen zijt Gij o God mijn Heer'. Koning Willem Alexander liet geen enkel geluid in die richting horen.

Ook bij de vaartocht, waar langs alles werd gevaren dat in ons land belangrijk was en is, werd op geen enkele manier verwezen naar wat religie voor Nederland heeft betekend en nog betekent. Zelfs een commentator op TV was dat opgevallen.

Ik herken dat gevoel wel. Ik vond de toespraak van koning Willem Alexander in dat opzicht nogal kaal. Maar ja, is er anders te verwachten? Wat dat betreft kun je er eerder over verwonderen dat Beatrix 33 jaar geleden wel meer bewuste verwijzingen naar God maakte, want ook zij was dacht ik nogal vrijzinnig. Als je hoorde wat Claus zijn geloof inhield, wat verwacht je dan van zijn zoon?

Wat dat betreft vond ik het wat zuur en negatief overkomen, toen ik vanmorgen vrij groot de titel op de website van het RD zag staan: Commentaar: God niet genoemd bij troonswisseling. Ook al kan ik niet zeggen dat ik het met de inhoud oneens ben.

JeeWee schreef:Wat vind jij? Had die verwijzing er bij gemoeten?

Moeten klinkt me wel erg dwangmatig in de oren. Het heeft wat mij betreft weinig zin om Willem Alexander iets op te dringen wat niet van hem zelf is, waar hij zelf niet uit volle overtuiging achter zou staan. In dat geval is eigenlijk niet zozeer het uitblijven van die verwijzingen jammer, maar zijn opvattingen van waaruit hij denkt.

JeeWee schreef:Of moet geloof achter de (paleis)deur blijven?

Nee, wat mij betreft niet. Dat zou ik kunnen opvatten als schaamte, en dat vind ik geen reclame voor dat geloof. Als je ergens een beetje serieus en met overtuiging in gelooft, moet je niet bij voorbaat al zwichten voor de cynici en critici. Dat zou zwakte zijn. Waarom zou het redelijker zijn om het christelijke geloof te bestrijden, dan om het te verdedigen?

JeeWee schreef:Geeft het iets weer van de ontkerstening van Nederland?

Dat gevoel heb ik wel, ja. Een beetje de gêne van: het christelijk geloof wordt door erg veel mensen niet als redelijk gezien, dus laten we er dan maar over zwijgen. Misschien ook zoiets van: Willem Alexander wil de koning zijn van iedereen, en niet alleen van geloofsgenoten.
Het kan ook heel goed iets weergeven van de ontkerstening van de vorst zelf. Vrijzinnigheid leidt immers tot ontkerstening. De ene generatie is nog serieus gelovig, de volgende heeft er aanmerkelijk vrijere opvattingen over, en weer een of twee generaties verder doen ze nergens meer aan.
Ofwel: je hier nogal veel kanten mee op.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 mei 2013 14:54

alexander91 schreef:Voor zover je nog over een koning kunt spreken... Het is meer een boegbeeld van Nederland en een toeristische of nationalistische attractie geworden waar we van moeten genieten en bepalen wat ze zeggen en vinden.

Maar ja, anders had toch niet gekund, en ze zorgen voor een goede handel en nationaal gevoelen :-).

Juist, de mammon.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 01 mei 2013 15:01

JeeWee schreef:Ik geloof niet dat we toevallig een koning hebben maar dat de koning ons is toegevallen. Maar dat terzijde.
En of de jeugd hem een 'toffe peer' moet vinden? Ik denk dat het één het ander niet uitsluit. Als christen kun je juist 'tof' zijn!

Klopt, maar ook een koning die met zo veel mogelijk winden meewaait, is triest.
En zeker als het is om het voortbestaan van de monarchie te garanderen en bij zo veel mogelijk mensen in de smaak te vallen.
Christenen tof?
Ze zullen u haten om Mijns naams wil.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 01 mei 2013 15:15

Ik denk dat de nieuwe koning zijn geloof zorgvuldig buiten de publiciteit houdt. Er is van hem bekend dat hij belijdenis heeft gedaan, en een wekelijkse bijbelstudie volgt met vrienden. Maar waarschijnlijk vindt hij dat iets van hem privé, en niet iets om te delen in het openbaar.
Ik vond dat wel jammer overigens, ik denk dat het mooi was geweest als hij ook van dit aspect van zijn persoon had getuigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mei 2013 15:24

Vroeger getuigde elke gulden:
GOD ZIJ MET ONS

En W.A. hoeft niet te preken, maar het is een gemiste kans geweest.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 01 mei 2013 15:41

schelpje3 schreef:Vroeger getuigde elke gulden:
GOD ZIJ MET ONS

Dat doet gelukkig nog elke 2-euro munt...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mei 2013 15:43

Er zijn nog weinig mensen die dit opvalt.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 01 mei 2013 15:58

Het zou aan miljoenen mensen zijn opgevallen als onze koning alleen al dit hardop zou hebben gezegd...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 mei 2013 16:08

JeeWee schreef:Het zou aan miljoenen mensen zijn opgevallen als onze koning alleen al dit hardop zou hebben gezegd...

Euro's en guldens 'getuigen' niet, alleen mensen getuigen.

Terug naar “Archief”