gml schreef:Over bepaalde Bijbelgedeelten wordt door de predikanten en voorgangers heel vaak gepreekt. Ik denk bijvoorbeeld aan de gedeelten die gaan over het lijden, het sterven en de opstanding van de Heere Jezus. Ook over de Psalmen wordt vaak gepreekt. De brieven van Paulus komen regelmatig aan de orde. De schepping en de zondeval van de mens ook. Als er uit Jesaja gepreekt wordt, dan zijn het vaak de hoofdstukken 9 en 53.
Er zijn echter ook Bijbelboeken die niet of nauwelijks de aandacht krijgen tijdens de prediking. Ik vind dit eigenlijk best wel jammer, want het lijkt wel alsof bepaalde Bijbelboeken voor niets in de Bijbel staan.
Concreet gaat het hierbij om de volgende Bijbelboeken:
- 1 en 2 Koningen
- 1 en 2 Kronieken
- Ezra
- Nehemia
- Esther
- Job
- Klaagliederen
- Amos
- Obadja
- Nahum
- Habakuk
- Zefanja
- Haggaï
- Zacharia
- Judas (NT)
Weet iemand hier de redenen voor en vinden jullie dit terecht?
Stel, dat een predikant de gelegenheid krijgt om 40 jaar te preken. Stel, dat hij per zondag 1x preekt. Stel, dat hij iedere keer een nieuwe preek maakt. Zo komt hij op ongeveer 2000 preken uit.
Stel, dat hij een heel bijbelboek vers voor vers bepreekt (heeft mijn voorkeur). Stel dat hij met het Johannes evangelie begint. Dan heeft hij aan het einde van dat evangelie reeds 1000 preken gemaakt.
Stel, dat hij daarna het Lukas evangelie neemt. Dan komt hij bij 2000 preken niet verder dan het eind van Lukas 22.
Blijven er nog 64 boeken over, waaruit hij teksten kan kiezen als hij in zijn leven meer , of veel meer preken maakt dan de 2000 die ik noemde. NB, die predikanten zijn er. Ik denk, dat er wel gevonden kunnen worden, die een veelvoud van 2000 preken gemaakt hebben.
Het ligt er een beetje aan wat voor predikant een gemeente heeft.
Ook hoe de predikant er zelf in staat.
De laatste predikant die ik 12 jaar gehoord heb, heeft bijv. niet éénmaal gepreekt over een tekst waarin het woord "geloven" voorkwam. Onbegrijpelijk.
De focus zal na het leven van Christus waarschijnlijk op het NT liggen? Waardoor het OT wat in de verdrukking komt?
Als je zelf commentaren leest, lijkt het niet verkeerd, iets op te zoeken waar je interesse naar uit gaat en waar niet/nooit over gepreekt wordt.
Mijn persoonlijke interesse gaat bijv. uit naar de 4 evangelien, met name het Johannes evangelie , de brieven van Johannes en het boek Openbaringen.
Een broeder/vriend van mij is weer veel meer in het OT bezig en heeft bijv. studie gemaakt van de Kleine profeten.
Zo heeft een dominee/voorganger natuurlijk ook zijn interesse sfeer.
h.g.
Learsi